ET STEG I RIKTIG RETNING

Categories Personlig

Vet dere hva? Etter at jeg skrev innlegget om mitt ekstreme pengeforbruk innså jeg noe veldig viktig. Det som har vært problemet er at jeg alltid har visst at jeg må skjerpe meg, men jeg har ikke hatt motivasjonen til å gjøre det. Helt til jeg skrev en setning på min egen blogg. Jeg har alltid tenkt over det, men det ble ikke en realitet før jeg så det svart på hvitt. “Jeg fortjener å bruke masse penger på ting som ikke vil ha en verdi for meg den dag i dag” Det vil ikke ha en verdi for meg den dag i dag, så sant. Ingenting av det jeg har brukt pengene mine på har hatt en verdi for meg senere i livet, utenom et hotellopphold i Thailand som ga meg mye fine minner. 

For to dager siden sto jeg inne på Chanel. Jeg hadde bestemt meg for å endelig kjøpe vesken jeg har hatt lyst på så lenge. Denne vesken har jeg drømt om i så mange år, så hvorfor ikke kjøpe nå som jeg først har økonomi til det? Plutselig slo det meg. Vil dette ha en verdi for meg om en uke eller en måned? Jeg trenger ikke en veske til 48.000kr akkurat nå, den kan jeg kjøpe senere. Hvorfor ikke bruke de pengene på ferie istedenfor? Hva med et fint hotell i Paris, der vi virkelig kan kose oss på kjærestetur. Eller hva om jeg faktisk bare sparer de 50.000kr? Da er jeg plutselig mye nærmere enn fremtidig leilighet, det vil aldri en Chanel veske kunne gi meg. 

Jeg gikk ut ifra butikken, uten vesken jeg hadde drømt om så lenge. Gamle meg hadde kjøpt denne vesken uten å tenke seg om. Hva har skjedd? I dag var jeg også på shopping, og jeg kjøpte ikke noe med mindre jeg var 100% sikker. Alle som har shoppet med meg vet at jeg alltid kjøper ting jeg egentlig ikke trenger, som blir liggende med prislappen på lengst inne i klesskapet mitt. Jeg er sjokkert , men mest stolt. Dere får mene dette er et luksusproblem, men alle som kjenner meg vet at dette har vært et stort problem for meg. Jeg har ikke klart å kontrollere meg, noe som har vært vanskelig. Jeg tror likevel på nye og bedre tider, så nå er jeg klar for å begynne å spare igjen. ØNSK MEG LYKKE TIL <3 

31 kommentarer

31 thoughts on “ET STEG I RIKTIG RETNING

  1. Du er fantastisk flink Sofie 🙂 Bra at det ble en som en liten tankevekker å skrive det selv. Har stor tro på deg! Lykke til 😀 Hilsen 23-åringen fra nordland <3 <3

  2. Du er super flink syns jeg!!
    Syns det er så dårlig gjort av de som ikke
    kjenner deg å si at dette er et luksusproblem
    når du sier at du har slitt masse med dette<3
    du er jo super flink som faktisk gjør noe med
    dette❤️❤️ Don?t let haters bring you down💗😜

  3. Jeg vil fortelle deg litt om hvordan jeg bruker pengene mine. Jeg er den jenta som handler mest på salg. Jeg ser ingen grunn til å bruke 1000kr på en hettegenser, eller 700kr på en bukse. Jeg kjøper bukser på gina tricot, 299 for helt OK bukser, mange har opplevd de sprekker tidlig på rompa, men bukser kjøper jeg alltid nytt av etter 3-5 måneder uansett. Når det kommer til overdeler, så handler jeg det mest på salg, i sommer kjøpte jeg 6 overdeler på bikbok for 200(!!!)kr, og jeg synes alle fortsatt er kjempefine. Følelsen av å sitte der med så mange mye plagg for så lite penger, det er så utrolig deilig. Jeg tror det meste jeg har spart på en shoppingrunde er 4-5000kr, så tenke a hvor mye jeg har spart tilsammen (ut ifra original priser). Jeg anbefaler deg faktisk å prøve en gang å kun handle på salg. Klær kommer til å bli ødelagt før eller siden, de blir slitt og flekker er ikke alltid til å unngå. Da er det litt deilig å tenke at jeg bare brukte 80kr på det plagget, eller kanskje 30kr. Før jeg kjøper noe som helst, bruker jeg å gå igjennom butikkene jeg handler på, fordi mange plagg kan være ganske like, men billigere på den ene butikken. Hvis jeg blir forelsket i noe som bare har noen få igjen av min strl, kjøper jeg det vanligvis med en gang, men da er man jo også 100% sikker på at man faktisk vil ha det plagget. Jeg kjøper heller ikke plagg hvis jeg er usikker på om jeg blir å bruke de, for det endre alltid med at jeg ikke bruker de. Jeg bruker også å tenke «hva kan jeg bruke dette til?», det hjelper meg ganske ofte, er greit å være litt gjennomtenkt. Noen ganger ser jeg også at enkelte plagg er finere hvis det var kortere for eksempel, da kan det hende jeg kjøper det og syr litt om op det (vanligvis ekstremt billig plagg). Nå har jeg også begynt å spare penger til nyttårssalget, kanskje jeg finner masse jeg liker, kanskje ikke, men jeg legger ikke så høye håp. Jeg prioriterer også salg først, før jeg kjøper en genser til 500kr for eksempel. Høres kanskje stress ut, men som jeg sa, klær blir slitt uansett, så jeg ser ikke så mye grunn til å bruke masse penger på ett plagg. Eneste er vel sko jeg kan legge en tusenlapp i 😀 viktig med gode sko som tar vare på beina og ryggen!! sykt lang kommentar, håper du har fått noe nyttig ut av dette, også synes jeg det ellers er litt gøy å sammenligne litt, vi er så forskjellige alle sammen! digger det

  4. Hva med å gi penger til de som virkelig trenger det? Jeg vil helt ærlig si at livet handler om så mye mer enn å finne “lykke” i det å kjøpe dyre ting man egentlig ikke har bruk for. Tenk på alle de menneskene som hadde satt så utrolig stor pris på den vannflaska du drakk og det rundstykke du spiste til lunsj idag, som du tok forgitt. Tror fasiten på et godt liv er å vite at man har gjort gode ting for sine medmennesker og spesielt for mennesker i nød. Hadde jeg hatt mye penger hadde drømmen vært å være et slikt forbilde.
    Flott at du sparte de pengene.🙌🏼
    Følte bare for å dele noen tanker, takk for meg❤️

  5. Jeg har lovet meg selv en ting i alle år. Aldri legge igjen en anonym drit kommentar på en blogg. Jeg leser bloggen din i ny og ned, du har en fin blogg med ærlige meninger og et innblikk i livet til en blogger. Allikevel har jeg en forståelse for at noen blir fryktelig irritert på ærligheten din og meningen din rundt bloggen. Spesielt rundt temaet penger. Jeg syns det er trist at du selv ikke føler du fikk hjelp rundt penger når du plutselig sto der med mange hundre tusen kroner og at dette er en unnskylding for bruken av penger i voksen alder. Allikevel er kommentarer som dette: ‘jeg jobber hardt for disse pengene nå, blogg er en hard jobb, krevende, alltid på jobb m.m’ utrolig frustrende å lese. Selvfølgelig kunne jeg latt være å lese bloggen din, men jeg liker bloggen din, deg og mye av det du legger ut, bare ikke innleggene om penger. Jeg har full forståelse for at blogg tar lang tid, du bruker store deler av dagen din på denne bloggen og du promoterer deg selv for hele landet. Jeg skulle bare så ønske du og flere andre bloggere ikke bare slang ut kommentarer som at vi er misunnelige når vi kommenterer om penger. Noen er sikkert det men for min del handler det om at hele systemet er feil. Jeg jobber aldri mindre enn 45-55 timer i uken, som sjef har jeg et ansvar hele døgnet og kan heller aldri legge fra meg jobben uten at dette skaper problemer for andre. Forskjellen på oss er at jeg får 20.000 utbetalt i måneden. Dette er selvfølgelig ikke din skyld men jeg skulle så ønske at dere bloggere faktisk innser hvor heldige dere er, fordi systemet er helt feil! Jeg sier ikke at vi med en normal jobb har det tøffere enn dere, men da er det vondt å se dere kaste mange titalls tusen ut av vinduet hver eneste måned. En forståelse for oss “normale” hadde vært fint å lese om, et innlegg hvor flere av dere kan forstå oss andre..
    Hva slags kommentarer ønsker du å få på et innlegg om at du vurderte en veske til 50.000 kr? I min verdens og i veldig mange andre sin verden, så er 50.000 langt over hva vi har til oss selv for et helt år.
    For 3 året på rad har jeg aldri hatt råd til en billett til palmesus.
    Jeg kan dra ut på byen 1 gang hver 8 uke.
    Jeg jobber 8-11 timer innen for de samme 4 veggene hver eneste dag.
    Det er 3 år siden sist jeg hadde råd til en utenlandstur.
    Det jeg vil frem til er: Ikke mist deg selv nå, bare fordi økonomien sier det. Bruk penger smart og ha forståelse for oss “normale”
    Slutt å klag på små ting som andre hadde satt stor pris på å være en del av. Sett pris på det du har
    Veldig bra at du greide å la være å kjøpe en veske til 50.000!! Fortsett med de rette valgene du tar. De gjør deg til et mer normalt menneske.

  6. Kan du forstå meg også?: Hei! Jeg kan forstå deg veldig godt. Selv om jeg har hatt mye penger en god stund, så vil ikke det si at det alltid har vært sånn. Jeg har selv fått kjenne på mye av det du skriver over her, og jeg vet selv at det ikke er lett. Så all ære til deg!
    Jeg setter pris på det jeg har, og det er langt i fra det at jeg klager. Alle ser på dette som et “enkelt” problem for at jeg har mye penger, men det er ikke det for meg. Det er ikke et kult problem at jeg ikke klarer å stoppe meg selv når det kommer til shopping, uansett hvor mye penger jeg har. Det er ikke sånn at jeg har KJEMPELYST å bruke opp alle pengene mine på tull og vas. Det er det som er hele poenget 🙂

  7. Et spørsmål, hadde du likt den veska like mye om den var helt lik, men ikke hadde samme merket, om den var drit billig og ikke populær?

  8. Jeg lurer sånn på hva det er med disse veskene? Mener ikke bare deg, men bloggere og de som ser opp til dere. Jeg må innrømme jeg er et lite luksusdyr selv, jeg liker klær fra f.eks. Filippa K, Ganni, og du finner meg ikke på Gina Tricot eller Cubus, jeg er opptatt av estetikk og å ha fine ting i rundt meg av god kvalitet. Men jeg skjønner ikke, når man handler klær som er og ser billige ut på SheIn og Nelly, slik som sraad gjør, men skal ha veske til 50.000? Det får jo bare veskene hennes til å se ut som kopier. Og jeg mener ikke dette som kritikk, ville bare vært interessant å høre hva som er greia.

  9. Flink! Jeg kan drømme om dyre vesker men så tenker jeg -er det virkelig verdt så mye penger? Men hadde jeg hatt råd til det hadde jeg sikkert kjøpt den selv, haha. 🙂

  10. Hvis du kan kjøpe en veske til nesten 50 000 uten å bruke kreditt, så er det et tegn på suksess

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *