SÅ DREP MEG DA

Categories Personlig

Det er frykt du vil skape, og det er frykt du har skapt. Jeg burde kanskje være redd, men det er en del av meg som ikke klarer. Jeg har vært gjennom dette før, burde jeg ikke være redd? Kanskje det er akkurat derfor jeg ikke er redd, for aldri igjen skal noen få ha en sånn makt over meg. Det kan skje, men jeg skal ikke tillate deg. Jeg skal ikke bruke resten av livet mitt på å være redd for hva som kan skje, for det er akkurat det du ønsker.

I går under Karpe konserten hørte jeg to jenter si ” Hva om det skjer noe nå? skal vi gå før konserten er over?” Jeg hadde lyst til å snu meg å si at det bare var å slappe av, men samtidig var det et eller annet som fikk meg til å holde igjen. Det er ikke bare å be noen slappe av når det kommer til terror, for det skjer. I 2017 har vi dessverre blitt vant til å lese og høre om terror, sånn var det ikke når jeg vokste opp. Jeg visste så vidt hva terror var før jeg selv fikk kjenne det på kroppen. Jeg fikk lære det på en brutal, men viktig måte. 

Etter hva jeg har vært gjennom burde terror skremme meg.. Jeg burde tenke “terror” hver gang jeg møter opp på en stor festival eller feirer 17.mai, men jeg gjør det ikke. Tiden etter var jeg livredd for å ta buss, dra til byen og være på steder med masse mennesker, men jeg måtte ta et valg. Skal terror bestemme over livet mitt? eller skal jeg bruke tiden jeg har og istedenfor nyte det livet jeg har fått? Jeg ville valgt nummer to ti av ti ganger.  Vet dere hva jeg angret på mest 22.Juli ? Alt jeg ikke hadde gjort, på grunn av at jeg var redd.Jeg hatet meg selv for å ikke ha vært tøff nok, og at jeg nå skulle dø uten å ha tatt muligheter og valg som utfordrer og skremmer meg. Vi lever mest sannsynlig bare en gang. Det er kanskje veldig klisje men så forbanna sant. 

Jeg sa til meg selv “overlever jeg dette skal jeg gjøre akkurat hva jeg vil, og ta de sjansene jeg får”. Det er nøyaktig det jeg har gjort, og aldri har jeg vært mer lykkelig. Aldri skal terror få skremme meg fra å dra på en festival og høre på Karpe Diem som jeg elsker, aldri skal terror skremme meg til å dra et sted der det er masse mennesker, aldri skal terror få skremme meg til å reise og oppdage verden. Aldri skal terror få skremme meg til å ikke leve det livet jeg ønsker. Aldri. Slutter vi å møte opp på konserter og andre offentlige arrangementer, har de oppnådd akkurat det de ønsker. De vil skape frykt. Selvfølgelig kan det skje, men du kan også dø i en bilulykke. Setter du deg ikke i bilen til jobb hver eneste dag? Vi må slutte å tenke på alt som kan skje, og heller leve her og nå. Jeg kan love deg at du ikke vil angre på de tingene du ikke gjorde, det er den kjipeste følelsen i verden. 

I går når jeg hørte kommentaren til jentene bak meg så tenkte jeg  ” så drep meg da”. Kanskje brutalt, men terror skal aldri igjen få bestemme over livet mitt. 

Når vi først er inne på dette, så vil jeg gjerne si at alle mine tanker går til de berørte av terroren i Barcelona.. <3

20 kommentarer

20 thoughts on “SÅ DREP MEG DA

  1. Tusen takk for at du er en så utrolig bra person og du gjør dagen min litt bedre når du skriver om så sykt viktige ting<33

  2. Så sant det du skriver. Du er modig, intelligent og reflektert. Jeg beundrer deg for ditt mot.
    Også vil jeg bare si at det er så mye større sjanse for å dø i trafikken, enn å oppleve terrorangrep. Jeg har vært i tre alvorlige bilulykker i mitt 34 år lange liv, men aldri opplevd terror. Bare tenk hvor mange som kjører bil i ruset tilstand hver eneste dag…

  3. Det har faktisk slått meg flere ganger at det er utrolig hvordan du har klart å komme dithen hvor du lever livet ditt helt upåvirket av tanker om mulig terror angrep. Greit nok.. Statistisk sett er sjangsen for å dø som følge av et terrorangrep mikroskopisk, og vi føler trusselen/risikoen som langt større enn den faktisk er pga oppmerksomheten disse angrepene vekker. – Men du tilhører jo faktisk den mikropromillen som ER blitt rammet, så du må jo ha en vanvittig sterk psyke!.. Jeg mener.. -WoW!..

  4. jeg var i barcelona nå når det var terror og jeg tenkte akkurat det samme. hva om noe skjer nå? hva med alt jeg ikke har gjort? hvordan kan familien min fortsette uten meg? men jeg la frykten fra meg og dro på et kjøpesenter med mange folk for å kjøpe noe jeg hadde planlagt å kjøpe hele ferien. jeg lot ikke terroren stoppe meg. for hvis vi er redde så vinner jo terroristene. vet at å være tilstede på et så stort sted som barcelona ikke er det samme som utøya, men håper du skjønner poenget. veldig bra innlegg

  5. Jeg blir inspirert av bloggen din! Før sjekka jeg aldri blogger og jeg likte ikke å lese de, men etter at du begynte vart det gøy å lese det. Så fortsett med det du gjør, du inspirer mange Sofie❤️

  6. så flink du er til og skrive :).
    Er så enig med deg. Jeg,kona og ungen skal til spania i oktober, var nesten så hun trakk seg, hun er livredd med god grunn,men man kan rett og slett ikke slutte og leve vanlig pga terroren da vinner de,men uansett kjempe trist at min sønn og andre barn og ungdommer må vokse opp i en så gal verden

  7. Jeg er så enig! Det har kommet til det punktet hvor jeg tenker at ender jeg opp midt i et terror angrep, så får det bare være. Vi kan ikke gå rundt med åpen paraply på solskinnsdag i tilfelle det begynner å regne. Vi må gå videre og leve det livet som er normalt for oss, og håpe at fanden aldri tar oss igjen på turen.

  8. Tusen takk for disse ordene!
    Jeg er en av de som gruer meg i mange timer før jeg skal reise noe sted, nettopp fordi jeg får angst av å være i store folkemengder. Jeg tenker ‘terror’ hele tiden, og analyserer alle mennesker jeg skal fly med, eller som er på toget eller bussen. Dette med terror har gitt meg enorme sperringer, og det får meg til å takke nei til utrolig mange ting jeg egentlig vil være med på. Måtte faktisk takke nei til Paradise Hotel (denne sesongen) fordi tanken på å fly alene til Mexico ga meg helt angstanfall..
    Så tusen takk for disse ordene, skal virkelig omfavne de og la de synke inn ❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *