HVOR MYE TJENER JEG PÅ Å BLOGGE?

Categories Ikke kategorisert

Etter mye spørsmål fra dere lesere så har jeg skjønt at det er stor nysgjerrighet rundt hva jeg tjener på å blogge. Det er ikke bare dere lesere, men jeg møter ofte mennesker som spør meg rett ut om hvor mye jeg tjener. I de fleste tilfellene skjer dette når jeg er på byen, da folk har litt alkohol i blodet og gjerne er litt mer rett frem. 

Det er helt forståelig at dere er nysgjerrig, for jeg har vært det selv. Jeg har googlet “hva tjener bloggere” på grunn av nysgjerrighet og behovet for å få et svar. “Hvor mye fikk hun for dette annonseinnlegget?”, “Får hun betalt for hvert innlegg hun legger ut på bloggen?” Jeg ville vite alt, men de fleste toppbloggerne valgte å holde økonomien sin hemmelig, noe jeg synes er helt forståelig. Hvorfor skal egentlig alle andre vite hva man tjener? Jeg tviler på at man spør taxisjåføren hvor mye han har i årslønn, så hvorfor skal det være en selvfølge at bloggere skal være åpen og ærlig?

Det er vel ingen hemmelighet at jeg tjener penger på å blogge, det har jeg fortalt dere før. Likevel synes jeg det er alt for privat å fortelle dere hvor mye. Jeg kan si så mye som at jeg klarer meg. Jeg har nok penger til husleie, mat, moro og sparing. Jeg tjener helt klart mer nå enn hva jeg har gjort før, og det er selvfølgelig gøy. Dere må huske at det er ikke en selvfølge at man tjener penger selv om man ligger på topplisten. Jeg har vært her en god stund nå, og det er ikke lenge siden jeg fikk min første lønn som jeg faktisk kunne leve av. Min første utbetaling var på hele 1307 kr, og da lå jeg ganske høyt oppe på listen. Så det er ikke sånn at man tjener masse penger med engang man har litt lesere. Vi må jobbe hardt for å tjene penger, akkurat som alle andre jobber 🙂

78 kommentarer

78 thoughts on “HVOR MYE TJENER JEG PÅ Å BLOGGE?

  1. Det var ikke noe vits at du laget innlegget. Du svarte ikke på overskriften sm var det spørsmålet alle lurte på.

  2. Hva er det du jobber så hardt med egentlig? Jeg tar ofså bilder daglig fordi jeg vil, og jeg får fine bilder. Ser ikke på det som en jobb. Jeg kan godt skrive simple innlegg som deg og ville ikke sett på det som en jobb. Hva er egentlig jobben du gjør som er så veldig hard? Det er ingen tvil om at lønnen bloggere får er ekstremt ufortjent.

  3. Elsker deg Sofie men syntes at bloggen din er litt kjedelig, lesern for det om. Ikke ta meg feil men det er innlegg som vi ikke får svar på.

  4. Såg artikkelen om dæ i vg og må bare si fyfaen så bra sagt! Endelig ei som får sagt at det itt er greit å komme med stygge kommentarer for meninga man har!! Så at serr nesten alle kommentaran var enig med dæ og det e helt sjukt med tanke på kommentarfelt i nettavisa. Blei bra framstilt

  5. Hvorfor ikke si eksakt tall? Du er vel ikke flau over jobben din. Bare lurer, stå på videre.

  6. Hvorfor er det med økonomi alltid så privat for folk å dele? Syns du at det er greit at du som blogger tjener mer enn f.eks en sykepleier?

  7. Hvorfor har du ingen kommentarer lengre under postene dine? Tåler du ikke negative kommentarer så er ikke du en god blogger, respekter leserne dine å godta kommentarene eller svar.. ser du prøver og ligne på Isabel på måten du er på og Martine på skrivingen.. som å bruke ordet “morsom” ofte når det ikke passer med setningene dine i det hele tatt.. prøv å vær deg selv så kanskje folk liker deg bedre;)

  8. Anonym: Hva andre tenker vet jeg ikke, men jeg synes økonomien min er privat 🙂 Jeg har ingen problemer med å dele det med de rundt meg, men jeg føler rett og slett ikke å skrive en eksakt sum på bloggen. Jeg skriver at jeg kan leve av lønnen min nå, og jeg tenker det må være mer enn bra nok!
    Jeg synes at sykepleiere og generelt helsearbeidere burde tjener mer i utgangspunktet med tanke på jobben de gjør. Jeg synes uansett ikke man kan sammenligne lønnen til en blogger og sykepleier da dette er to helt forskjellige yrker. Markede er sånn at en annonse på en plattform koster mye penger, og det er den samme prisen for bloggere og aviser for eksempel. Vi lever i en merkelig verden der også fotballspillere tjener mye mer enn leger som faktisk redder liv. Det er dessverre sånn det er. fordi markedet tillater det.

  9. Anonym: Hvorfor er dette clickbait? Clickbait er når overskriften samsvarer med innlegget, noe det gjør i dette tilfelle. Mange spør meg hva jeg tjener på bloggen, og jeg svarer derfor alle i et innlegg nå 🙂 Hadde jeg skrevet “Jeg tjener 200.000 i mnd på blogging” og skrevet i innlegget at jeg ikke vil si hva jeg tjener, kan du kalle det clickbait 😉

  10. Anonym: Det gjorde det vel 🙂 Jeg svarer at jeg tjener mer enn hva jeg noen gang har gjort før. Jeg skriver også at jeg lever av bloggen, og hva jeg kan gjøre for disse pengene 🙂

  11. syns det er så teit at alle skal være interessert i bloggeres økonomi. Personlig tror jeg bare det er sjalusi fordi det er ingen hemmelighet at bloggere som gjør det bra har så de klarer seg fint! Og mange tror nok det er en enkel jobb, bare skrive et innlegg også kommer pengene liksom. Så tror folk bare er sjalu fordi de tror at pengene bare renner inn mens dere bare sitter på rumpa.. haha. Økonomi er privat uansett hvilken jobb du har! 🙂

  12. Siri: Ja, du har helt rett. Jeg har ikke en egen personlighet, og hermer etter alle andre 😀
    Når det kommer til kommentarer så venter jeg med å godkjenne til jeg har tid til å svare, akkurat for at jeg ønsker å gi leserne mine et svar 😉 Så jeg har absolutt ikke sluttet å godkjenne kommentarer

  13. Herregud så sjalu folk er da. Økonomi er en privat ting enten man er en offentlig person eller ikke. Dere andre i kommentarfeltet her hadde ikke delt hva dere tjente på å blogge. Å dra inn at andre yrker som “gjør seg bedre” tjener mindre er faktisk uvesentlig, ja det er ikke rett, men vi har alle tatt ett valg her i livet. At Sofie vil leve av å være blogger fremfor å være en sykepleier er opp til henne. Vi må slutte å dra hverandre ned, løft hverandre heller opp. Stå på å vær den beste du kan være, om du tjener 1000kr eller 1000000kr på å blogge, vær lykkelig!

  14. Veldig bra innlegg! Stå på sofie<3 jeg tviler på at alle disse lengre opp i kommentarfeltet ville spurt fremmede mennesker : hvor mye tjener du? Likevel tar de seg friheten til å spørre deg hvor mye du tjener, og respekterer ikke svaret ditt engang. Bare fordi du er en offentlig person, må jo du få ha litt privatliv, akkurat som alle oss andre ønsker? <33
    Tenk litt på dette folkens!

  15. Syns det ikke var cliclbait. Men likevel mener jeg at du ikke svarte på overskriften men du skrev rundt det.

  16. Når begynte du å vlogge og hvor lenge hatt dene vloggbrukaren??
    Du er veldig flink til å vlogg og du er kjempe fin ❤️

  17. Skjønner meg ikke helt på dere som ikke forstår hvorfor hun ikke kan skrive et eksagt tall, legger dere ut på facebook hva dere tjener? nei tviler sterkt på det, forteller dere til fremmede hva dere tjener? eller går dere bort til fremmede å spørr? Nei, fordi hva en tjener er en privatsak og ikke noe alle andre rundt har noe med. Så jeg har full forståelse for at Sofie ikke vil oppgi hva hun tjener i offentligheten 🙂

  18. Hvis folk er så nysgjerrige kan de vel bare søke i skattelistene som er offentlig tilgjengelig 😉

  19. Jeg så det ble litt mye hets for innlegget. Du har delt akkurat så mye du ønsker å dele, så det er ikke noe å bry seg om. De er nok like nysgjerrige som du var da du begynte å søke rundt hva bloggere kunne tjene.
    Det er klart at det å si du har råd husleie, mat ol. blir litt vagt, men som du sier, så var jo den første lønningen ganske liten, og sikkert svært liten i forhold til nå (kan jeg tenke meg). Syns det er bra at folk fortsetter å fronte blogging som en jobb – fordi det faktisk er en jobb for noen. Dessverre er det ikke alle som er like heldige som har en såpass eksponert blogg.
    Tror det er viktig å huske på at bloggere er offentlige personer som får relativt mye hat og kommentarer i forhold til oss “vanlige” arbeidere. Toppbloggere er ikke bare arbeidere, de er også “produktet” de selger. (Misforstå meg rett – livet kan være vanskelig nok uten å være toppblogger også)
    Uansett, jeg følte jeg fikk svar på overskriften; “Nok til å leve, pluss litt til”
    Stå på!

  20. Jeg skjønner deg veldig godt, og jeg er glad for at du tjener penger på noe du liker å gjøre! Håper du kommer veldig langt med denne bloggen og at du får oppleve masse igjennom den! Jeg følger reisen din videre og vil nok alltid være en fast leser!

  21. No må dåkker negative menneska ta negativiteten dåkkers å gå en anna plass. Ka Sofie tjene i mån har da vell ingen her nåkka som helst med! Å æ tror ikke én meter at dåkker spring rundt på gata eller skriv facebookinnlegg om korr mye dåkker har tjent å ka dåkker ska bruke pengan på i mån. Blir førr domt.
    Økonomi e en privat sak – som Sofie velge å holde tyst om. Førr gud vet ka slags syke menneska det e der ute som kan finne ut av ting å tang.

  22. Folk må seriøst ta seg i sammen. Det er hennes valg om hun vil dele lønna si, hvorfor må alle andre vite det. Spør du personen bak kassa i butikken hva hennes lønn er? Nei tror ikke det. Herregud så barnslig folk kan være. Likte deg inne på på PH Sofie og liker å lese bloggen din ❤️

  23. Hvorfor gidde å svare alle de negative kommentarene ? Det ser så dumt ut, tål litt kritikk enn å forsvare deg med tåpelige svar. og jo dette er clickbait, når du skriver en sånn overskrift forventer leserne å se er ordentlig svar.

  24. Vet dette ikke har så mye med selve innlegget å gjøre, men jeg syntes det er så kjekt at du tar deg tid til å svare oss i tillegg! Det er jo masse jobb i bare å skrive masse innlegg og å få tid til alt annet! Får lyst å lese bloggen når du svarer på chat også! Veldig kjekt! Du er veldig flink! Stå på❤️

  25. Hei 🙂 Jeg forstår godt at du ikke vil dele hva du har i lønn til mange tusen lesere på samme tid er det faktisk ganske vanlig å spørre taxisjåfører, butikkmedarbeider, oljearbeider osv hvor mye de tjener om du er nysgjerrig på yrket og vurderer det selv. Alltid greit å vite om lønna er verdt jobben dit😉 Forskjellen er at man ofte kan finne alle disse lønnsnivåene på Google, men ikke så mange bloggeres lønn 😊 Jeg vil f.eks ikke jobbe for noe jeg ikke vet hva jeg kan jobbe mot 😁 (selvom jeg personlig la bloggingen på hylla som 15 åring og heller satser på en annen bedrift, var mer for å komme med en annen synsvinkel på hvorfor alle spør 😉)

  26. Annelise Gjersdal: Som jeg skrev i innlegget så skjønner jeg hvorfor folk er nysgjerrig 🙂 Det virker bare som at det er et krav at jeg skal dele min lønn, og det synes jeg er feil! Om man spør Taxisjåføren, og han vil svare på det så er jo det opp tl han. Så selvfølgelig, forståelig at man er nysgjerrig, men jeg vil holde det for meg selv 😀

  27. Skjønner ikke hvorfor bloggere tar seg “nær” av spørsmålet om lønn. Alle kan sjekke skattelistene og sjekke hva folk tjener. Har du en årslønn på 400K så er ikke det farlig og dele eller? Det er jo bare et spørsmål folk ønsker og då svar på, f eks i sammenheng med at man hat lysttil og prøve seg på blogging? Da er det ganske vesentlig at lønningen er god. Det er veldig få som velger frivillig en jobb som er dårlig betalt. Alle vil jo ha god inntekt. Svar på smørsmålet som du anntyder at du skaø svare på. Dette er bullshit innlegg
    Hvorfor mener du at økonomi skal være så privat?

  28. Jeg skjønner godt du ikke vil dele hvor mye i lønn, men tror bare folk er nysgjerrige fordi ingen bloggere vil dele hvor mye de faktisk får i lønn. Jeg som har søkt skole til høsten har vært og googlet osv hva lønn i de forskjellige yrkene jeg har søkt på er, tariff osv, men slikt finnes jo ikke om bloggere 🙂

  29. Hei du gjør en kjempebra jobb!! Du er kanskje sen første bloggeren jeg har sett som svarer på ca HVER ENESTE kommentar! Skjønner du har mye å gjøre m tanke på kmt, mail, sponsorer og være m venner og familie!! Hadde aldri nailet d som du gjør! Stå på❤

  30. Jeg bare lurer på en ting til alle dere negative personer, som tudelivis ikke har sp mye liv så dere bare må hate, eller diskutere. Kan ikke dere skrive hele namnet deres, eller skrove melding til sofie på snap eller messenger elns, der hun får se hvem dere er? Det skulle vell ikke vere ett problem for dere å la henne vite namnet deres? Eller hvem dere er? For dere er nok tøffe nok til det, eller?
    Vel, der et verfall ikke hyggeli å se kommentarene til Sofie sitt innlegg, der hun har brukt tid, å satte av tid, så hun kan “underhalde” dere med noe? Hun kan selv velge hva hun vil si eller ikke. Å hvis dere mener at hennes innlegg ikke er brae nok, kan dere hvel lage deres egen aktive blogg?:) å det er ikke hyggeli å da lese kommentarene om alt jævla negativt. Kan ikke dere bare vokse opp?
    Vrl Sofie er aktiv å brur seg om leserene sine å er kjempe hyggeli. Sofie, jeg elsker deg, du er mitt forbilde. Vi er heelt like. Same interesser å alt!! (Vel ikke helt like, men ja😅)
    Håper du fortsetter lenge med bloggingen å at alle dritt kommentarene tar slutt! Det er bare irriterendes…
    -jennie❤️❤️❤️

  31. For å svare på alle kommentarene om clickbait; Hvilke bloggere gjør ikke det? Det er sånn de tjener penger..
    Men når bloggere kaller det å blogge for en jobb, så må jeg nesten le. For hva gjør bloggere for samfunnet? Bortsett fra å reklamere for ulike produkter, så er ikke blogging et “løft” for samfunnet. Det er en hobby. Og som jeg har inntrykk av, så tjener bloggere på å provosere fremfor å heller engasjere. Ta kroppspress for eksempel; Bloggere har en stor påvirkning på unge jenter. For disse jentene så er visse bloggere dems store forbilde, men er de virkelig det? Og Hva med de leserne som kommenterer stygge og kanskje sårende ord i hvert innlegg på en blogg? Hva er grunnen? Jo, kanskje fordi de føler de ikke er bra nok, og at de MÅ provosere for å selv føle seg bedre. Sier ikke dette for å forsvare lesere, men det går begge veier.
    Men poenget mitt er; Skriver en blogger om hva hun spiste til frokost og hvilke sminkeprodukter hun vil anbefale, da kan hun kalle bloggen sin for en hobby. Men en blogg med engasjerende innlegg om samfunnsproblemer eller noe som kan utgjøre en liiiten forskjell i hverdagen, DA kan man kalle det en jobb mener jeg. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *