PRESSET RUNDT SEX

Categories Samfunn

Jeg har fått litt for mange meldinger fra unge jenter som har bekymret meg veldig. Dette er jenter som føler seg presset til å ha sex for at “alle andre” har gjort det, og det føler seg utenfor i vennegjengen. Jeg var i to vennegjenger da jeg var ung, og i den ene var det å ha sex alt i ung alder veldig normalt. Så hadde vi den andre vennegjengen der de fleste synes det var ekkelt å kysse. Jeg følte meg helt ærlig aldri hjemme i noen av vennegjengene, og sleit veldig med å finne min plass. Det var store kontraster som dere sikkert forstår. 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg tenker å få frem at det er viktig å føle seg klar. Du skal aldri gjøre noe du ikke vil, og da mener jeg aldri. Møter du mennesker som ikke godtar deg for dette er det ikke mennesker du trenger i livet ditt. Jeg får veldig vondt inni meg når jeg får kommentarer og meldinger fra dere, for jeg har kjent på presset selv. Man vil så gjerne passe inn, for ungdomstiden er kanskje den tøffeste tiden å skille seg ut. Det skal likevel ikke være et krav om å ha sex for å passe inn i gjengen. Vi stresser alt for mye med å bli voksen, og det er egentlig veldig synd. Mamma prøvde å fortelle dette til meg da jeg i en alder av 13 år plutselig begynte med masse sminke og stringtruser, men jeg ville ikke høre. Jeg angrer nå, for tenk så liten del av livet man faktisk er et barn. Du skal være voksen for resten av livet, barn og ungdomstiden vil du aldri få igjen. 

Det vil komme en tid for sminke, fint undertøy, alkohol, sex og fester, det er absolutt ikke noe å stresse med. Selv om jeg ikke følte meg hjemme i vennegjengen som ikke likte å kysse, ser jeg i ettertid hvor kule de egentlig var. Det var veldig mange som synes de var rare for at de ikke sminket seg og hadde kjærester, men det var jo absolutt ikke det. De var barn, og tidlig ungdommer. De klarte å ta vare på denne tiden, noe som er veldig fint. Uansett hva du velger å gjøre, så er det til syvende og sist ditt valg. Poenget mitt er bare at du aldri må føle deg presset til hverken sex, sminke eller alkohol. Ikke gjør noe du ikke ønsker, selv om det noen ganger føles vanskelig å si nei. Det er viktig å lytte til seg selv, husk det. 

18 kommentarer

18 thoughts on “PRESSET RUNDT SEX

  1. Så utrolig bra at du snakker om sånt her! Jeg er en jente på 22 år, og skulle ønske jeg fikk høre dette da jeg var 14..

  2. trengte egentlig å lese dette sykt mye. jeg er en av de få vennene mine som fortsatt er jomfru, blir 17, og jeg føler meg så sykt “annerledes”, hvis du skjønner, fordi jeg ikke vil stresse med å ha sex eller få meg kjæreste, men likevel så føler jeg presset, selv om det ikke er noen som presser meg, men føler bare det er blitt mer “unormalt” å være jomfru når man er 17

  3. Jeg hadde sex første gang da jeg var 15, tror jeg var en av de første.. det var mye press om sex, selv om ingen hadde hatt det! Men seriøst, syns det var mye kulere med de jentene som var 18 år og ikke hadde “spredt beina”, jeg er nå 20 og har fortsatt venninner som ikke har hatt sex, og noen som har rundet hele byen. SPAR DERE!!!

  4. Tusen takk for bra ord! D hjalp mg veldig! Mange av innleggene dine hjelper mg til å tenke hvem jg r og å vær fornøyd m hvem man r og sette pris på ting som r viktige for mg! Du r sykt inspirerende! 😘😘

  5. Det er helt fælt at det er sånn. Jeg var heldig i min oppvekst og hadde gode venner hvor slikt press var ikke-eksisterende. Det gjorde virkelig vont å høre fra mitt 5 år yngre søskenbarn at hun i en alder av 12 følte seg så presset til å “få det overstått” at hun bare lagde en avtale med en kompis, hadde sex for første gang, og ble ferdig med det. For en trist måte å oppleve noe som skal være så monumentalt.. og i en alder av 12 år.

  6. Ahh så bra du skriver dette!!! 👏🏼 Det er dessverre noe man ofte skjønner først når det er for sent..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *