“HVOR MANGE GLASS TÅLER DITT BARN?”

Categories Samfunn

I går kom jeg over en video på Facebook som gjorde meg både trist og forbanna. Denne videoen handlet om voksne som drikker seg fulle med barn tilstedet. Det er ikke før nå jeg innser hvor heldig jeg har vært. Jeg tror jeg har sett mamma beruset en gang i løpet av livet mitt, og da var jeg voksen. Aldri har jeg sett hun beruset da jeg var barn. Dette burde egentlig være en selvfølge, men sånn er det dessverre ikke for alle.

Jeg kan ikke tenke meg hvor ubehagelig det må være for et barn å oppleve atferdsendringer hos foreldrene sine. De er det tryggeste vi har, og hva skjer når personligheten plutselig endrer seg? Hvem er de egentlig? Det er stor forskjell på å ta et glass vin til middagen og ha en høylytt sommerfest sammen med naboen. Selv om jeg aldri opplevde mamma som påvirket av alkohol da jeg var barn, opplevde jeg likevel andre voksne som var det. Det var ikke noe som var mer skremmende enn høylytte voksne som oppførte seg utrolig merkelig. Vi er nå i en sesong der det drikkes mye alkohol, og jeg vil tro det er mange barn som opplever ubehag gjennom sommeren. Det har vært snakk om drikkepress blant unge de siste dagene, men la oss ikke glemme de barna som ofte opplever fulle foreldre.

Kjære foreldre som leser dette. Vær så snill å begrens alkoholinntaket foran barn. Ikke bare dine egne barn, men andres også. Som jeg nevnte tidligere så er det stor forskjell på å ta et par glass foran barna, og det å feste sammen med naboen. Det handler rett og slett om alkoholvett rundt barn. Videoen jeg så er laget av AV-OG-TIL som er en organisasjon som jobber for akkurat dette. På hjemmesiden deres har de et sitat som virkelig traff meg. Hvor mange glass tåler ditt barn?“. Du kan se videoen HER

8 kommentarer

8 thoughts on ““HVOR MANGE GLASS TÅLER DITT BARN?”

  1. Veldig bra skrevet, Sofie! Jeg er selv barn av alkoholikere, og selv om det var veldig skummelt å oppleve disse atferdsendringene hos mine foreldre, så var det nesten verre å bli “vant til det”. Man lærer seg liksom å skjønne at “i dag blir mamma full” og da gjør man seg klar til å takle det og passe på eventuelle yngre søsken, noe jeg ofte var nødt til å gjøre. Jeg har kanskje opplevd mye dritt i barndommen, men sånne ting gjør deg absolutt sterkere som voksen! Mine eventuelle barn skal ALDRI se meg beruset!
    Ikke ofte jeg kommenterer blogginnlegg, men følte jeg bare måtte komme med en kommentar nå, hehe. Ha en fortsatt fin helg! 😀

  2. Så fint du tar opp dette, har aldri skjønt hva som er så viktig og drikke seg full uansett jeg da,greit nok når du er ung,men når du har familie er det ikke greit..
    Mine foreldre tok seg alltid et vin glass eller øl, men ble jo aldri full eller forandret seg av det, tror det er veldig viktig at barn ser at man kan drikke voksen brus som noen fint kaller det også,men selvsagt skal man begrense seg.
    Har aldri drukket noe med gutten min tilstede, både pga jeg ikke er glad i og drikke og fordi det ikke bør være nært barn, selvom jeg synes et glass øl eller vin er helt greit, nekter ikke besteforeldrene hans og drikke til god mat,men de tar seg aldri mer enn en. og dessuen mye mer koselig og drikke med venninner uten barn til stede

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *