KJÆRE UNGDOM

Categories Samfunn

De siste dagene har jeg tenkt mye tilbake på ungdomstiden min. Jeg har opplevd mye. Kjærlighetssorg, utroskap, dårlige venner og ikke minst press. For hey, det er faen ikke lett å være ungdom. Er ikke ungdomstiden vanskelig nok fra før, så har den bare blitt verre. Det handler plutselig om at livet skal være så perfekt, og har du ikke nok følgere på Instagram, nei da er du ikke kul nok. Jeg håper at du innerst inne vet at det ikke er antall følgere som definerer deg som menneske. 

Jeg håper at du innerst inne vet at du ikke trenger den perfekte kropp, utseendet eller bryn for å bli godtatt. Kanskje av noen, men mennesker som dømmer andre etter utseendet er ingen du vil ha i livet ditt uansett. Jeg kan love deg, at du vil føle deg bedre om du bare er deg selv. For tenk om hele verden akkurat skulle sett ut som den “perfekte” Instagrammer? Er det ikke mye kulere å skille seg ut? Må man være som alle andre? 

Du vet de som ikke er snille med deg? Jeg vet det ikke er kult, men jeg kan love deg at det vil gi seg. Jeg kan love deg at du vil finne mennesker som behandler deg for det du er verdt. Mennesker som ikke behandler andre bra, har det dessverre ikke alltid bra med seg selv. Vær så snill å ha det i bakhodet neste gang noen er slemme mot deg. Det er egentlig de det er synd på, det er egentlig de som trenger en klem. Det er de som må gå så langt at de må tråkke andre ned for å føle seg selv bra, det kan ikke være lett det heller. Så ikke hør på de dumme tingene de sier, for det stemmer ikke uansett. Du ER bra nok

Du vet han gutten som behandler deg som dritt? Han kommer ikke til å bety noe etterhvert, selv om det ikke føles sånn akkurat nå. For mange år siden trodde jeg at jeg hadde funnet kjærligheten i mitt liv. Faen så forelsket jeg var. Men faen så slem han var mot meg. Jeg kan ikke telle på en hånd hvor mange ganger han var utro mot meg. Han var til og med utro et par uker etter pappa døde. Kjærligheten i mitt liv? Virkelig? Hvem vil være sammen med en sånn type uansett? Jeg var bare blind, og lot han behandle meg som dritt. Så denne sorgen du føler nå, den vil gi seg. Du kommer til å møte en som behandler deg for det du er verdt. Det lover jeg. Kanskje du skal møte et par duster først, for å lære hva ekte kjærlighet egentlig er. Du trenger heller ikke å kjenne på ekte kjærlighet når du er så ung, nyt ungdomstiden istedenfor. 

Kanskje mange av de rundt deg har begynt å ha sex? Det vil likevel ikke si at DU må ha sex av den grunn. Aldri gjør noe du ikke føler deg klar for, vær så snill å lov deg selv det. Du skal aldri måtte føle behovet for å gjøre noe du ikke vil for å tilfredsstille andre. Klarer du å stå i stormen, skal jeg love deg at det kommer til å gi seg etterhvert. For skal jeg fortelle deg en ting? Alle problemene jeg hadde i ungdomstiden er ikke noe som plager meg den dag i dag. Dårlige venner, utroskap og presset er så fjernt, så fjernt at det virker som det aldri har skjedd. Det kommer en dag der du vil sitte med de sammen følelsene.

Slutt å ha som mål å være den kuleste jenta i klassen, for hvilket mål er egentlig det? Den kuleste jenta i klassen er ikke kul om noen år, hun er akkurat som meg og deg. Hun er et normalt menneske, og de rundt henne vil se på henne som et normalt menneske. Det med å være kul er noe som forsvinner i voksen alder, her er vi alle like mye verdt. Har du venner der du ikke sitter med de følelsene, så er det ikke venner du trenger i livet ditt. En venn er en som støtter deg og som får deg til å følle deg bra. En venn er en som sier i fra når du gjør noe galt og elsker deg for den du er. En venn forteller deg ikke hvem du skal være eller hva du skal gjøre, den godtar deg for nøyaktig den personen du er. 

Jeg hadde en gang en bestevenninne. Hun hadde sine gode sider, men hun ga meg mest vondt. Hun var absolutt ikke snill mot meg. Tvert i mot. Hun fortalte kjæresten min at jeg hadde vært utro (noe jeg aldri hadde vært), for hun taklet ikke at jeg hadde noe hun ikke hadde. Hun tråkket meg stadig ned, og fikk meg alltid til å føle at jeg hadde gjort noe galt. I voksen alder har jeg skjønt at hun ikke hadde det bra inni seg, men det er dessverre ingen grunn til å behandle andre som dritt av den grunn. Jeg kuttet henne ut. Har jeg angret? Ikke et sekund. Dette menneske betydde alt for meg i mange år. Men vet du hva? Jeg ønsker ikke venner som ikke gir meg godt, og det burde ikke du heller. Så kjære ungdom, alt vil ordne seg. Det lover jeg. Hold ut, vær snill mot de rundt deg og prøv å nyt ungdomstiden istedenfor. Den trenger ikke å være kjip.


Vær så snill å fortell deg dette hver morgen når du ser deg selv i speilet <3 Hilsen meg 🙂

SNAPCHAT; SOFIEEEC – INSTAGRAM; SOFIEENILSEN – FACEBOOK HER OG HER

32 kommentarer

32 thoughts on “KJÆRE UNGDOM

  1. Skulle ønske det ikke var så vanskelig å skille seg ut… jeg kan jo nesten ikke gå med det jeg vill uten at det må være merkeklær for å bli godtatt av de «populære» i klassen

  2. Hos oss går alle slik de vil, de fleste går likevel med ganske basic klær som ikke skiller seg ut. Men ingen går med merkeklær. Er også mange som har funnet sin egen stil og skiller seg helt ut fra mengden, alle syns de bare er tøffe som tørr å gå med det de vil:) ingen som blir behandlet annerledes etter hva de eier og har på seg🙄

  3. Dette innlegget trengte jeg virkelig i dag. En jente som egentlig bare vil meg vondt, dro selvtilliten min ganske langt ned i dag. Hun sa kjolen jeg skal ha på juleballet, var stygg og at jeg var stygg i den. Det er min favorittkjole og jeg syntes jeg ser AMAZING ut i den. Har bestemt meg for å kutte henne helt ut. Hun er ikke verdt min tid. Jeg skal gå med den kjolen og jeg skal se ut som en fuckings superstjerne ! Dette innlegget var veldig nyttig for meg i dag, og jeg håper du fortsetter å skrive sånne innlegg. Stooor klem fra meg ❤️

  4. Så sant, men i ungdomstiden er det veldig vanskelig å tenke slik, vist du skiller deg ut får du stygge kommentarer eller blikk. Har alltid vært skikkelig sjenert men føler man må være skikkelig utadvendt for å få venner , er de ekte? Det er noe annet, men hvordan skal vi egentlig vite om de er ekte? Alle mennesker er jo bare seg selv. Noen er bitchy og ikke hyggelig i det hele tatt, noen stenger følelser inni seg, mens andre kan sitte å fortelle om livet sitt. Hvorfor er det sånn😿

  5. Jeg er så takknemmelig for at det finnes flere i denne verden som har opplevd ting som meg. Er så lei av at alle skal sjule seg bak en maske. Ingen har det perfekt. Når skal vi innse det? Det en som en selv føler inni seg som perfekt er perfekt for deg! Gi faen i hva andre mener. Selv gir jeg ikke nok faen. Så gi litt faen for meg!!

  6. jeg føler press og de jentene som er så dømmende og tenker “vi er bedre enn deg”, aldri kommer til å forsvinne.. jeg blir mobbet på skolen, og jeg har så sykt angst og depresjon. Jeg gjør mitt beste ofc, men er vanskelig. Jeg er sikkert selvopptatt no, men jeg synst jeg er den snilleste 18 åringen, der jeg bor ihvertfall. Og jeg skjønner ikke hvordan folk kan gå rundt å vær så bitchy og tror de eier alt. Jeg blir låk. Jeg liker alle mennesker, bortsettfra de som mobber og tror de er bedre enn andre. Du virker som ei sykt bra jente Sofie! Leser bloggen din hver dag, og følger deg både på Insta og Snapchat ❤️Stå på videre

  7. I love this, Sofie! Klarte nok ikke å tenke på den måten selv da jeg var tenåring, det kom etterhvert som jeg var rundt 19-20 men det er så bra at du skriver om dette med tanke på at du har en del lesere som er i tenårene som kanskje sliter med presset. Det virker på noen her i kommentarfeltet at du har klart å nå gjennom med det du har skrevet, og det er jo dritbra! Stå på, du er utrolig flink i jobben din<3

  8. Skulle ønske det var så lett!
    😭😱🤐😶
    Går i 8.klasse nå sliter ikkje så mye med det enno. Eg vett at det vil komme. Eg vettat alle er spesielle, eg vett at eg er litt mer ulik fra dei andre. Eg vett at eg er på veg til å bli deprimert. Eg vett ikkje kossen eg skal halde ut.! Kanskje eg vett at eg trenger hjelp for eg vett kva eller er redd for kva som vil skje vist eg kommer ut med den dypeste hemmeligheten som sikkert er den hemmeligheten folk som er i denne situasjonen er mest redd for.? Eg vett ikkje kossen eg skal gjør det lengre. Eg vil ikkje ha det sånn… Pleas hjelp meg!

  9. Dette var det jeg trengte å lese i dag! Virkelig!❤️ Så flott å bra skrevet!❤️❤️

  10. Jeg har et problem. Krangler med de to jeg går med på skolen, er egentlig fortsatt ny på denne plassen og har derfor ikke flere å gå med enn de to. Nå ender jeg altså opp alene på skolen, fordi de kommer jeg ikke til å bli venn med de igjen. Å slite med sosial angst er ikke så lett. Og når de kommenterer i krangelen at hadde det ikke vært for de, hadde jeg gått alene hele tiden og ingen hadde snakket med meg osv. Da får jeg nok. De oppførte seg ikke noe fint mot meg på slutten heller før krangelen. De bare ignorerte mye av det jeg sa, ga faen at jeg gikk med de og gjorde det de ville selvom ikke jeg hadde lyst. Da fikk jeg bare beskjed at da får jeg være alene. Jeg er visst alikevell den slemme her, fordi de er bare snille og har ikke gjort noe galt. Vil ikke snakke med noen om det, det er problemet. Tørr ikke kontakte lærere, andre i klassen ellernoe.. fordi for dem vil jeg vise at jeg har det bra. Men jeg trenger hjelp. Fordi mye av det de sa gikk så mye innpå meg at de aner ikke hvor mye det har ødelagt for meg nå… jeg vurderer å bli hjemme fra skolen…

  11. Anonym trenger hjelp: Hei du! Jeg skjønte ikke helt hva som har skjedd.. Kan du prøve å forklare litt mer nøyaktig? Det er litt lettere for meg å komme med en tilbakemelding om jeg vet litt mer. Jeg ville uansett prøvd å snakket med foreldrene dine? Eller rådgiveren på skolen? Jeg gikk veldig ofte til rådgiver, det var MYE til hjelp.

  12. Hver gang vi står i gymgarderoben føler jeg at alle stirrer på meg, fordi jeg har ikke like fin kropp som dem. Jeg henger veldig etter i puberteten, og flere ganger har jeg prøvd å droppe gymtimene. De sier ikke noe slemt mot meg, men en venninne av meg har hørt at de har baksnakket meg om kroppen min. En av venninnene mine sier også at gutten jeg liker ALDRI kommer til å like meg tilbake hvis jeg ser ut som jeg gjør…..

  13. Utrolig bra skrevet. Dette innlegget tror jeg er med på å øke selvtilliten til mange ungdommer der ute. Det er helt sykt hvilket press dagens ungdom kjenner på i dag, spesielt med tanke på utseende og likerklikk… Fortsett sånn! Du inspirerer <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *