STØTTER JEG PELSINDUSTRIEN?

Categories Samfunn

Etter at jeg la ut bildet av Andrea og meg fikk jeg kommentarer på SVEA jakken min, som var uten pelskrage. Hvorfor? “For SVEA enda produserer jakker med pels, og de har dun i jakkene sine”. Jeg hadde en gang en Canada Goose, som jeg absolutt ville ha, for at alle andre hadde det. Jeg hadde med en venninne, som prøvde å fortelle meg at jakken var dyremishandling. Jeg trodde ikke på henne, for dyremishandling skjer vel ikke? 16 år, naiv og trangsynt kalles det. Det var ikke før jeg kom over denne videoen på Facebook at jeg aldri ville brukte Canada Goose igjen. Jeg gikk på rommet mitt å gråt litt på grunn av at jeg hadde vært så trangsynt, og hadde støttet en så grusom industri. Men, det var akkurat dette jeg trengte. Jeg trengte en oppvekker, slik at jeg kunne begynne å engasjere meg for noe. Etter jeg så denne videoen bestemte jeg meg for å aldri bruke pels igjen. 

For to år siden fikk jeg anbefalt å kjøpe SVEA. Den skulle være varm og brukte ikke pels på kragene sine mer. Jeg visste at Svea hadde brukt pels før, men jakkene jeg fant var uten pels. Spør du meg, så synes jeg det er bra at kjente merker er med på å skape en forskjell. Jeg kjøpte denne jakken for 2 år? siden. Skal jeg være helt ærlig med dere så tenkte jeg ikke over at det var dun i jakken min. Jeg har vært vant med dun hele livet, for vi har hatt det i vinterjakker, dyner og puter. Som jeg kan huske så var det ikke mange som brukte stemmen sin mot denne industrien da jeg var liten. Så ja, jeg har gjort en feil å kjøpt meg en jakke som består av dun og fjær. Nå to år senere og nye blogglesere vet jeg hva som skjer med dyrene for at vi skal holde oss varme. Og ja, det er helt unødvendig når man kan finne seg jakker med polyester istedenfor. SVEA har faktisk en modell som er 100% polyester, og det er kanskje denne jeg burde ha kjøpt. Hadde jeg bare visst. 

Så jeg beklager om jeg har gått på en skikkelig smell å brukt pengene mine på noe jeg trodde var en bra sak. Det er ikke sånn at jeg på død og liv ønsker å være dobbeltmoralsk. Jeg er helt i mot pels, noe som bare har blitt sterkere og sterkere for hvert år som går. Jeg er mer engasjert nå enn hva jeg var for eksempel to år siden. Men har jeg forstått dette riktig så har SVEA sluttet å bruke pels, og de nye modellene er derfor uten pels. Eller tar jeg helt feil? Jeg kunne ikke finne noe annet på nettet.

Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre de rette tingene, men det er ikke alltid så lett. Hadde jeg hatt tid og energi så skulle jeg engasjert meg i ALT som er urettferdig i denne verden. Jeg skulle ønske jeg kunne være en superhelt som bare kunne gjort alt i min makt for gjøre verden til et bedre sted, men det er ikke alltid det går. Jeg prøver så godt jeg kan på de tingene jeg engasjerer meg for, og det er pels og kjøttindustrien. Jeg spiser nesten ikke kjøtt, og jeg kjøper ingen plagg med pels på. Er ikke litt forandring bedre enn ingenting? Tenk hvordan verden hadde vært om alle bare hadde gjort litt


Dette er meg i jakken jeg absolutt måtte ha. 

“Er det ikke inkonsekvent å si nei til pels, men bruke skinn og kjøtt?”

Når det gjelder respekt for dyr, må alle starte et sted. Vi lever i et samfunn hvor mange typer overgrep mot dyr dessverre er lov, og derfor vil man alltid være inkonsekvent når man begynner å ta stadig mer hensyn til dyr i sitt forbruk. Det er bedre å være inkonsekvent, men bidra med det man kan, enn å være konsekvent uetisk og likegyldig overfor dyr. Konsekventhet er ikke en dyd i seg selv hvis det er en negativ konsekventhet som går ut over andre. Det er hensyn til dyr som er viktig ? og NOAH oppmunter til å ta så mye hensyn som mulig.

Som dere sikkert forstår er denne kommentaren tatt fra Noah. For dere som ikke forsto helt hva budskapet i kommentar og svaret er, så er spørsmålet om det ikke er dobbeltmoralsk å være imot pels, men likevel spise kjøtt og bruke skinn. Noah sitt svar er kort forklart at det er bra å engasjere seg i noe, istedenfor ingenting. Noe jeg er HELT enig i. Man kan dessverre ikke engasjerer seg for alt her i verden, men så lenge man gjør noe, så gjør man faktisk en forskjell. 

32 kommentarer

32 thoughts on “STØTTER JEG PELSINDUSTRIEN?

  1. Jeg kjøpte en jakke med dun i? Har jeg gjort noe galt nå? Vil ikke støtte pelsindustrien :(( d r bergans

  2. SVEA selger fortsatt jakker med pels! Var under 2 uker siden jeg fant en SVEA jakke med ekte pels i butikk, selges også i flere nettbutikker. Den enkleste løsningen: bare å holde seg unna hele merket.

  3. Det var et veldig fint innlegg, men det er viktig å påpeke å at om man kjøper et produkt fra en kjede som bruker pels, så vil det gjøre at kjeden ikke går konkurs. Så dermed vil pengene SVEA tjener gå til pelsen de har på jakkene sine… om SVEA hadde kuttet ut pels (og dun) for godt, og så lenge det blir sett på som et trendy merke, vil det mest sannsynlig føre til at ungdommer kjøper klær uten pels, som er veldig bra 🙂
    Håper dagen du hadde en flott dag, jeg leser bloggen din hver dag😊

  4. Jakken din har ekte pels på hetten:) Jeg har ikke ekte pels på min SVEA jakke, det er syntetisk hår og det ser man veldig godt! SVEA har alltid hatt pels på sine jakker. Jeg ser forskjellen på min og din jakke på hetten vertfall.

  5. Så utrolig bra at du skriver om dette, Sofie. Det er mange bloggere som bruker pels, fordi det er inn og fordi dem har råd. Takk, DU er god🙌
    Det var en sterk video du har lagt med, som jeg virkelig håper kan være en oppvekker for de som bruker pels! Det var mildt sagt en jævlig video. Jeg fikk skikkelig vondt av de uskyldige, stakkarslige ulvene. Mennesker er virkelig onde.

  6. Jeg er så imot de som bruker pels. Aldri brukt og skal aldri gjøre heller. Har også sluttet å kjøpe dyretestet sminke, hårpleie osv. Dessverre spiser jeg kjøtt, men jeg gjør iallfall noe for dyrene. 😊

  7. Til anonym. se på svea jakka, så ser du på goosen. Du ser ekstremt lett at svea har fuske pels på sin 😅👍🏼

  8. Men hvordan vet du egentlig at alle klær som inneholder pels, har en forferdelig industri bra pga en video du har sett? De videoene som ligger på nettet er av værstingene, og det er ikke sånn at alle har en sånn forferdelig industri!

  9. Patetisk at du ikke vet hva som har dun,pels i og på klærna og du er liksom imot pelsindustrien,du gidde sikkert ikke å sjekke om det er pels på klærna eller dun osv
    Og de fleste vet at canada goose bruke ekte pels

  10. De fleste norske pelsfarmen holder seg innen for loven og de retningslinjene som man skal følge. Er bare å google seg rundt, så finner man ut at det ikke er bare jævelskap i pelsindustruen:-) Selvsagt er det mye dritt, og det nekter jeg ikke for. Men å si at alt som har med pels å gjøre er dyremishandling, er veldig naivt.

  11. Joda, men det jeg vil fram til er at ikke alle farmer er sånn. Når de i et program som brennpunkt viser det med pelsfarmer, så finner de selvsagt verstingene. Noen dyr dreper de på en “human” måte, altså momentant uten at de lider. Det er ikke slik at alle dyr som kommer på klær har blitt torturert.

  12. Anonym: Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er er pelsfarmer dyremishandling. De gikk heller ikke etter verstingene, de tok de farmene vi skattebetalere gir penger til 🙂 De var også innom en farm til han som lærer opp de som skal starte med pelsfarmer, som også staten sender folk til opplæring til. Han var ikke akkurat veldig snill mot dyrene. Se dokumentaren, så vil du nok ha et annet syn. Er en grunn til at det er forbudt med pelsdyroppdrett i flere land.

  13. Ikke bare bare med polyester heller, dette er en sammensatt debatt der man må tenke konsekvenser på begge sider. For tiden pågår en viktig diskusjon om hvordan vi skal få bukt med den raskt voksende forurensningen av verdenshavene med mikroplast. Vask av syntetiske tekstiler er en av hovedkildene for slik mikroplast. Å argumentere for å endre klespraksisen fra ull/dun til polyester uten at vi vet hvordan dette problemet skal løses, er uforsvarlig. Det er stor politisk enighet om at vi må få til et grønt skifte. Dette skiftet handler blant annet om å komme vekk fra en ensidig oljebasert økonomi og over på fornybare, biobaserte råvarer. For tekstiler betyr det at de oljebaserte fibrene ? som polyester og akryl ? som i dag utgjør cirka 50 prosent av verdens fiberforbruk, må erstattes med naturfiber som ull og bomull, og ikke minst regenererte fiber som viskose basert på trevirke eller avfall. ref forskning.no

  14. Assa Gud for en helt jævlig video!? Jeg er flau over menneskeheten. Jeg ville bare si takk for at du deler dette med oss, det er så utrolig viktig at dette blir spredd! Takk<3

  15. hei<3 veldig fint innlegg, det er helt menneskelig og ikke tenke over alt som kan være med på å skade dyrene når det dessverre er så utrolig mye:( Men selvom det selfølgelig er mye bedre å gjøre litt enn ingenting så er det å fks kutte ut kjøtt et så lite offer at jeg ikke forstår hvorfor du ikke gjør det. spesielt siden du sier at du spiser det veldig sjeldent uansett. du som blogger og forbilde kunne gjort en stor forskjell ved å kun kutte ut det lille kjøttet du spiser så du kunne kalt deg vegetarianer 🙂 det hadde vært så enkelt for deg og betydd så mye for dyrene 🙂 denne kommentaren er også kun ment som inspirasjon itilfelle du ikke allerede har tenkt selv på den forskjellen du kan gjøre <3

  16. Kan du vær så snill å lese deg mer opp på pelsindustrien før du uttaler deg om det. Den dokumentaren som du tydeligvis har sett, kalt pels, er filmet over ett helt år, klippet sammen til en bitte liten film på en time. På denne timen har mannen bak filmen selvfølgelig bare tatt med de skadene som har skjedd i løpet av dette året. Selvfølgelig er det skader i denne næringen som alle andre, men jeg vil at du skal vite at pelsdyrnæringen har den minste skade prosenten av alle næringer i hele Norge, og det inkluderer sau, gris, kylling og kyr blant annet. Det er et bevis på at pelsdyrbondene i Norge tar vare på dyrene sine, til tross for hva alle dere uvitende “aktivister” mener og uttaler dere om på grunnlag av noen videoer dere ser på nettet.

  17. I all hovedsak så er produkter produsert i norge med miljømerker som svane osv trygge plagg. I Norge har vi strenge rettningslinjer for hvordan dun og ull skal produseres og skaffes. ( Se for all del bort ifra pels – det blir aldri dyrevennlig )! Stormberg f.eks er veldig nøye på at produktene sine kommer ifra dyrevennlige alternativer. Eller så er det veldig ofte veldig enkelt og google plagget / merket man lurer på – hvis det ikke står svart på hvitt på produktets nettside at dyrevelferd er i fokus og at de faktisk er f.eks pelsfrie – så er de mest sannsynelig ikke det heller.

  18. Tusen takk for at du skriver om dette, Sofie! Det er et viktig poeng du kommer med, at det er lett å ta “feil” valg når man ikke vet bedre, men at når man gjør det burde man tilpasse seg den nye kunnskapen man har og ta valg på basis av det. Så bruk dunjakken din til den er utslitt, og erstatt den med noe dyrevennlig når den tid kommer 🙂
    For alle dere som skryter av norske pelsfarmer, det er ikke nødvendigvis de skadede dyrene som gjør at folk er i mot pels (selv om det er grusomt og hjerteskjærende), men det faktum at dyr tilbringer hele livene sine i små bur på netting for å så bli drept for et produkt ingen trenger. I Norge drepes ca 800 000 rev og min hvert år – det er ikke greit!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *