NOEN AV MINE DYPESTE HEMMELIGHETER

Categories Personlig

Etter 8 måneder vil jeg tro dere vet ganske mye om meg allerede? Jeg er jo veldig åpen, noe jeg også ønsker å være. Jeg vil at dere skal bli kjent med meg på både godt og vondt. Selv om jeg har vært ganske åpen med dere er det selvfølgelig ting jeg ikke forteller om meg selv på bloggen, rett og slett for at noe er veldig pinlig å dele. Jeg skal prøve å fortelle dere litt og litt, så skal vi se hvor langt jeg klarer å gå, haha. 

♥ Jeg har sagt til dere før hvor vanskelig jeg har for å innrømme at jeg har feil, men jeg har aldri fortalt dere hvor vanskelig det faktisk er. Jeg kommer ikke på noen konkrete eksempler, men jeg skal prøve å forklare sånn at dere kanskje forstår hvor ekstrem jeg er. La oss si at jeg spiste opp osten til Andrea, og hun konfronterer meg med dette. Da kan jeg nekte for at jeg spiste osten hennes, løpe på butikken, kjøpe en ny og kaste halvparten av osten slik at den så ut som den gjorde før jeg spiste opp. Alt dette styret gjør jeg istedenfor å si “jeg spiste osten din”. Hadde jeg tatt osten til Andrea hadde jeg selvfølgelig innrømt det, men dette var det beste eksemplet jeg kom på, haha. 

♥ Jeg sliter faktisk veldig med kroppen min etter at jeg gikk på den ekstreme dietten da jeg drev med bikinifitness. Psyken min taklet ikke så bra dette med dietter, kaloritelling og faktisk se hvor tynn man kan bli. Jeg kan ofte føle meg feit, selv om jeg ikke vet at jeg er det. Problemet er bare at jeg kan sammenligne meg med den kroppen jeg hadde da, noe som er helt feil. Det var en konkurransekropp, og ikke en helårskropp. Jeg var utrolig tynn en periode, og på dårlige dager kan jeg finne på å sammenligne meg med denne personen. Jeg føler det er så tabubelagt å være blogger å innrømme at man sliter med ting som dette, for da er man automatisk et usunt forbilde. Men jeg er faktisk bare et menneske jeg også, og kan slite med utseendet på lik linje som alle andre. Innerst inne vet jeg at det ikke er noe unormalt med kroppen min, men enkelte dager kan det være vanskelig å fortelle seg selv dette. 

♥ Jeg tror helt ærlig og oppriktig at jeg har problemer med alkohol, noe som skremmer meg. Jeg klarer ikke å stoppe når jeg først begynner å drikke, noe som ofte gjør meg veldig full. Når jeg først har blitt full så vil jeg bare ha mer og mer, istedenfor å ta meg et glass vann eller å faktisk roe ned, som jeg burde gjøre. Det som også skjer når jeg får alt for mye alkohol er at personligheten min endrer seg veldig. Jeg kan for eksempel bli veldig sint og dramaqueen. Det som også er veldig vondt er at angsten min alltid kommer frem. Jeg går rundt å enten er redd for å bli drept, føle at noen rundt meg skal bli drept eller så får jeg skikkelig sosial angst. Det har skjedd flere ganger at jeg har måtte forlate utestedet på grunn av alt for mye mennesker. Selvfølgelig sliter jeg med angst til vanlig, men jeg vil ikke si at noen av disse sidene er så sterke når jeg er edru. Jeg er ikke spesielt sur eller dramaqueen av meg, men med litt alkohol i blodet så er jeg plutselig et helt annet menneske. Jeg har mange ganger prøvd å gjøre noe med dette, men med engang jeg får litt for mye promille i blodet driter jeg på en måte i det. Noen som har noen gode tips??

♥ Jeg er ekstremt usikker når det kommer til sex. Jeg hater å vise meg naken blant annet, og føler ofte at sex er skummelt. Det er ikke det at sex er skummelt, men alt rundt det er veldig skummelt. Jeg er utrolig usikker, og føler på en måte at jeg blir så ekstremt sårbar. Det tar veldig lang tid før jeg klarer å slippe meg løs, slappe av og faktisk føle at dette er OK. 

♥ Jeg har aldri dratt til Gynekolog før, noe som har mye med punktet over å gjøre. Jeg liker ikke at noen ser meg nedentil, og i alle fall ikke en ukjent person. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg har angst for å gå til Gynekolog, og har avbestilt hver eneste time jeg har fått. Det er viktig å sjekke seg, men likevel klarer jeg ikke å gjøre det. Tanken på at noen skulle sett underlivet mitt gjør meg kvalm og redd. 

♥ Jeg er ganske sikker på at jeg har hatt tanoreksia. For dere som ikke vet hva dette er, så er det at man er avhengig av å ta sol. Da jeg var 16 år gammel tok jeg sol seriøst hver eneste dag i flere måneder. Alle rundt meg fortalte meg hvor alt for brun jeg hadde blitt, mens jeg følte meg skikkelig blek. Jeg måtte til slutt få solforbud for at det var så ille, og ble faktisk nektet å ta sol. Jeg kan enda huske hvor sint og frustrert jeg var. 

27 kommentarer

27 thoughts on “NOEN AV MINE DYPESTE HEMMELIGHETER

  1. Jeg er faktisk ganske glad for at du nevner dette med gynekolog, for jeg kjenner meg så himla godt igjen. Jeg ble også kvalm ved bare tanken, men til slutt så bare gjorde jeg det. Fortalte personen hvor nervøs og ekkelt jeg syntes dette var og hun forstod det veldig godt! Nå faller det meg mer “naturlig”.
    Håper du også klarer å komme over den frykten. Det er overhode ingen god følelse å ha det sånn!

  2. Elsker at du deler deg selv, og er så åpen❤️❤️ Jeg elsker innleggene dine❤️ Det for meg til å føle meg bra, å god selvtillit så fortsett med det😻❤️😻 -Helene, 12 år

  3. Gynekolog er IKKE skummelt! Det som er skummelt er livmorshalskreft! Min mamma fikk kreft der, og hadde faktisk ingen av de typiske symptomene.. (det gikk heldigvis bra) – men det sier litt om hvor viktig det er å sjekke seg.
    Jeg hadde de samme problemene som deg før, også det med sex. Selvom jeg hadde en kjæreste til og med. Så gynekolog var noe jeg gruet meg så sykt til å dra til. Men til slutt fikk jeg “manna” meg opp og dro. Det var ikke noe ekkelt eller skummelt i det hele tatt, og nå drar jeg uten å bry meg noe som helst!
    Du sier til legen din at dette er din første gang og at du er litt nervøs så skal jeg love deg at hun tar hensyn. Jeg synes nesten det er litt gøy nå, haha sært. Men jeg får en skikkelig god følelse etterpå fordi jeg faktisk har gjennomført og at jeg mest sannsynlig får en tilbakemelding på at alt ser greit ut 🙂
    Det er sikkert mange unge jenter som leser bloggen din som har det samme problemet. Tenk så gøy det hadde vært om du hadde dratt og kunne skrevet om hvor lite skummelt det faltisk var og kanskje få fler til å sjekke seg!!!

  4. Jeg skal være helt ærlig å si at jeg syns ikke fitness-modeller har en fin kropp – det blir så unaturlig! Naturlig er absolutt best, og det er også sånn det skal være. Vær fornøyd med kroppen din- du er kjempefin!

  5. Anonym: det har vel ikke du noe med 🙂 hva som er sært eller ikke i et forhold er vel ikke opp til deg å bestemme? Sist jeg sjekket så har man ikke lommelykt og forstørrelsesglass når man går ned på noen.

  6. Husker jeg gruet meg masse til min gynekologtime. Men hun jeg var hos var veldig flink og beroliget meg masse. Jeg bare tenkte at hun har sett verre underliv enn mitt, Hehe.
    Fant også ut at jeg hadde forstadie til livmorhalskreft der, så angrer ikke på at jeg dro!

  7. Kjære Sofie.
    Jeg blir så glad for at du skriver det du skriver, og at du er så åpen som du er.
    Jeg er selv 27 år, og har aldri gått til gynokolog. Jeg blir helt kvalm og skjelven bare med tanken. Jeg vet jeg burde sjekke meg, jeg vet det ikke er smart, men jeg klarer ikke få meg til å gjøre det.
    Veldig godt å høre at det ikke bare meg som har panikk for dette.
    Tusen takk Sofie, tusen takk! <3

  8. Kjenner meg igjen i en del av de.. men rart hvor forskjellige man kan være og, sliter selv med angst/ sosial angst, og når alkohol kommer inn i bildet(så blir liksom ikke verden så skummel om man kan si det sånn, blir på en måte tryggere føler jeg faktisk.. hvis du skjønte noe av dette.. hehe.. vil også bare si at jeg liker bloggen din og deg som person, liker at en blogger viser begge sider av livet:)

  9. Er 20 år og kommer aaaldri til å dra til gynekolog. Seriøst, GJØR NOEN DET?? Liksom, det er jo galskap. Jeg tenker at jeg finner sikkert ut av det selv om jeg får kreft, og jeg nekter å la noen se underlivet mitt med mindre jeg har kreft på andre året og holder på å DØ.
    Anyway, det med sex synes jeg er trist at du er usikker på. For det er jo noe helt annet å være naken med en gutt man har seksuell tenning på, enn en gynekolog liksom! Du kan jo bare ha av lyset når du puler. Selv har jeg ikke noe problemer med å sprade naken rundt hjemme når typen er på besøk, og det samme gjør han… nakenhet er naturlig og viktig, men for min del bare mellom mennesker som har sex – jeg holder meg unna offentlige dusjer og gynekolog!!
    Synes du skal ta deg mer til rette i livet og ikke tenke så dårlig om deg selv hele tiden, det er jo på grensen til irriterende den usikkerheten din. Men du la jo ut et usensurert puppebilde, så hva er problemet? 🙂
    Og alkohol, det burde ingen ha i seg… det er gift!

  10. Gynekolog er noe alle gruer seg til første gang. Men det er ikke noe stress, lover deg. Jeg grudde meg også, men nå synes jeg det føles helt naturlig. Det hjelper å tenke på at gynekologen gjør dette hver dag, de ser et fag, de har studert det. Og dessuten blir du aldri “klar”, jo lenger du utsetter jo mer skummelt vil du innbille deg at det er. Så bare gjør det, ring og bestill time når du våkner! 🙂 hva er det verste som kan skje??

  11. Skjønna godt at du har angst for å dra til gynekolog, som du skriv å ha en ukjent person der nede e ikkje behagelig. Sjøl måtte e på flere gynekologiske undersøkelsa i en alder av 13/14år pga sykdom, å e grua me kvær gang e måtte dit, å grua me enda i en alder av 23.

  12. Sleit lenge med det samme med alkoholen. Men når jeg blir kanakas får jeg totalt blackout og vrangforestillinger. Har blant annet vært overbevist om at jeg har både vært Piper i OITNB og at jeg har vært med i Lost. Dette skremte meg såpass mye og jeg fikk så utrolig dårlig samvittighet ovenfor forloveden min som ble både redd og frustrert hver gang dette skjedde. Så jeg begynte å drikke et-to glass vin til middagen i ukedagene, ikke hver dag vel og merke, men et par ganger i uken. Høres kanskje ikke ut som verdens smarteste ting, men det funka ganske bra. Jeg kunne jo ikke funnet på å drikke meg full når jeg må tidlig opp på jobb dagen derpå. Også ga det meg litt mestringsfølelse å se at jeg faktisk klarte å stoppe etter ett-to glass. Og jeg lærte meg å virkelig kose meg og nyte alkoholen på en sunn måte igjen. Kan fortsatt finne på å dra på en bender, men nå er det overhodet ikke like ille som før. Og når jeg merker at jeg er på vei inn i vrangforestillingene mine så slutter jeg å drikke på flekken. Dette ble mye enklere da jeg bestemte meg for å kun holde meg til en type alkohol hele kvelden f eks. hvitvin eller rødvin. Er mye lettere å ha kontrollen om man dropper shottene og drinkene på byen.
    Jeg var likedan når det kom til gynekolog og, og haaaata den første timen min. Men jeg fant fort ut at det var pga gynekologen og ikke situasjonen. Nå har jeg verdens kuleste gynekolog og jeg er 99% avslappet hver gang jeg er der. Hun er så “useriøs”. Misforstå meg rett, hun er veldig dyktig, men hun er så avslappet og veldig rett frem. Spør stadig om det går bra, kaller deg for jenta si (Hehe) og får deg til å glemme litt at du sitter foran henne og skrever 😅
    Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du bor eller hvor langt du er villig til å dra for en gynekologtime, men hun holder hvertfall til i Drammen. Si i fra så kan jeg gi deg navn og nummer om du er interessert 😊
    Det var virkelig ikke meningen å skrive en hel avhandling, og jeg er overrasket over at jeg fikk lov til å skrive så mange tegn 🙈 Men jeg håper noe kan hjelpe 😊

  13. Anbefaler deg å sjekke ut “Kvinnedoktor” sine sider, Sofie! Jeg har alltid utsatt å komme meg til gyn. selv pga usikkerheten rundt tanken på at noen skal se meg nedentil.. Meeen så ble jeg gravid, og jeg hadde lite valg.. Hehe
    Etter erfaringen hos kvinnedoktoren var det null stress for meg å bestille gyn.time der for celleprøve og sjekk i etterkant! Legen der er utrolig flink til å ufarlig-gjøre hele situasjonen! -Får ikke skrevet nok hvor mye jeg anbefaler han!!!
    En bonus er at dette er i Tønsberg, så da kan du jo slå to fluer i en smekk ved å besøke familie samtidig:)
    Lykke til!
    – Hilsen “gammel tante” på 28 år 🙂

  14. Jeg kjenner meg igjen på så av mange punktene her!:) Det virker egentlig som at vi er så innmari like på enkelte punkter, for jeg har også kjent meg veldig igjen på tidligere innlegg med fakta om deg 🙂 Forresten så er vi like gamle og jeg kommer fra like utenfor Trondheim 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *