KJÆRE JODEL

Categories Samfunn

Etter at jeg leste innlegget til Andrea Badendyck om Jodel, bestemte jeg meg for å slenge meg på. Jeg synes det er viktig at denne appen blir diskutert, for er det virkelig greit å holde på sånn? Før jeg var med på Paradise hadde jeg aldri hørt om Jodel, helt til jeg ble en av de mest diskuterte inne på Paradise sin kanal. Aldri før har jeg lest så mye stygt om meg selv. Det var noen få som skrev “La oss roe ned på å skrive dritt om Sofie”, de ble downvotet med engang. Jeg er jo tross alt en offentlig person, så dette må jeg vel tåle. Vet dere hva? Jeg er et menneske jeg også, akkurat som deg. Derfor slettet jeg appen.

Tanken bak Jodel er kul, men hva den egentlig brukes til er IKKE kult. Jodel er et skjulested for mobbere og mennesker som dessverre ikke har noe bedre å gjøre enn å baksnakke og utlevere “fakta” om andre. Jeg skal ikke dra alle under samme kam, for det er mange som bruker appen til det den skal brukes til. Det er likevel et par kanaler der 90% er drittslenging og uthenging. Søker du på “@kjendisgossip”, “@bloggergossip”, eller “@paradisehotel” kan jeg garantere at du vil finne mye dritt.

Før du skal publisere en post på Jodel må du godta dette. 

Ingen navn eller personlig informasjon, ingen mobbing eller trakassering og ikke hat. Det tok meg noen få minutter å få tilsendt disse bildene. 

Ingen navn eller personlig informasjon? På alle disse jodelene er det nevnt navn. Den personen som har skrevet den siste kjenner meg tydeligvis bedre enn hva jeg gjør selv. Det er alltid like morsomt å lese “fakta” om seg selv, fakta jeg ikke har hørt om eller visste noe om. Det er godt dere oppdaterer meg når jeg ikke klarer å henge med. “Trakassering  er definert som «handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende” Er det som skrives over her trakassering? HELT KLART. Jeg angrer på at jeg slettet alt jeg printscreenet som handlet om enkelte av oss Paradise deltagere mens programmet enda gikk på TV. Jeg tror mange av dere ville fått sjokk om dere hadde sett hva andre mennesker får seg til å skrive. Om det ble uttrykket hat? Gjett om. Hvem tar egentlig ansvaret for dette? Hvem bryter inn når reglene Jodel har blir brutt gang på gang? INGEN. Du kan skrive nesten hva faen du vil. Den jodelen om at det er toppbloggerne sin skyld at det blir skrevet dritt om oss måtte jeg bare le av. Bra dere har noen å skylde på når oppførelsen deres er dritt og skremmende. 

Jeg kom også over disse jodlene. Noen tror faktisk at man må være en blogger for å skjønne at mye av det som blir skrevet på jodel er galt. Når det ble skrevet dritt om meg på jodel og noen støttet meg var det med engang ” Hei, Sofie”, haha. Selv om ikke foreldrene dine har lært deg om nettvett vil det ikke si at andres ikke har. Hvor sykt er det ikke at du blir downvotet på grunn av at du skriver noe positivt om noen? Det er synd at det blir laget apper og nettsider der nettroll kan skrive hva de vil, samtidig som de er anonyme. Jeg skulle likt å se om dere hadde vært like tøffe i virkeligheten, for det nekter jeg å tro. Det er bra dere har fått en plattform der dere kan slenge dritt og gossip om andre, når deres liv ikke virker til å være veldig spennende. Jeg har skjønt at dette innlegget ikke vil hjelpe mot de som bruker Jodel kun for å henge ut andre, men noen MÅ ta ansvar. Kjære Jodel, hva skjedde med “if you do not respect the guidelines the community mac kick you out. Seriously.” ? Det er ingen tvil om at retningslinjene blitt brutt hver eneste dag, men det virker ikke som at administrasjonen bryr seg noe om. Hvem sitt ansvar er det egentlig? Skal vi virkelig godta dette, og late som det ikke skjer? 

32 kommentarer

32 thoughts on “KJÆRE JODEL

  1. Amen! Jeg sletta også jodel fordi det er så sykt mye negativt og nedlatende der. Jeg syns enkelte folke inne på jodel er skremmende frekk, og uten noe faktagrunnlag for det de diskuterer. Som du sier, om noen var positive blir de downvotet med engang. Mine kommentarer der jeg prøvde å si ifra om at dette ikke er greit – de ble downvotet så mye at de ble slettet. Ble rett og slett i dårlig humør av å se på appen. Bestemte meg derfor for å bare slette den. Føles veldig bra, og glad for at jeg gjorde det!

  2. Kan du virkelig ikke finne på egne ting å skrive om??? Må du alltid slenge deg på hva alle andre bloggere velger å skrive om, som feks paradise-dramaet og nå denne jodel greia? Eller er du tom for ideer? Dette er ikke for å være frekk, men jeg liker bloggingen din mye bedre når du selv kommer opp med gode innlegg, og ikke basert på andre innlegg du allerede har lest. For ellers liker jeg bloggen din veldig godt!

  3. Enig i at det er mye unødvendig drittslenging der, og det er ikke greit. På en annen side er det faktisk lov å skrive om offentlige personer, og det sier du jo selv at du er. Det er lov å ytre sin mening om andre uten å mobbe, mener jeg.

  4. Liker at du tok med en Jodel om den fiktive karakteren Astrid Anker Hansen fra Hotel Cæsar 😉 Haha. Dessuten er det lov å nevne offentlige personer på Jodel, ikke at jeg har skrevet noe dritt der selv, men siden du var så opptatt av reglementet ✌️

  5. Det var noen på vår skole som lot som de var en lærer på skolen og snakket mye dritt og bannet osv og læreren kom i stort trøbbel men de fant raskt ut at de ikke var ekte. Folk nowdays lever av å disse andre

  6. Drar dere ikke til Rhodos pga Rebecca er der, haha lurte meg ikke av dt innlegget der du skrev at dere var opptatt, synd at folk er sånn og skriver stygge kmt til deg di fortjener det ikke!!

  7. Hvis du å Morten slår opp i morgen hadde du blitt lei deg hvis de hadde hooka. Love your blog forresten

  8. Aghhh, piss off you sad c*nt. Hvis du kan klage på Jodel, kan Jodel brukere klage på deg. Går begge veier.

  9. Pierre: Skjønte nettopp at du er en av de som skriver dritt på Jodel. Vil heller si at det er trist! Jeg klager på Jodel som app btw, og går ikke til angrep på enkeltpersoner som dere på jodel gjør. Big different 🙂

  10. Anonym: Vi er på palmesus nå, skal på til Tønsberg til uken, så Slottsfjell. Deretter drar vi rett til Trondheim for å være der noen dager. Så reiser vi til Bodø, og direkte til Portugal etter det. Ikke opptatt sa du ? Ingen av oss har lyst å dra til Rhodos heller 🙂 Jeg er ikke fan av å feste hver eneste dag.
    Tusen takk <3

  11. Anonym: Ja 🙂 Som du selv sier, det er lov å ytre sin mening, men det er måten det blir gjort på. Det å utlevere fakta som kanskje ikke stemmer, deler privat informasjon og henger ut (offentlig eller ei), er ikke lov 🙂

  12. Såå enig.. appen er slettet for leenge siden.. er ikke rart at mobbing og uthengig aldri blir bedre når folk holder på slik :/

  13. Det å slenge dritt om andre, anonymt eller ei – det er utrolig barnslig og ikke minst feigt (spesielt om man går ut som anonym). Selv bruker jeg ikke denne appen, nettopp pga denne mobbingen.. Men jeg syns samtidig at man må tåle litt som offentlig person. Misforstå meg rett: Jeg er absolutt ikke en tilhenger av mobbing, men at sitater og litt “småerting” fra f.eks paradise blir spøket litt med, det må være lov. Man må ikke ta seg selv så høytidelig. Selv her jeg kommer i fra, ble det laget en gossip-bruker på instagram, hvor folk kunne sende inn tips om andre(noen hadde sett litt mye på “gossip girl”), der ble det postet masse tull om enkelte, men vi anmeldte det. Det syns jeg dere bør gjøre også, hvert fall om det plager dere og at dere ikke finner dere i det. Det er jo ikke greit.
    Du må i hvert fall huske på at du ligger på topplisten for en grunn, du er dyktig. Hev deg over de som ikke eier respekt eller nettvett for den sakens skyld, og fokuser heller på de som klikker seg inn hver dag, liker instagrambildene dine og støtter deg. Det er de som gjør det mulig å fortsette slik du gjør nå 🙂

  14. Therese: Det at andre småerter meg bryr jeg meg ikke om, det er bare moro 😀 Det at andre utlever personlig informasjon og kommer med anklagelser, i tillegg til trakassering er det jeg reagerer på!
    Herregud, er utrolig at enkelte mennesker ikke har bedre å finne på. Bra dere anmeldte 🙂

    Tusen takk <3 Det er så sant 🙂

  15. Jeg elsker jodel, jeg! Men mest fordi det er en latter i hverdagen, ikke for å drittslenge om folk 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *