HADDE DERE GODTATT MEG?

Categories Samfunn

Hva hadde skjedd om 14 år gamle Sofie, hadde vært 14 år i 2017 og ikke 2010? Hadde dere godtatt meg uten perfekte bryn og contouring? Ville jeg vært bra nok selv om jeg ikke hadde møtt opp i skolen med min nye Mac og Louis Vuitton veske. Hadde det vært OK at bryna mine ikke hadde sett ut som Kylie Jenner sine? Hadde det vært greit å ikke trene, for å så la være å legge ut bilde av den perfekte kroppen iført Calvin Klein undertøy på Instagram? Hadde det vært OK å ikke hatt en familie som hadde råd til å ta meg med på masse ferier hver eneste sommer, slik at jeg kunne legge ut et bilde på Instagram som gjorde feeden min perfekt. Hadde det vært OK å bare vært meg?

Jeg synes oppriktig synd på dere som må vokse opp å føle på dette presset hver eneste dag. Press har alltid eksistert, men ikke på denne ekstreme måten. Livet skal være så perfekt. Eller, det trenger ikke å være perfekt, men det MÅ likevel se sånn ut på Instagram. Det er viktig å kunne skryte av sminken sin og de perfekte brynene. ENDELIG kan du legge ut bilde av eyeliner din du brukte godt over en time på. Til slutt fikk du maset deg til en Louis Vuitton veske til 14.000kr, for en helt vanlig fra H&M er ikke bra nok. Det er så forbanna skummelt å skille seg ut, så man gjør alt for å være akkurat som alle andre. Er det ikke kjedelig? Hvorfor har verden blitt sånn at 14 år gamle Sofie ikke hadde vært bra nok? Kun for at hun ikke hadde hatt de perfekte brynene? Helt ærlig, hadde dere godtatt meg? 

59 kommentarer

59 thoughts on “HADDE DERE GODTATT MEG?

  1. Ja jeg hadde det for du er like pen uansett syns jeg og du er en av mine forbilder så fortsett bloggingen. Stå på det du driver med. Jeg blogger selv å så jeg lurte på om du kunne ta en titt innom den. Jeg vil gi deg masse fanlove til deg for dj er sritt pen og kul❤️

  2. Jeg synes synd på de som vokser opp i dag fordi jeg trodde jeg hadde det ille på min tid, men presset vokser eg større og større. Fortsatt synes jeg det er ekstremt viktig å tørre å skille seg ut og VÆRE DEN MAN ER. Livet er for kort til å være noe annet ❤️

  3. Det sære er at 17 år gamle Silje hadde blitt mye mer godtatt nå enn jeg var i 2009. Nå hadde mitt lilla hår, opprevne jeans, ditt og datt med nagler og sorte blonder blitt kalt “edgy”, og jentekjærester hadde bare vært kult. I 2009 ble jeg bare kalt emo og var ukul, og 2 jenter sammen var bare noe folk lo av. På sett og vis er det lettere å skille seg ut nå, siden det å skille seg ut betegnes som kult. Så lenge du skiller deg ut på en måte som folk godtar.

  4. Så godt å se at du tar opp en slik tematikk! Håper de fleste forstår hva du ønsker å formidle, og tar seg en runde med seg selv – har jeg slike forventinger til meg selv, og andre rundt meg?
    Veldig trist at det har blitt så ille.. Kan ikke huske at det var noe press som jeg la noe spesielt merke til, når jeg var tenåring. Da var det i så fall bare i mott hode. Det er jeg veldig takknemlig over. Håper at alle andre jenter og gutter der ute i tenårings- og ungdomsårene, forstår hvor lite viktig merker og utsende egentlig er. Fokuser heller på hvem dere er som personer, deres meninger/verdier og hva dere ønsker å gjøre her i verden og med livet deres, eller eventuelt bidra med. Det er det som har en betydning, i det lange løp. Man er bra nok slik man er, syns jeg:)
    Du er flink, Sofie! Stå på<3

  5. Jeg hadde godtatt deg, men vi hadde nok ikke blitt venner!
    Helt utrolig hva slags press dagens unge vokser opp til, ja :/

  6. Skjønner absolutt hva du mener med dette.
    Jeg er 13 snart 14. Folk kommenterer på hvordan jeg ser ut det er ikke positivt ment .. Altså folk idag ser på hvordan personen ser ut og ikke hvordan personen er innvendig eller hvordan man oppfører seg. Det er helt utrolig at folk kan sette folk i egne bokser uten å faktisk skjenne dem ordentlig. Har gått med de samme folka i 2 år nå og enda skjenner jeg ikke alle, grunnen er mest sansynelig for at alle går etter hvordan folk ser ut og ser på dem som dritt uten å faktisk bli kjent med dem! Ungdommer idag burde skjerpe seg!

  7. Herregud, hjerteskjæranes det her. Personlig hadde jeg nok godtatt deg, og hadde du hatt typ samme innlegg som nå hadde jeg nok lest bloggen, men jeg aner ikke om jeg hadde sett opp til deg. Kanskje, kanskje ikke, har i minst 3 år prøvd å dømme andre mennesker minst mulig etter utsende, rett og slett fordi jeg innså i 15 årsalderen at det er helt idiotisk å «bare like de pene». Alle er pen, men alle er ikke åpen for å se skjønnheten i andre. Likevel dømmer de aller fleste andre personer innimellom, selv om det kanskje ikke er vondt ment og nødvendigvis ikke direkte til personen det gjelder, altså, jeg gjør det selv, men jeg holder tankene for meg selv og lar meg ikke påvirke av at bryna er «stygge», hva om det mennesket er en jeg klikker godt med? Unødvendig å dømme etter utsende, mener jeg.

  8. Med tanke på hvordan samfunnet har blitt så opptatt av penger, og hvordan det har blitt slik at det ikke er greit å ikke se perfekt ut hver dag, og ikke ha den riktige veska ville du nok ikke blitt godtatt. Jeg er litt som det du var da du var 14, men på samme måte er vi helt forskjellig. Familien min har ikke råd til at vi skal reise til utlandet hver sommer, tror sist gang vi var på syden tur var i 2010… vi har ikke råd til å kjøpe LV veske til 10.000-14.000 kr, og vi har ikke råd til at alle vi tre jentene i denne familien skal ha den dyreste sminken. Jeg møter opp på skolen iført joggebukse og hettegenser og uten sminke HVER ENESTE DAG, rett ig slett fordi jeg er på skolen for å lære, ikke fordi jeg vil at alle skal se at jeg ser bra ut. Vesken min kostet maks 200kr på h&m og jeg er strålende fornøyd med den. Tror vi hadde vært gode venner om vi hadde vært like gamle! Helt sykt og sykt synd hvordan dagens ungdom har satt verdi og penger på absolutt alt.

  9. hvis ikke folk hadde godtatt deg, så hadde de vært gale du som er så pen! Drit nå i hva folk har på seg og hvordan de ser ut, er du snill så er det det som teller! Og du var sikkert snill du som er så herlig Sofie!❤️Helt ærlig så er d ikke vits i å legge ut et perfekt liv på insta, for de som kjenner deg vet jo st d ikke er sant, så nå må det norske folk ikke prøve å være så perfekte hele tiden, folkens, ingen går på! Så Sofie, hvis DU ikke ble godtatt så hadde menneskene som ikke godtok deg en hjerneskade! For du virker som den søteste og mest omtenksomme jeg noen gang har møtt! Stå på, elsker både deg og bloggen😍

  10. Word! Når jeg var 14 gikk jeg med øyenskygge langt oppover øynene, var ute med vennene mine istedet for å sitte på Instagram, og hadde på meg klær som ikke matchet. Er veldig glad for at jeg vokste opp på en tid der man kunne se forskjell på de som er 14 og 25, og der folk ikke brydde seg så sykt mye!

  11. Er glad for at det ikke er så veldig merkepress her jeg bor, litt er det, men ikke så mye som i de store byene! Kroppspress er det desverre mer av, noe som det ikke skulle vært noen steder!!

  12. Jeg føler på det samme, jeg er en jente på 15. Foreldrene mine har en god del penger men de er flinke med pengene.. pappa er veldig opptat av at jeg ikke skal skryte av dette osv.. men Keg føler det er det eneste bra med meg.. at jeg er rik.. jeg hater det men jeg føler folk bare vil henge med meg fordi jeg har penger og dyre klær og vesker og mange hytter osv… jeg hater meg selv for dette men hva skal jeg gjøre? Jeg vil jo passe inn men det er så vanskelig for meg.

  13. Hei 17 år gammel jente her, ja dagens ungdom har store problemet med oppførsel og kropspress å generelt andre typer press også. Det er noe dritt å vokse opp nå, jeg er ikke deprimert på noen måter men jeg ville heller døddenn å vokse opp her hvis det var så enkelt gjort for det suger virkelig rett og slett. Hvertfall hvis du er en av de med lite penger.. jeg blir mobba i klassen hver dag, sitter bare der og holder kjeft men de finner alltid noe å klage på, entn skoene eller det at jeg leverte leksa mi litt før resten, og nei jeg er ikke den som må ha 6 i allefag. Så du skal være veldig taknemmelig for at du ikke er så ung i dagens samfunn.

  14. Nå skal jeg være 110% ærlig. Jeg er en person som aldri dømmer før jeg har blitt kjent med en. Hadde folk sett deg på gaten sånn der hadde de kanskje tenkt « bryna var ikke helt på topp» «håret ligner litt på emo» «piercingen kledde deg ikke helt» «du hadde ikke akk verdens fineste kropp». Hvorfor? Jo fordi folk har dannet seg det bildet om hva som er fint, hva som er riktig og hva som ikke er fint. Samma om man selv synes det er fint. Og det Er faktisk utrolig synd, men sant. Jeg startet med sminke i 5 klasse med mascara og over til full sminke i 8. Jeg har aldri siden den dag gått uten sminke unntatt en dag, hvor Jeg fikk høre kommentarer som at jeg har får mye fett på fjeset og at jeg må Countore mer, jeg har får småe lepper, stor nese, stygge fregner. Siden den dag gikk jeg alltid med sminke. Jeg går også hver dag i for små Og sorte jenas pluss store hettegensere for å skjule kroppen min, fordi folk tar seg friheten til å snakke nedlatende Om min kropp. Jeg går nå i 10 og er forsatt veldig usikker på utseende mitt og sliter med selvtilliten, men jeg prøver, minsker lott sminke gradvis, helt til den dag jeg har 0 sminke. Den dagen kommer jeg til å føle meg skikkelig stolt. Greit Kansje ikke folk synes det er noe big deal å gå uten sminke, men da har de heller ikke fått igjennom det mange går igjennom hver dag. Det jeg ville fram til er at om noen leser dette og føler det samme så er du ikke den eneste! Og plis si ifra til enten en venn, en forelder, en lærer eller en du stoler på og snakk om det. For det er utrolig slitsomt og gå rundt å føle seg så ille. Sofie du var ei nydelig jente, både på utsiden og innsiden ( vil jeg tro!) og at folk dømte deg, at folk dømmer at all er utrolig synd! Du fortjente det ikke, ingen fortjener det! Og det du sa om ferie er så sant! Jeg bor bare med mamma og vi har ikke råd til fancy ferie til hawaii hvert år! Vi hopper Kansje på en restplass til 1000-2000kr og kommer et tilfeldig sted, ender som oftest bra 🙂 ha en fin kveld videre! Hilsen Camilla, 15 ❤️

  15. Jeg har et avslappet forhold til dette presset, men det er kanskje fordi vennene mine også har det. Vi bryr oss fint lite om hvor mye håndveska til den andre kosta. Om en av oss bruker 2k på en veske så Javel? Man styrer sine egne penger.

  16. Jeg r venn med vennene mine fordi de r snille og jeg kan stole på dem. De r alltid her for meg og jeg r alltid her for dem. Jeg r 13 år men fortsatt så r det personligheten som teller i et forhold. Jeg r ikke venn med vennene mine på grunn av utseende deres og jeg r ikke uvenn med noen fordi de r stygge. Alle r fine på hver sin måte. Egentlig så betyr ikke utseende mye i et forhold uansett om man er venner eller kjærester. Hvis man ikke godtar noen pga utseende så er de fake og bedre og finne seg noen ekte, jeg er så glad i deg Sofie, du r forbilde❤️

  17. Mange ville antagligvis desverre ikke gjort det,men det er sååå mange flere “14 år gammle Sofier”! Majoriteten av ungdommer i dag er trolig en Sofie. En som ikke har råd til alt. En som ikke hsr perfekte bryn,eller en perfekt instagram feed. Mange har bare en tendens til å se de som er “perfekt”,for det er de folk ser opp til,det er de folk vil være,de er de som har de perfekte feedene på instagram og som eier merke jakker og vesker til 14 000.

  18. Jeg går på ungdomsskolen nå, i 9. klasse, og det er alltid noen som sitter i gangene og føler seg bedre enn alle oss andre på skolen. Hver gang vi går forbi får vi tygge blikk og de sitter og hvisker til hverandre. Jeg har ikke den peneste vesken og jeg går aldri med sminke på skoen (med mindre jeg var i en bursdag dagen før, og ikke tok av sminken) så hver gang de sender blikk føles det som om de er rettet direkte mot meg.
    Jeg og vennene mine og flere andre ville ha godtatt deg som den du er, og hvis da hadde vært sånn, håper jeg at du hadde klart å overse de blikkene som jeg ikke klarer å overse<3
    Jeg liker at du tar opp det innlegget fordi at det treffer meg også, selvom jeg ikke er helt på din alder. Tusen takk<33

  19. For å si det sånn, jeg er 17 iår, det er ikke noe lett, jeg eller foreldrene mine har ikke så mye penger, jeg kjøper meg nesten aldri klær, en sjelden gang e får råd til nye klær, men det er aldri, føler jeg blir dømt fra både det og at jeg aldri bruker tonn med sminke ig gidder nesten ikke fikse bryna mine, fordi jeg sliter psykisk. Å når folk sliter er det jo sånn at nei hu der kan vi ikke gå med! Og spør du meg, jeg hadde godtatt deg så lenge du hadde hatt en fantastisk personlighet! Fordi utseende er ikke det som teller når det kommer til venner!! Det er faktisk personligheten, og hvor god venn man er! Utseende teller ikke en plass i mine øyne!!

  20. Ja, selvfølgelig har jeg godtatt deg, du er deg selv åkkesom om du har “ustelte” bryn eller om du ikkje har den eller den veska på skolen. 😊 Du er deg selv uansett.. 😉 Hvorfor skulle vi ikke godtatt deg?

  21. Syns det er synd at dagens ungdom ikke får oppleve disse “trendene” som vi eller jeg opplevde da jeg var yngre. De som vokser opp nå opplever jo bare helt “urealistiske” trender som alle de eldre har som f.eks Kylie, Kim osv. Altså 14 åringer ser bedre ut enn meg liksom, de har finere stil og finere feed på instagram. 14 åringer poster bildet på instagram i calvin klein og trasher t-skjorte med instabrows, og jeg skjønner ikke verden mer as. Da jeg var 14 år hadde jeg eyeliner as fuck både over og under øyet, jeg hadde sædcelle bryn, foundation som var 4 hakk mørkere enn huden min, bukse med to strikker på beina, og stilen var ja ikke noe stil. Det morsomste jeg visste om var å være med venner, sånn på ordentlig. Ikke på chat, og ikke med mobilen i hånda når man først var med hverandre, slik det er alt for mye av i dag. Man ringte på hustelefonen, og jeg var ute å “lekte”. Jeg søkte gutter på norway cup, ikke på tinder. Mitt profilbildet var peace tegn og trutemunn, og jeg skrev statuser på facebook om alt mulig kødd. Man samtidig da – man turte å legge ut ting, uten å være redd for likes og kommentarer. Dro jeg på ferie var det ingen som visste det, samme som at hvis jeg ikke hadde råd til ferie, var det ingen som dømte meg for det. Det var liksom bare vinn for meg selv, jeg måtte aldri bevise noe for noen andre.
    Tiden for spesielt oss som er født på 90-tallet var faktisk veldig fin, spesielt sammenliknet med dagens generasjon som vokser opp. Det var ekte, og pressfri – i hvertfall på en heelt annen måte enn det er nå.
    Stakkars dere unge som vokser opp med dagens press på instagram, facebook, snapchat og alt som finnes idag. Dere er dessverre uheldige som ikke har fått oppleve tiden før alt dette eksisterte. Håper dere står i det, og ikke lar det ødelegge dere helt.

  22. Hei!
    Jeg er ingen blogger, ingen journalist, ingen hater, ingen youtuber osv osv. Jeg er en helt vanlig jente, på ca samme alder som deg tror jeg som har hatt en superfin oppvekt, likevel såg jeg like jævlig ut som deg i 2010. Egentlig enda mer jævlig. haha, Jeg sitter bokstavelig talt her å ler nå som jeg tenker på det. Uansett my point. Jeg leser ikke blogger, aldri. Men idag, idag kom jeg over blogginnlegget ditt. Jeg må si jeg reagerte på budskapet, ikke minst konklusjonen du har skrevet. Du avslutter innlegget med “hadde dere godtatt meg?” Så tenker jeg her jeg sitter med 4 dagers uvaska hår, mensenkviser i hele ansiktet, unappa øyenbryn, bleik som bare F***. og ser faen meg like støgg ut som jeg gjorde i 2010. Verre faktisk, jeg var egentlig ekstremt søt med mellomrom mellom tennene, og den gule boblejakka mi. LIKEVEL har jeg like mange venner, bekjente og folk så bryr seg om meg for den jeg er som person. Dobbelt så mange faktisk., men ikke over hva jeg eier eller hvordan jeg ser ut. Jeg siterer deg: “Det er viktig å kunne skryte av sminken sin og de perfekte brynene. ENDELIG kan du legge ut bilde av eyeliner din du brukte godt over en time på.” Les denne setningen minst 3 ganger til. Er dette virkelig et budskap du vil nå til leserens dine? Er det virkelig viktig å kunne skryte av sminken sin? er det VIRKELIG VIKTIG å legge ut bilde av eyeliner din instagram som du brukte en time på? Er dette viktig? Dette er kanskje min personlige lille mening. Du ser, det er det jeg mener er vårt lille dilemmaet i dagens sammen. Vi har et større fokus på den ytre skjønnheten, enn den indre. Igjen, dette er selvsagt mine meninger. Det jeg prøver å si er at: Ja, jeg hadde godtatt deg for den DU er, selvom det var i 2010 eller om det er i 2050. Du er fortsatt den du er. Man blir ikke glad i en person fra en ytre skjønnhet, man blir glad i noen fordi man liker hva personens indre.
    Jeg siterer nokk en gang: “Ville jeg vært bra nok selv om jeg ikke hadde møtt opp i skolen med min nye Mac og Louis Vuitton veske”…….JA, ja er svaret. Man skal IKKE ha fordommer, dømme noen eller ha noen negative tanker om noen fordi vedkommende ikke har en veske som er overprisa. Ikke forstå meg feil, takk gud for puberteten. Men til helvette med denne generasjonen av et samfunn.

  23. Ja!!! Assa først og fremst syntes jeg at man skal bli kjent med en person før man dømmer noen man skal ikke se på folk på utseende man skal se på personlighet!! Og i 2017 er det eneste viktige og bruke masse sminke og calvin klein, Mac, Vans og adidas og sånne dyre merker men ikke alle har råd! Sånn som familien min må spare litt og litt penger vær uke for at vi skal få dratt på ferie.. Men det da en jeg kjenner drar til 4 ulike land da kjenner jeg at vi kanskje har litt lite penger.. Mamma og pappa er skilt og Pappa har ikke råd til og Ha en leilighet så han bor hos farmor og farfar.. han vil flytte derfra men har ikke nok penger.. og de fleste vennene mine vet det men jeg er bare redd for at hvis for mange får vite det går de bare fra meg..

  24. Jeg tenkte bare å slenge inn en kommentar om at det er mulig å velge å ikke følge strømmen. Jeg forstår at det kan være vanskelig, men selv valgte jeg enkelte venner (det ble ikke så mange) som heller ikke hadde riktige klær og alt det der. Jeg forstod at “å passe inn” bare var en fase. Når du er ferdig på vgs er den fasen over, og da har alle andre blitt voksne også, og plutselig er det ingen som bryr seg lengre, for alle er blitt fattige studenter. Helt ærlig syntes jeg alltid at de som fulgte trender og var helt sykelig opptatt av å være populær var dritkjedelige mennesker. Jeg vil heller være venn med en raring som tenker litt annerledes og ikke har så mange venner, enn den mest populære med verdens største gjeng rundt seg. Så ja, jeg hadde akseptert deg.

  25. Jeg hadde godtatt deg pga jeg går ikke etter utsende men personlighet, å jeg føler at du har en super personlighet💖💖 Hvis folk ikke hadde godtatt deg, så hadde det Vært synd for dem, å ikke kunne Være venn med en som har sååååååååååååå kul personlighet.😘😘

  26. helt sykt og lese, for det er helt sykt sant ! 😮 jeg begynte ikke før nå og være opptatt av sminke på det “normale” høyden. og jeg er 24 liksom… er så glad jeg ikke er 14 den dag idag

  27. Skjønner på en måte hva du mener..? Jeg er 15 år, bruker ikke sminke, skjønner ikke at alle blir så hyped av dyre vesker, trenger ikke merkeklær, trenger ikke dra på ferie hver sommer❤ Sofie, jeg har fortsatt mange venner, det er ikke alle skolemiljø der folk føler de trenger alt det^ jeg er lykkelig akkurat som jeg er og vennene mine også

  28. Jeg er 15 år, bruker ikke sminke, skjønner ikke hvorfor alle blir så hyped av dyre vesker, hvorfor man MÅ ha mac pc?, trenger ikke merkeklær og trenger heller ikke å dra til utlandet hver sommerferie❤ Jeg er lykkelig sånn jeg er og det er venne mine også❤ Alle skolemiljø har ikke det samme presset Sofie

  29. Vel, bloggere er i hvert fall ikke med på å dempe dette presset, for å si det sånn. Men ja, du skal bli godtatt uavhengig av teknologiske duppeditter eller øyenbryn. Noe annet er helt på jordet.

  30. Honestly, kudos til de som gir faen i å måtte ja “instabrows” og sminke seg som en barbiedoll. Er.så.lei av den stilen der…
    Ikke bare tar det tid.. personligheten drukner jo i all sminka.
    For all del, folk gjør som dem ønsker – skal ikke mobbe noen av den grunn…. synes det er ekstremt trist at presset om å være perfekt utseendemessig er høyere enn aldri før.
    Ughhh og spy. Trist.
    Skulle tro jeg er en gammel tante på 40 som kommenterer dette; men nei – jeg er 22.
    Ber en stille bønn om at det kan bli poppis med naturell sminke fremover. 😰
    Hvem har uansett tid til å stå 2 timer foran speilet?
    Tenk så mye tid vi bruker på å fikse oss, som vi kunne brukt på familie/venner/opplevelser og mye annet MORO.
    *sukk*

  31. Ja! Hadde bare tenkt at det er Sofie sin stil og det er greit. Jeg har min og du har din. Vil gjerne se flere folk som kler seg annerledes og ikke så mainstream://

  32. Jeg bruker å lese kommentarene du får, men jeg klarer virkelig ikke å lese kommentarene her, jeg tørr rett og slett ikke, jeg vil ikke lese noe vondt. Fyfaen du er tøff som faktisk delte dette innlegget!

  33. Ja, godtar alltid når mennesker kan være seg selv rundt meg. Da føler jeg at jeg kan være meg selv tilbake.

  34. Personen du beskriver er jo den du er nå.. Mer sannsynlig at jeg hadde godtatt deg sånn som du var før

  35. Vel dagens unger beskrives med bortskjemt og de hadde ikke klart å vært unge på 90-tallet
    Og ja folk hadde godtatt deg pga du er deg og det like folk
    Kem bryr seg om ferie osv , mer viktig å ha en familie som brur seg om deg enn masse ferie hver sommer
    Hadde blitt litt lei , vist eg hadde reist te utlandet hver sommer
    Mitt tips er :
    Gjør det du vil , ha på deg de klærne som du like og ikke bry deg om andre og vær deg selv og vist du høre noen sier noe om hvordan du går osv
    Så er det bare å si : vet du hva? Jeg er meg selv
    Så lenge man har en god familie så skal ikke ferie vær en hoved årsak til at man er glad i familien sin
    Men ja eg hadde godtatt deg for den du var Sofie 🙂
    Ønske deg en fin dag
    Mvh Tor 27-åringen

  36. Dette her er SÅ viktig at du opp!❤️ Har tenkt på det selv,
    Og jeg er født i 91, at jeg syns synd i de som er ungdom nå, med alt dette presset om merkevesker og dyre vinterjakker til 8000 kr liksom….. Bra at du viser at det er mer enn nok å bare være deg ❤️

  37. Jeg er 15 år, jeg er den eneste i klassen min som aldri bruker sminke. Jeg har ikke alle de moteklærne som er normalt å ha nå i dagens samfun. Presset er stort for fryktelig mange, det er noe du tenker på nesten hver dag.. men du lærer deg å leve med det.
    Personlig kunne jeg aldri ha brukt all den sminken som de andre bruker…
    Dette et det nok flere grunner til, jeg merket at når jeg kun brukte en maskara og litt pudder så mistet jeg selvtilliten min. Jeg gikk uten sminke blant folk og tenkte ikke noe mer over det. Men en dag sto jeg i prøverommet på bikbok å syntes jeg var så stygg! Jeg brukte ikke noe mye sminke men samtidig ble jeg avhengig… Jeg hadde ikke noe problem med å gå uten sminke sånn generelt sett, det var bare det å føle seg stygg når du ser på deg selv er ikke en god følelse.
    Så dro jeg og håndballlaget mitt på cup.. ingen brukte sminke, det var jo bare upraktisk. Så jeg brukte ikke sminke jeg heller. Så når jeg kom hjem bestemte jeg meg for at jeg skulle slutte med sminke. Siden den gang har jeg ikke hadd på meg noe sminke på skolen.
    Det rare er at jeg mistet selvtilliten på denne måten når du nesten ikke ser forskjellen på deg selv med og uten sminke. Så når de som bruker ganske mye sliter nok mer enn meg. Jeg har en i klassen som ikke tar av seg sminken i svømmingen liksom, dette blir for dumt. Når hele klassen satt i friminuttene for å sminke seg om svømmingen ble avlyst, dette er ikke bra.
    Jeg lever fint uten sminke men kunne ikke vært mer fornøyd med dette. Samtidig lever du på mange andre komplekser ang kropp osv. Men du lærer deg teknikker som å holde armen over magen når det skal tas bilder osv…. dette er ikke bra men vi klarer oss. Det er et enormt press og det blir mye.. jeg var selv i en ganske dyster periode som jeg ikke vil snakke om for jeg skiller meg ut… det ble bedre og du lærer mer.
    Det eneste vi kan håpe på er at media slutter å bruke de «perfekte kroppene» som et mål for alle… Alle vil jo se like fin ut som jenta i reklamen.. alt i alt har nok ikke presset vært større før… Noen går det hardt utover, andre ikke. Så det eneste er nok at media/ butikker er de som skaper presset.. om de slutter vil nok presset forsvinne. Jeg syntes det er fantastisk at du tar opp dette Sofie. Det viser at du bryr deg. Jeg liker også å se bildene du legger ut som viser at alle er forskjellige og at vi forandrer oss. Noen ganger lirer jeg bare på om presset ville forsvinner om media slutter å si at presset er der.. det hadde vært bedre om de helller kunne brukt all den tiden på å slutte å legge ut bilder av de « perfekte kroppene» selv, som i avisartiklen til VG «slik sover du bedre».. kunne det uke vært en mer normal jente og ikke modellen som lå der? Dette blir litt feil, at de skal klage på at presset er der men så lager de press selv.
    Dette ble en FRYKTELIG rotete kommentar men det får bare være….. stå på videre Sofie!

  38. hei anonym
    du som skrev dette:
    “”””25.09.2017 kl.21:27
    Med tanke på hvordan samfunnet har blitt så opptatt av penger, og hvordan det har blitt slik at det ikke er greit å ikke se perfekt ut hver dag, og ikke ha den riktige veska ville du nok ikke blitt godtatt. Jeg er litt som det du var da du var 14, men på samme måte er vi helt forskjellig. Familien min har ikke råd til at vi skal reise til utlandet hver sommer, tror sist gang vi var på syden tur var i 2010… vi har ikke råd til å kjøpe LV veske til 10.000-14.000 kr, og vi har ikke råd til at alle vi tre jentene i denne familien skal ha den dyreste sminken. Jeg møter opp på skolen iført joggebukse og hettegenser og uten sminke HVER ENESTE DAG, rett ig slett fordi jeg er på skolen for å lære, ikke fordi jeg vil at alle skal se at jeg ser bra ut. Vesken min kostet maks 200kr på h&m og jeg er strålende fornøyd med den. Tror vi hadde vært gode venner om vi hadde vært like gamle! Helt sykt og sykt synd hvordan dagens ungdom har satt verdi og penger på absolutt alt.””””
    jeg vil bare si at jeg skal flytte fra Norge til London i november, og har veldig mye merke klær og uåpnet sminke og kosmetikk produkter og jeg vil veldig gjerne gi en del til deg hvis du vil:)) masse klemmer

  39. Hei Sofie!
    Jeg er en del år eldre enn deg, og jeg hadde så vidt oppdaget sminke i en alder av 14 år. Jeg brukte noen ganger litt mascara og eyeliner på våtkanten i 10.klassen. blogg var ikke en gang noe som eksisterte.
    Jeg ville godtatt deg, men må bare påpeke at du er oppvokst i en ganske så “norm”generasjon du også. Grunnen til at du ville være brun var fordi det var nettprofiler som var det eller venner som var det.
    Du hadde kanskje ikke perfekte påførte bryn der, men du var i en fase, og er det fortsatt, hvor du prøver å passe inn i det samfunnet man lever i. Leve opp til forventningene. Du var vakker da og nå. Godta det. Aksepter det. Vi er pene akkurat som vi er.
    Du har en perfekt Instagram.konto. du lever av å levere det lesere og følgere vil ha. Bruk tiden din på å ytre andre ting enn innkjøp, sminke og slikt.. det er derfor andre vil være slik, fordi dere på toppliste fronter slike ting.
    Du har kritisert deg selv for hvordan du sminket deg før..”se de bryna!”. Altså.. er det virkelig så mye penere med instabrows? Er det mye penere med pålimte vipper? Og har man det er det likevel ikke sikkert man blir godtatt. Frem naturlig skjønnhet heller, hvis du mener ting handler om å bli godtatt. Man skal bli godtatt for den man er, ikke den man prøver å være.
    Sminke er gøy det. Shopping er kult det. Men ikke gjem de virkelig verdiene i innleggene dine.
    Stå på:-) vær heller et motsvar til samfunnet. Så er jeg sikker på at du vil vokse som både menneske og person med årene, det er det tyveårene er. Lære og feile, men front sunne verdier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *