DET ER EN SELVFØLGE Å DRA TIL SYDEN

Categories Samfunn

Ferien er nå godt i gang, og loggen på Instagram er på nytt fylt med feriebilder. Jeg skal ikke nekte for at jeg er sjalu når jeg ser disse bildene, for selvfølgelig vil jeg også ut å reise. Hadde det ikke vært for at vi skal på surfeskole, så hadde jeg ikke hatt noen planer om å reise til utlandet i sommerferien. Det er da spørsmålene kommer. “Hæ? skal du virkelig ikke til syden i sommer?” Akkurat som det skulle være en selvfølge. Er det virkelig sånn at man  reise til syden kun for at det er sommerferie? Hva skjedde med hytta på Kragerø eller helgeturen til sommerland i bø? Er ikke det bra nok, kun for at det er sommerferie? 

Jeg dro ikke til syden før jeg var 18 år og begynte å tjene mine egne penger. Det er ikke bare bare å være alenemor med 3 barn. Det sier seg vel selv at det blir dyrt med en sydentur da, og det er ikke alle som har råd til det. Jeg synes det er dyrt å bare betale min egen reise. Tenk om jeg skulle betalt for 3 til. Selv med den lønnen jeg har nå ville det vært mye penger, og jeg har greit. Jeg har heller ingen store utgifter som huslån og billån som kanskje mange andre har.

Vi må virkelig slutte å normalisere dette med å dra til syden. Noen har råd og andre har ikke, og begge delene burde være helt OK. Det skal ikke være sånn at man skal føle seg dum eller teit for at man ikke skal til Hellas sammen med familien. Jeg har selv kjent på den følelsen, og det er ikke gøy. Det var så kjipt noen ganger at jeg løy om det, og de andre barna fant det ut. Akkurat nå kan jeg ikke forstå hva jeg var flau over, men så har jeg også blitt voksen. Det er ikke alltid lett å være barn, og iallfall ikke når vi skaper unødvendig press om hva man MÅ gjøre i sommerferien. Om du velger å reise til Hellas eller Kragerø så er da begge delene like hyggelig. Du kan også være hjemme en hel sommer, NOE SOM ER HELT GREIT. Det viktigste er at du er sammen med de du bryr deg om, og ikke om hvor i verden du befinner deg. 

26 kommentarer

26 thoughts on “DET ER EN SELVFØLGE Å DRA TIL SYDEN

  1. veldig enig med deg . Har ikke vært i syden siden barnehagen og jeg har blitt 18 år nå så det er mange år siden men det går fint siden jeg har litt fly strekk . ha en koselig kveld videre fine Sofie <3

  2. Veldig bra innlegg! Fler som bør tenke på dette, for det er faktisk ikke alle som har råd.
    Heldigvis så har jeg vært heldig og reist hvert eneste år fra jeg ble født og nå som jeg har mine egne penger reiser jeg ennå mer, elsker å reise hehe. <3

  3. Kan du ikke prøve å variere litt med poseringene dine? Skulle tro at du brukte de samme bildene av deg og bare photoshoppet nye klær på deg:-P Sjekk hvordan Caroline Berg Eriksen poserer👍🏻

  4. Gidd å vis at du e så svak da.. Dummeste du gjør e å legge ut på snap ka folk sier om Morten og ho der kjerringa. Du e på konsert og enda driv du å legg ut på storyen om kommentara. Det vise bare at du blir sjalu av det… Skuffa

  5. Kjempebra innlegg! Familien min har heller aldri vært i syden sammen av ulike grunner, noe jeg syns var kjempeflaut! Jeg var selv 19 år første gang, og jeg kjenner fremdeles på presset, da jeg ikke skal dit i år heller. Det er ikke greit at det skal være sånn!

  6. Jeg er snart 26 og har aldri vært i syden. Ble mobbet på skolen men ikke pga det av en eller annen grunn, eneste irriterende var at når vi begynte på skolen igjen så var det den klassiske “skriv hva du har gjort i sommerferien” og når man ikke har gjort stort annet enn å være hjemme så ble læreren sur. “du må ha gjort noe! har dere ikke dratt på ferie?”. Problemet var ikke direkte pengene, men foreldra mine syns det er dyrt og bortkasta penger, vi er en “borte bra, hjemme best”-familie men det var visst ikke akseptabelt på skolen.

  7. Godt poeng! Men det er ekstremt dyrt å ha hytte i Kragerø også da:) kos deg på slottsfjell!

  8. Tusen takk for dette innlegget! Jeg reiser aldri på ferie til Syden, og jeg har opptill flere ganger fått nedlatende kommentarer av venner når det gjelder det og det sårer mer enn det burde gjøre. Dette innlegget fikk meg i bedre humør og jeg innså at hvis jeg har det gøy i Norge og koser meg her i sommerferien gjør det ingenting at jeg ikke er i Syden. Du er utrolig klok og herlig, du skiller deg fra andre bloggere og det er nok derfor jeg kun leser din blogg.

  9. Helt enig med deg Sofie !
    Jeg skal være hjemme i Trondheim hele sommeren og er selvfølgelig litt ‘småsjalu’ på de som er i syden.. men jeg gjør det beste ut av det og tenker at jeg MÅ ikke være i syden..
    Jeg reiste heller aldri til syden som barn og har aldri vært vant med å ha det som en selvfølge.. når folk reagerer på at andre ikke skal til syden synes jeg det blir litt for teit !

  10. Anonym: Veldig synd å høre! Ikke bry deg om slike kommentarer, det er virkelig ikke et must å dra til syden. Norge er et vakkert land, og du kan finne på masse å gjøre her også <3 Så utrolig hyggelig å høre, tusen takk <3

  11. Utrolig flott innlegg og det er så sant. skulle ønske alle andre tenkte som deg også <3 Klem fra alenemor

  12. Vi har reist til Danmark i alle år, og selv om det ikke er Syden så koster tross alt et par uker 30 000,- Vi lever ikke luksus, men gjennomsnittlig. Så folk misforstår. Å reise til Syden i forhold er billig!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *