DU ER IKKE EN HORE OM DU LIGGER RUNDT

Categories Samfunn

Det er fredag, og dere vet hva det betyr. LET?S TALK ABOUT SEX! Jeg tenkte jeg skulle ta opp et tema som har irritert meg lenge, og det er hvordan alt for mange velger å omtale jenter som “ligger rundt” for hore. Hvor mange av oss har ikke hørt «Hun er en hore» eller «æsj, hun er løs»? Skremmende mange vil jeg tro. 

Hvorfor er det sånn at gutter som ligger rundt får creds, mens jentene blir omtalt som «hore» og «ekkel»? Hva er egentlig forskjellen på en gutt og en jente som har sex med flere? Absolutt ingenting. Når jeg hører ordet “hore” tenker jeg automatisk ungdommer som prøver å tøffe seg med å slenge rundt ord de egentlig ikke vet hva betyr, men det er dessverre ikke slik. Det viser seg alt for ofte at mange er godt voksne mennesker, noe som er veldig skremmende. Jeg fikk tilsendt en privat melding om at jeg var en hore etter at jeg skrev innlegg om klitorisen som du kan lese HER. Hvorfor var jeg en hore? Jo, for jeg visste hva som kunne tilfredsstille meg. Derfor måtte jeg ha hatt sex med mange. Det gir jo virkelig mening, synes dere ikke? 

Jeg vil tro at de aller fleste vet hva ordet «hore» eller rettere sagt «prostituert» betyr, men det virker likevel ikke som at alle har fått det med seg. Jeg tenkte derfor jeg skulle dele dette, slik at de som er uvitende kan få en oppklaring en gang for alle. En prostituert eller “hore” er en som tar betalt for sex, ikke en som har flere og forskjellige sexpartnere. Du virker derfor bare som en taper og en uvitende person når du velger å kalle andre for hore. Det er heller ikke spesielt tiltrekkende med mennesker som roper ut slike ord om andre. Det sier veldig mye mer om deg som person enn hun “hora” som går i klassen din, just saying.

Dagen samfunn er slik at om du ligger med mange så kan du bli utsatt for å bli kalt for stygge ting. Man skulle nesten trodd at det var en fasit på hvordan du kan oppnå dette kallenavnet. «Gjør du dette er du en hore». Det er absolutt ikke greit, og det er IKKE sånn det skal være. Jeg har aldri forstått meg på mennesker som skal bry seg så mye om hva andre holder på med. Om naboen din eller noen på skolen ønsker å ha sex med mange, hvordan er det ditt problem? Hvorfor skal DU bruke tid og energi på noe som ikke angår deg? Vær så snill å hjelp meg å forstå, for helt ærlig så klarer jeg ikke. Det er ikke slik at du må ha sex med mange selv om sidemannen i klasserommet gjør det. Så hvorfor irriterer det deg så mye?


Følte dette bildet passer perfekt nå 🙂 hehe

Jeg vil VELDIG gjerne høre hvorfor DU velger å kalle jenter for hore? Hva er grunnen? Og hva er det man må gjøre for å bli kalt en hore? Jeg er veldig spent!

31 kommentarer

31 thoughts on “DU ER IKKE EN HORE OM DU LIGGER RUNDT

  1. Slike ting er som regel sammensatt.
    Min erfaring er at det primært er jenter som kaller andre jenter for “løs”, “slut”, “tøs”, “hore” eller lignende ut fra konkurransehensyn. En seksuelt aktiv jente som gjerne prøver flere partnere uten de store forpliktelsene er naturlig nok en faktisk trussel for jenter som ønsker eller tror de vil ha et monogamt eller langvarig forhold, spesielt om det er i et miljø med få bra mannfolk. Erfaring gjør som regel noen gode i det de driver med, og slik sett vil en erfaren jente uten forpliktelseskrav kunne “legge lista” hos gutter i forhold til hva disse forventer fra andre jenter. Noe av dette er sikkert reelt, tror nok en del gutter absolutt gifter seg senere nå enn for 50 år siden fordi de kan og vil ha det moro en stund først med disse jentene.
    Sekundært tipper jeg ordet også brukes av bitre avviste menn som er blitt valgt bort, gjerne gjentatte ganger, til fordel for menn som har materiell eller utdannelsesmessig status. De vil sikkert ha behov for å rasjonalisere at jentene velger disse høystatus-mennene pga statusen og det materielle i en sex-for-goder eller trygghet byttehandel, og ikke kun for den seksuelle nytelsen. Igjen er det muligens elementer av sannhet i det de opplever, statistikken over høystatusmenn som får flere kull med barn vs menn som aldri får det må være kjip å leve med, uten at det rettferdiggjør noe.
    Den feilaktige bruken av selve orden “hore”, tror jeg dels kommer fra kebab-norsken og innvandrermiljø (type do norska hora), og dels fra hip-hop/rap sfæren gjennom alminneliggjøringen av ordet “hoe”. Ordet “insane” har kommet inn på samme måten fra engelsk. Eventuelt en sjelden gang at det kanskje brukes av jenter/gutter/gamle om jenter som har sex for å få ett eller annet ut over bare nytelse (rulle med russen, være sammen med han med den kuleste bilen i bygda, eller vesker/reiser i golddigger-miljøet rundt Solli Plass og Aker Brygge, etc).
    Om du tar alle disse ingrediensene og mikser det sammen i sosiale medier og et flerkulturelt samfunn så havner du omtrent der vi er i dag.

  2. helt enig i at det er utrolig rart! ingen andre har noe med hvor mange man har hatt sex med, og hvor mange man har hatt sex med endrer jo ikke personligheten din på noe som helst plan! “hun er grei, men hun ligger rundt” skal absolutt ikke være noe en potensiell venninne skal behøve å si! jeg opplever nemlig at jenter er fæle på å dømme andre jenter på dette området.
    gutter slutshamer også, og jeg har hovedsakelig opplevd at det er gutter som blir “sure” hvis det kommer frem at du har ligget med flere enn dem. til og med gutter jeg ikke har hatt noe med å gjøre, har spredd rykter om meg, og kommentert at jeg er “løs”, selv om de gjerne har ligget med flere enn meg. rart? ja. har andre noe med hvor mange du har ligget med? nei. endrer det hvordan du er som person? nei. kan du være hyggelig og grei selv om du har ligget med mange? SÅKLART. er det viktigere at du er en god person, enn hvor mange du har ligget med? SÅKLART. jeg kjenner jeg blir provosert av temaet, og synes det er viktig at du tar opp dette. å slutshame er ikke greit. sex er en privatsak, og ingen vet situasjonen rundt ligget, kjemien mellom partene som har sex, eller dine holdninger til sex. OG DET ER HELT GREIT!

  3. De fleste som skriver usaklige kommentarer som det er 11-12 åringer som ikke vet hva det innebærer. Hvorfor gidde å bruke energi på det?

  4. TAKK for at du skriver dette innlegget. er så fettte lei av folk som baksnakker og snakker dritt om folk fordi de har ligget med flere. om noen så ligger med 200 forskjellige, HVA SÅ?! Det er deres underliv, la dem få gjøre AKKURAT det som passer de!!!!

  5. Jeg ELSKET innlegget ditt om manglende sexlyst, men dette? Not so much. Jeg skal være så ærlig å si at neste gang jeg hører noen dra “hvorfor er det sånn at når gutter ligger med mange..”-greia, kommer jeg til å skrike høyt. For meg har det ALDRI vært kult med gutter som høvler over et høyt antall jenter. Det er like turn off med menn som ligger rundt, som det er med kvinner som ligger rundt.
    Jeg bruker gjerne betegnelsen ‘horete’ (ikke hore, for da er det penger i bildet, men horeTE), ‘slutty’, ‘løs’ og ‘billig’, og ser egentlig ikke problemet i det. Jeg bruker det om menn, og jeg bruker det om kvinner.
    MEN! det er ikke sånn at jeg står og skriker “HORE!” etter ei jente. Jeg er ikke tolv år gammel, liksom. Folk må få ligge med hvem og hvor mange de vil, uten at det bryr meg det aller minste. Jeg bruker betegnelsen kun som en definisjon. Ei jente som ligger rundt? Horete. En mann over 1.90? høy. Jente med lyst hår? blondine. Og så videre, og så videre.
    Jeg synes ordet billig eller lett på tråden er passende, fordi dersom man ligger med et stort antall mennesker, kan det umulig være særlig vanskelig å få deg i seng. Jeg dømmer ingen, og jeg ser overhodet ikke ned på noen, men altså.. Jeg hadde i sin tid ei venninne med et voldsomt oppmerksomhetsbehov. Hver eneste skoledag smalt hun opp døra fem minutter for sent, og ropte: “fyyy faen jeg knulla han stygge!” eller “fyyy faen jeg våkna opp hos *navn* uten truse i dag!”. Jeg kalte henne aldri hore eller skløtte eller noe slikt, men selvfølgelig, jeg ville aldri NEKTET på at hun var det.
    Om en person synes det er så fryktelig ille å få betegnelsen “lett på tråden” tenker jeg at det bunner i at de skammer seg noe voldsomt over egen oppførsel. Jeg har blitt kalt både hore og billig opptil flere ganger selv, men har aldri følt meg truffet av det, rett og slett fordi jeg aldri har hatt et one night stand, og fremdeles kan telle alle mine sexpartnere på èn hånd. Man er som man er, og takler man ikke det, bør man gå litt i seg selv og lure på hvorfor man da fortsetter å leve livsstilen, om man ikke takler betegnelsen.

  6. Når jeg var singel synes jeg selv at jeg var litt horete:-D ikke mer de gangene jeg dro hjem med noen enn uten noen. Like mye når jeg dro hjem alene. ( men hadde alltid en avtale) Det er oppførselen. Litt for høy på seg selv, litt vondt under skallet, danser litt mer og drikker litt mer. Synes jeg var horete rett og slett fordi jeg hadde sex uten følelser. Og brukte guttene for å føle meg bedre. Om en gutt har følelser ovenfor en slik jente som jeg var er det helt Ok å bruke «hore» da det har utviklet seg til å bli brukt om slike jenter annet enn prostitusjon. Nå bruker ikke jeg slike ord om andre altså. Men jeg har forståelse for det, og ikke så veldig hårsår på det. Så – som sagt, jeg synes selv jeg var litt horete pga manglende følelser og ikke nødvendigvis pga antall med liggere😂

  7. Så om folk kaller meg for hore, betyr det jo at jeg tar betaling for å ligge med dem. Noe jeg ikke gjør eller har gjort. Kommer ikke til å gjøre det heller, selv om jeg trenger penger. Det er jo det det betyr. Blir så forbanna på sånne folk som kaller jenter for det. Å kalle noen løs, skjønner jeg, faktisk, men hore? Hvis de ikke tar betaling for å ha sex, er de ikke hore. PUNKTUM!

  8. Hvis en nøkkel kan åpne mange låser, er det en god nøkkel, men hvis en lås blir åpnet av mange nøkler er det en dårlig lås /s

  9. Kan vel ærlig si at jeg ligger med hvem jeg vil når jeg vil, er jeg litt slutty? Sure, why not.. men det hadde aldri truffet meg å bli kalt det for jeg synes da mere synd på de da. Jeg gjør som jeg vil, har du et sterkt behov for å kalle meg noe som helst så ler jeg bare mens jeg tenker “stakkars deg kompis, du må slite i livet”. Jeg er lykkelig og fullstendig kontroll over mitt liv! De fleste vet hvor døra er hvis ikke push dem selv ut av døra! Sånne folk har jeg lite til overs for og vil aldri heller la de ta del av livet mer enn de trenger, de får kjapt passere og det er det.

  10. Synes det er rart å bli så fernermet av å bli kalt for «hore» når man ligger rundt. Selvom man ikke tar betalt for det. Det er helt innafor for alle å være litt «horete» innimellom. Man kaller ikke lenger prostituerte for horer veldig ofte. Ordet har kanskje fått en ny betydning. Sånn er det bare. Og sånn kommer det nok til å forbli. Så det er nok bare å riste det av seg å kose seg tenker jeg. Så kan man jo gå litt i seg selv også. Om man stadig får betegnelser etter seg man overhode ikke liker så kan man jo alltids endre kurs om man tenker at det ligger noe i det.Om å bli kalt for «hore» ikke veier opp for det man føler man får når man ligger rundt er det bare å slutte med det 😉 eller bare tenke/si- Tja, da er jeg vel litt horete da<3 Man mener jo selvsagt ikke at man er prostituert hore som får betaling. Hvorfor bry seg når man vet det ikke er slik man mener. Ligger man rundt- ja, da er man litt horete. Å det er helt greit synes jeg. Forøvrig liker vel ikke veldig mange jenter gutter som har brukt «nøkkelen sin i alle hull» de heller. Når man kommer til forholds biten;-) forøvrig kaller jeg meg selv både kokk, vaskedame, psykolog til tider også. Selvom jeg ikke får lønning for det. Men føler jeg gjør meg fortjent til det noen ganger 😉

  11. Du er ganske tett i pappen om du mener at det å knulle rundt ikke har noe med personligheten?? Du må være ganske ung og naiv når du skriver slikt. Det å ligge rundt er en stor del av personligheten og viser hvilke verdier en har. Det er en person med null respekt for seg selv og at du mangler noe vesentlig. Jeg legger det i bås for ung og dum for å være snill med deg. Jeg er så glad for at jeg ikke ligger rundt og har gode verdier. Jeg har meg også, men jeg er kresen fordi jeg vet at en ordentlig kjekk og velutdannet mann ikke ville hatt en tøs. Tenk etter hva du søker?!

  12. Dårlig innlegg. Jeg er enig med noen av de over her. Ja, fordi at man ligger med mange så er man ikke prostituert, MEN dersom man lar hvem som helst komme mellom beina dine hver uke så ville jeg kalt det for slutty. Trenger ikke å dømme noen for å ligge med mange, eller få. Men det sier faktisk mye om personen hvor mange den velger å ligge med.

  13. dette er tatt opp tusen ganger, debattert 50 ganger og skrevet om 10.millioner ganger. Disse tankene er ikke originale

  14. blir fascinert over at du mener jeg har ligget rundt ut fra kommentaren min, når faktum er at jeg ikke har ligget med flere enn jeg kan telle på en hånd. er i midten av tjueårene også, så ung- og dum-teorien din stemmer ikke. forstår ikke hvorfor du lar deg bli så provosert at dette. min personlige oppfatning av sex er at det er noe man gjør med noen man er glad i, og jeg har aldri ligget med noen jeg kun har møtt én gang, feks. jeg har derimot venninner som har ligget med alt fra 0 til tosifret antall, og jeg opplever ingen forskjell på disse venninne. hvilke verdier de har rundt sex er det jo ingen andre enn dem selv som behøver å vite og bry seg om, mener jeg. må innrømme at jeg blir oppgitt når du skriver at personer som ligger med mange har null respekt for seg selv, da dette ikke er en oppfatning jeg deler. opplever at venninner som ligger med “mange” gjør det av den enkle grunnen av at de er single, og har lyst til det. hvorfor skal de ikke få lov, da? du skriver at en “ordentlig kjekk og velutdannet mann ikke vil ha en tøs”. her tenker jeg at en ordentlig “mann” ikke bryr seg om hvor mange du har ligget med, så lenge du er et godt menneske 🙂

  15. Jo, du er en hore om du ligger rundt.
    Du går imot alt av biologi og jenters naturlige kroppsoppførsel.
    Mennesker sin seksualitet er gjennom millioner av år fundert på å skape barn. Når en kvinne blir pult av x-antall forskjellige menn så er det som at kroppen blir fortalt at på mange forskjellige måter(underbevisthet, hormonelt) “nå skal jeg ha barn med denne mannen”.
    Skjer dette mange nok ganger er det ikke rart det blir feilmeldinger i mentale funksjoner.
    Det er ikke rart at hore har blitt et skjellsord. Det er VELDIG impregnert(no pun intend) evolusjonert at det å hore rundt er noe av det værste for din “omgangskrets” og familie.
    Når det er sagt er jo det godt å ha sex, folk burde få gjøre så de vil, lenge leve friheten. Men det er bare helt LATTERLIG hvordan du ubevist(?) prøver å hjernevaske en heil haug med tennåringsjenter med den TOTALT ensidige og ugjennomtenkte skrivingen din.
    Du er et sykt menneske.

  16. Jeg har blitt kalt hore pga min flørtete personlighet, og det morsomme er at jeg faktisk ikke har hatt sex med noen engang :-)) #slut4ever

  17. Jeg vet da det! Har sex hver eneste dag med forskjellige menn. Jeg nyter det, og vet at jeg ikke er hore p.g.a det. Jeg nyter hver eneste mann. 🙂
    Mener du utsagnet ditt er revolusjonerende, eller?
    Veldig mange andre bloggere har skrevet om dette tidligere, b.t.w. 🙂 Har du ikke lest om dette temaet tidligere?

  18. Vi må gå tilbake til tradisjonelle normer hvor de som ligger rundt med andre blir stemplet som hore for livet og vil være uønsket som varig partner.

  19. Hei
    Hva er forskjellen på en hore og en som “ligger rundt”, da?
    Jeg ville ikke tatt i noen av dem med ildtang.
    Hilsen Mann

  20. Syns det er helt rart at jenter fremdeles blir slutshamet. Vi er i 2017… Samfunnet er totalt annerledes enn for 100 år siden. Mannfolk som ligger rundt er like “horete” som kvinnfolk. Mannfolka klager over de som har ligget med mange, og de klager over de som er jomfru fordi de mangler erfaring. Man kan ikke få i pose og sekk. Kvinnfolk slenger rundt seg med drittslenging om andre kvinnfolk som om de er så mye bedre enn de. Blir helt matt.
    Men dette er noe som aldri vil forandre seg, så å ta det opp som et tema vil gi de samme for og mot meningene for alltid 🙂

  21. Jeg syns mange av kommentarene her er hårreisende. Det er selvsagt helt greit å ha preferanser ift antall sexpartnere, men å mene at ord som slutty, billig o.l. er innafor er jeg totalt uenig i. Hvorfor skal man ha negative kallenavn på de som er glad i sex eller å utforske sex med mange partnere? De må få lov å gjøre som de selv vil. Dette gjelder uansett kjønn.

  22. 17:32 klart man kan gjøre som man vil. Men man er jo litt horete om man ligger rundt for å utforske sex med flere. Ligger man rundt er man horete om man er mann eller ei. Uansett alder. Synes ikke det er så ille jeg da. Folk er så hårsåre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *