HVA TENKER JEG OM Å FÅ BARN?

Categories Personlig

Det er vel ingen hemmelighet at jeg ser for meg en framtid sammen med Morten. Jeg hadde aldri orket å bli sammen med en gutt om jeg ikke hadde trodd det var noe å satse på. Likevel skremmer det meg litt med alle forventingene som kommer med et forhold. Det var noe annet når man var ungdom og fant seg en kjæreste, enn hva det er nå. Nå kommer spørsmål som, “skal dere flytte sammen?” og “vil dere ha barn?”

Skal jeg være helt ærlig med dere så har jeg ikke lyst på barn. Jeg føler meg egentlig veldig alene når det kommer til dette. De fleste vennene mine snakker om hvor mye de gleder seg til å få barn. Så har dere meg da, livredd for å bli gravid og ingen ønsker om å få barn. Jeg vil jo tro at dette kanskje endrer seg med årene, for jeg er bare 22 år. Jeg føler meg alt for ung til å få barn, selv om jeg egentlig ikke er det. Eller er jeg det? Noen ganger føler jeg meg som et barn. Jeg kan enda være både sutrete og sykt barnslig. Hvordan skal jeg kunne ta vare på et barn? 

Det vil nok helt sikkert føles annerledes den dagen jeg blir gravid. Det kan godt være at jeg rett og slett bare ikke er klar for å få barn. Jeg vet helt ærlig ikke hvorfor jeg føler det som jeg gjør, det er bare noe jeg alltid har gjort. Det er egentlig veldig merkelig, for jeg er utrolig glad i barn. Det er nok bare ansvaret som bekymrer meg. Jeg er også redd for å være en dårlig mor. Jeg har vært så heldig med min mamma, så jeg føler jeg har mye å leve opp til. Jeg unner virkelig mitt fremtidige barn en like bra oppvekst som det jeg har hatt. Jeg kjenner jeg blir stresset bare av å skrivet dette innlegget. Alt jeg klarer å tenke på er ansvar og tid. 

Jeg tror den fremtidige meg vil le av dette innlegget. Det blir nok noe helt annet den dagen jeg får mine egne barn. 

47 kommentarer

47 thoughts on “HVA TENKER JEG OM Å FÅ BARN?

  1. Hehe…du er herlig, Sofie.
    Det er helt normalt å ikke ha lyst på/være klar for barn i en alder av 22.
    Nyt livet og årene som kommer. Barn kommer naturlig når dere er klar for det.
    Det er mer og mer vanlig å få barn i midten av 30-årene, så ikke stress.
    Å husk at du er ikke voksen, før du innrømmer at du er barnslig 😉

  2. Jeg fikk barn da jeg var 20 🙂 har gått helt supert med oss. Ikke noe stress men jo eldre du blir jo vanskligere blir det å følge opp dette barnet. Jeg er nå 22 å guttungen er 17 måneder. Det er slitsomt men også det mest verdifulle i livet

  3. Jeg har alltid hatt lyst på barn og gledet meg veldig til å en gang bli gravid. Men så ble jeg uplanlagt gravid for noen mnd siden og måtte ta stilling til om jeg skulle ta abort eller innta morsrollen allerede nå. Alt ble plutselig så realistisk, og nå skremmer tanken på barn meg mer enn noen gang. Vil jeg egentlig ha barn?? Jeg er like gammel som deg, og jeg tror jeg rett og slett bare ikke var/er klar – som deg. Som du skjønner, tok jeg abort, men håper at når tiden for barn er inne, vil det føles riktig 🙂

  4. Ting forandrer seg etterhvert, helt sikker på at du kommer til å bli en super mor når/hvis dem dag kommer!!💞

  5. Haha, “jo eldre du blir jo vanskeligere er det å følge opp barnet” – for en tåpelig påstand. Det er faktisk forsket på at foreldre som har fått levd ut ungdomstiden sin, roet seg ned og er nærmere 30 når de får første barnet har en annen “ro” over barneoppdragelsen – og nyter det mer. Verste jeg ser er mødre/fedre i 40-45 årsalderen som oppfører seg som de er 20 og prøver å leve ut en svunnen ungdomstid, reiser ut og skjemmer seg ut på samme festene/utestedene som barna deres er på. Slapp av, du har all verdens med tid; lev, reis, nyt kjærestetid med Morten. Og finner dere ut med tiden at dere ikke ønsker dere barn, er det deres valg, det er SÅ mye annet man kan gjøre her i livet enn å få barn. Man skal ihvertfall ikke få barn bare fordi det er “forventet” av samfunnet.
    Hilsen ei som elsker barn 🙂

  6. Hei.. Jeg har heller ikke hatt lyst på barn. Har egenlig tenkt at det å få barn er en egoistisk handling. Man får barn kun for sin egen del og fordi man selv vil ha et barn. Samtidig som jeg synes verden vi lever i er så fæl! Det er så mye fæle ting som jeg ikke ønsker at et barn skal vokse opp i. Har nå fått barn i en alder på 28, og synes forsatt det er mye fælt i verden, men jeg skal gjøre alt for at barnet mitt skal få det bra!

  7. Vil anbefale deg å leve livet litt til så lenge du ikke føler deg klar enda. Jeg skal vel kanskje ikke si så mye som sitter her gravid med barn nummer tre som 22 åring. Jeg trives veldig med å være mamma, men det hender seg at jeg er litt misunnelig på dere som ikke har noe ansvar annet en dere selv. Så jeg anbefaler deg til å vente til du føler deg veldig klar for det 🙂

  8. Ikke stress Sofie. Æ e 31 og har kjæreste men ikke barn. Har rett og slett ikke vært klar eller hatt lyst selv om vennene mine har bynt ig få barn. Det kommer naturlig når man e klar og ikke fordi andre forventa det. Får så mye som av folk om vi ikke ska få barn og i begynnelsen stressa det mæ veldig, men ikke nå lengre. Man skal være klar for den type ansvar og ha lyst. Ikke minst er det vanligere og vanligere ig være over 30 når man får barn 😊 Nei, opplev livet og gjør det du ønska først 😊

  9. Tror ikke det har vært en eneste gravid kvinne der ute som ikke har vært redd for ansvaret. Det er jo et stort steg, så klart. Men synes du ikke at det er litt drøyt å si at du aldri vil ha barn?

  10. Er litt der at ja, jeg vil ha barn en dag, men tanken på å bli gravid akkurat nå skremmer meg.. Om jeg kommer i den situasjonen, hvordan skal jeg klare å “gi opp” livet mitt nå, med studier, kollektiv og en lite stressfull hverdag til å plutselig ha et barn å ta ansvar for? Håper det kommer en dag der jeg tenker at, nå gjør det ingenting om det kommer et lite barn til verden. Håper og at når den dagen kommer så er litt mer på stell, at jeg er ferdig med studier, har jobb, bil, hus og kan gi barnet det det fortjener 🙂

  11. Først av alt vil jeg bare si at det er en glede å følge deg på bloggen din.Du var favoritt fra dag 1 av Paradise,og holdt med deg hele veien.Det er bare noe med ditt vesen og utstråling som bare gjør at du sjarmerte meg fra første stund:) Fantastisk personlighet! Det med barn skal du ikke bekymre deg for,det kommer når tiden er inne for det! Viktig å være kjærester først,få oppleve ting sammen og ta det derfra:)

  12. Merker at vi har samme tankegang! Er 22 år selv og er faktisk livredd for å bli gravid!!! Alle vennene mine venter/har fått barn, og jeg kjenner virkelig på presset om å “få gang på livet”. Godt å lese innlegge ditt. Føler ikke at jeg er så alene likevel 🙂

  13. Har du sett ph-parodien til luberg b? Hvis ikke, se den! Morten og!! Hahha ler meg ihjel, han var flinkest til å parodiere Morten 3:33 i videoen😂

  14. Jeg er helt enig med deg Sofie!! Det er jo ikke normalt av alder av 22 og bli forelder så det er jeg helt enig med deg i😃

  15. Alle jenter/unge kvinner ser ulikt på slik. mange vil he barn når de e litt eldre, for du e jo enda ung. eg e 26, blir 27 i slutten av året og he enda ikkje barn.. ikkje fordi eg ikkje vil he, men bedre å vente 🙂 Det skjer når det e ment å skje, nyt livet mens du enda e så ung 😀 Ha en fin dag<3

  16. Tror du og Morten blir gode foreldre når den tid kommer 🙂 kan tenke meg en liten versjon av Morten og Deg, kommer til og bli verdens peneste gutt eller jente :).
    Jeg fikk min første ,når jeg var 27, og venter mitt andre nå i slutten av jan/begynnelsen av feb, og da er jeg 32, jeg var ikke klar før jeg var 27 år, levde livet før det 🙂

  17. Helt normalt å ikke ville ha barn i en alder av 22 år. Jeg regner med du er født i 95, ettersom du er 22. Jeg selv har hatt et sterkt ønske om barn siden jeg var 16-17 år 😂 Ble selv mamma da jeg var 20, og da føltes alt naturlig ut da vesla kom til verden! Er selv født i 95, og vært veldig klar for mye fra tidlig når ingen av venna mine var det 🙈 Så ikke stress! Kanskje du får et ønske om barn litt seinere 😃 Er nå du må leve mens du enda er så ung, ingen hast med barn i en alder av 22 bare 🙊

  18. Du er ikke alene om å ikke drømme om å få barn. Kanskje dette endrer seg for deg med tiden, kanskje ikke. Jeg er 35 og har fortsatt ikke lyst på barn. Synes dette er ett viktig tema, for det er faktisk ikke sånn at ALLE har lyst på barn;) Og det er lov!

  19. Fikk barn når jeg var 17. Nå har jeg mange:) det er noe som skjer når man blir gravid🙈 at man blir fort mye mer voksen 🙂 det kommer mere naturlig. Men verre med mannfolkene, har hørt noen tilfeller av at kvinnen blir mer voksen enn mannen 🙂 lykketil

  20. Jeg holder med deg. Jeg ser ingen fordeler med å ha unger. Rett og slett en byrde. Hele livet må settes på vent. Ikke kan man dra på feire. Man kan ha med ungen til Tyrkia og New York, men for å være ærlig…. Hvor gøy er det? Bleieskift på stranda i 50 grader og grining overalt. Nei. Jeg klarer meg fint uten. En kompis har 5 unger med 4 forskjellige damer og en venninne har 4 unger med 4 forskjellige. Ikke at det er ett tema her men verden er overbefolket. Og veien samfunnet er på vei nå, så skjer det vaffal ikke. Kroppspress, klespress og det som er.
    Du klarer deg nok fint uten du også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *