BRUKER DU IKKE STEMMERETTEN? IKKE KLAG

Categories Samfunn

Vi nærmer oss Stortingsvalget med stormskritt, og samme som sist valg har jeg bestemt meg for å ikke stemme. Jeg synes det er unødvendig å stemme, og helt ærlig så vil ikke stemmen min utgjøre en forskjell. Jeg vet heller ikke noe som helst om politikk, og vet derfor ikke hvilket parti jeg skal stemme. Neida, selvfølgelig skal jeg bruke stemmen min når jeg har vært så heldig å fått en. Vi burde være evig takknemlig for at vi lever i et land med demokrati, der vår stemme er den som gjelder. Vi kan si hva vi mener, vi kan være enige og vi kan være uenige. Dette er en selvfølge for oss, men sånn er det dessverre ikke for alle. Det er så mange mennesker der ute som drømmer om de mulighetene vi har, så la oss bruke den!

Ved å ikke stemme fraskriver du deg retten fra å klage, synes jeg. Om du ikke vil være med å bidra til samfunnet, kan du heller ikke klage på valgene som blir tatt og gjort i ettertid. Det er mange som også mener at den ene stemmen ikke vil avgjøre noe som helst, men tenk om alle skulle tenkt sånn? Jeg leste faktisk en artikkel fra 2013 som startet med ” Nesten halvparten av de under 30 blir sittende i sofaen” og ” Siden 1995 er det de yngste velgerne samt 30-40 åringene som i størst grad har latt være og bruke stemmeretten sin”. Det gjør meg oppriktig trist å lese, og jeg håper virkelig at alle som har stemmerett bruker den. 

Jeg så faktisk også en dokumentar på NRK1 i går, som handler om Leo som aldri har stemt før. Jeg synes den var utrolig interessant og ikke minst lærerik. Selv om den er 4 år gammel, vil jeg virkelig anbefale dere å se den HER. Om du er usikker på hva du skal stemme kan du også ta TV2 sin test HER. Jeg har ikke klart å bestemme meg helt enda hva jeg skal stemme, men det står mellom Arbeiderpartiet eller Miljøpartiet de grønne. Jeg kjenner at jeg ikke er spesielt interessert i å gå inn på hva eller hvorfor, men som dere sikkert forstår så kjemper de for saker jeg bryr meg om. Jeg synes det er interessant å høre hva leserne mine tenker å stemme og hvorfor, så om du har lyst til å dele med meg, gjerne legg igjen en kommentar 🙂

55 kommentarer

55 thoughts on “BRUKER DU IKKE STEMMERETTEN? IKKE KLAG

  1. Jeg skal stemme Høyre:) Er ikke så glad i skattepolitikken, men man må jo nesten bare finne det partiet man er “minst uenig” med. Første gang jeg har stemmerett, så regner med at jeg endrer parti ett par ganger i løpet av tiden jeg har stemmerett. Oppfordrer alle, uansett hva dere stemmer, til å stemme og respektere hverandre:)

  2. Jeg liker deg veldig godt men jeg synes at det ikke er vits å skrive at du ikke skal stemme når jeg tror alle vet at du var på utøya som er en sommercamp for unge arbeiderpartiet! Så hvorfor sier du bare ikke at du skal stemme på det når alle vet det fra før! Å hvis du ikke vil dele det så burde du ikke dele innlegget! Men jeg elsker deg altså

  3. Hei, jeg synes du burde gå for arbeiderpartiet for da vet du hvilken regjering du får, en stemme til MDG kan være en stemme til høresiden og ikke minst FrP. Men hva du stemmer er selvfølgelig opp til deg selv, og det håper jeg alle andre husker også.

  4. Tok nettopp testen som jeg har tenkt å ta i mange dager nå, hadde det ikke vært for at du la ut link haddr jeg nok ikke tatt den, så takk for det! Fikk fremskrittspartiet på nr. 1, mdg nr. 2 og høyre på nr. 3, men jeg er så usikker på hva jeg skal stemme fordi de gjennomfører så lite av hva de “lover”. Har også tenkt å lese meg ordentlig opp denne uka som kommer, både på deres hjemmesider og andre artikler. Vil ikke angre på valget mitt liksom

  5. Jeg vurderer sterkt å starte med linser og droppe brillene. Rett og slett fordi med brillene føler jeg meg ikke bra eller fin nok. Uten brillene er jeg som alle andre og mye penere. Det merker jeg også at andre syntes da jeg får mer likes på pb uten briller enn med. Er det virkelig sånn dagens samfunn skal være? At man ikke engang skal få bruke briller og føle seg bra nok? Jeg velger å ta disse valgene, fordi andre ikke syntes jeg er fin nok. Jeg har altså fått bekreftelse på dette flere ganger av for eksempel gutter jeg liker. Dette irriterer meg litt egentlig.. at jeg lar folk styre mine valg, for at jeg skal føle meg fin og bra nok i dagens samfunn… så skal jeg fortsette med briller og fortsatt leve med dårlig selvtillit, eller starte med linser for å føle meg bra nok?

  6. Jeg stemmer enten MDG eller Sosialistisk venstreparti. Både arbeiderpartiet og høyre har en hel del punkter jeg er voldsomt uenig i, så da blir det å finne seg partier man er mest mulig enig i 😊

  7. Jeg ser et Norge som går i totalt feil retning, og dette kan jeg ikke bare sitte å se på. Min stemme går helt klart til Arbeiderpartiet, og grunnen til det er fordi jeg vil ha et mer inkluderende og samlet Norge. Dette er et verdi-valg. Skal vi inkludere, eller skal vi skape fremmedfrykt og redsel. Min stemme går til det partiet som gjør Norge til et bedre land, ikke bare for både barn og unge, men også gamle. Godt valg!

  8. Jeg har planer om å stemme blankt. Fordi jeg som du mener at om jeg ikke stemmer fraskriver jeg retten for å klage på samfunnet. Men ingen av partiene syns jeg fortjener min støtte eller snakker hodt nok til meg, derfor velger jeg å stemme blankt. Syns det er viktig at folk også vet at det er mulig å stemme blankt om man har null peiling på hva man dkal stemme. Det utgjør en forskjell det også!

  9. Min stemme går til Jonas og Arbeiderpartiet <3 Stor motstander av konsekvensutredning for oljeboring da..
    Hilsen stolt AUFer

  10. Jeg skal stemme Arbeiderpartiet. MdG er flinke til å sette klima på dagsorden, men når de er blokkuavhengige vet man aldri hvilken politikk de fører på andre områder og hvem de vil støtte i f.eks arbeidslivspolitikk. Jeg stemmer arbeiderpartiet fordi vi trenger en ny retning for Norge.
    Vi trenger et parti som vil ha 3000 nye lærere, ikke kutte 600 som det har blitt gjort. Og som vil ha helsesøster på skolen hver eneste dag. Mobbeteam på hver skole, for å ta ungdom sin psyke helse på alvor.
    Vi har den høyeste arbeidsledigheten på 20 år- 120 000 mennesker står uten jobb. Arbeiderpartiet har den beste politikken for p gi folk mulighet for jobb. I tillegg skal de som har mest, bidra mest- og det er en rettferdig skattepolitikk hvor de som har mest ikke får milliarder i skattekutt.
    Arbeiderpartiet hadde kutta 60% mer enn FrP, Høyre, Venstre og KrF har fått til de siste åra, og miljøorganisasjonene har skrytt av Arbeiderpartiets alternative budsjett.
    Arbeiderpartiet vil kjempe for en solidarisk, og medmenneskelig retning for Norge. Sørge for en human integreringspolitikk og hegne om de norske verdiene som f.eks rettferdighet og like muligheter.
    Stem arbeiderpartiet fordi alle skal med!

  11. Jeg stemmer FRP <3 det er fordi jeg er imot innvandrer som kommer til landet vårt å sluker skattepengene som VI jobber for! vi betaler så mye skatt men de sitter på raua si hjemme å får alt servert. Jeg var sammen med en fra afrika et par år tilbake å det var innmari slitsomt å komme hjem fra en hard jobbdag når han levde på nav å fikk masse penger for å være hjemme mens jeg motte jobbe beinhardt for å tjene penger.

  12. Stem frp! la norge bli et godt land igjen slik at vi ikke ender opp som Sverige! er møkkalei av at hyklere kommer til Norge for å få masse penger som vi jobber for! tillegg til de som kommer å lager terror tillegg til gjør ulovlige ting

  13. Kan du slutte med at du tuller med så mye før du sier Neida..??? Sånn som i innlegget her, eller på spørsmålsrundene dine osv.. jeg og kevin hadde sex.. Neida!

  14. Jeg skal stemme FrP❤❤❤. Jeg elsker hvordan de har så respekt for kvinners rettigheter og likestilling. Føler meg trygg i Norge når de er i regjering.

  15. Jeg syntes det er viktig å stemme. Tenk hvis de fleste tenker som deg, da hadde det blitt feil ang hvordan man skal styre Norge, og vi hadde kanskje fått det sånn som vi ikke vil og blitt misfornøyde. Er bra at vi kan være med å påvirke hvordan vi skal ha det her i landet 🙂

  16. Så bra skrevet! Håper du stemmer Arbeiderpartiet! vi trenger en ny regjering i Norge – og Jonas Gahr Støre må bli vår nye statsminister. Vi trenger en regjering som satser på fellesskapet – og prioriterer ungdom og eldre isteden for skattekutt til de rikeste i Norge. MDG mener mye bra, men de sier også at de like gjerne kan støtte Erna Solberg som Jonas, det gir ingen ny kurs for landet! Håper du vil skrive mer om hva du tenker om valget! 🙂

  17. Hei Sofie, bra du forteller at du skal stemme. Selv stemmer jeg KrF, ikke fordi jeg er kristen men fordi KrF kjemper for de svakeste i samfunnet, i tillegg til at de har bra politikk.

  18. Jeg begynte virkelig å lure frem til jeg så at du tullet. Det er bra, for det er viktig å stemme!

  19. OK, så ditt valg i 2017 står mellom et parti som skal bygge ned oljenæringen vår (=mange som i dag jobber med oljen som blir arbeidsledige) og så vil bruke pengene VI TJENER på oljen til å OMSKOLERE de som mister jobben… helt uten å skjønne at vi jo ikke tjener oljepenger når vi legger ned oljevirksomheten…
    og et parti som skal ha “skatteøkning” bare fordi de vil ha skattene OPP, helt uten å være i stand til å si hva de skal bruke skattepengene til… “vi kan ikke si hva vi ville gjort om vi satt med makten, men du kan være sikker på at det nok vil være noe mye smartere enn det Erna bruker pengene på”. AP er tross alt et av partiene som vil ha inn “skattepenger” som om det er en “skatt” vil eie… uten i det hele tatt å se på kostnadssiden av det hele. SKATT er et nullsumspill, vi skal ha inn penger som dekker utgiftene vi planlegger å ha. En løsning som sier “la oss sørge for at staten har mest mulig penger” uten at den vet hva den skal bruke pengene til…
    Nåja, jeg skal i alle fall stemme på et av partiene som mener at JEG skal ha mest mulig av mine egne penger, og IKKE trenger å betale det inn for å få det utporsjonert senere. Jeg har ikke noe i mot å betale skatt, men ikke bare for at staten skal ha mest mulig av pengene mine. (Det blir litt som den utbytteløsningen til Gjensidige… Kan noen fortelle meg hvorfor det er bra at jeg betaler 1.000 kroner FOR MYE i forsikring, sånn at Gjensidige kan betale det tilbake igjen som “utbytte”… som så staten skal ha 25% av? Jeg mener… jeg hadde 1000 kroner, men etter at Gjensidige er ferdig med sitt har det gått 12 måneder og jeg har bare 750 kroner… Og så sier de et de er SNILLE som deler overskuddet sitt… Jeg ser mye AP-politikk i argumentasjonen der.)

  20. Du kan ikke være så dum at du vurderer å stemme MDG! Trodde du var en oppegående jente! Stem i såfall AP.

  21. Være så dum at du tenker på MDG? Unnskyld meg? La nå folk få stemme hva de vil! Vil du være kritisk mot MDG, kom med saklige argumenter hvertfall! og du som mener MDG er en stemme til FrP – så kom de nettopp ut med at de nekter å støtte en regjering med FrP i. Så da tror jeg ikke du skal være bekymret for det 😉

  22. Eg er under 18 så eg kan ikkje stemme. Eg respekterer alle sine meiningar, men eg trur eg skal stemme arbeiderpartiet til neste stortingsvalg. Eg er veldig mot FRP og skjønner ikkje korleis folk kan ha seg til å stemme på det partiet. Eg liker heller ikkje høyre, for ein grunn er at dei vil at lærarane som underviser i matte må ha 60 i studie poeng. Veldig mange lærarar har 30 studiepoeng, som da seier at dei må ut å studere igjen. Men det er bare ein av mange ting eg ikkje liker med dei. I tillegg til at eg synest rett og slett den høyre sida har litt rasistiske holdninger. Rasisme er det værste eg veit

  23. Sikkert en gjeng med 10åringer som leser denne bloggen så ike vits og skrive hva skal dere stemme😂

  24. Blir i hvertfall ikke Avgiftspartiet AP for min del. Som økonom ser jeg hvor feil økonomisk tankegang de har. Nærmer seg stygt en kommunistisk politikk. Ap sluttet å være for arbeidsfolk tidlig på 70-tallet. De tror eneste muligheten er å øke skatter og avgifter, fremfor å se på hvordan pengene blir brukt. Man kan fint få like mye velferd uten å øke skattene

  25. Jeg står mellom FrP og høyre. FrP vil ha dyrne ut av buret, men høyre vil ikke ha alt inn i landet. Er ikke rasistisk, men livredd for terror, og det kommer til Norge om vi ikke stopper dette snart. Ja, det har vært terrror her før, men det vil bli hyppigere, og det er på vei mot oss. Samtidig vil jeg ha vekk den jævla pelsdyr oppdretten.

  26. Hmm.. stemmen min går nok til noe jeg aldri hadde trodd, nemlig FRP. Jeg er ikke i mot innvandrere eller rasistisk på noen som helst måte. Jeg er for innvandring, men vi må stille høyere krav til de som kommer. I forhold til arbeid og språk, men også kultur!! Når jeg ser på statistikken over hvem som voldtar og driver vold i størst grad i Norge så er det noen med en helt annen kulturoppfatking, der sånt kanskje er vanlig. Jeg blir redd av å se at barn må følges hjem fra skolen fordi det er asylmottak i nærheten. Vi kan ikke la dette få utover barna våre, spesielt unge jenter som ikke kan gå alene hjem fra byen. Vi må ta inn de som virkelig trenger det, og vi må stille krav til at de tilpasset seg samfunnet og demokratiet vårt!

  27. Det viktigste er at du bruker stemmeretten din! Mitt inntrykk er at mange unge stemmer MDG på grunn av klimaet, men jeg tror ikke alle setter seg like godt inn i resten av politikken dems. Hvis du er mye enig med Støre og AP så er det jo en god idé og kanskje sette seg inn i hans grunner for å utelukke samarbeid med dem, kanskje det får deg til å vippe ene eller andre veien? Jeg har selv stemt AP, jeg mener vi trenger et skifte, jeg liker Støre og jeg synes blant annet FRP og nåværende regjerings behandling av innvandrere, som er like mye menneske som du og jeg, er forkastelig og så inhumant. Det gjør meg flau å være av samme nasjonalitet som en innvandringsminister som vil sette menneskerettigheter til side for å føre sin politikk. Jeg er helt enig i at man må ha kontroll på situasjonen og at man ikke kan slippe inn alle, men det må være en mer human måte å gjøre det på enn det som blir gjennomført i dag, og vi kan ikke ha en minister som oppfører og uttaler seg på den måten som innvandringsministeren gjør. Integreringsdelen av tittelen hennes trur jeg hu gir totalt faen i.

  28. Viktig å stemme. Retorikksparringen på TV og det meste av mediekjøret kan jeg styre begeistringen for. Det er tross alt tiden da alle politikerne snakker alt annet enn helt sant og hele veien overdriver, avleder, undergraver og toner opp og ned sine egne og opposisjonens utspill.
    Jeg titter innom for p ha noenlunde greie på hva som skjer, men valgkamp er for meg bare sirkus. Velger heller å se gjennom partiprogrammene om jeg er usikker.
    Uansett hva jeg stemmer vil jeg nok få sosialdemokrati, men det blir FrP denne gangen også. Ikke fordi jeg har noen lidenskap for politikken deres, men det er visse politiske ting som overskygger det meste hvor de er det minst verste valget.
    Til skrulla over her som hevder at Frp fører en rasistisk politikk… så velferdstatvennlige som FrP er så ville de garantert ha blitt plassert til venstre for Bernie Sanders i et amerikansk valg. Midtpunktet i Norge er ganske mye mer til venstre i Norge enn øvrig Europa og USA.

  29. Ikke stem mdg. De gjør det helt umulig for folk å komme seg til jobben i byen og gir oss mange utgifter vi kanskje ikke har råd til. Det er mange som har fått problemer med økonomien etter eiendomsskatten og ekstrautgiftene vi har fått. De vil også at vi skal sykle hele året rundt. Hva med de som er syke og som ikke kan sykle til jobben? Eller de som bor utenfor langt utenfor Oslo og vil komme seg til jobb med bilen? Det er jo heller ikke så fristende å sykle på vinteren i 15- grader. De skal ikke engang utvide kollektivtrafikken og skal gi mopeder og motorsykler store årsavgifter ennå det er blandt det mest miljøvennlige man kan kjøre.

  30. Hei!
    Leste bare en kommentar over her at dersom du stemmer på MDG, kan det være du gir en stemme til høyre, og at dermed FRP kommer i regjering. Ville bare informere om at MDG har vedtatt at de ikke kommer til å støtte høyre, dersom de velger å stå i en regjering med FRP.
    Ville også bare si at jeg virkelig blir glad av å lese bloggen din, hvor du inspirerer andre til å spise mindre kjøtt, og ikke minst at det finnes kjøttfrie alternativer! Ett tips til et kjempegodt alternativ er fallafell, for eksempel i wrap med hvitløksdipp 😀

  31. Er egentlig veldig usikker, men har alltid likt høyre og de på den siden der. Liker Frp også veldig godt, så vet ikke helt. Jeg syntes hvertfall ap og den skatte politikken de holdet med på er helt forferdelig, og på grensen til kommunistisk. Jeg har hvertfall valgt en retning<3

  32. Stem FRP for likestilling? Stem FRP for å kaste ut alle innvandrere? Stem FRP for å få bort alle bomstasjoner og bruke masse nødvendig oljepenger? Stem FRP for å tenke på fremtiden? Eller kanskje er det mer riktig å si at vi stemmer FRP for å få flere bomstasjoner, gi de rike mest og de fattige ett trangt liv med dårlig samvittighet for å kjøpe seg kaffe ute med vennene? Pensjonspenger? Hva er det innenfor FRP? En liten slump med penger hvor over halvparten går til skatt, flere prosent til husleie og lite penger å leve for? Oljepenger? Fremtid? Neste generasjon? Nei, her tenker vi på oss selv. Neste generasjon betyr ingenting. Er det ikke viktigere å heller se muligheter til oljeboring rundt om i lande og spare oljepengene til en tid hvor Norge kanskje er i krise? Kanskje vi bare skal bli medlem av EU? Så har vi jo innvandrere da? Terror? Hvor mye terror? Lite. Men herlighet, la heller folk dø og la oss slippe å hjelpe andre land. Hvem bryr seg? Ikke vi. Hvem bryr seg dersom Norge havner i krig? Ingen. Hvorfor? Fordi vi hjelper ikke til.
    Nei vet du ka. Stem AP. Arbeiderpartiet ønska ett samfunn kor alle blir sett, og kor alle blir tatt hånd om. Folk med en normalinntekt på 500-600k vil ikke merk stor forskjell, men herlighet kor vi hjelpa folk som allerede slit så masse. Gamle folk med trang pensjonskommisjonen får illefall mere å lev for. De får mere penga de kan få lov å bruk på sæ sjøl og de dem e glad i. Og når vi snakka om innvandrera. Har arbeiderpartiet noen gang sagt at vi skal ta inn flere innvandrera som skal få botillatelse? Nei. Arbeiderpartiet ønska p hjelp land som e i krise med en trygg plass å bo til landet demmes e trygt og de kan reis tilbake. Og når vi snakka om terror som noen over nevnte, det e nu ikke skjedd store terrorangrep av innvandrera. Det største vi har hatt va en tilhenger av FrP, og enda da sto Ap å støtta opp alle ungdomma. E det ikke sånn det skal vær? Ap e for å se muligheta til oljeboring, men de tenka på alle, både nu og i fremtida. Har vi det ikke bra nu? Treng vi virkelg mere penga? Skole? Ana dokker kor mange som har vært nødt til å dropp ut av VGs fordi regjeringa hsr kutta på skolebudsjettene så folk har ikke hatt råd til å gå skole da de ikne har fått nok stipend? Skolefrukt??? Ka e det forno? Det står heller masse råtn frukt til den der regjeringa istedenfor å la elevan få ett lite måltid på en lang skoledag? Æ ser faktisk ingen fordela med FrP og høyre. De bryr sæ ikke om noen enn sæ sjøl og demmes rike. De rike betyr alt.
    Men, det e dokkers stemma og dokker velg selvfølgelig om dokker ønska å vær en del av ett felles samfunn eller om dokker kun ønska å bry dokker om dokker sjøl og ikke vær til hjelp for andre i landet eller andre land som treng støtte og hjelp. Godt valg

  33. Syns det er utolig flott at du promoterer for valget og det å stemme. Dette er en veldig viktig sak og det er fantastisk at du tar det opp på en så offentlig blogg. Det står respekt av dette<3

  34. Stemmer MDG!!! Om du bryr deg om dyrs rettigheter og miljø, er det det eneste partiet du kan stemme (utenom kanskje Rødt og SV). Moren min jobber på Stortinget og vet hva alle partiene stemmer når forslag blir presentert på Stortinget. Flere av partiene som snakker om at de bryr seg om dyr og miljø, stemmer mot forslag som bedrer dyrevelferden. Arbeiderpartiet var i regjering med SP, som er det mest dyrefiendtlig partiet vi har i Norge. Arbeiderpartiet stemte også FOR å skyte et drastisk høyt antall av ulv i Norge i vinter, selv om vi har et internasjonalt ansvar å bevare minst 200 ulv i Norge, og vi har ikke en gang halvparten av det. Argumentet for å holde bestanden nede er pga sau, men ulven er ikke en gang det rovdyret i Norge som tar flest sau. Det er helt latterlig! MDG har kommet med mange gode forslag for å bedre dyrevelferden og sikre miljøet, men de andre partiene bare stemmer dem ned! Vi trenger flere MDG representanter!

  35. Hvorfor har du byttet overskrift på dette innlegget? Vært så snill å ikke begynn med clickbaitsoverskrifter..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *