SILIKONEN MÅ UT

Categories Ikke kategorisert

Jeg har alltid vært åpen med dere når det kommer til at jeg har silikon. Jeg skal være så ærlig å si at jeg var livredd for å dele det med dere, for jeg vet alle fordommene rundt operasjoner. Jeg vet at du automatisk blir et dårlig og usunt forbilde med engang du gjør en endring med kroppen din. Komplekser hjelper ikke, for du skulle vært sterk nok. Kanskje burde jeg kjempet mot egne tanker og følelser, kanskje ikke.

Dette er 15 år gamle Sofie. På denne tiden eksisterte ikke flinke Youtubere som lærte meg om sminke. Spesielt opptatt av mote var jeg heller ikke. Favorittplagget mitt var en sorte tights med stramme singleter. Det var på denne tiden tynne bryn var inn. Jeg hadd en kilometer mellom brynene mine, og elsket det. Som dere kanskje forstår var jeg ikke så opptatt av sminke, hår og mote. Jeg var derimot veldig opptatt over puppene mine som jeg synes var alt for små. Hvorfor en 15 år gammel jente tenker på å operere seg kan være mange grunner. Jeg var vel et dårlig forbilde allerede da, i og med at jeg ønsket å endre noe på kroppen min. 

Det er selvfølgelig veldig trist å se tilbake på. Jeg var ikke mer enn 15 år gammel. Jeg burde vært mer opptatt av sminke, hår og klær enn å operere kroppen min. Jeg tenkte at jeg skulle la dere bli bedre kjent med dette dårlige forbilde, sånn at dere kanskje klarer å se forbi de opererte puppene mine. Kanskje dere ser at den 15 år gamle Sofie er nøyaktig den samme som den 22 år gamle Sofie. Det eneste som skiller de er et par erfaringer rikere og større pupper. 

Dette dårlige forbildet ble oppfostret av en fantastisk mor, som lærte meg hva som er viktig i livet og ikke. Dette dårlige forbilde bryr seg om menneskene rundt seg. Hun prøver så godt hun kan å snakke for de som ikke kan. Hun gråter når andre har det vondt, og det verste hun vet er urettferdighet. Selvfølgelig har hun side dårlige sider også. Hun kan være barnslig, frekk og sur. Hun kan si ting hun ikke mener og krangle over småting som egentlig ikke er noe å krangle over. Hun har også vært gjennom mye og fått en livserfaring ikke alle på hennes alder kan kjenne seg igjen i. Likevel prøver hun å gjøre noe godt ut av det vonde, og åpne seg til de som trenger det. Hun ønsker å være en stemme som kan hjelpe de som har vært på samme sted som det hun engang var.

Ja, jeg har operert. Jeg har endret noe på kroppen min, og kan derfor ikke kalles for naturlig mer. Er det alt som skal til for at jeg blir et dårlig forbilde? Mener dere virkelig at jeg må ta ut silikonen for at dere skal se meg som et godt et? Vær så snill og heller kall meg et dårlig forbilde for handlingene jeg gjør. Gjerne si ifra når jeg gjør noe som ikke er greit, bare ikke la det være kroppen min. Ikke la puppene mine bestemme om jeg er et dårlig forbilde eller ikke, det er personligheten min

58 kommentarer

58 thoughts on “SILIKONEN MÅ UT

  1. du er ikke dårlig forbildet for det nei 🙂
    når man vil endre på puppene så er det fordi at man føler seg bedre når man har små pupper, jeg veit hvordan den føles, for jeg har ikke akkurat store jeg heller så har litt liten selvtillit der:/ <3

  2. Du er perfekt som du er! Har du tatt silikon så har du det! Det er bedre å ta silikon visst det er noe som får deg til å føle deg bedre!

  3. Keep’em! 😀
    Skjønner godt at folk ønsker seg pupper, jeg har vært så “heldig” å fått dem naturlig. Hadde det vært mulig overhodet hadde jeg donert bort 3 cuper :p

  4. Kjempe bra skrevet! Helt enig, burde være personligheten som viser om du er et godt forbilde eller ikke. For min del har du hjulpet meg mye, med tanke på alt du har skrevet om homofili og sånn, siden jeg er homofil selv og ikke blir godtatt for det av venner. Du er ihvertfall mitt forbilde 🙂

  5. “Jeg har endret noe på kroppen min, og kan derfor ikke kalles naturlig mer.” – Sofie 22 år.
    Etter min mening vil jeg kalle deg naturlig fordi du har hatt en “god” grunn til å ta silikon. Blir litt som å si at de som har hatt brystkreft og fått nye bryst ikke er naturlig. Hadde vært noe annet hvis du hadde hatt naturlig store pupper fra før å operert de enda større. Sånn tenker jeg, er det en god og “naturlig” grunn for å gjøre noe med kroppen, da endrer ikke det noe for meg

  6. Du må slutte å bry deg om hva alle andre mener. Du er perfekt som du er. Skriv heller et innlegg hvor du påpeker alt du liker ved deg selv, eller positive egenskaper du har. Jeg syntes du er noe negativ i innleggene dine.

  7. Amen to that🙏🏻 Helt enig med deg, det er personligheten som burde avgjørde det og ikke puppene. Herregud å mye folk skal henge seg oppi. Stå på❤

  8. Synes du ikke er noe dårlig forbilde selv om du har endret bittelitt på kroppen din! Synes du har skrevet mange bra innlegg som er viktige og som viser at du bryr deg, og at alt ikke handler om kropp, sminke osv!😘
    Aldri tro at du ikke er et godt forbilde fordi du har silikon!❤️❤️ For meg er du et KJEMPEGODT FORBILDET!❤️🌸
    Ha en fin kveld videre og kos deg på tur sammen med Morten!!❤️😘

  9. Dette “dårlige forbilde” er for meg et vidunder av et forbilde. Kanskje nettopp fordi du er åpen og ærlig om kropp og utseende. Nettopp fordi du forteller at det er greit å ikke være helt fornøyd med seg selv. Stå på vidrere Sofie!

  10. Å ta inn silikon er en handling. Handling definerer hvem du er. Hvem du er, er din personlighet. Svakhet. Dårlige verdier med usunne idealer og fokuseringer. Mange som lærer av dette når de blir eldre, blir tryggere på seg selv, ønsker å være den de er, lærer seg å like seg selv for den de er, og tar ut silikonet i voksen alder. Silikon er ikke like ille inngrep som bl.a opere andre kroppsdeler som bare er å “angre” eller “gjøre om tilbake slik det var”. Noen inngrep varer for alltid og vil aldri bli det samme.. Hva om man angrer senere, hva om man ikke blir fornøyd. Uansett, så endrer/forbedrer ikke det selve selvtilliten. Eller selve synet på kropp. Man kan forsvare kosmetiske inngrep så mye man ønsker, men uansettt så er det ikke sunt på noe som helst måte. Slutt på fiksering, slutt på falske og usunne idealer, slutt på kroppsfokus og kroppress!!!

  11. Her va du så tynn! Ikke akk så rart at puppan var litt mindre. Det skal jo pass til resten av kroppen din

  12. Herregud som jeg kjenner meg igjen det du skriver.
    Vi er like gamle, og jeg tenkte akkurat likt som deg – og jeg tok silikon.
    Er nesten “redd” for å gi folk råd om å være fornøyd med en selv fordi dessverre tenker mange slik at du faktisk ikke har rett til å si det når du selv har endret på deg selv. Jeg synes det er veldig vanskelig, og til tider skulle jeg ønske jeg ikke tok det, men samtidig er jeg glad for det(????) veldig vanskelig å sette ord på det uten at noen skal oppfatte det feil…
    Jeg synes hvertfall du fremstår som ett veldig bra menneske og forbilde <3 Stå på!

  13. En eller annen vakker dag, skjønner den det gjelder at silikon ikke er “livet” Problemet er at pupper er det samme som å føle seg som kvinne. Jeg har også silikon, fordi jeg selv syntes at jeg trengte det. Dobbeltmoralen min skinner tvers igjennom, dessverre… Kjæresten min sier at han ikke er opptatt av puppene mine, og jeg ønsker å tro på han, men hodet mitt vil det ikke! Han kjente meg ikke uten, så derfor velger jeg å ikke tro på han. Ååååå hvorfor skal vi jenter være så dumme i hodet…. :(((

  14. Kjære Sofie.
    Hvem er det som bryr seg om du har store pupper eller små pupper?
    Noe ingen burde bry seg om er kroppen til en, men verden er blitt sånn. Alle de kjekke guttene med sixpack og ryggmusklene på topp vil jentene krangle om. Alle jentene med de puppa og den rumpa vil guttene slåss om, men det skal ikke være sånn. De skal bry seg om de som er snille, omtenksomme og fine mot dem. Jeg er nesten 100% sikker på at Morten falt for deg pga den vakre personligheten din og ikke minst den fantastiske deg! Du er like vakker uansett hvordan du ser ut og etter dette blogginnlegget er du blitt mitt beste forbilde! Jeg digger deg<3

  15. Du må vite at du er en av personene jeg ser opp til. Alt det gode som du gjør, det at du bryr deg så mye om andres lykke er sykt inspirerende! Håper at alle andre kan innse at hva du har gjort med kroppen din ikke har noen ting med hvordan du er som person.

  16. jeg syntes ikke det og endre på utseende gjør deg eller noen andre til ett dårlig forbilde. det viser bare at du gjør som du vil og ønsker, vi andre må ha vilje styrke nok selv til og gjøre og ikke gjøre det vi vil med kroppen vår 🙂

  17. Har aldri skjønt puppehysteriet. Personlig så foretrekker jeg slanke jenter med små pupper, men personligheten er viktigere enn utseendet!
    Duckface og neseoperasjoner er ikke for meg. Skulle ønske at flere jenter var fornøyd med det de fikk utlevert fra naturens side.
    Hold dere i aktivitet og ikke overspis, det er oppskriften på en vakker jente! Man trenger ikke å være bildepen for å være attraktiv.
    Verden vil bedras.

  18. Jeg har erfaring med jenter, og de små puppene der er akkurat det mange menn liker. Greit med silikon hvis man har hatt kreft, men ellers er det et bevis på at topplokket ikke fungerer 100%, og i hvert fall jeg styrer unna.

  19. Jeg syns så absolutt det er feil å påstå at en person’s mulighet til å være et forbilde blir annulert så snart de tar kosmetisk kirurgi. Da er jeg mer bekymra for de som faktisk syns at et forbilde utelukkende kun har med utseende å gjøre, og at en person som har operert dermed ikke har noe med seg som man kan se opp til lengre. Nei, helt feil. Syns jeg det er dumt at så mange opererer og at det har blitt så normalisert? ja, det er veldig dumt. Men jeg syns heller ikke folk burde dømmes for det.

  20. Hei Sofie for et fantastisk innlegg først og fremst!Det at jenter
    bryr som pupper både skjønner jeg og ikke skjønner jeg gutter som virkelig liker de blåser i puppene dine egentlig bare personligheten de ser etter,og din virker å være god!:)

  21. Johan: hun tok heller ikke silikon for at menn skulle like henne bedre, men for sin egen del og for å være komfortabel med seg selv. Men fortsett å forhåndsdømme, du kommer langt med det 😀

  22. Du er nydelig både med og uten silikon! Du er et kjempebra forbilde, og jeg ser veldig opp til deg. Å ta silikon er et valg DU har gjort, for deg selv. For du ikke var fornøyd. det eneste du har opperert, og at folk kaller deg for et dårlig forbilde, det gjør dem helt forskrudd. Man ser på deg med en gang at du er like nydelig på innsida som på utsida! U go girl💕Håper du ikke bryr deg så mye om Ka folk meina. Men skjønner at du blir irritert. Du er mye bedre enn alle dem.

  23. Nei Sofie, du er absolutt ikke ett dårlig forbildet bare fordi du har tatt silikon. Du er ett kjempe godt forbildet, det har ikke noe og si hvor mange endringer du har gjort med kroppen din for det som teller er personligheten din og den er på topp!;) Stå på! Vi har troa på deg!❤️

  24. Anonym: Veldig trist å lese. Likevel må det være mer som ligger bak om du ikke føler deg bra nok på grunn av et blogginnlegg. Det virker heller ikke som du forsto blogginnlegget om du sitter med følelsen at du ikke er bra nok. For det er du 🙂

  25. Hei <3 Alle gjør vi valg iløpet av livet som vi kanskje senere revurderer og ikke ville gjort igjen. En person som er i stand til å reflektere og vokse er et godt forbilde i min bok, for jaggu er det mange som ikke gjør det. Det skal du være sabla stolt av- du er flott 🙂 Hilsen ei som nå er 40, tok brystreduksjon som 28-åring og har lært at gutter/ menn stort sett digger oss jenter akkurat som vi er, med både store og små pupper 🙂 Klem

  26. Er ikke vitsen at jenter gjøre så mye for utseende mens gutter gjøre ikke en dritt og likevel har dei det ok

  27. At du prøver å få medlidenhet fordi du har tatt silikon, er rett og slett kvalmt. Du normaliserer noe som slett ikke skal være normalt, og det er farlig å gjøre når du har en plattform hvor tusen av unge jenter følger deg. Det er fint å være åpen, men i min mening bør ting som dette holdes på privaten, fordi det påvirker mange, mye mer enn det man tror. Bloggere er selvfølgelig ikke roten til alt kroppshysteriet, men mange gjør vondt værre. Og det er trist.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *