HAN UTNYTTET MEG

Categories Samfunn

Du er så pen“. ” Ville gjort alt for å bli sammen med ei som deg“. Jeg husker enda hvor det kriblet i magen. HERREGUD en gutt på 19 år var forelsket i meg? Jeg husker enda hvor kjekk han var og ikke minst kul. Jeg visste at alle vennene mine kom til å misunne meg for å være sammen med en som han. Vi snakket sammen dag og natt, helt til vi bestemte oss for å møtes. 

Det føltes ut som det beste valget å ta da, men mange år senere forstår jeg at jeg ble utnyttet av en voksen. Jeg vil ikke gå inn på nøyaktig hvor gammel jeg var, men jeg var et barn. Jeg var også under 16 år. Jeg vil kalle en gutt på 19 år voksen, eller ung voksen. Hva ville han egentlig med en liten fjortis jente? Jeg var så forelsket, og han lurte meg trill rundt. Han var kun ute etter en ting, og når han fikk det var jeg ikke verdt noe som helst mer. Denne hendelsen plager meg ikke den dag i dag, for vi alle vil oppleve og ikke få den kjærligheten vi kanskje ønsket og ble lovet. Vi alle vil oppleve å bli såret, og livet vil gå videre.

Det som derimot plager meg den dag i dag er å vite at jeg ikke er den eneste unge jenta som opplever dette. Det som også plager meg er at det finnes masse gutter som han, som utnytter alt for unge jenter. De er langt i fra kule som jeg engang trodde, de er noen skikkelig tapere. De får seg ikke noe på sin egen alder, og må derfor gå etter små jenter som vil forgude de. Hvem på 19 år må finne seg et barn å ligge med? Hvem vil i det hele tatt være med en alt for ung jente når man nesten er voksen selv? Jeg angrer på at jeg ikke fortalte noe til mamma, for selv om vi ikke hadde sex mot min vilje burde han absolutt fått sin straff. Jeg synes det var flaut å snakke med mamma om dette og holdt derfor kjeft. Jeg vet det er mange som synes det er tøft å snakke med foreldrene sine, så husk at du også kan snakke med helsesøster, lærer eller en annen voksenperson du kan stole på. Jeg synes det er trist å tenke på at jeg mest sannsynlig ikke er den eneste unge jenta han unyttet, og at jeg kanskje kunne ha stoppet det.

Hadde jeg funnet ut at Morten hadde vært på unge jenter hadde jeg kuttet han ut med engang, for det er ikke normalt. Det vil kanskje virke kult når man er ung, men når du blir voksen vil du innse at han kanskje ikke var så kul som du trodde. En 19 åring har jo også helt andre forventinger til et forhold enn hva en liten jente har. Jeg hadde aldri tenkt å ha samleie med han, men jeg hadde tross alt møtt mitt livs kjærlighet. Jeg kunne kanskje sagt at jeg burde visst bedre, men jeg hadde ikke de samme erfaringene da som jeg har nå. Jeg trodde det var normalt å være med mye eldre gutter, vi var jo som sagt veldig forelsket (trodde jeg).

Jeg håper du som leser dette lærer av denne historien, og virkelig forstår at det ikke er normalt at mye eldre gutter henger med alt for unge jenter. Mennesker som han burde blitt anmeldt, for det han gjorde var absolutt ikke greit. Selv om jeg var med på det, var jeg fortsatt bare et barn i forhold til han. Så vær så snill å noter deg dette !! ELDRE GUTTER SOM LIGGER MED UNGE JENTER ER IKKE NORMALT. Det er forskjell på en mann på 45 og som er med en dame på 25 og en gutt på 20 som er med små jenter på  14-15, det håper jeg du vet. 

75 kommentarer

75 thoughts on “HAN UTNYTTET MEG

  1. Jeg ble også betatt av en gutt da jeg var 15, og han var 20. Vi møttes en del og ble kjærester. Dette er fem år siden, og vi er fortsatt sammen den dag idag. Aldersforskjell betyr ikke alltid noe, og det kan også gå riktig vei 🙂 Men min historie er en helt annen en din! Setter pris på åpenheten du har på bloggen!

  2. Stakkars deg! og stakkars alle de andre jentene gutter også lurer fordi de ikke kan få seg noen på sin egen alder… huff! Du er så smart Sofie, og du er så pen og alt!❤️ Tusen takk for at du er et bra menneske og at du har en fantastisk blogg, takk for at du er så hyggelig❤️❤️❤️ Du er mitt store forbildet :))😍😍

  3. Er ikke alle gutter dette gjelder heldigvis , jeg var selv bare 14 da jeg ble sammen med en som var 19, i dag er han 21 og jeg 16, vi er fortsatt sammen og har det veldig bra! Er veldig trist at ikke du fikk oppleve den lykke og at det finnes sånne gutter også …

  4. Hei. Jeg har opplevd noe lignende for ikke så veldig lenge siden. For meg har det vært helt grusomt.. håper du kanskje en gang i framtiden (ikke føl deg presset!!) kan fortelle hvor ung du var.. Ville følt meg mye mindre alene:((

  5. Utrolig trist og lese at dette skjedde med deg når du var yngre, synes det er tøft gjort at du tar det så pent. Jeg var selv som fjortis sammen med en på 18/19, synes det var kjempetøft med en kjæreste som var eldre og som også hadde bil. Men han kom ikke lengre en å prøve og kysse meg, og det er jeg glad for.
    Når jeg nå er på samme alder som det han en gang var da han var sammen med meg, så skjønner jeg ikke i det hele tatt hva han tenkte på, jeg var bare et barn i forhold til han. Husker de fleste på skolen reagerte på at han var så *gammel*, og det skjønner jeg jo hvorfor nå den dag i dag. Han var hjemme hos meg ganske ofte, og traff liksom familien min. En dag så jeg han ikke på en hel mnd, og det ble lagt ut et bilde av han og ei annen jente i en seng ellernoe sånt på facebook, og han hadde ikke svart meg på lenge.. Så ikke vet jeg hva han holdt på med den mnd, husker jeg sendte han melding om at det var slutt, da ble han drit forbanna på meg, hahaha!

  6. Bare fordi du møtte en drittsekk betyr det ikke at alle andre er det;-) Kjæresten min er fem år eldre enn meg, vi er forlovet, samboere og har vært kjærester i 6 år, men jeg var 16 da vi møttes og ble kjærester og han 21. Han er alikevell det snilleste mennesket jeg kjenner og har aldri utnyttet meg på noen som helst måte. Han ble ei heller sammen med meg fordi damer på hans alder ikke ville ha han. Det at din fyr var en deittsekk har nok ikke med at han var 19, for han var mest sannsynlig samme drittsekken når han var 16…. Sier ikke at det han gjorde var galt men jeg har ALLTID fått mye tyn for at kjæresten min er 5 år eldre enn meg og det er pga av slike historier “Eldre gutter som ligger med unge jenter er ikke normalt” som ødelegger og gjør at folk er skeptiske selv om vi er verdens lykkeligste sammen.

  7. Til “Bare fordi du møtte en drittsekk betyr det ikke at alle andre e det” – dame.
    Du sier at han ble sammen med dæ fordi ingen på hannes alder ville være sammen med han. Det hørtes jo veldig romantisk ut? Kan ikke være så koselig å bli valgt sist.

  8. Har opplevd d samme selv og blitt brukt, er ikke en god følelse! skjønner ikke at noen gutter kan være så kald.

  9. På denne kommentaren ønsker jeg å være anonym 🙂 men har også blitt untyttet, selv om jeg var 17 år. Hadde nettopp blitt slutt mellom meg å min store kjærlighet å var med en kompis, men det var bare det jeg trodde.. han ville jo noe mer men jeg så nei, å ville ikke ha sex i det hele tatt. Prøvde å stoppe han. Men det gikk ikke. Han drog meg utav bilen, å inn på rommet sitt å begynte å kle av meg mens jeg gjorde motstand.:/ å når han da var ferdig med sitt så forstå jeg meg med å finne alle klærene mine å sprang fort ut å tok en veldig omvei hjem så han ikke kunne finne meg. Han sto på døra hjemme hos meg før jeg var kommet meg hjem, men ringte mamma om at hun måtte gå ned i kjellerdøra for å åpne den, eller et vindu som jeg kunne hoppe inn gjennom. Det gjorde hun, å til slutt gikk han bare rett inn å hørte med mamma om jeg var kommet meg hjem, å da så mamma nei, å truet med politiet. Jeg var ikke i stand til å snakke med noen den dagen. Men mamma prøvde å få ex en til meg å han kom med en gang han hørte hva som hadde skjedd. Han forlot meg ikke på nesten 2 uker. Han ble med meg til politiet men tror du politiet gjorde noe? Eneste de gjorde var å sette opp samme advokat på meg å han som voldtok meg. Å nå er jeg 21 år å har enda ikke hørt noe ifra politiet. Ringer støtt å purrer på saken. Men til ingen nytte.
    Men uansett så er det viktig å legge inn en anmeldelse på det. For då har han det i papirene sine å får ikke jobbe over alt. Å han sitter med det forhåpentligvis på samvittigheten. 🙂

  10. Opplevde dessverre noe lignende da jeg var ung. Håper dette innlegget blir lest av noen som virkelig trenger det!

  11. Æsj, kjenner meg igjen! Ble med en gutt hjem igjen og trodde vi bare skulle se på film. Vel, jeg burde vite bedre. Selvom ej gikk med på det så turte jeg vel ikke annet. Dessuten virket det kult og som en god idé å miste jomfrudommen så jeg kunne skryte om det til de andre. Jeg angrer fortsatt idag men ikke så mye at det plager meg.

  12. En gutt på 18-19 år er egentlig ikke så veldig mye mer moden enn ei jente på 14-15. Det er nok temmelig normal aldersforskjell for mange tenåringspar, og gutter modnes senere enn jenter. Det beviste han vel også, – at han var umoden. 🙂 Men..han har ikke lov å ha sex med jenta under 16 uansett. Det er noe med å prøve å styre det minste hodet litt bedre og ha tålmodighet.

  13. Tenk hvor mye bedre denne verden hadde vært, om vi alle bare kunne si/skrive hyggelige ting til hverandre! <3

  14. Ikke alle gutter er sånn, noen som er 19 og blir sammen med yngre kan ha det like så fint som noen som e gjevnaldrene. Syns det blir feil å henge ut gutter på denne måten, den som er med på leken må tåle steken tenker jeg (selvfølgelig ikke tåle mishandling o.l). Anmelde? Fordi du fikk hjertetknust? Blir for dumt.

  15. Men du va jo med på det… Ja det e feil at 18/19 åringa ligg med 14/15 åringa, men du va med på det. Du følte dæ lurt og det skjønne æ. Men herregud at du skriv innlegg om sånnær som skjedde for nesten 10 år sia for å få mere klikk…
    Sa nån PR-hora?

  16. Jeg hadde sex med en på 22 mens jeg var 14, er usikker på om det var frivillig eller ikke, men jeg kjenner han godt og han er en av bestevennene til broren min på 19 (jeg er ofte med broren min og vennene hans). så jeg og han på 22 henger fortsatt sammen, og vi tenker ikke over at vi hadde sex. jeg synes personlig ikke det er noe galt med å ha sex med en som er 5 år eldre, så lenge du ikke gjør det ufrivillig. og du velger selv om du vil anmelde det eller ikke. ikke for å hate eller noe❤ elsker deg sofie<3

  17. Du var fortsatt med på det, visste at det var ulovlig for hannes del. Ingen tvang deg til å spre bena dine. Slutt å oppfør deg som et offer når dette var noe du tydelig var med på. Skal alle som får hjertet sitt knust anmelde hvis de er under den seksuelle lavalderen?

  18. Herregud har oppleve akkurat det samme selv..: er helt sykt ekkelt å tenke på i ettertid. Jeg var så utrolig ung og ble utnyttet uten å forstå det selv før senere.

  19. Når jeg var 19 var jeg sammen med en gutt på 16!! Han var veldig moden for alderen og vi var sammen i flere ÅR! Ingen som reagerte på at aldersforskjellen var FEIL vei! Så syns ikke det er så rart at du var sammen med en gutt på 19 når du var 16. Men synd han var bare ute etter en ting da.. Blir litt annerledes det.. Da er han hvertfall ikke mye moden for alderen sin…

  20. Hei Sofie 🙂 Jeg jeg kan ikke unngå å legge merke til at du på dette innlegget svarer kun de som er negative mot deg! Du har veldig mange som støtter deg også – så bry deg heller om dem 😉 <3

  21. Jeg blir litt sjokkert når jeg leser disse kommentarene. Hun burde ikke anmelde fordi hun var med på det? Seriøst? Tror du virkelig at ei jente på 14/15 år, som ikke har noe bilde av hva sex er, vet hva hun begir seg ut på? Nå har jeg aldri vært i denne situasjonen selv, men jeg visste ikke hva det ville si å være intim når jeg var 14 år. Jeg tror nok mange jenter kanskje føler de må by på seg selv for at kjæresten skal fortsette å være med dem? Ikke vet jeg, men det høres uansett ikke helt sunt ut.

  22. Hei Sofie! Har fulgt deg hele veien fra 1.episode av paradise til nå, men ønsker bare å kommentere en ting. Jeg har aldri lest kommentarene dine, grunnet det at jeg ikke ønsker å lese hva andre tenker på din blogg, men hva du tenker. Men etter dette innlegget og når jeg leste kommentarene ble jeg litt forvirret. Du er sikkert en kjempekoselig jente, du har bra humor osv, og er sikkert drit lei av all dritten du får ufortjent. Men jeg reagerer på hvordan du svarer enkelte mennesker i kommentarfeltet?
    Ja, brøhoder som kommer med usaklige ting og som ikke har lest innleggt ferdig osv… men jeg bare forstår ikke hvorfor du svarer dem på denne måten isteden for å være saklig å svare på spørsmålet? Jeg støtter deg her, men bare forstår det ikke… Dette kan være 13-14 år gamle jenter som kanskje ikke har selvinnsikt nok til å forstå poenge ditt, og som rett som slett kommer med en mening.
    Håper ikke du ble fornærmet over dette, ville bare si det!
    Ha en fin dag videre Sofie!

  23. Greit man har egne meninger. Men selv om en 14 ellr 15åring går med på å ha sex med en på 19 eller 20 så er det nok kanskje ikke det mest riktige. Det er jo tross alt en grunn for at det er satt opp 16år som den seksuelle lavalderen. Selvfølgelig er ikke alle gutter drittsekker, samme hvilken alder. Det fins både drittsekker og gode mennekser i alle ulike aldre. Jeg forstår på en ellr annen måte hvorfor noen synes det er greit, men samtidig så forstår jeg også deg veldig godt, Sofie. Jeg har ikke opplevd noe sånt på den måten som deg, men jeg har blitt brukt av gutter på såå mange ulike måter. Noe som har fått meg til å tenke, og backe unna om jeg merker noen gjør noe liknende. Og det er helt sykt hva gutter får til med jenter som har falt pladask for dem. Og når de er ferdige med sitt så stikker dem. Tragisk.
    Så ville jeg bare si at jeg syns du virker som ei herlig jente, Sofie. Dette er også faktisk den eneste bloggen jeg klarer å lese ordentlig. Du tar ikke deg selv så super høytidlig, kan skrive om både negative, og positive ting // glade og triste temaer. Og jeg DIGGER DET. Flink er du❤

  24. Karoline: Hei 🙂 Jeg skjønner at det kanskje kan se litt brutalt ut for dere som leser, for dere ser ikke hvilke kommentarer jeg svarer på. Kommer folk med konstruktiv kritikk gir jeg alltid et godt svar tilbake, men når folk kaller meg hore gir jeg et tullete svar tilbake. Jeg orker ikke å bruke tid og energi på å kverulere med mennesker som kaller andre hore.
    Ellers, Tusen takk for en utrolig fin kommentar <3

  25. Anonym: Jeg svarer på nesten alle kommentarer, men jeg tok nok de negative først denne gangen. Jeg engasjerer meg veldig i denne saken, og blir derfor oppriktig bekymret når så mange mener det er normalt.

    <3

  26. Jeg har helt samme historie som deg i første kommentar 🙂 Ble betatt av en 20-åring da jeg var 16, og vi er fortsatt sammen i dag 3 år senere. Så lenge den yngste ikke er under den seksuelle lavalder (som det var i Sofies situasjon), ser jeg ikke noe problem hvis de selv føler det fungerer.

  27. Jeg synes at alle skal ha rett til å sin mening men, jeg synes at du er litt dramatisk! Det er ikke alle som mener det samme som deg og det må du tåle! Enten du liket det eller ikke.

  28. Enkelte folk er skjønner tydeligvis ikke at den seksuelle lavalderen er der for en grunn. Alt under dem er barn, og det er feil av en som er voksen å ha sex med et barn, uansett hvor romantiske historier de har fått ut av det.
    Flaut å unnskylde overgrep mot noen under lavalderen fordi “de var med på det”. Latterlig!

  29. VET DU HVA! jeg er 100% enig i det du sier her. Og helt ærlig, det å ha sex med en som er mindreårig når du er over 18, ja vel da snakker vi diagnose. Her om dagen så møtte jeg på en mann på 70 år som begynte å klå på rompa mi. JEG ER FJORTEN! så det at vi mennesker bare tenker at “jaja så så, ikke vær så dramatisk, så om han var nitten, det forandrer ikke det faktum at du ga samtykke til å ha sex”. Vel til alle de som har en lingnende tankegang, forestill dere dette. Hva ville en treåring sagt når du spurte dem om de ville ha godteri hver dag for resten av sitt liv? Ville de sagt ja? Mest sannsynelig, og det er nok fordi treåringer kan ikke tenke på konsekvensene til å spise det hver dag. Hvordan skal de greie det når de er så unge? Ser du hvor jeg vil hen her? Det å spørre en naiv 14åring blir samme ting, man blir for ung til å ta riktige avgjørelser innenfor seksualitet og sex-temaer når man er 14 år. Akkurat som en treåring vil bli når det kommer til godteri. Så jeg blir så JÆVLI sur når jeg hører “å det er din egen feil” helt ærlig, da er det du som blir den naive i denne saken, så fakk folk.

  30. Ja opplevd det selv
    Skjønner ikke hvorfor eldre gutter skal utnytte unge jenter ☹️
    Kan deimikke ta noen på sin egen alder

  31. Ja opplevd det selv
    Skjønner ikke hvorfor eldre gutter skal utnytte unge jenter ☹️
    Kan dei ikke ta noen på sin egen alder

  32. Helt sant som du sier!
    Men husk at du for noen år tilbake ikke klarte å forstå seg på de som hadde kjæreste og et forhold med noen som var LIKE GAMLE og i hvert fall aldri noen som var yngre. Nesten som at du så litt ned på dem som var det .. Det var heelt krise. Du MÅTTE være sammen med noen som var eldre enn deg selv.

  33. Du er virkelig tøff som deler noe slikt!! Jeg har faktisk opplevd dette i ung alder selv, men også nå! Og det er så fælt. Heldig hvis oppdaget jeg at han var en sånn dust, at jeg klarte å dumpe han først og kom meg ut av sirkelen jeg havnet i. Men å oppdage at han du er så forelska i, bare utnytter deg er en vond følelse som tar lang tid å komme seg over..

  34. Jeg synes du er tøff som skriver dette på bloggen!♥️ Og viss du leser dette og støtter at eldre gutter ligger med mye yngre jenter så er det litt sjukt?! Har lest komitarene og blir heilt sjokka? Ka er det som skjer?! Støtter deg Sofie 110%!

  35. Hei, min personlige mening er at en gutt på 18/19år ikke skal ha sex med en på 14/15 det er alt for ungt for en jente og de fleste tror de er klare for det men angrer etterpå. Selv var jeg bare 9 når jeg hadde sex første gang, eller sex blir feil ord, det var en voldtekt av en på 13. og jeg har selv tatt mye skade av det. Når man er ung er aldersforskjellen mye større en når man er eldre. Det er mer OK at en 45åring er sammen med en på 40 en at en 20åring er sammen med en på 15. Men etter det jeg opplevde som 9åring har jeg tatt meg selv i flere ganger at jeg tror jeg er 20 og derfor kan være sammen med en på 20 selv er jeg bare 13år nå, men absolutt ikke bra at barn har sex før de blir 16.

  36. HUNDRE prosent enig med deg! Jeg blir kvalm når jeg ser gutter/menn rundt/over 20 år som prøver seg på 14-15 år gamle jenter.. Altså HALLO. At folk her i kommentarfeltet faktisk forsvarer det viser hvor mange ekle mennesker det finnes. Mesteparten er nok skyldig i det selv og vil prøve å rettferdiggjøre det. Flott at du skriver om slike ting på bloggen for slik oppførsel burde absolutt IKKE normaliseres. Fysj…

  37. Jeg har ikke turt å snakke med noen om det fordi jeg synes det er flaut å snakke om. Men jeg er ikke sint på personen jeg gjorde det med heller, siden han er en av mine beste venner

  38. Helt enig med deg. Men samtidig synes jeg det er rart at man har valgt 16 år som en grense for seksualalder i Norge. Det er jo ikke sånn at modenheten kommer seilende inn på en bestemt bursdag. Jeg synes virkelig vi burde ha endring i straffeloven angående dette. At det faktisk ikke er noe skille på at en voksen mann ødelegger en 4 år gammel jente og en 14 åring som ønsker sex ifølge straffeloven, er helt på trynet. Det skapes også unødvendige offerroller.
    Og bare så det er sagt mener jeg såklart ikke det skal være lov til å ha sex med barn! Håper du forstår det. Men samtidig, om man er 15 år, velger å ha sex med en eldre gutt, fordi man vil, fordi man er nyskjerrig, så er man ikke ett offer i mine øyne etter man finner ut at man ikke var klar likevell. Jeg synes det blir dumt å ødelegge livet til gutten, kanskje fordi man ble ekstra bitter for han ikke ønsket mer? Hva hadde du gjort om gutten virkelig ville fortsatt være med deg? At han ikke bare var ute etter en ting, jo da ville du vel mest sannsynlig også det etter å ha lest det du skriver. Da blir det på en måte som en “hevn” å skulle anmelde, noe jeg synes er helt på trynet, det er stor forskjell på en voksen mann som lurer deg inn og du faktisk ikke vil enn når man tar ett bevist valg selv.
    Dette betyr ikke at jeg mener de ikke skal ha straff, men en straff som forsvinner etter tid, som ikke står der på rullebladet resten av livet. Hadde du følt at det han gjorde mot deg var verdt like mye smerte som det ville gitt han å aldri få jobben han ønsket seg, ikke kunne reise til forskjellige land, alltid ha seksuell overgriper på rullebladet ? Neppe. Derfor burde reglene endres. Ja man må bør få straff selvom det er gjensidig når det er snakk om barn under 16, men om sexen er frivillig fra begge sider mener jeg straffen burde forsvinne over tid, og ikke bære samme kaliber som voldtekt.
    Mener ingen kritikk mot deg, mener såklart man skal få straff over sex med barn, håper du skjønte det? Jeg lurer lott på hva du tenkte om det jeg skrev. Hvis du på noen måte føler deg såret over det så beklager jeg, for det er ikke meningen min med dette.

  39. Anonym: Enig i noe av det du sier. Så skal det være sagt at dere ikke vet hvor gammel jeg var når dette skjedde, og gutter over 18 år burde vite at man ikke ligger med barn. Da burde man ta konsekvensene for det 🙂

  40. Jente 15: Du sier at du ikke vet om det var frivllig eller ikke? Da ville jeg absolutt snakket med noen om det. Han er 7 år eldre enn deg, og du var bare 14 år.. Snakk med helsesøster? <3

  41. Så tøff du er som forteller din historie!<3 det kan bety masse for noen som har vært i liknende situasjon men også forhindre at noen kommer i liknende situasjon 🙂 Et utrolig viktig tema som burde snakkes om og settes ord på så man kan vite hva som rett/galt og normalt/unormalt. Det er IKKE normalt å ha sex med barn, det er IKKE greit å ha sex med barn, det er en grunn til at det kalles seksual lavalder. All creds til deg som både tar opp et så viktig tema og deler en så personlig historie <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *