Litt reisetips og sånt

Categories Reise

annonse

Etter mange forespørsler om hvordan jeg planlegger og bestiller mine reiser tenkte jeg at jeg endelig skulle skrive et innlegg til dere, så her kommer det!

Bestill turen din selv. 
Når jeg startet å reise var jeg veldig redd og usikker, og turte derfor aldri å bestille gjennom noe annet enn Ving eller Star Tour. Noen år senere og noen erfaringer rikere har jeg skjønt at det så absolutt ikke er noe skummelt å organisere turen min på egenhånd. Hvorfor jeg vil anbefale dere å bestille turen selv er så enkel som at det som oftest er billigere bestille hotell og fly separat. Dere må huske at reiseselskapet skal også ha sin del av pengene, derfor vil det som oftest lønne seg å gjøre dette på egenhånd. Det er også super enkelt å finne fram selv når du først ankommer landet du skal til, du trenger ikke bussen som står på utsiden å venter på deg. Men selvfølgelig, dette er jo smak og behag. 

Billig fly, mer lommepenger. 
Jeg bestiller alltid fly gjennom Momondo. For dere som ikke vet hva Momondo er så er det en nettside du kan finne både fly og hotell til en veldig billig penge. Momondo sammenligner priser mellom tusenvis av flyselskaper, noe som er utrolig genialt. Jeg tror vi betalte 5000-6000kr tur retur for TO personer til Thailand, det er absolutt ingenting for å reise til andre siden av jordkloden. 

Bookingsider er alltid bra. 
Når vi først snakker om å velge det billigste alternativet så er vel egentlig det billigste å bestille hotell direkte fra hotellet sin hjemmeside. Jeg har også hørt rykter om at du får bedre rom da, om dette stemmer 100% skal jeg ikke garantere haha. Jeg bestiller i alle fall alltid hotell gjennom booking.com eller hotels.com, noe som er super enkelt. Jeg liker å bruke bookingsider da jeg er sykt ubesluttsom å bytter gjerne hotell 3-4 ganger før jeg klarer å bestemme meg. Igjen velger jeg et dyrere alternativ da det er mye billigere å betale med engang. Det er fortsatt som oftest mye billigere enn gjennom reiseselskap. Er ikke du like ubesluttsom som meg så ville jeg bare betalt hotellet med engang, da kan du spare deg noen tusen lapper. 

Tripadvisor kan spare deg dårlige opplevelser. 
Når jeg har funnet et hotell jeg har lyst å sove på sjekker jeg alltid Tripadvisor. Som alle vet kan bilder lyve, så det kan være utrolig lurt å lese ærlige omtaler fra mennesker som har vært på hotellet før deg. Når du leser gjennom omtalene må du ha i bakhodet at det er mennesker der ute som aldri er fornøyd og alltid finner noe å klage på, så ikke la deg skremme om det er noen få dårlige omtaler. Er det flere gode enn dårlige er det ingen grunn til bekymring. 

Google hjelper deg med alt. 
Alltid før jeg reiser et sted googler jeg hva man burde se og gjøre i det landet jeg besøker. Jeg er en veldig rastløs person og elsker å oppleve nye ting, derfor er det helt uaktuelt for meg å kun ligge på stranden når jeg først er ute å reiser. Vi pleier alltid derfor å leie oss scooter eller bil, kjøre rundt og oppdage steder man ikke kan se fra stranden. Dette er igjen smak og behag, men jeg vil virkelig anbefale alle å google litt før du reiser et sted, kanskje du finner noe du har lyst til å se eller gjøre? 

5 kommentarer

5 thoughts on “Litt reisetips og sånt

  1. Gode tips! reiser en del selv 🙂 Skal til egypt om rundt 1 uke og vi er 3 venninner som betalte 5700 kr hver for 5 stjerners hotell inkludert fly tur retur, all inclusive, avbestillingsforsikring og transport ^^ Best å bestille selv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *