HVORFOR KLIKKER DU NÅR KLÆRNE IKKE PASSER?

Categories Samfunn

Jeg er så lei av å lese ” jeg har valker og er lykkelig” og ” bra du ikke er sånn Instagram-tynn” “jeg elsker at du ikke er kjempe tynn selv om du har en stor blogg”. HVA SÅ OM JEG HADDE VÆRT KJEMPETYNN? Jeg er så forbanna lei av at vi skal mase om kroppsstørrelser hele tiden, både i og utenfor butikken.

Jeg er lei av å lese artikler der folk kjefter på kleskjeder for at de ikke passer inn i størrelse medium og må gå opp til en large eller ekstra large. Den siste tiden har vi fått høre at journalister og bloggere er sinte fordi de ikke finner klær i den størrelsen de mener de bør ha i norske kjedebutikker. Ut av dette skapes visstnok et kroppspress, fordi de mener at størrelsene ikke stemmer med virkeligheten. En størrelse medium er ikke alltid en størrelse medium, fordi kleskjedene opererer med ulike størrelsesskalaer per i dag. Noen ganger må man opp, noen ganger må man ned. Temmelig normalt, spør du meg. Så: Unnskyld meg, hvem skaper egentlig presset? Er det dere som konstant klager på hvordan kroppen deres ser ut og er misfornøyde, eller er det kleskjedene som produserer klærne? Jeg har mange ganger opplevd å gå opp en størrelse i enkelte plagg. Likevel har jeg ikke gått ut i media og kjeftet av den grunn. Noen plagg er mindre i størrelsen, andre er større, og alle klær kan ikke passe alle. Hvorfor er det ingen som klikker når det går den andre veien? Hvorfor skaper ikke butikkene kroppspress når de lager en t-skjorte i størrelse small som egentlig kunne passet en person i størrelse medium?

Selvsagt er det kjipt når man ikke finner klær som man selv føler passer. Det er vondt å føle at man ikke passer inn. Men bør noe så idiotisk som en størrelse på et klesplagg vippe deg fullstendig av pinnen? Jeg mener nei. Selvfølgelig er det ikke kult å føle at man er “jævlig feit”, men det er faen ikke kult å føle at man er ” jævlig tynn” heller. Jeg gikk i klasse med ei jente som daglig fikk høre dette. Hun var veldig tynn, og vet dere hva hun også var? Knust. Hun gråt til meg nesten hver eneste dag for at hun desperat prøvde å legge på seg på grunn av alle kommentarene hun fikk. Hun følte seg helt jævlig på grunn av mennesker som rakket ned på kroppen hennes. Hun var så lei av å få kommentarer som “æsj, så tynn du er” eller ” du ser ut som et skjelett”. Hvorfor er dette OK å si til noen, men ikke ” du ser ut som en flodhest?” Begge setningene er like sårende og absolutt ikke greit å si til et annet menneske.

Det er så vidt lov til å snakke om trening og sunt kosthold på grunn av at noen kan føle på kroppspresset, men skaper vi ikke press med å konstant snakker om kropp uansett? Jeg har ALDRI vært så opptatt av kroppen min, men det er kanskje ikke så rart når det alltid er noen som er ute i media for å fortelle hva som er OK og ikke.

74 kommentarer

74 thoughts on “HVORFOR KLIKKER DU NÅR KLÆRNE IKKE PASSER?

  1. Forholdsvis enig i hva du skriver.
    Dog syntes jeg noe av det er veldig synd. Ja, det er nice å gå inn i en butikk å kunne gå ned i en størrelse, men hva da om en som vanligvis bruker XS i nesten alle klær ikke kan kjøpe klær, fordi de ikke har mindre, og XS plutselig er for stort? Eller hva med en som bruker XL ikke kan kjøpe større? Det syntes jeg er synd dessverre..
    Jeg har en venninne som skulle kjøpe en bukse på H&M, hun har stortsett alle klær i M, på H&M har hun gang på gang måtte gå opp til XL, da er det synd om en som vanligvis bruker L eller XL ikke kan kjøpe klær der, fordi størrelsene er som de er..
    Jeg forstår godt hva du mener, og jeg holder med, man behøver ikke å gå ut i media og klage på den måten du skriver her oppe. Min mening er bare at man skal da kunne finne klær i en klesbutikk som f.eks H&M om man bruker den minste eller største størrelsen.. 🙂 ‘
    Ellers syntes jeg det generelt er for mye press rundt fra alle hold, om det så være media, eller selv venner og familie.
    Er glad jeg er kommet til det stadiet hvor jeg ikke lenger bryr meg særlig!

  2. Kjersti: Skjønner veldig godt hva du mener, og ganske enig i det du sier 🙂 Som jeg har forstått så opererer kleskjedene ulikt på grunn av kundegruppen, og feks Bikbok har jo satset hos de yngre. Kroppen utvikler seg hele tiden, og personlig var jeg mye mindre og tynnere når jeg var 13-14 år. Finner man ikke størrelsen sin på en butikk vil man alltid finne det et annet sted, det er bare så synd at folk skal henge seg sånn opp i en størrelse, for det er jo bare en bokstav? Jeg har selv måtte kjøpe bukser i L, samtidig som jeg har måtte kjøpe bukser i XS. Det varierer jo fra plagg til plagg 🙂

  3. Mye av problemet med kleskjeder i dag er at de presser størrelsene ned. Ettersom det ikke finnes noen standard så er det ikke noe i veien for at de kan gjøre dette. (Jeg har sømutdanning hvis noen skulle lure)
    Men det som provoserer meg mest er at H&M kutter størrelsene på en ganske stor mengde klær. Hvis du går inn på H&M og begynner å lete etter klær i størrelse 42 og 44 vil du nok få en litt annen oppfattelse av dette presset. For det er ekstremt kjipt og nedsettende at klesbutikken bare har kuttet “større” størelser.

  4. Amen! Fikk høre at jeg var altfor tynn, spørsmål om jeg hadde anoreksi og fikk høre hvor stygg kroppen min var. Nå har jeg lagt på meg litt, fått former og trives med kroppen min, uavhengig av hva andre mener. Da jeg måtte opp i m i bukse var jeg lykkelig. Endelig har jeg fått former, tenkte jeg. Jeg er lykkelig uavhengig av størrelsen på klærne. Akkurat nå løper jeg rundt i kjærestens veldig deilige joggebukse, ikke furter jeg fordi den passer, jeg bare koser meg. Jeg har et fantastisk liv, klær skal ikke ødelegge min selvfølelse 😄

  5. Veldig veldig bra skrevet! Venta lenge på å få høre noen som mener det samme! Fader meg teit at folk virkelig kan mene at det å bli kalt feit er mye verre enn å bli kalt tynn.

  6. Anonym: Det gjør vondt å lese, for jeg har selv fått slike kommentarer og har hatt mennesker rundt meg som måtte gjennomgå dette hver eneste dag. Jeg har sett hva det gjør med et menneske, og det er ikke greit! Uansett hvordan man ser ut så burde det ikke være greit å kommentere andres kropp.
    Det er veldig fint å høre at du er lykkelig <3

  7. Jeg er litt enig i hva du sier, men jeg tror at du enten har misforstått noen av disse artiklene litt, ellers så har vi lest helt forskjellige artikler. Jeg er enig i at man må kunne tåle å gå opp, – eller ned en størrelse fordi størrelsene kan variere litt fra butikk til butikk, eller fra modell til modell. Det jeg synes blir feil, er når en helt vanlig jente, som man med første øyekast ville tenkt var en størrelse M, altså ganske gjennomsnittlig, ikke passer klærene fordi XL blir for lite. Det synes jeg er helt riv ruskende galt. – og det er absolutt ikke rart at dette påvirker unge jenters selvbilde.

  8. Fy søren så bra skrive!! Kunne ikke sagt det bedre selv! Er også så utrolig lei av å høre om alt kroppspresset og synes selv det er oss selv som skaper presset, ikke alltid kjedene. Folk må egentlig bare prøve å drite litt hvordan en ser ut! Personlighet er SÅ mye viktigere, men skjønner også at det er ikke alltid så lett å bare drite i det heller men men, man må prøve!

  9. Marie: Jeg forstår hva du mener, men hva er egentlig gjennomsnittet? Jeg synes det er så dumt at vi bruker gjennomsnittet, for er det egentlig en fasit hva som er gjennomsnittet på en kropp? Jeg har for eksempel store skuldre, og må derfor nesten ALLTID gå opp i størrelse på for eksempel skjorter. Jeg har fortsatt en slank mage, men skuldrene mine gjør at jeg må gå opp i størrelse for at skjorten skal se fin ut på. Dette kan jo være på bukser også. Man kan ha kraftigere ben enn midje. Kroppen er så forskjellig, og da er det selvfølgelig vanskelig for klesbutikkene og justere størrelsene etter alle kropper og fasonger.

  10. Virkelig lite tyngde bak de siste innleggene dine. (Kan ikke snakke for de tidligere, da jeg ikke har lest bloggen din før) Men ærlig talt. Det er ikke de som snakker i media om størrelsene i klesbutikkene som er utsatt for presset. Det skjønner vel du og. Det er de som er tøffe nok til å fronte temaet. Og det er et viktig tema, selv om du tydeligvis ikke ser poenget. Det er yngre jenter som opplever presset. Det er lett for deg som er over 20 å si at “folk må bare akseptere ditt og datt”. Men sånn er det ikke når man er +/- 15 år. Da er man usikker på det meste, og i dagens samfunn er det mer enn nok press til å gå rundt. Jeg synes det er helt supert at noen står frem og sier at dette ikke er greit! For en gjennomsnittlig 15 år gammel jente, som vanligvis er en medium, vil ikke bare si “Jaja, samma det” hvis hun ikke får på seg en størrelse XL på Zara. La oss nå for all del gjøre et forsøk på å begrense kroppspresset der vi kan. At du skriver et blogginnlegg, som kunne vært kopiert fra en av hundre andre bloggere som har skrevet om akkurat det samme, hjelper ingen verdens ting. Så HEIA de som faktisk tar grep!

  11. Lise Marie: Som jeg tolker det ut fra kommentaren din så er du voksen. Jeg lurer derfor på om du husker et press fra dine ungdomsår ? Jeg kjente ikke på presset, i en svært liten grad i så fall. Hvorfor gjorde jeg ikke det? Jo, for at vi ikke snakket om gjennomsnittstørrelser når jeg var ung. Vi snakket ikke om valker eller det å være tynn og perfekt. Kropp var generelt lite diskutert, og derfor lå ikke fokuset mitt der. Hvorfor skal det være negativt å kjøpe en bukse i XL?? Hvorfor skal man gå ut i media med det? Det er jo akkurat DER presset kommer, for da gjør man folk ekstra oppmerksomme på noe som egentlig bare er en bokstav.

  12. Du må jo lese saken før du uttaler deg? Problemet var at de største størrelsene butikkene tilbyr ikke passer for en vanlig norsk jente. Problemet var ikke at strl medium ikke passet, problemet var at INGEN størrelser passet. Og det er noe å ta tak i syntes jeg.

  13. Problemet er ikke å gå opp en størrelse, problemet er at noen av butikkjedene ikke har størrelser større enn L..

  14. Vi har også alle ulike former og fasonger, noe som også bidrar til at du som vanligvis kanskje bruker str. M må opp eller ned en størrelse slik at plagget sitter fint på kroppen! 😊

  15. Jeg fikk en gang spørsmål av en venninne (i 20-årene vel å merke) om ikke jeg syns det var flaut å bruke ullgensere i størrelsen L. Nei, sa jeg.. for jeg elsker oversized gensere, og vil at de skal henge og slenge fra skuldre og langt nedpå lårene. Jeg ser ikke på størrelsen når jeg handler klær, jeg ser på hvordan den sitter på meg. Det er det som tells.

  16. Helt enig i mye av det du skriver.
    Har bestandig savnet noen kritiske spørsmål i de artiklene og intervjuene jeg har last om samme tema i det siste.
    Greit at det er kjipt å ikke passe største størrelsen til Zara. Men problemet er jo like stort andre veien. Jeg, som er en s/m/l til vanlig(fordi klær varierer etter merke og butikk)kan ikke alltid kjøpe bukser på Zara fordi de er for store i den minste størrelsen.
    Om man skal be kjedene gjøre noe må det jo være å lage klær i flere forskjellige størrelser, ikke bare merke klærne side annerledes for å tilfredsstille mentale behov hos potensielle kunder?
    I frykt for hat nå så vil jeg også bemerke elefanten i rommet: Gjennomsnittet i dag er større enn for eksempel 50 år siden. Det som i dag er en helt vanlig/gjennomsnittlig jente ville være i den største delen av skalaen da.
    Skal vi virkelig tilpasse oss et stadig større gjennomsnitt eller kan vi heller akseptere at forskjellene blir større samtidig som kroppene våre. Selv om ikke nødvendig vis klesstørrelsene følger etter oss. Og uten å bli slankehysteriske av den grunn?
    Og helt til sist: Ærlig talt. Bikbok lager ikke klær for voksne, de lager klær for tenåringer. Det har de da alltid vært åpne om. Hvorfor blir det i det hele tatt brukt som eksempel i debatten??
    Ja til nyanser i debatt og butikk!

  17. Jeg er stortsett enig i det du skriver,men syns det er viktig å ta opp i media at klesbutikker har så forskjellige størrelser. En ting er at man av og til må opp og ned en str,men når venningen min som tydelig er en xs-s går på Bik Bok og skal ha en bukse og må opp i L for at den skal passe DA er det noe galt. Og for de som da bruker XS,S, L eller XL til vanlig finnes det ikke klær til de. Jeg er en medium på Gina, men prøvde XL på bikbok og fikk den ikke over rompa engang,syns at når man hopper så mye i str så burde noe bli gjort. Dette gjelder også når klær er så store at de som bruker xs ikke finner klær som passer dem. Skjønner ikke hvorfor det skal være negativt å bruke verken XS,S,M,L,XL eller noen andre str men synes det er viktig at butikkkjeder får kritikk når folk ikke klarer å finne klær som passer dem.

  18. HYLLER SNAPPEN DIN🙌🏼🙌🏼🙌🏼Så lenge alle finner et klesplakk som passer dem!😁

  19. Problemet er ikke at kjedene har forskjellige størrelser. Problemet ligger i str blir mindre og mindre. For 10-15 år siden da jeg veide 20 kg mer enn hva jeg gjør i dag brukte jeg str 42 fra hennes og Mauritz som er der jeg kjøper mest klær. Nå , 10 år senere og 20 kg mindre er str 44 ALT for trangt. Det et et ptoblem at idealene blir mindre og mindre og klærne vi kjøper produseres deretter

  20. Jeg tror kanskje poenget til disse journalistene er at selv om du har en “m-kropp”, så finnes det plagg som de ikke passer, ikke XL engang. Neste poeng blir vell slik at hva skal de som er L/XL ha på eller hvor må de handle for å finne klær som passer dem. Hvorfor skal ikke de ha muligheten til å handle på f.eks. H&M, Bikbok og Zara?

  21. L: Men det finnes jo også de som har en “XS-kropp” som opplever å ikke kunne handle plagg på butikker også, for at alt blir for stort. Det går begge veier, og jeg er ganske sikker på at en med “m-kropp” som Andrea ( vi testet forskjellige størrelser på Bikbok, du kan se resultatet mitt på Snapchat “sofieeec” om du ønsker det) Kan handle på disse butikkene. Hun bruker så og si M i alle klær, og hun kjøper klær på alle disse kjedene. På Snapchat vil du se at hun passer både xs, m og xl. Det varier fra plagg til plagg og butikk til butikk. Jeg har venninner som bruker L og XL til vanlig, som handler klær på Bikbok feks. Selvfølgelig vil det være plagg man ikke passer, men det vil man nok oppleve uansett hvor man går 🙂

  22. Du skrive masse innlegg på bloggen om at synspunktet på brystene til damer burde bli bedre, å prøver å få det fram i media å sånn for å ta tak i det! Å det er kjempe bra du gjør! Men da må jo hun som la ut dette på vg å alle som snakker om dette få lov til å klage å poste ting i media like mye som du gjør uten få mye hat! Liksom når du holder på akkurat likt å klager på hvordan ting er i verden nå, så burde du av alle skjønt hva hun prøver å gjør!!!

  23. ” Unnskyld meg, hvem skaper egentlig presset? Er det dere som konstant klager på hvordan kroppen deres ser ut og er misfornøyde, eller er det kleskjedene som produserer klærne? ”
    Det er bla bloggere som deg som kun legger ut bilder av ditt eget ansikt og kropp hver eneste dag, som er med på å skape dette presset! Ironisk at dere som lever av å vise kropp og klær sier at dere er lei av å høre om kroppspress!! Stopp opp litt og tenk deg om….

  24. Du bestemmer selv hva du legger ut, det er din blogg. Men du skjønner vel selv at fokuset på kropp og utseende kan være med på å skape et press spesielt blant yngre lesere?

  25. Enig med deg. Og det er nok de som som regel egentlig er ganske fornøyde med seg selv som må legge ut om kroppress og lignende. Å skape usikkerhet hos andre gagner jo de.

  26. Takk, takk og takk. Du får satt ord på så mange ting, jeg er faktisk sjokkert over det. Har begynt å skjønne at jeg digger deg fordi vi har så like (og sterke) meninger!
    Selv er jeg mest xxs-s, men jeg har blant annet en cardigan i L, som jeg bruker ofte. Jeg fikk den av stemoren min som er m-xl, og jeg digget den, den er behagelig og fin! Jeg får høre ofte jeg er tynn og fin, men jeg er ikke tynn på en sunn måte (spiseforstyrrelser) så jeg knekker like mye hver gang. Så takk igjen, for at du forstår!

  27. Jeg er enig i en del av det du skriver, men tror eller vet, at problemet med noen av størrelsene er at de lager de så små at man ikke passer i noen av de. F. Eks HM som har klær i størrelse 44/46 og jeg selv er den størrelsen. Det er sykt kjipt å ikke finne noen klær som passer da, i hele butikken fordi alt ser ut som pølseskinn på. Selv er jeg “stor” og jeg syns definitivt kroppspresset og alt fokuset er kjipt, fordi jeg ikke ønsker all oppmerksomheten, og fordi jeg ikke syns noen bør være flau over hvordan de ser ut, stor eller liten, tynn eller tykk. Selv om jeg er stor og har former føler jeg meg ikke noe bedre enn andre selv om det er så mye fokus på at kurver er finest og at big is beautiful, osv. Selv vet jeg at jeg er overvektig og syns jo ikke det er noe kult eller noe jeg er stolr over. Noen dager føler jeg meg skikkelig bra, og det er deilig. Men jeg rakker ikke ned på andre fordi de har liten rumpe eller er tynn, det syns jeg er drit teit…. Jeg syns at slanke mennesker er like pene. Størrelsene er bare kjedelig fordi jeg ofte opplever at vanlige butikker ikke har noen plagg som passer meg. Det er sant det du sier at butikker har forskjellige størrelser. Jeg kan f. eks kjøpe størrelse 44 i truser hos Change, mens truser i str 48/50 var altfor små hos lindex. Sånn er det ofte, og da er det skuffende og kjipt å føle at man er for stor for alt og få butikker har klær som passer meg. Så den biten, å ikke finne klær i det hele tatt, det er ganske leit. Men sånn vet jeg at det er for slanke mennesker også. Selv om jeg sikkert burde elske alt fokuset på at store jenter er vakre så liker jeg det ikke. Alle er fine uavhengig av størrelse. Om jeg bruker L eller XXL i ett plagg driter jeg egentlig i, så lenge XXL størrelsen passer. Men når tilogmed den er altfor liten, når den egentlig skal være “mer enn passelig” så er det kjipt.

  28. Jeg er 22 år og har alltid brukt den minste størrelsen butikkene tilbyr. På bikbok, gina, only, zara osv går det i xs og 34, kanskje i blant s. Ellers på lindex, kappahl og slike butikker, opplever jeg at den minste størrelsen som regel bli for stor. Slik er det også med Høyer og andre butikker som selger merkeklær, de er også større i størrelsen. Passer ikke plagget, så passer den ikke. Da legger jeg den tilbake og fortsetter å titte. Slik du sier har jeg selv aldri opplevd det kroppspresset da jeg var yngre, fordi det ikke var et så stort tema i hverdagen. Størrelsen min har alltid vært stabil, så jeg undres sånn over hvorfor det plutselig blir så omdiskutert? Jeg har aldri opplevd at størrelsene har forandret seg, så hvorfor henger folk seg sånn opp i det nå? For min del har xs alltid vært xs. Skulle xs på gina, bikbok osv forandret seg, blitt en s i stedet, hadde jeg plutselig ikke hatt noe sted å finne klær.

  29. Virker som om du ikke har forstått debatten som har pågått. Selvfølgelig er det ikke forskjell på å kalle noen jævlig tynn eller jævlig feit, men det er heller ikke det denne debatten handler om. Denne debatten handler om en helt vanlig jente som ikke kan handle i klesbutikker som markedsfører seg til aldersgruppen hun tilhører, bare fordi de har alt for små størrelser. Det er et reelt problem, og størrelsene disse kjedene opererer med er ikke sammenlignbart med kroppene til alle unge kvinner i Norge. Så sier du at det er bare å handle en annen plass, men da må jeg bare fortelle deg at det er jævlig kjipt å må handle på en klesbutikk for 40+ mens det føles ut som “alle” andre jenter kan handle på butikker som bik bok og H&M. Og selvfølgelig vil det alltid være noen plagg som passer i alle butikker, men hvorfor ikke gjøre det til normalen i butikken. Og det handler ikke om at man ser en fin kjole også passer den ikke, også lager man ramaskrik av den grunn, det handler om at dette skjer ofte, og at det nesten er en overraskelse at noe passer. Så all ære til hun på VGTV som tok det opp! Det er heller ikke noe problem for folk som bruker xxs å delta i debatten hvis de har samme problem med å finne klær som passer.

  30. V: Som jeg skrev i innlegget “journalistER og bloggERE” det nevnes ingen spesifikke personer i dette innlegget. Det er et generelt innlegg som handler om presset enkelte skaper med å konstant sette fokus på kropp, kropp og atter kropp 🙂 Vi skal ALLTID klage over noe

  31. Anonym: Synes det er kjipt å lese at du føler det sånt, samtidig som jeg synes det er viktig at du sier det du sier. Jeg tror ikke du er den eneste som ikke ønsker all denne oppmerksomheten, og jeg tror mange begynner å bli lei. Kleskjedene kan nok ikke tilfredsstille alle, og det er selvfølgelig veldig kjipt om du føler det sånn.

  32. Anonym: Du kan virkelig ikke mene at jeg skaper press med utseendet mitt. Jeg er født med det utseendet jeg har, og jeg har trent meg til kroppen min. Jeg på lik linje med alle andre skal få lov til å legge ut bilder av meg 🙂

  33. Åå så glad for å høre at noen står opp for de som er tynne! Jeg er selv ganske tynn, og da regner andre med at jeg har en spiseforstyrrelse, noe som jeg ikke har. Jeg spiser mye mat, men jeg klarer bare ikke å legge på meg. Likevel virker det som at man skal akseptere de som er overvektige, og ikke de undervektige. Ikke alle er tynne bare fordi de tror det imponerer gutter. Jeg ville gjort så mye for å få litt ekstra fett på kroppen! Å slenge kommentarer til noen som er overvektige, er ikke verre enn å slenge kommentarer til de undervektige. Synd ikke mange forstår det…

  34. Er overvektig selv å får masse blikk for å ha ekstra fett på kroppen for å være 14 år gammel, idiotisk å dømme folk pga av utseendet og kroppsstørrelse! Bra sakt ❤️

  35. Finally! Jeg Har klær i alt fra xs til xl, som sitter perfekt. Og helt seriøst, hvorfor blir overvekt hyllet? Det er ikke subdt for verken ledd eller hjerte.

  36. Jeg snakker ikke om hvordan kroppen din ser ut, om du er trent eller ikke. Du skriver: “om presset enkelte skaper med å konstant sette fokus på kropp, kropp og atter kropp :-)”… kan du virkelig ikke se at du selv er med på å skape dette fokuset nettopp ved å kun fokusere på utseende og bilder av nettopp kropp, kropp, kropp….? Hvorfor ikke variere bildebruken litt kanskje….? Men igjen, det er din blogg.

  37. Hei Sofie!
    Det er jeg som laget saken for MinMote. Jeg tror du rett og slett har misforstått hva saken handler om. Det handler ikke om at jeg “klikker” fordi jeg ikke finner klær som passer. Det handler om at kjedebutikkene burde ta ansvar og vise mer mangfold, gjerne i begge retninger. Om du har sett videoen ser du kanskje at jeg ser ut som en ganske vanlig 25-åring. Derfor syns jeg det er trist at jeg nesten ikke (sier ikke at jeg aldri finner klær) kan handle hos butikker som Bik Bok og Zara. Jeg har fått massiv respons, og mange kjenner seg igjen i problemstillingen.
    Jeg snakker ikke om “hva som er OK og ikke”. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor du ikke syns klesstørrelser bør samsvare med det som oppleves som virkeligheten?
    Alt i alt er ikke problemet at jeg ikke passer en bukse i XL hos Bik Bok. Problemet er at det kan virke utelukkende for oss “helt vanlige kvinner”. Dette gjelder selvsagt i begge ender av skalaen. Eksperter vi har snakket med sier at dette kan være skadelig, så det er ikke noe vi finner på for at det skal passe saken vår.
    Med vennlig hilsen
    Elise Alexandra Gulbrandsen/MinMote
    @elisealexx

  38. Jeg trakk fram hun i VGTV som et eksempel i debatten som er nå 🙂 og debatten handler som sagt ikke om det du problematiserer i ditt innlegg, men om det jeg skrev om. Lett å si at andre klager når du selv ikke opplever det, og viktig å huske på at vi alle opplever ting forskjellige, og mange opplever det som kjipt å ikke passe klærne i butikken til tross for at de ikke er overvektige. Det er dumt å fokusere alt for mye på kropp ja, men dette er et reelt problem og faktisk noe klesindustrien kan gjøre noe med, da hjelper det ikke å sitte på ræva å forvente at noe skal bli gjort, da må man faktisk kjempe for saken sin, blant annet med å gå ut i media.

  39. Det er folk som er problemet – ikke størrelsene! Jeg blir oppriktig sint når folk over str l klager over klesstørrelser. Det har de ingen grunn til, med mindre de tar TAK i seg selv!

  40. Jeg er jo enig i at det ikke er greit å kommentere på kroppen til tynne mennesker, men det er råd med det som er for stort, hvis du skjønner? Ja, det er optimalt om det finnes klær i alle størrelser, men de som sliter med å finne små nok klær kan ha på seg en bukse som er for stor selvom det kanskje ikke ser like bra ut. Skjønner jo at det ikke er kult, men man kan få det til å funke stort sett. Det er derimot ikke så lett å finne filler å dra på kroppen når man ikke finner en eneste bukse eller topp eller slikt i noen klesbutikker som du får dratt over låra eller magen eller hva drt nå er en gang.

  41. 1) kan ikke du slutte å være copycat på alle andre? Det blir rett og slett for dumt i denne bransjen!! Vær original og tenk selv heller! Ikke ta ting fra andre.
    2) poenget med dette er ikke at en medium kan passe både XS og XL! Problemet er jo at de som ER XS og XL ikke finner klær de passer i butikkene. I værste fall må de på barneavdelinger og på KappAhl sin XLNT avdeling for å finne klær.. og det er ikke gøy når man vil være kul tenåring.

  42. Kunne ikke vært mer enig med deg. Kjenner jeg irriterer meg mest over hvordan enkelte folk omtaler en type kropp som “gjennomsnittlig”. Det finnes ikke en gjennomsnittskropp, ikke meg bekjent i alle fall.
    Noe som forundrer meg er at jeg ikke kjenner meg igjen i denne debatten. Bruker XS/S, har hatt samme kroppen i flere år mtp høyde og vekt, og jeg kjenner meg ikke igjen i dette med str. Jeg handler samme størrelser i alle mulige butikker. Jeg lurer egentlig på om noen plagg handler mer om passform enn størrelse. Altså at folk ikke tar hensyn til A. Hvordan det er meningen at plagget skal sitte, B. Hvilken kroppsfasong/type de har. Jeg har feks en smal midje noe som gjør at noen bukser og skjørt kan bli for stor i midjen selv om de passer over hoftene, men da er det jo ikke str det er noe galt med – det er rett og slett min fasong som ikke er kompatibel med plagget. Og det, det er helt greit, for plagget passer garantert noen andre enn meg.

  43. Anonym: Jaa, det er så sant det du sier! Jeg har “store” skuldre så jeg må alltid gå opp i størrelse på grunn av det. Kroppen vår er jo såå forskjellig, og det er derfor umulig å lage en størrelse XS, S, M, L, XL som skal passe alle som føler de bruker en spesifikk størrelse!

  44. K: Hvem har jeg kopiert? 🙂
    Det ble aldri tatt opp noe med XS, kun L og XL. det finnes forresten ingen typer som bare er en XS og M, det varierer fra butikk til butikk, plagg til plagg og hvilken kroppsfasong man har 🙂

  45. V: Men om det er et så reelt problem, hvorfor han ingen vært ute i media før? Hvorfor ble ikke dette snakket om for 10-20 år siden? Jeg tror de aller fleste kroppsfasonger og typer finner klær på akkurat disse butikkene. Jeg og min vennegjeng kommer seriøst i alle former og varianter. Jeg har venner som bruker m, l og xl til “vanlig” som handler på Bikbok og Zara. Det er selvfølgelig noen klær som ikke passer, men det skjer også meg som bruker en S til vanlig. Jeg har ofte gått opp i L i bukse , og noen ganger har jeg måtte lagt fra meg plagget på grunn av at det rett og slett har blitt for lite. Det kan skje absolutt alle 🙂

  46. Anonym: Jeg legger da virkelig ikke ut så mange bilder av kroppen min. Om du tenker at jeg tar bilder med outfit ? Om man ikke tåler å se andre jenter med klær på så er det nok mye mer som ligger bak. Man kan ikke bli eksponert for alt her i verden. Det er bare å ta seg en tur på stranda så vil du finne jenter med veltrente kropper. Man kan ikke ta til seg alt man ser 🙂 Nei, jeg mener ikke jeg er med på å skape et press ved å legge ut bilder av meg selv, det burde være naturlig når man er en blogger, og generelt også. Sosiale medier har tatt av de siste årene, og de aller fleste bruker det til å legge ut bilder av seg selv 🙂

  47. Elise Alexandra Gulbrandsen: Hei Elise 🙂
    Jeg mener ikke at klesbutikkene ikke skal ha utvalg i størrelser, det har jeg aldri skrevet. Jeg skjønner selvfølgelig at det må være urolig kjipt å ikke finne klær som passer i de store kjedebutikkene, men det gjelder forhåpentligvis ikke alle plaggene. Det er ofte jeg også ikke finner klær som passer min kropp hos Bikbok og Zara, men da har jeg lagt fra meg plagget og funnet ett annet jeg liker like godt. Størrelsene varierer jo ofte fra plagg til plagg. Som jeg skriver i innlegget kan ikke alle klær passe alle. Men man finner forhåpentligvis noe som passer.

    Ha en fin helg 🙂

  48. Bra skrevet!
    Har hatt former før jeg fikk barn, er tynn nå. Skjønte ikke før hvor sårende det er å høre at en er for tynn, ja, det er like sårende som å bli fortalt at en er “god og rund”.
    Vil helst slippe å høre NOE om kroppen min.
    Så lenge den er frisk og rask – da er det ikke noe annet som betyr noe.

  49. Takk. Endelig noen som sir det. Og det e ikke størrelsan eller media som skape presset, men vi som putte inn krav i hodan til den yngre generasjon om Kordan størrelse som e riktig, Kordan kroppa som e «standard» osv. Folk e slutta å gi sæ faen fordi det e viktigere å blåse ut i media på Kordan man ska se ut enn å fortelle at folk må slutte å tenke på at alt har en fasit. Fordi det finnes Ingen fasit på Kordan alle ska se ut. Akkurat det sammen når kleskjedene lage klær. De har ingen fasit på Kordan størrelse som e standard. Igjen, folk må lære sæ å gi faen.

  50. Jeg får kommentarer hver dag frå dem som går i klassa mi på hvor tynn jeg er. Tør ikke å gå i t-skjorte, da får jeg kommentarer på hvor tynne handledd jeg har, å hvor tynn arm jeg har. jeg prøver konstant å legge på meg. Skjellet er eit ofte brukt ord i min kvardag…

  51. Enig med deg i at det er alt for stort fokus på hvilken størrelse man bruker! I dag kan man godt bruke L og være både slank og normalvektig, men kanskje er man litt høyere eller har en mer kraftig beinbygning. Jeg leste saken til Gulbrandsen og synes forøvrig at hun så ut som en L og ikke en M. Selv bruker jeg XS og hadde hatt problemer om XS plutselig skulle tilsvare en S. Et viktig poeng er også at Zara er en spansk kleskjede og både spanske, italienske og franske størrelser er små! Vi må huske at norske kvinner faktisk er blant de som er kraftigst bygget i verden, og kanskje må noen da legge fra seg et plagg fordi det ikke passer. Selv kan jeg ikke handle i alle butikker fordi størrelsene kan være for store, og sånn kan det selvfølgelig være andre veien og! Da er det bare å gå videre, og ikke ta det så personlig. Man kan ikke forvente at alt skal passe seg 🙂 Antagelig er det er økonomisk perspektiv her også, der Zara er velsig profesjonelle og HELT sikkert har tatt en vurdering av om de skal lage XXS og XXL også!

  52. Du har nok misforstått, Sofie! Enig med de føeste kommentarene her. Det ER virkelig noe feil med størrelsene i kleskjedene. Ja, det kan være små variasjoner. Men hva gjør en som bruker L når en S må ha L? Tenk litt på den, duuu

  53. Er jeg den eneste som ikke har fått med meg dette? Jeg har vært en XS i 10 år, handler klær overalt og opplever ikke noe forskjell på størrelsene. Har alltid vært den samme størrelsen. Jobber selv i klesbransjen og er borti mange ulike merkevarer hver eneste dag.
    Hadde dog en litt morsom hendelse i sommer. Bestilte hjem et par bikinier fra en ukjent, amerikansk side på nettet. Vet at det kan være sketchy, men jeg tok sjansen siden de var så billige. De hadde kun S, M og L, så jeg bestilte S. Da de kom i posten var den ene så liten at den stoppet midt på lårene. Lillesøster på 10 år(140 cm høy og 28 kg) passet inn i den. Vi lo så vi gråt alle sammen! Jeg vet hvilken størrelse kroppen min er, og da spiller det ingen rolle hva som står på lappen 🙂

  54. Føler bare jeg MÅ bidra diskusjonen her. Som en jente som har slitt med overvekt og kroppsbilde hele livet har jeg litt vanskelig med å forstå stigmaet rundt det å være tynn, jeg mener helt ærlig? De fleste VIL være tynne, det er sannheten slik jeg ser den. Helt siden jeg var 7-8 år har jeg ønsket meg å være tynn. Jeg skulle ønske jeg så ut som jentene i Victoria secret, og de ER tynne. Og de er vakre. Jeg har vanskelig for å forstå at noen synes det er sårende å bli kaldt tynn. Jeg har veid alt mellom 57-78 kg. Da jeg var på mitt tynneste følte jeg meg alikevel feit. Først i ettertid får jeg kommentarer som “du var jo så tynn” og “du var jo nesten for tynn”. Skulle ønske de ville sagt det til meg da! Helt ærlig jeg hadde blitt glad for å få den kommentaren! Jeg ble ikke det grann såret når noen påpekte vekttapet mitt, kun stolt. Jeg ble møtt med beundring for det meste, det er ingen som beundrer meg for å ha lagt på meg 20 kg nå. Jeg møter heller stigmatisering og kommentarer og spørsmål om jeg trener osv. Av egen erfaring og av hva jeg ser i samfunnet for øvrig vil jeg våge å påstå at det er MYE mer stigmatiserende å være overvektig. Man blir sett på som lat og ekkel. Mange tror og mener at overvekt og fedme kun er selvforskyldt, og de har lite kunnskap. Faktisk er overspising den vanligste spiseforstyrrelsen, men alikevel møter overvektige holdninger som “det er bare å ta seg sammen”. Man ville aldri sagt noe liknende til en person med anoreksia eller bulimi. Da jeg var på mitt tynneste var jeg glad da jeg kunne bruke str 34 og 32, jeg så på det som ett mål å komme meg inn i den minste str i butikken. Oppsummert; Jeg ser absolutt problemet med at jenter som kan bruke M hos Cubus ikke kan finne klær hos kjeder som Zara O.l. Det er jo akkurat dette som skaper spiseforstyrrelser. Da jenter ikke finner bukser som passer i butikken vil de tenke at “det er fordi jeg er tykk”. Som med mitt eksempel; jeg følte meg feit da jeg var en str 32. Jeg ser jo i ettertid at jeg var veldig tynn.
    Hilsen overspiser med tidligere bulimi

  55. Jeg må bare kommentere her til deg anonym 00.59.. Trur du at det er gøy for en som er tynn og som kanskje ønsker å gå opp i vekt men ikke klarer det å høre at de ligner på et skjelett? at ingen vil ha sex med skjelett for eksempel? For ja slike kommentarer får mange tynne mennesker og. Hva om noen sier da at ingen vil ha sex med en som er overvektig? Hadde du blitt lei deg dersom du fikk høre en slik kommentar? Hvis den for eksempel var rettet mot deg? Du hadde nok blitt lei deg hadde du ikke? På samme måte hadde en tynn person blitt lei seg dersom de hadde fått høre noe sånt. Det er slike kommentarer som er sårende! Når folk sier ” du er så tynn” “spis mer” bla bla så sier de det som noe negativt og alle som er tynn har hørt det og vet hvordan det føles å få det slengt i trynet sitt og jeg regner med at de fleste tar ikke det som et komplement og spesielt hvis de selv ikke er fornøyd med deres “tynnhet”. Alle tror at livet er perfekt som tynn, noe det ikke er, fordi de tynne har problemer dem og. De sliter også like mye med å finne seg klær som de som er overvektig. De tynne har kanskje ikke pupper fordi de har ikke nok fett på kroppen sin og de får heller ikke gjort noe med det. De som har fett på kroppen derimot har gjerne former, rumpe og pupper. Er man tynn som en stokk så har man verken det ene eller det andre! Det er ingen vits å si at det er mye mer stigmatiserende å være overvektig, fordi de som er tynn må tåle ganske mye dritt de og! Du sier at som overvektig blir man sett på som lat og ekkel. Vel når du er tynn så ser folk på deg som om du har spiseforstyrrelser. Er man unormal tynn så må man vel sikkert ha et problem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *