JEG VIL IKKE TA HPV-VAKSINE

Categories Ikke kategorisert

Jeg vet hvor utrolig idiotisk dette høres ut, men jeg har valgt å ikke ta HPV-vaksinen en god stund nå. Hvorfor? For jeg er redd for sprøyter og ekstremt lat. Jeg klarer å presse meg til mye i livet, men jeg klarer ikke å presse meg til ting jeg absolutt ikke vil. Jeg er enda der at jeg gråter og hyler av sprøyter. Det har skjedd et par ganger at jeg har dyttet bort legen i panikk, det ER SÅ FLAUT. Jeg oppfører meg som en liten drittunge hver gang jeg skal ta sprøyte, og har derfor ofte unngått å gjøre det. Slik med denne vaksinen. 

Likevel forstår jeg viktigheten av den, så jeg har faktisk bestilt meg time for å ta den på lørdag. Om jeg feiger ut eller ikke vet jeg faktisk ikke, men jeg skal virkelig prøve. Det er på tide at jeg begynner å skjerpe meg litt når det kommer til visse ting her i livet. Neste steg er å dra til Gynekolog, jeg må bare få tatt denne sprøyta først. Jeg vil ikke ta den, men jeg forstår at jeg må. En ting er sikkert, og det er at jeg kommer til å angre om det skjer noe. Jeg er så heldig å få den gratis også, og vet hvor utrolig utakknemlig jeg er om jeg faktisk ikke møter opp på timen min. 

d

Over til noe helt annet og ubetydelig: Jeg fant disse bildene fra da Martine, Morten, Aleks og jeg var i Portugal i sommer. Var det en ting jeg la merke til så er det at jeg har gått ned et par kilo siden den tid. Det som er morsomt med meg er at jeg aldri går inn for å gå hverken opp eller ned i vekt, jeg bare lever den livsstilen jeg selv ønsker. Jeg er flink til å trene og spist sunt, men jeg kan likevel unne meg usunn mat også. Jeg har for lenge siden sluttet å telle kalorier, det er så unødvendig og teit om du spør meg. Det er selvfølgelig noe helt annet for de som vil oppnå noe med vekten sin, men for meg er det bare unødvendig. Jeg blir rett og slett bare gal… og syk av det. 

18 kommentarer

18 thoughts on “JEG VIL IKKE TA HPV-VAKSINE

  1. Jeg går nå i 10ene klasse, og jeg har tatt hpv-vaksinen. Jeg hadde egt ikke lyst, Men så er d jo ikke helt jeg som bestemmer d heller da. Det er opp til en hver om man vil ta vaksinen, så jeg skjønner ikke hvorfor folk skal si at du ikke er et godt forbilde fordi at du ikke vil ta den. Det er opp til de om de vil ta den, ikke opp til deg om de skal ta den.

  2. Skjønner godt at du ikke ønsket å ta denne vaksinen. Jeg går andre året på sykepleiestudie nå og de anbefalte oss altså så til å ta denne vaksina, siden den også var blitt gratis for oss 21 åringer. For et halvt år siden ca begynte jeg vaksineringen. Man skal jo ta tre stk doser over et visst tidspunkt. 13 dager etter andre dose våknet jeg en morgen og hele mitt halve ansikt var helt lam. Trodde først det var hjerneslag eller noe. Ble hentet i ambulanse og det hele og full utredning. Ingen kur kunne fikse dette og man måtte bare ta tiden til hjelp. Gikk med totalt lammet ansikt i en hel måned (hele halve ansiktet inkl tunga). Måtte lukke øyet manuelt med fingrene, kunne ikke smile eller noe, var helt uten mimikk på denne siden. Jeg synes helse vesenet er alt for lite flink til å informere om mulige bivirkninger før man tar en vaksine. Jeg fant nemlig ut at jeg ikke var den eneste, var nemlig ei an ei som fikk ansikts lammelse etter denne vaksina. Jeg tok kontakt med moren hennes, og hun er fortsatt lam i ansiktet den dag i dag. Jeg hadde bare flaks som ble helt god igjen. Her er link til den artikkelen om ho andre: https://www.dagbladet.no/nyheter/caroline-12-frykter-hun-blir-lam-i-ansiktet-etter-hpv-vaksine/63177653

  3. Kjære Sofie og generelle bloggere. Vi ser opp til dere, vi leser om dere og vi hører om dere. Dere er forbilder. Vi vet vi spør om deres privatliv, men vil det si at alt er nødvendig å skrive? Jeg mener selvfølgelig er det lov å skrive at live er dritt eller at du har en dårlig dag i ny og ned. Men når det kommer til gjentatte ganger om dagen, vil jeg si at det er uheldig med tanke på alle de unge leserne du har. Husk at du har lesere fra ung alder til eldre, når du har såpass mange følgerne må du tenker over at dine meninger starter en tankevirksomhet hos andre. Hvis en blogger skriver ett innlegg om hvor misfornøyd man er med en kroppsdel, så begynner folk å tenke at hvis hun ikke er fornøyd bør vel ikke jeg det heller. Flere ganger ser jeg at bloggere legger ut før og etter bilder av operasjoner, slanking og sminke forandringer. Hvorfor er det så viktig med endringer, hvorfor ta opp alt man er misfornøyd med istedenfor hva man liker ved deg selv? Alle vet jo at vi tenker mer over det negative en det positive. Så hva med å gjøre en endring? Hva med å fokusere mer på hva som er bra.

  4. Hei Sofie. Godt å høre du har bestilt time til å ta vaksinen. Og mitt råd: gjennomfør det! ❤
    Og når du blir 25 og får innkalling til gynekolog for å ta celleprøve: sjekk deg!❤
    Jeg var på sykehuset om mandagen for å ta biopsier av livmorhalsen, da jeg har alvorlige celleforandringer. Venter på svar nå på nye prøver, men må mest sannsynlig operere vekk nederste del av livmorhals.
    Jeg har tatt celleprøve to ganger. Den første gangen var visst alt fint. Men denne gangen var det ikke. Jeg er redd.
    Biopsiene / vevsprøvene var meget ubehagelig å ta, og det krevde bedøvelse, som gir hjertebank til 1000 og risting i bena. Ikke så veldig deilig opplevelse. Jeg blør fortsatt etter biopsiene og venter, venter og venter på nye svar.
    Jeg har virkelig fått respekt for dette. Celleprøver redder virkelig liv. Jeg gruet meg veldig for å ta den siste celleprøven, og hverken turte eller hadde lyst. Men siden jeg allikevel bestemte meg for å gjennomføre dette, så er det blitt oppdaget på et stadie som man fortsatt kan gjøre noe med ❤ heldigvis!!! Hadde jeg ikke tatt den celleprøven er det ikke sikkert jeg hadde vært her om 5 år!
    #sjekkdeg ❤
    Du er heldig som har mulighet for å ta den vaksinen gratis. Ta med deg en god venn, som får deg til å føle deg trygg, og fortell han/hun som setter vaksinen på deg at du er redd, så går dette kjempe bra!❤
    Lykke til!
    Klem fra Charlotte:)

  5. Ukjent: Veldig spent på hva jeg skrev som var så ille i dette innlegget? Jeg skrev at jeg er redd for å ta sprøyte, men at jeg skal prøve alt jeg kan for å ta den. Så skrev jeg at kroppen min har endret seg i sommer, men at det ikke er noe jeg bryr meg om. I tillegg til at jeg skriver at å telle kalorier er bare tull? Gjerne hjelp meg å forstå hvilket press jeg skaper med dette innlegget.

  6. Jeg anbefaler deg og ta den. Jg er 33 år. Fantes ikke noe sånt for meg. Og jg har hatt hpv viruset i over 10 år nå.

  7. Ja, må si meg enig med Sofie der^^
    Dette innlegget skaper virkelig ikke noe press, og jeg liker hvor avslappet du er til det med å enten gå opp i vekt eller ned:) Så lenge det kommer av naturlige ting som trening og et vanlig kosthold (ikke av en spiseforstyrrelse), synes jeg det er bra du kan skrive om det!

  8. Har det på samme måte omtrent og har ikke tatt sprøyte siden siste vaksine på ungdomsskolen. Heldigvis er jeg for gammel til å få den :p (ja da,vet det høres dumt ut) Men har også hørt om bivirkninger ..

  9. Kan du virkelig aldri ta til deg kritikk uten å gå i totalt forsvarsmodus? Mener ikke bare denne kommentaren over her nå da, men det er generelt alt du får! Er det så vanskelig å innimellom bare svare noe som ikke er forsvarmodus tenker jeg

  10. Igjen, forsvarsmodus<3 - men les kommentaren min igjen du, er generelt på andre innlegg også.

  11. Jeg har alltid besvimt av å ta sprøyter. Så gikk jeg på et kurs dette året, som hjalp meg til å tenke annerledes. Jammen gikk jeg ALENE å tok HPV vaksinen første gang, da fikk jeg ligge på benken, så opp i lufta mens hun som satt sprøyta snakka om hva jeg jobba med osv. Det var over på 4 sek! Andre gang satt jeg i en stol, hun satt den og vipps – ferdig. Jeg ble ikke dårlig noen av gangene. Skal ta siste i mars. Du gjør lurt i å ta den 🙂 Man har VELDIG godt av å hoppe i ting man ikke vil. Prøv å tenk at sprøytespissen ikke ødelegger deg, hun som setter den har full kontroll, alle tar sprøyter i en eller annen form og det er bedre å “pine” seg gjennom et stikk enn flere måneder med behandling av livmorhalskreft.
    Hilsen ei som har slitt med ekstrem angst for mye forskjellige, inkludert sprøyter. Det finnes håp 🙂

  12. Sunniva: Så hyggelig å høre, tusen takk <3 vekten min føler jeg ikke for å dele, i tilfelle det kan påvirke andre. Husk at vekt bare er et tall, så jeg synes ikke du skal la den påvirke hverdagen din for mye!

  13. Det var jeg som spurte om vekten din, tusen takk for det du sa om at det bare er et tall. Selvom jeg verken er overvektig eller undervektig så synes jeg det var klokt sagt.❤️❤️ Tusen takk!

  14. Sofie, du er et fantastisk forbilde! Jeg digger deg og bloggen din, men ett spørsmål: hvor høy er du?❤️❤️❤️❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *