JEG ER SJOKKERT OVER MENNESKEHETEN

Categories Samfunn

Her om dagen kom Martine inn på rommet mitt å fortalte at Sophie Elise hadde fått masse stygge og rasistiske kommentarer på musikkvideoen hennes. Jeg tenkte at jeg skulle sjekke ut dette etterhvert, men det glemte jeg selvfølgelig. Akkurat nå er jeg takknemlig for at jeg slapp å vitne hvor jævlige mennesker kan være, for det gjør like vondt hver eneste gang. Likevel fikk jeg et lite innblikk da jeg kom over en Youtube-video til en fantastisk jente. Kommentarene hun leste opp er noe av det verste jeg har hørt, og jeg klarer virkelig ikke forstå at det er mennesker som står bak kommentarer som dette. Jeg satt igjen med tårer i øynene og et kunst hjerte. Det var så utrolig vondt, og ikke minst urovekkende å vite hvor jævlig mennesker kan være. 

Jeg er i sjokk. Jeg er i sjokk over at vi ikke har kommet lengre i 2017. Jeg er i sjokk over mennesker som behandler andre mennesker som om de ikke skulle være verdt noe som helst. Hvem har oppdratt dere egentlig? Hvem er dere? Jeg har heldigvis blitt oppdratt med gode verdiger og holdninger. Jeg har lært fra ung alder at mennesker er like mye verdt uansett hudfarge eller religion. Aldri har jeg vært vitne til at noen rundt middagsbordet har kalt et annet menneske for “neger” eller “ape”. Hvem faen dømmer noen etter en hudfarge? Igjen, hvem er du? Hvor har dine foreldre vært? Hvem har gitt deg rettigheten til å tro og mene at du er bedre enn noen andre, kun for at du er hvit?

Kjære Fetisha, takk for at du delte denne videoen. Jeg kan ikke sette meg inn i hverken din eller noen andre sin sin situasjon, for aldri har jeg opplevd å få stygge kommentarer på grunn av hudfargen min. Jeg har heller aldri fått slengt etter meg at min “rase” skal gasses. Aldri hjemme i Norge eller i utlandet har jeg fått beskjed om å komme meg hjem til ongobongo-land. Jeg har heller aldri blitt sammenlignet med et dyr, og menneskene som har hatt relasjoner til meg har aldri fått høre at de har hatt samleie med et dyr. Aldri har jeg følt meg utrygg i mitt eget land eller i utlandet på grunn av at jeg er hvit. Jeg har heller aldri opplevd at noen har sett stygt på meg for at jeg har en annen hudfarge enn de.

Selvfølgelig skjer det at hvite også opplever ubehag, men det er ikke i nærheten av den ubehaget vi har skapt. Se tilbake i tid, og enda holder vi på. Jeg trodde virkelig vi hadde kommet lengre enn dette, men tydeligvis ikke. Det er akkurat det som gjør dette teamet så utrolig viktig å snakke om. Kjære Fetisha og alle dere som har følt dere mindre verdt etter disse kommentarene, vit at det er mange som ikke tenker sånn. Jeg mistet også troen på menneskeheten når jeg leste dette, men vi må huske at vi er mange som står sammen. Det var engang en klok mann som sa “størst av alt er kjærligheten“, og det er så forbanna sant. 

14 kommentarer

14 thoughts on “JEG ER SJOKKERT OVER MENNESKEHETEN

  1. Mitt hjerte sank 100 meter ned. Nåe skal vi akseptere hverandre ?
    Som hun sa ord er så mye mer en ord. Det var faktisk en av grunnene rim at jeg fikk spiseforstyrrelser.
    Jeg sitter hef ned klomp i halsen.

  2. Jeg synes det er veldig bra at du skriver om akkuratt dette for deg er veldig alvorlig og det er veldig fint du bryr deg.
    Jeg har opplevd det samme bare jeg går forbi folk begynner de å se rart og stygt på meg. Jeg skal begynne i 10.klasse og det er mange i klassen min som roper “din jævla neger dra tilbake til hjem landet ditt din jævla terrorist” etter meg på grunn av hudfargen og hodeplagget mitt, dette opplever jeg nesten hver eneste skole dag. Og jeg hvet det er flere som føler det akkuratt som meg.
    En dag gikk jeg på kjøpesenteret med venninnene mine så kom det en mann skrikende mot oss jeg ble livredd jeg klarte ikke bevege meg han dro av hodeplagget mitt jeg løp ut av kjøpesenteret og rett hjem jeg turte faktisk ikke gå tilbake til det kjøpesenteret på et halvt år jeg ville ikke gå ut så ofte som jeg pleide jeg synes det er veldig synd at det faktisk er noen mennesker som er sånn.

  3. Igjen bruker du plattformen din til å sette lys på problemer i dagens samfunn som ikke rammer deg personlig. Jeg syns det er så fint at du ikke bare bruker bloggen din til å forsvare deg selv (noe jeg forøvrig håper du behøver å gjøre uhyre sjeldent), men du bruker den til å snakke på andres vegne. For en tid tilbake siden var det oss skeive du støtta, og nå er det mennesker med en annen etnisitet. Fortsett sånn!

  4. Jeg blir helt satt ut. Som du skriver, vi er i 2017 og vi er ikke kommet lenger? Kommer vi noen gang lenger? Hvordan finnes det så mange syke mennesker med så syke meninger? At man setter seg å skriver så hatiske ytringer? Jeg blir helt satt ut.
    Masse love til deg som skriver om dette Sofie og masse love til Fetisha <3

  5. Silje: Så hyggelig å høre Silje <3 når jeg har fått en så fin mulighet til å nå ut til så mange mennesker, føler jeg at jeg må bruke den også 🙂 det er viktig å snakke og kjempe for de som ikke kan !

  6. Enig med deg! Utrolig at vi i 2017 ikke er kommet lengre. Selv er jeg adoptert fra India. Noe som vil si at jeg er brun i huden.. hele barndommen min var jeg annerledes. Først da jeg begynte på VGs at det ble snakk om mobbing og ufine kommentarer som “pakkis”, jævla utlending, svarting, neger osv. Jeg ble også ropt etter på vei fra byen og kastet en stol på av en guttegjeng.. der gjorde meg så redd at jeg nesten ikke tør gå på byen lengre på den tiden. Jeg var ca 20 år da, nå er jeg 31 og superstolt over de indiske genene mine. Men det er hardt å bli sammenlignet med det du skriver her og at man burde ende opp i gasskamre. Det får meg til å gråte, det er så grusomt. Vi alle er like på innsiden uavhengig av hudfarge. En drittsekk er en drittsekk uansett nasjon,som Ole Paus så fint sier det:)

  7. Elisabeth: Uff, det er veldig vondt å høre.. Det er absolutt ikke noen burde gå gjennom, og det gjør meg like sint å lese kommentarer som dette. Du har all grunn til å være stolt over dine indiske gener 🙂 For å ikke snakke om den fantastiske maten , ååh !!

  8. Kjæresten min kommer fra Syria. han er snill, og har aldri gjort noe galt. Mange av guttene er slemme med han, og ingnorerer han. Jeg syntes det er helt feil, fordi han er helt uskyldig! Det var skikkelig modent og legge ut denne videoen Sofie<3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *