HVORDAN ER KULTUREN I DUBAI?

Categories Reise

Jeg får utrolig mange spørsmål om kulturen her i Dubai, så jeg tenkte derfor å fortelle dere hvordan inntrykk jeg har etter to dager her. Før vi dro hit satt jeg hjemme å googlet Dubai. Det er bare å google “regler Dubai”, og du vil finne de mest skremmende tingene. Jeg ble sjokkert over hvor strengt dette var, og begynte til slutt å angre på hele reisen. Som jeg fortalte dere så vurderte jeg å booke billett hjem til Norge igjen, for jeg var usikker på om jeg ville reise fra Stockholm til Dubai. Morten er nok litt mer avslappet enn meg, så han var derfor veldig overbevisende på at dette kom til å gå bra. Jeg snakket også med et par venner som hadde vært her før, som kunne bekrefte at det ikke var noe grunn til å stresse. 

Når vi landet i Dubai gikk jeg i ULLGENSER helt til vi kom til hotellet, for jeg var livredd for å fornærme eller krenke noen. Likevel så jeg andre som gikk lettere kledd (t-skjorte/singlet og shorts/skjørt) på flyplassen, og ingen virket til å bry seg. Jeg er absolutt ikke en Dubai-ekspert som noen mener at jeg selv tror jeg er. MEN jeg tenker at det er viktig å påpeke at det ikke er så strengt her som man kan lese mange steder på nett. Ja, de har sine regler, men de gjelder nok ikke i like høy grad oss turister. På bare to dager har vi sett mange ugifte kysse, holde hender og kose. Jeg har også gått i akkurat de klærne jeg selv har ønsket, uten å oppleve noe som helst ubehagelig. Jeg har selvfølgelig tenkt mer over hva jeg har hatt på meg, men jeg har gått i shorts og singlet. Jeg gikk også rundt i badedrakten min som noen kanskje vil se på som litt utfordrende og det var helt greit. Det er lov å gå i bikini/badedrakt ved stranden og bassenger, men ikke utenfor disse områdene (om jeg har forstått det riktig)noe som er helt normalt spør du meg. Det hadde jo vært litt merkelig om man skulle gått i badedrakt langs Karl Johan, hadde det ikke?

Jeg hadde også lest på nett at man skal være forsiktig med hva man har på seg på kjøpesentre, og at man helst skal dekke til skuldre og knær. Dette stemmer nok, men det etter min erfaring er det ikke sånn at du MÅ dekke til skuldre og knær. Jeg gikk i en kjole som ikke dekket noen av delene, og det gikk helt fint. Det var mange som gikk i singlet og shorts inne på kjøpesentret, hvilken erfaring de satt igjen med har jeg ingen anelse om. Jeg kunne ikke gjort det, men det er rett og slett for å prøve å respektere kulturen og reglene her mest mulig. På vei inn til hotellet nå møtte vi to jenter i korte skjørt og magetopper, og jeg har allerede sett veldig mange gå kledd som disse to. Så nei, det er ikke så streng i Dubai som alle tror. Det er ingen grunn til å være redd for å reise hit som jeg var, så lenge du respekterer kulturen. Selv om vi har sett mange ugifte som har oppført seg som kjærester så har vi latt være å gjøre det, rett og slett for at vise respekt for regler og normer her. 

Dette er kun mine personlig erfaring, men jeg jeg kan love deg at du ikke har noen grunn til bekymring. Morten og jeg deler hotellrom, og det er ingen på hotellet som har oppført seg ubehagelig av den grunn. De aller fleste vi har møtt i Dubai er kjempesnille, og ikke minst så service innstilte. Jeg er veldig glad jeg ikke lot meg skremme. Tenk om jeg hadde booket fly tilbake til Norge igjen, og gått glipp av alt dette? Dubai er virkelig et av de fineste stedene jeg noen sinne har vært 🙂 Jeg unner virkelig alle å oppleve en slik plass, dere vil virkelig ikke angre. Respekter kulturen så langt det lar seg gjøre, og ikke oppfør deg som en idiot så skal det gå helt fint!

22 kommentarer

22 thoughts on “HVORDAN ER KULTUREN I DUBAI?

  1. Er så utrolig misunnelig!😍
    Hvilken solkrem og solfaktor bruker du? Regner med at solen er veldig sterk der

  2. Hvordan vet du at alle disse du har sett kysse er ugift da? 😉
    Er det som står på regjeringen.no om Dubai feil?

  3. Caroline: Du ser jo om de har ring eller ikke 🙂
    Det har jeg aldri sagt, sier bare at det er mye mer avslappet her enn hva man tror. Narkotika er ikke lov i Norge heller, men det er jo bare å ta seg en tur til Brugata i Oslo så ser du hvor mye politiet gjør med det 😉

  4. Som turist kan en som regel gjøre som en vil. Problemet dukker opp om en kommer ut for en ulykke, eller skulle oppleve andre hendelser. Skulle noe skje og en har alkohol i blodet kan en fengsles. Skrekkeksempelet er den norske kvinnen som meldte om voldtekt, og ble dømt- og måtte sone- for sex utenfor ekteskapet. Har både hørt om, og opplevd at kvinner har blitt tatt av politiet på kjøpesenter pga bekledning. Ei satt i taxi som hadde en ulykke. Alt fikk bra med de i bilen, men hun hadde drukket og ble altså fengslet, selv om hun ikke kjørte. Det å oppleve om så bare noen timer i arresten der er visstnok grusomt: kvinner har få rettigheter, og standarden på fengsel står ikke i stil med resten av det turistene lokkes med;)
    Uansett: dette innlegget var noe mer ydmykt enn gårsdagens. Kudos for det om ikke annet!

  5. Skjønte ikke helt, du skriver at du ikke går i shorts og singlet på kjøpesenteret på grunn av respekt, men er kjole hvor du viser skuldre og knær bedre?
    PS: kan ingen ting om Dubai så vet ikke dette selv assa! Ikke ment som frekt<3
    Elsker bloggen din og deg❤️

  6. Dubai er et land som forskjellsbehandler kvinnene og menn noe ekstremt. Syns du det er bra å støtte slike land ved å dra på ferie dit, bruke masse penger og gjøre landet mer rikt? Lurer siden du Er jo veldig engasjert i kampen om likestilling og da lurer jeg på hvorfor du vil reise og støtte et slikt land?

  7. Jeg har vært gift i 14 år, men har ikke gått med giftering de siste 10 årene..;) Så er jo mulig folk er gift selv om de går uten giftering…😀

  8. Jeg skjønner ikke helt.. Du skriver i dette innlegget at du og Morten ikke oppfører dere som kjærester, for å respektere kulturen. Mens i kommentarfeltet skriver du at dere gjør det uten problem…?

  9. Bra innlegg!
    Jeg er selv i Dubai akkurat nå og var sikkert like skeptisk som deg til å reise ned hit etter å ha googlet stedet et par ganger. Merket fort at det ikke er så strengt å være her for turister. Selv går jeg i bukse osv på sentre og steder der jeg føler jeg bør gjøre det, men alt i alt så kommer jeg til å anbefale alle å reise hit! Er nydelig her🙌🏼

  10. Det er nok riktig det du skriver. Dubai er veldig turistpreget, og dermed vil det være mer avslappet der. Abu Dhabi derimot.. der er det mye strengere. Jeg har en filletante som nå er gift med en i den svenske ambassaden, og før de giftet seg ble hun med han til Abu Dhabi. De kysset på stranda, og hadde det ikke vært for at han er diplomat ville de blitt fengslet😅

  11. “Respekter kulturen så langt det lar seg gjøre” Ser ut som du respekterer kulturen veldig der du står med badedrakten langt inni rumpa =D

  12. Anonym: Nei, det er det nok helt sikkert ikke. Kan godt være at noen av de vi har sett er gift, men jeg regner nok med at flesteparten ikke er da de er relativ unge 🙂 vært rart om alle sammen hadde gått uten giftering. Tror også de aller fleste tar med seg ringen sin hit om de er gifte, om du leser på nettet først 🙂 Det hadde i alle fall jeg gjort, helt til jeg fikk oppleve hvordan det egentlig er.

  13. Anonym: Jeg synes det er mye mer utfordrene å gå i en tettsittende singlet og en relativt kort shorts, enn hva det er å ha på seg en posete kjole, som nesten når ned til knær. Det var det jeg mente, om du forstår nå 🙂
    Tusen takk <3 <3

  14. Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet over? Du som er så ekstremt opptatt av likestilling og nettopp har flashet boobsa pga det, så drar du til det verste landet du kan dra til mtp. Kvinnenes rolle der.. Jeg har aldri vært der og kommer heller aldri til å dra dit og støtte dette forkastelige landet fordi jeg kjemper for likestilling. Enten er du veldig uviten eller bare veldig dobbeltmoralsk.. Synd, for jeg trodde dette var noe du tok seriøst..

  15. Anonym: Neimen herregud da. Du kan begynne å kommentere andre når du er 100% perfekt selv 😉 Det skjer mye dritt i andre land som veldig mange ferierer til. Hva med Afrika for eksempel? Jeg er dessverre ikke 100% perfekt, og kan ikke gjøre alle fornøyd hele tiden. Noe jeg vet med sikkerhet at ikke du er heller 😀 Verden hadde vært et SÅ mye bedre sted om vi bare kunne fokusere på oss selv istedenfor alle andre hele tiden, må være så slitsomt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *