Vil du spare penger på mat?

Categories Mat


Var det noe jeg IKKE kunne når jeg flytter for meg selv, så var det å planlegge ukene mine. Planlegge måltid, og planlegge når jeg skulle på butikken. Før var jeg sikkert på butikken annen hver dag, og da plukket jeg gjerne med meg mye ekstra som jeg ikke trengte. Etterhvert ble jeg utrolig lei av å bruke så mye penger på mat, og jeg bestemte meg derfor at jeg skulle gjøre noe med det. Så hver eneste fredag er den store handledagen, der vi handler inn absolutt alt vi trenger for en hel uke. Etter jeg begynte med handleuke har jeg spart MASSE penger på mat. Da er vi på butikken 4 ganger i måned istedenfor 10 ganger. Jeg var veldig opptatt av dette før jeg ble sammen med Gabriel, og var veldig redd for at han var helt forskjellig når vi skulle flytte sammen å plutselig ha fellesøkonmi. Dette er heldigvis noe som funker for oss begge, og det er jeg glad for. Det eneste kjipe med handleuke er at det kan være vanskelig å planlegge akkurat hvor mye man spiser på en uke, og maten kan gjerne forsvinne litt fortere enn planlagt. Vi begynte å gå tom for mat på onsdag, men så sta som jeg er nektet jeg å handle før i dag. Men det gikk helt greit, og guess what? VI OVERLEVDE. Det eneste er at man må ha spist knekkebørd istedenfor brød, eller kylling med ris istedenfor speltlompe. Så jeg vil egentlig ikke kalle det for et problem, bare vi som er litt bortskjemte. 


 Som dere ser er det VELDIG mye mat på bildene, og dette kom på under 1000kr. Er man student eller at man kanskje ikke har så mye penger, kan det være veldig lurt å handle på de billigste butikkene, jeg syntes Rema 1000 er best, og har det beste utvalget. De har også kylling og kalkunkjøttdeig, som har så og si det samme næringsinnholdet som karbonadedeig, bare at det koster 17kr og karbonadedeig koster 40-50? Der kan du spare MYE penger. I tillegg har de billig kylling, noe som er perfekt for meg som spiser ganske mye kylling. Det er ikke store endringer som skal til for å spare penger. Planlegg uken din, skriv handleliste og dra på de billigste butikkene. 

28 kommentarer

28 thoughts on “Vil du spare penger på mat?

  1. Vet AKKURAT hvordan du har det!! Jeg og kjæresten min har også fått erfare at det lønner seg med handledager fremfor å handle inn for hver dag. Så da kan vi kose oss litt ekstra på slutten av måneden 😀 God helg søte deg <3

  2. Smarte råd ^^ Hadde samme problem, nå handler jeg inn for hele uken på en dag, istedet for å dra på butikken hele tiden 😛 Det blir penger av sånt ^^

  3. Har ikke flyttet ut enda, men min mor og far handler en gang i uken, vi er 5stk og klarer å handle for under 1000 lappen i uken 🙂 men vi handler på kiwi, og handler som regel First Price, det er veldig god mat på det merke og så er det jo så billig!

  4. Dette tipset kom jeg også med i innlegget mitt “hvordan unngå å havne i luksusfellen”, Jeg synes det er et veldig bra tips av tanke på hvor mange som sliter økonomisk fordi de kjøper inn mat hver dag ettersom og dermed får lite kontroll over pengene sine. Jeg bruker som regel å kjøpe inn mat fra mandag til torsdag også kjøper jeg inn igjen på fredag som skal vare ut helgen 🙂

  5. Veldig sant, man sparer mye på å ikke handle hele tiden! Vi er tidvis flinke med å handle for hele uken, men vi har opprettet et veldig bra sortiment med basisvarer/tørrvarer, så kan lett slenge sammen en pizza eller wok o.l for å slippe å dra på butikken. 🙂

  6. Mye å tenke på når en flytter ut, værtfall når man skal ha felles økonomi. Bra å tenke over det! Utrolig bra innlegg!
    Ha en fin kveld <3

  7. Jeg og samboeren har også en handledag i uken. Har det slik at vi max skal handle 2 ganger i uken. Men da er det ting som jeg har glemt å skrive på handlelisten og vi trenger det den uken. I tillegg passer jeg på å aldri være sulten når vi handler, litt lettere å holde seg til handlelisten da 🙂

  8. smart å gjøre det slik ja. Jeg å typen prøver å være innom butikken engang I uka vi også å rar stor handel. sparer mye penger på dette ja. handler også på rema 1000 ofte. Bra innlegg 🙂

  9. Det var mye mat for så lite penger (som de andre også har skrevet) 🙂 Kom gjerne med tips til hvordan du planlegger hva du skal spise og deretter hva du skal kjøpe! Selv er jeg veldig flink til å handle inn om jeg har en plan for hva jeg trenger, men jeg er så ekstremt dårlig til å planlegge hva jeg skal spise i løpet av uka…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *