ER JEG FLAU OVER FORTIDEN MIN?

Categories Personlig

Det virker som utrolig mange misforstår det jeg skriver på bloggen. Som jeg oppfatter mange av kommentarene jeg har fått den siste tiden så tror mange av dere at jeg er flau over å være fra Tromsø? Jeg får ofte kommentarer som “hvorfor later du som at du ikke er fra Tromsø?” Er du flau over fortiden din?” Du er vant til midnattsolen, du er jo fra Tromsø”.

Ja, jeg er fra Tromsø. Jeg er også fra Tønsberg. Nei, jeg er absolutt ikke flau over fortiden min. Som jeg har nevnt før så er mamma fra Tromsø og pappa er fra Tønsberg. Jeg har bodd mange år i Tromsø, så jeg kan snakke nordlending. Jeg snakker dialekt når jeg er i Tromsø, men det er kun når jeg er i Tromsø. Jeg ser ikke på meg selv som en nordlending, selv om jeg er det. De årene vi bodde i Tromsø var seriøst de verste årene i mitt liv, og jeg har aldri hatt det så tungt før. Det var et utrolig vanskelig miljø, med press fra alle kanter. Det å flytte til Tønsberg er noe av det beste jeg har gjort, og jeg er evig takknemlig for at røtter som er derfra.

Det er i Tønsberg jeg har store deler av livet mitt, og det er her jeg føler meg hjemme. Ja, halve familien min er fra Tromsø. Jeg har bodd i Tromsø, men det er fortsatt ikke der jeg føler meg hjemme. Jeg har aldri følt meg hjemme der, og jeg kommer nok aldri til å ville føle meg hjemme der heller. Resten av familien er fra Tønsberg, så hvordan noen av dere kan mene at jeg er mer fra Tønsberg enn Tromsø kan jeg ikke forstå. Jeg er like mye fra begge stedene, men jeg føler meg ikke som en nordlending. Jeg har min egen dialekt med en god blanding av både søring og nordlending, som de fleste kanskje hører.

Jeg håper dere har fått oppklart det dere lurer på. Så håper jeg at dere forstår at jeg er hverken flau av å være fra Tromsø eller fortiden min. Det at jeg klager på midnattssol er rett og slett for at jeg ikke er vant til dette mer. Det er over 8 år siden jeg bodde i Tromsø, så jeg er naturligvis ikke vant til at det er lyst døgnet rundt mer.

45 kommentarer

45 thoughts on “ER JEG FLAU OVER FORTIDEN MIN?

  1. Hei Sofie! Leste på bloggen din for ei stund sia at du hadde tatt ei tatovering i Harstad når du egentlig va førr ung hehe. Som harstadværing sjøl lurte æ egentlig bare på om du har nåkka spesielt forhold til Harstad, om du har vært her mange ganga, og isåfall ka e grunnen til at du har vært her. Har du familie her osv? Æ kan ikke akkurat kalle mæ stolt harstadværing, fordi det e mye æ ikke e så glad i her og æ glede mæ til æ e ferdig med vgs og kan flytte til Oslo eller en anna storby (eller et anna land), men æ bare e nysgjerrig på om du har et forhold til byen?😊

  2. Har du tenkt å utale deg om sophs innlegg? Regner med di fleste av oss egentlig bare venter på et innlegg om dette.

  3. Hvor gammel var du i perioden du bodde i Tromsø? Hvilke aldersgruppe strakk du deg fra når du bodde der? 😊 Jeg er student i Tromsø og trives veldig, men kan faktisk tenke meg at det er litt hardt å vokse opp/være derfra!

  4. Hei! Hvor har du kjøpt purpose genseren din som du har hatt på deg på snapchat og de siste bildene på bloggen? Du er nydelig <3

  5. Heier på deg Sofie <3
    Kan du fortelle meg hvorfor Soph skriver så mye negativt om deg og Andrea? Det er noe av det frekkeste jeg har lest på lenge, og nå gidder ikke jeg lese hennes blogg mer. Nå tar det virkelig av! ye negativitet på den bloggen i det siste....Huff!
    Ha det fint de siste dagene i Bodø <3

  6. Hei Sofie. Æ syns du e ei tøff jente. Med tanke på alt du har vært igjennom de siste åran. Æ syns også du e tøff som va me på Paradis Hotell og Utøya. Kjente en fra Bodø som dessverre ikke kom hjem fra Utøya. Vil også si at du å Morten va mine favoritta på PH. Æ syns også du skriv vældig bra. Du får mæ te å lev mæ inn i d du skriv. Ønske dæ masse lykke til i livet og med kjærligheta. Hilsen ei som bor i Bodø og digge dæ å morten.

  7. Alt folk skal kverulere på. Du kan da snakke sånn som du vil, uansett hvor du måtte være fra. Og man føler ofte tilhørighet til et sted om gangen, ikke flere. <3

  8. Kun søringer som kaller folk fra Troms og/el Finnmark for nordlendinger også. De fra Nordland er nordlendinger, de fra Troms er tromsværinger og de fra Finnmark er finnmarkinger. Dagens leksjon hehe😊

  9. Føle vældi med dæ med å ikkje trives i Tromsø, har bodd her i et år og har ikkje trivdes et sekund, så håpe det blir bedre når æ flytte til Oslo 🙂

  10. Hei! du burde begynne å skrive mindre “jeg”, det blir litt for mye på hvert innlegg. Prøv å starte setningen med et annet ord. Dette er bare ment godt, for jeg vil at du skal utvikle deg i riktig retning!
    klem til deg<3

  11. Synd du er så dårlig på å ta imot konstruktiv kritikk når du ellers har en så bra blogg😊

  12. Sigrid: Synd du føler det sånn, for det er ikke meningen. Jeg vet selv hvor jeg er fra, og hvem jeg er. Synes derfor det bare er feil at andre som ikke kjenner meg engang skal begynne å fortelle det. Iallfall når jeg skriver et utdypende innlegg hvor jeg forklarer alt, da føler jeg at man bare pirker for å pirke. Halve familien min er fra nord, og halve familien min er fra sør. Dette gjør meg ikke noe mer nord-norsk som det virker som at du mener 🙂

  13. Hæ? Jeg har da aldri kommentert noe imot det? Jeg bare kommenterte at det heter Tromsværing og ikke nordlending når man er fra Troms fylke. Bare som et motargument til en som lenger oppe skrev at det bare var nordlendinger som kalte østlendinger for søringer. Om du er fra Tromsø eller Tønsberg spiller ingen rolle for meg..

  14. Anonym: Hei igjen! Så nå at kommentaren over deg hadde nesten lik IP-adressen, og kommentaren du kom med rett etter virket som en oppfølging til den første kommentaren. Jeg som blander IP-adresser. Leste kommentarene dine på nytt, og jeg skjønner nå at det er feil person jeg har svart, hehe. Så jeg tar dette på min kappe, og beklager veldig mye! Du skrev absolutt ikke noe galt, så beklager!!

  15. Å jeg beklager at jeg glemmer å skrive navnet mitt hver gang. Men da er jo saken oppklart. Jeg skjønte ingenting her ei stund hehe😊

  16. Hei, jeg som spurte hvor i Tromsø du var fra (glemte navn), men så synd du ikke hadde det bra på Kvaløya..jeg er også fra Kvaløya, men er vel året eldre enn deg tror jeg.

  17. Jeg er en 22 år gammel jente, og flyttet selv fra Tromsø til Tønsberg for snart 9 år siden fordi mamma og jeg ønsket å komme oss vekk fra et tøft miljø. Og jeg må bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og elsker at du fremhever at selv om man er fra en bestemt by betyr det ikke at det er den byen du nødvendigvis føler tilhørighet til 🙂
    Til slutt vil jeg bare takke for at du skrev dette fantastiske innlegget som virkelig rørte meg. Ha en super kveld videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *