KJÆRE FORELDRE

Categories Personlig

Etter å selv blitt en offentlig person har jeg vært vitne til mye rart. Det som er så merkelig er at med engang du ikke er en “privatperson” mer, så tillater mennesker seg å skrive alt mulig til deg. Med engang du er et kjent fjes er tydeligvis alt lov, for vi må bare tåle det. Det skremmer meg at visse mennesker har slike holdninger, og det sier vel alt om de som person. Selvfølgelig skal dere få lov til å ha meninger om meg, og selvfølgelig kan dere både komme med ris og ros. Merk bare forskjellen på konstruktiv kritikk og det å ønske meg død

Det som er skremmende er at det er utrolig mange barn som slenger dritt på nett ( veldig mange voksne også, men disse er dessverre håpet ute for uansett), og jeg lurer da på om foreldre får med seg hva barna driver med på nett? Jeg skjønner at det er umulig å få med seg absolutt alt, for jeg har vært et barn selv. Likevel vet jeg at det er mulig å ha en viss oversikt. Jeg tror de fleste barn vet at det ikke er greit å skrive stygge kommentarer til andre på nett, men vet de egentlig hvor skadelig det kan være ? Jeg er voksen å tar heldigvis ikke slike kommentarer innover meg, for jeg vet at det er mye uvitenhet bak disse kommentarene. Likevel finnes det andre der ute som ikke klarer å skyve vekk sånne kommentarer, og hva kan det gjøre med akkurat den personen? 

Jeg har vært heldig å ikke fått så mye hat, men jeg har likevel fått et par kommentarer som bekymrer meg. Jeg følger også med på mine kjære Paradise venner, og jeg har ofte blitt sjokkert over kommentarer enkelte får. ” Din jævla hore, gå å døhåper noen dreper deg du er utrolig styggæsj, så ekkel du erdu fortjener å dø“. Det er greit at man er et barn og at man enda har mange livserfaringer man skal ta med seg, men uansett alder er det aldri greit å ønske noen død. Det som bekymrer meg er at de kan skrive dette til fremmende mennesker, hva skriver de til de andre barna på skolen da? 

Det er mange som kommenterer på blogger, og dere vil for alltid være anonyme med mindre jeg blir kjent med en hacker, hehe neida joda. Dessverre så er det sånn at man kan gjemme seg bak tastaturet å skrive hva du vil til et menneske, uten å få noen konsekvenser. Det er jo også sånn at noen velger å kommentere på Instagram, der jeg kan se både navn og bilde. Kommentaren blir jo også stående i mitt kommentarfelt med navn og bilde, så det er jo veldig mange andre enn meg som leser denne kommentaren. Jeg tror kanskje ikke det er like kult at det står stygge kommentarer om andre på nett et par år fram i tid, da man kanskje har lært litt mer å endret meninger og holdninger om ting. 

Så kjære foreldre, vær så snill å følg bedre med på hva barnet ditt skriver til andre på nett. Det er forståelig at man tror det beste om barnet sitt, og at han/hun ikke gjør sånt. Det kan likevel være lurt å sjekke, for jeg regner med at du ikke vil at barnet ditt skal ønske andre dø, for å så fortelle hvor stygg og ekkel andre mennesker er. Jeg tror heller ikke barnet ditt ønsker at slike kommentarer skal ligge ute i offentligheten om noen år. 

26 kommentarer

26 thoughts on “KJÆRE FORELDRE

  1. Bra og viktig innlegg!
    Jeg lurer på et ting angående noe du skrev i går. Du presiserte at du ikke sviktet Kevin, men Kevin sa jo på sync dagen etter den parseremonien at han følte seg sviktet fordi du hadde gjort så han var stuck med Teele. Hvordan reagerte du på det?

  2. Har blitt så vanlig å henge seg opp i hva alle gjør for tida… Det er alltid noen som bare må spy ut eder, og på nettet føles det kanskje ikke like personlig som i virkeligheten, tror det er mye av grunnen til slikt tull.. Dumt at det har blitt sånn, så eg synes det er fint at folk tar opp tema gang på gang, kanskje det går inn til slutt? Ha en fin dag 😉

  3. Sånn er internett dessverre ,trodde de fleste skjønte det
    Er ikke så lett å få alle til å slutte med det men de fleste som får negative kommentarer klarer å ignorere det

  4. bra skrevet <3 er så enig, altfor mange idioter som sitter og skriver stygt om mennsker de ikke kjenner engang, du 16.15,man skal ikke bare godta at det er slikt for det er helt forferdelig stygg

  5. Disse du snakker om lever på oppmerksomheten de får av både det og andre. Det eneste som funker er å overse disse folkene totalt. Nå har du skrevet mye om det, og misforstå meg rett, det er jo viktig å ta opp at det er feil og stygt gjort, men det hjelper neppe å vie det så mye oppmerksomhet som du gjør…

  6. Lurer på par ting:
    – får dåkke gratis alkohol, snus og røyk under paradiE oppholdet?
    – hva heter mobilmerke på mobil dåkke brukte under Paradise? 🙂
    Og… ikke overraskende at barn sier sånt. Ser jo sjukt mange voksne som sier slikt på vg sine sider osv osv. Mange voksne e så dårlige forbilder for sine barn huff!

  7. Sofie, kan du si til Morten at den type bloggen han har laget er ikke lett å kommentere på😭😭😭 skulle ønske den hadde samme kommentarfelt som blogg.no, håper du videreformidler infoen 🙌🏼

  8. Stine: Tusen takk 🙂 Kevin sa veldig mye rart den uka for å få meg ut. Jeg vet helt ærlig ikke hva som skjedde med han, og hvorfor det kom så plutselig. Han sa selv i uke 8 at det var en plan vi hadde, og at Morten skulle få låne meg noen uker til. Kevin var aldri stuck med Teele, det var en plan han var med på fra start!

  9. Jeg synes det er helt utrolig selv. Jeg er mor til 2 barn i en alder av 26 år å jeg er allerede redd for hva ungene mine skal få gjennom på nett. Nå er mine barn veldig små enda men synes det er kjempe flott du sier i fra 😊 Jeg tror nok mange tar det fra foreldrene sine å noen omgås med folk som er veldig negative. Baksnakking, stygge ord og slemme kommentarer er ikke greit, verden blir så mye bedre av at alle er gode mot hverandre 😊

  10. Jeg syns det du skriver hær er veldig viktig siden jeg har blitt kalt noen av de tingene, og det sører faktisk. Men jeg ville bare si at du er ikke en støgg, ekkel hore! Du er en nydelig jente!

  11. På starten av ph likte jeg deg mer enn de andre, under presidentuka begynte jeg å tenke hmm?. Da du røk ut, tenkte jeg det var den sofie jeg likte. Personlig synes jeg at du har en fantastisk personlighet, det at du ikke ville si at noen hadde planer om å sende deg ut på parsermonien viser hva slags person du er. Jeg kjenner deg ikke, men utifra ph så er du en positiv jente og virker hyggelig. Du har egentlig ikke gjort noe for å få hat så er merkelig

  12. jeg blir så overgitt, jeg vet jo selv hvor lett det er å ta ting på nett isteden for i virkeligheten, jeg har både vært offer for det, og sakt ting selv i mine tennår. nå er jeg 23 og lang ferdig med slikt, men å gå så langt og be folk om å død, ønske mennesker død. de kan umulig ha mistet noen i sitt liv. altså jeg blir helt overasket, nå som du å er offentligperson, og slitk skjønner jeg jo det blir værre + noen liker kanskje ikke dine valg på ph, mend a må jo folk holde seg til de valga der, ikke dra den så langt… alt i alt vil jeg si du virker som en utrolig hyggelig person, veldig flott. og det var synd du røk ut av ph. ha en fin dag 🙂

  13. Kjempebra og viktig innlegg. Du vil jo satse på blogging etter hva jeg har forstått. Jeg syns bloggen din blir bedre og bedre, og du har flere gode innlegg. Et lite tips til deg er å terpe på rettskrivingen din🌞🌞 spesielt og/å-regler. Hvis du skriver godt, blir bloggen med en gang 1000 ganger bedre. Stå på, du virker som en herlig jente 🌷

  14. Hei, Sofie!
    Flott at du tar tak i dette, som vel må sies å ha blitt et samfunnsproblem.
    Selv for de av oss som har den nødvendige livserfaringen/perspektivet til ikke å la seg affisere personlig, kan netthets være svært skadelig/ødeleggende for de yngste. -Dessuten er det jo ikke noe hyggelig lesning for noen av oss med vettet i behold, for å sin det sånn.
    Selv skammer jeg meg sånn på deres vegne at det gjør fysisk vondt, og da snakker jeg først & fremst om de mange voksne ‘nett-trollene’.
    Innimellom blir jeg jeg liksom slått av tanken på at det står en person av kjøtt & blod bak alt det syke som legges ut og ytres. -For når en møter nye folk, eller bare ser ut på gaten for den saks skyld, så er det jo liksom ikke i ens tanker at disse helt normale folka skal kunne knyttes til sånn oppførsel. -Men det kan det jo!.. Den & den hatmeldingen kan like godt være skrevet av hun i kassa på butikken som bussjåføren, den kriminelle torpedoen & politioffiseren, og det er dét som er så sykt å tenke på. Selv mener jeg en god del av forklaringen har å gjøre med manglende grunnholdninger i oppdragelsen. Selv om jeg er voksen, og foreldrene mine ikke lenger har noe ‘saying’ for hvordan jeg lever, er de alikevel i aller høyeste grad en medvirkende faktor til at jeg aldri ville klart å uttrykke meg på en sånn måte online, selv om jeg hadde vært rasende på vedkommende i ‘real life’. -For det er noe grunnleggende som er ‘tattovert’ inn i bevisstheten fra fødslen av som vil være der til jeg dør.. Den avsluttende oppfordringen til de det gjelder om å slutte med denne patetiske greia, anser jeg som like meningsløs som en oppfordring til hybelkaninene om å holde seg unna leiligheten min, så.. ‘Once pathetic, always pathetic’, liksom..
    Lykke til videre, med bloggen & alt!

  15. Gry: Helt enig i det du skriver. Det er utrolig ekkelt å tenke på at det kan være hvem som helst, og man tror gjerne ikke sånt om andre mennesker. Det er synd at det er så alt for lett å gjemme seg bak tastaturet og skrive stygge ting anonymt. Det kan ødelegge liv, og det skremmer meg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *