LA OSS BARE LATE SOM DET IKKE SKJER

Categories Samfunn

For noen dager siden skrev jeg et innlegg om rasisme etter alle syke kommentarene Sophie Elise hadde fått på musikkvideoen sin, så syke at Youtube måtte sperre kommentarfeltet. Hver gang jeg skriver om urettferdighet eller samfunnsproblemer er det disse innleggene som får minst klikk, og det virker ikke som om noen engasjerer seg. Det virker nesten som om vi mennesker bare lukker øynene for problemer vi mener er for store og for kompliserte til å håndtere. Det er lettere å late som det ikke skjer istedenfor å åpne øynene og faktisk møte virkeligheten. Hvorfor? Bryr vi oss så mye om våre egne liv og problemer, at vi ikke har tid til å bry oss om andre? Eller er sannheten bare ubehagelig?

Det er tydeligvis mer interessant å lese om drama og sex, enn å engasjere seg i viktige verdensproblemer. Jeg skulle ønske vi kunne engasjere oss mer, og stå opp for de som trenger det og ikke minst oss selv. Selv om jeg ikke når ut til så mange som jeg kanskje skulle ønsket, vil jeg likevel alltid bruke den muligheten jeg har fått til å uttale meg gjennom denne bloggen. Det har ingenting å si om det er en eller hundre person som leser eller hører på det jeg sier, så lenge jeg kan være med å bidra. Det er viktig å engasjere seg, og det er viktig å kjempe for våre og andres rettigheter. 

Det er viktig å snakke for de som ikke kan, og det er viktig å kjempe mot hat, krig, terror, urettferdigheter og rasisme. Tenk om generasjonen før oss ikke hadde kjempet for sine og andres rettigheter, likestilling og stemmerett. Hvordan ville Norge og store deler av verden verdt den dag i dag? Hva med likestilling blant menn og kvinner? Vi skal være så utrolig takknemlig for alt de har gått gjennom, for det er mye av grunnen til at vi har det så bra her i Norge. For oss har alt dette bare vært en selvfølge, på grunn av at noen før oss tok den harde kampen. Det er derfor det er så viktig at vi tar tak i aktuelle og ikke minst viktige problemer og utfordringer, og kjempe for rettferdighet, kjærlighet og likestilling. La vår generasjon være den neste som gjør noe bra. 

15 kommentarer

15 thoughts on “LA OSS BARE LATE SOM DET IKKE SKJER

  1. Jeg er helt enig med deg! Vi må slutte å være så selvopptatte og tenke mer på dem rundt oss! #maketheworldabetterplace

  2. Er så enig med deg og håper uansett hvor mye eller lite klikk du får på innleggene dine at du aldri sutter å blogge om det DU vil ha og det DU vil dele med oss.
    Foresten det første bilde av deg er utrooolig fint.

  3. Jeg er helt enig med deg. Man er altfor opptatt av meningsløst drama og bruker mer tid og energi på ting som skjer i andre sine liv som verken har betydning for deg selv eller verden i en helet. Noe jeg selv la merke til etter at jeg postet dette innlegget: http://nouw.com/maddekk/jeg-blir-kvalm-30922964 Jeg trodde virkelig at folk skulle engasjere seg ettersom at det handler om Sophie Elise sin musikkvideo og rasisme (følte selv at innlegget var veldig godt skrevet), men det ble overraskende nok et at de minst leste innleggene mine – noe som sjokkerer. Så få som engasjerer seg i et så viktig tema og dette gjelder jo over alt i sosiale medier og det gjenspeiler også holdningen “vi” har.

  4. Så bra skrevet, helt enig med deg!♥️ Liker innleggene som handler om samfunnsproblemer, fordi det viser at du bryr deg og det er viktige temaer som man er nødt til å ta tak i og gjøre en forskjell! I det minste prøve, og når noen med stor innflytelse og mange følgerne skriver om det, er det flere som legger merke til det

  5. Veldig bra skrevet!! Helt enig, det er trist hvordan vi lukker øynene fordi problemet ikke angår oss direkte.. Synes det er fantastisk hvordan du i tillegg bruker bloggen din til å åpne andres øyne for dette tema!!<33
    Digger deg masse, du er et forbilde!

  6. Jeg liker virkelig at du skriver om dette, jeg respekterer og beundrer deg for det (og andre ting selvfølgelig), gjerne fortsett med dette og sett det fram i lyse! Vi trenger flere som deg. Kjempe bra!

  7. For et godt og reflektert innlegg. Det er synd at det ikke engasjerer like mye som andre ting, men jeg håper likevel du fortsetter å skrive om viktige ting 🙂 Det er alltid noen som lytter, kanskje du når noen unge jenter som ellers ikke ville hørt etter. Stå på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *