KANSKJE JEG ER SMÅFEIT OG HARRY

Categories Personlig

De siste dagene har jeg fått mye kritikk for kroppen min, og for hva jeg velger å bruke pengene mine på. Jeg har fått kritikk for at jeg går i stygge klær og ser harry ut. Jeg har fått kritikk for at klærne jeg bruker ikke passer min kropp. 

Kanskje jeg går i klær som ikke passer kroppen min, kanskje jeg er småfeit i noens øyne, kanskje jeg ser harry ut, kanskje jeg ikke er kjempetynn og kanskje jeg velger å bruke pengene mine på unødvendige ting som dyre vesker. Men jeg har et spørsmål til deg som føler for å fortelle meg dette. Påvirker min kropp, min klesstil og hva jeg bruker pengene mine på din hverdag? Jeg håper svaret er nei, men om svaret faktisk er ja synes jeg oppriktig synd på deg. Hvorfor? For det må være utrolig slitsomt å bruke så mye tid og energi på et menneske du ikke kjenner.

Har du noen ganger tenkt over at jeg har den kroppen jeg har, for at jeg liker den? Selvfølgelig er det noe jeg ikke er fornøyd med, men slike “plager” tror jeg vi alle har. Men alt i alt så liker jeg den. Når jeg kjøper klær så tenker jeg ikke “dette var stygt” eller “herregud så harry”. Jeg tenker enten at det er sykt fint, eller noe jeg elsker å bruke. Hadde jeg kledd på meg noe for å så tenkte at det enten ikke passer kroppen min eller at det var harry, så hadde jeg ikke tatt på meg de klærne jeg bruker. 

Jeg vet at jeg ikke kan endre en hel verden, men kanskje jeg kan endre ditt syn på andre mennesker. For et par år siden var jeg også en som alltid måtte kommentere andre. “Hvorfor spiser hun godteri når hun egentlig burde spise et eple?”, “hvem vil ha blått eller rosa hår?” eller “hvordan kan hun gå med slike bukser?”. Jeg hadde en mening om alt og alle rundt meg. Det kom en dag der jeg plutselig innså at jeg hadde helt feil fokus, for hvorfor skulle jeg bruke så mye tid og energi på mennesker jeg ikke kjenner engang? Hvorfor skal JEG bestemme hva som er rett og galt for andre? Selv om det er viktig for meg å ha en trent kropp, så betyr ikke det at alle ønsker det. Selv om jeg ikke liker rosa og blått hår, så vil det ikke si at det er stygt av den grunn. Min mening er ikke fasiten, noe jeg er evig takknemlig for. 

Det er alt fra 15-20.000 mennesker innom denne bloggen, og det sier seg kanskje selv at ikke alle vil synes at jeg er pen, tynn, har fine klær og skriver tekster som treffer. Dere alle er forskjellige, med forskjellige personligheter, smaker og meninger. Og vet du hva? Det er akkurat det som gjør deg unik, og ikke som alle andre. Vær deg selv, og gjør ting DU liker. Du er bra nok, uansett om noen prøver å få deg til å tro noe annet. Jeg kan love deg at du vil komme akkurat dit du vil, med å bare være deg selv. Tro på at du er bra nok, og du vil til slutt ikke bry deg om hva alle andre sier. Jeg er så forbanna lei av janteloven og enkelte sitt behov for å konstant trykke ned andre.

For jo, du er faktisk god nok. Jeg er også god nok. Du kan få til AKKURAT det du vil, akkurat som jeg kan få til det jeg vil. Du trenger ikke å trykke ned andre for å føle deg bedre. Du trenger heller ikke å fortelle andre hva de skal gjøre, de er ikke her for å tilfredsstille deg. Kanskje det var unødvendig av meg å kjøpe en dyr veske, men hadde ikke du gjort nøyaktig det samme om du hadde hatt penger til det? Kanskje ikke en veske, men noe annet du virkelig ønsker deg? Jeg er så lei av at vi skal trykke ned mennesker som følger drømmene deres. Hvorfor er det sånn at man ikke skal få lov til å unne seg dyre og unødvendige ting, når man har jobbet for det? Hvorfor er det slik at man alltid skal tenke på de som ikke har penger, og de som ikke har råd? Verden er dessverre ikke slik at man kan tilfredsstille alle. Nesten alle har startet på samme sted, og noen av oss har valgt å gå andre veier. Hvorfor skal det straffes og trykkes ned på?

En ting er sikkert. Hadde jeg hatt en toppleilighet og en Ferrari kan jeg love dere at jeg hadde vist den frem. Hvorfor skal man gjemme ting man har jobbet hardt for? Hvorfor kan vi ikke bare akseptere hverandre? Vet dere hva? F*CK janteloven. Jeg er så forbanna lei av den, og lei av mennesker som konstant lever etter å tilfredsstille janteloven. Vi lever i 2017 dere, vi burde virkelig ha kommet lengre. 

PS; Tenk om du hadde brukt all tid og energi du bruker på å irritere deg over andre mennesker, på deg selv? Prøv å fokuser på deg selv istedenfor, og jeg kan love at det vil ta deg akkurat dit du vil i livet <3 Bare en liten ting til. Jeg vet ikke om dette er sant eller ikke, men jeg har hørt at mange lo av Kygo da han startet å lage musikk. Om det er sant, så håper jeg han ler tilbake nå. Det må være utrolig kleint å være de menneskene som lot sin usikkerhet gå utover han, for se hvor langt han har kommet nå 🙂

23 kommentarer

23 thoughts on “KANSKJE JEG ER SMÅFEIT OG HARRY

  1. Sofie, du ser helt fantastisk ut! kan ikke tro det jeg leser.. utrolig synd at folk kan være så slemme mot hverandre. Kjempe fin blogg. liker ærligheten din, og håper den kan gjøre en forskjell. det trenger den virkelig!

  2. Amen sistah. Folk er helt utenfor oppi hodet sitt.
    Jeg syntes du burde spise litt godteri, for jeg er ganske sikker på at alle disse sjuke kommentarene går litt inn på deg. Ikke la de spise deg opp. Ilu❤️

  3. Sofie! Du er en helt fantastisk person og jeg blir så glad av å lese innleggene dine. Stå på❤️ Heier på deg❤️

  4. Det virker ikke som om du forstår rotårsaken til at du får negative tilbakemeldinger – det er fordi du du ber om det i kraft av å ha et kommentarfelt (i tillegg til at du ofte direkte ber om det av typen “hva synes dere”).
    At folk kommer tilbake til et innlegg for å se om du godtok det og hva andre synes utgjør også normalt 30% av trafikken din så dette tjener du godt på.
    Du kunne løse dette ved å skrive en disclaimer under alle saker hvor du ba alle om å begrense kommentarene sine til tema generelt men ikke kommentere deg og din livsførsel spesielt – men hvor interessant er det?
    Hvorfor vil du ikke vite at måten du ter deg på vekker følelser hos folk? Det de fleste mangler både privat og på jobb er folk som bryr seg og gir tilbakemeldinger, noen savner det så mye at de utagerer eller tatoverer seg i ansiktet bare for at noen ser dem.

  5. Helt enig! Vær den du er, man er bra nok som man er og be proud of yourself!
    Bruk tiden på noe bra og fokuser på deg selv.
    Det gjør ikke en til en bedre person om en snakker, eller tenker stygt om andre, og alltid skal ha negative meninger om andre – det vil gi motsatt effekt. Synd på de mennesker som må tråkke ned andre for å føle seg selv bedre. De må være ordentlig usikre, og missfornøyd med seg selv. Fylt med sjalusi. Man er som du sier, ikke her for å tilfredsstille andre. Ta hensyn er noe annet. Og respekterer andre for den man er. Kunne ønske det var mer av det.
    Prøv heller å gjøre gode ting mot andre, jobbe med sin egen sjel og personlighet – så vil jeg garantere deg at du da vil føle sef bedre og oppnå mer her i livet.
    “What comes around, goes around”

  6. Du er en nydelig person sofie, elsker bloggen din❤️ Du er en sterk person, ikke la det bli tråkket på av noen mennesker som slitered deres selvtillit 🙂 du er verdens bestee sofie ❤️

  7. Jeg håper og tror at du selv vet at du ikke er feit i det hele tatt, du ser amazing ut <3 og i mine øyne har du ihvertfall bra klesstil!

  8. Greia er jo at du ofte har helt krise klesstil og sammensetning av klær. Når du mikser feks en rød joggebukse (som i seg selv er så slaskete og fæl) med en svart body som er ment for fest, og dette midt på selveste vinteren (!!) ja, da er det ikke rart du kan få stempelet som “harry”, for det er faktisk ikke pent. Og når du i NY bruker varm fint kåpe, skjerf og bukse men preseterer å putte på deg svarte mokkasiner med en lang glippe fra foten opp til buksa – midt på vinteren, ja det Óg er jo ikke lekkert, ser jo helt feil ut å blande sommer og vinter-stil. Du har noen ganger en klessammensetning til å grøsse av og du kler deg ikke alltid heldig mht kroppsfasongen din. Kanskje en grunn for at mange har påpekt dette?
    Og ja, janteloven er helt urgammelt, men noen ganger må du tåle å få tilbakemeldinger som er ment som tips til klesstil som kan hjelpe deg

  9. Det virker ikke helt som om du forsår hvilken rolle du og din stemme har i mediemarkedet. Før år 2000 ville du i Norge som regel kun ha en stemme i mediebildet om du var fremgangsrik på et område, det være seg som musikker, produsent, forfatter, sportsutøver, samfunnsviter, investor, designer, skuespiller, politiker eller tilsvarende.
    Dette forandret seg med fremveksten av blogging, hvor først mennesker med unike og usedvanlige livssituasjoner vekket lesernes interesse. Det kunne være å bli gravid veldig tidlig, ha 9 barn, ha en kjæreste som satt i fengsel, eller å være usedvanlig god i en hobby som baking, interiørdesign, eller blomsterdekorasjon.
    Du er ingen av disse tingene, i alle fall ikke enda. Din rolle, både som reality-deltager og på bloggen, er å være impulsiv og hemningsløs (minimum ved inntak av alkohol) uten det filteret 99% av folk flest setter opp mot omverdenen. Du vil som regel ut fra et grunnfjell av tiltrekkende ytre, popularitet i tenårene og et trygt nettver av familie og venner være mer fryktløs enn folk flest i forhold til negative reaksjoner. Det lar deg invitere folk svært tett innpå deg mens du som alle andre snubler gjennom livet og gjør smarte ting og dumme ting.
    Kombinasjonen av å være ung og relativt uerfaren med voksenlivet og tilgangen på raskere penger enn de fleste bare forsterker alle anledningene du har til å ta gode eller dårlige valg.
    Det å eksponere livsførselen din på godt og vondt og ta til deg, og vedkjenne eller fornektte, de følelser den vekker hos en stor gruppe lesere er kjernen i forretningsmodellen til en blogg som din. Det er ikke noe du burde mislike, men heller omfavne. Folk elsker å se en person eller personlighet som er litt penere eller rikere enn dem selv gå på trynet eller tråkke i salaten, men de glamorøse delene av livet ditt (som reiseskildringene og shoppingen) lar folk drømme seg bort.
    Alt du har å by på er å la folk se deg vinne og feile materielt, sosialt og følelsesmessig – enjoy it while it lasts!

  10. Kjære Kine:
    Jeg syns synd på deg. At du virkelig har et så stort behov for å sitte og kommentere negativt om stilen til et annet menneske viser bare hvor usikker og hva slags problem du faktisk har. Hvilken rett gir det deg til å kommentere stygt om andres stil – når de faktisk går med det de har på fordi de selv liker det? Og som et eksempel her, altså HVEM er det som ikke går med f.eks en vinterjakke sammen med joggesko? Eller vintersko med f.eks skinnjakke? Hvorfor tror DU at du sitter på fasiten, egentlig? Kler du deg så sinnsykt “perfekt”? For i en verden med så mange ulike meninger og personer, vil det faktisk være noen som syns DU kler deg stygt også, selvom du åpenbart i følge kommentaren din har skikkelig “peiling”. Også vil det være noen som syns Sofie kler seg drit bra. ALLE har forskjellig smak, men hvorfor noen må kommentere stygt når de ikke liker noe vil jeg aldri skjønne meg på.
    Jeg blir direkte trist på dine og jenters vegne som drar andre ned. For du og de kan virkelig ikke ha det noe godt med seg selv. Smaken er som baken, og alle har forskjellig stil – og SPESIELT når det kommer til stil og klær. Går du rundt på gata å dømmer andre for hva slags sko de har på? Hva slags bukse de har på? Om de har blandet en pyntet topp med en jobbebukse? For da tror jeg du burde se deg i speilet å se at det kanskje er du som har litt dårlig sevtilitt selv – som har et så stort behov for å kommentere andre og snakke ned om andres stil. Jeg og Sofie har ganske forskjellig stil, men hvilken rett gir det meg til å snakke ned om hennes for det? Jeg syns hun ofte ser dødsbra ut jeg, i noe jeg selv aldri kunne gått med. Har hun en topp jeg syns er “stygg”, så tenker jeg bare “hun går med den for en grunn, og det er fordi hun liker den eller føler seg bra i den”, og DET gjør toppen fin i seg selv. Fordi hun kler den med selvitlitt. DET er poenget, og det er der fokuset burde ligge.
    Jenter må serriøst begynne å backe hverandre opp litt mer, er ikke rart det er krig og bitching i (jente)verden.

  11. Enig med Stine. Og husk det er du som inviterer og profitterer på at folk engasjerer seg på godt og vondt.

  12. Synes ikke du har fæl klesstil eller smak. Men når sant skal sies så er det ikke den type stil jeg selv ville valgt, men vi er alle forskjellige og det er absolutt lov. Så dumt at mange skal hakke ned på andre for å fremme seg selv, i stedet for å se seg selv i speilet. Bruk de klærne du liker og ikke bry deg et fnugg av hva andre mener! 😀

  13. Ville bare si at jeg har lest bloggen din lenge nå og jeg elsker alt du skriver. Jeg har slitt og sliter fortsatt veldig mye med selvbildet mitt. Folk i dag har alt for høye forventninger av hva som er en fin kropp og et fint ansikt. Alle kropper er fine som de r og man burde ikke forandre på seg for andre, men kun for seg selv mener jeg! Jeg elsker bloggen din❤️❤️ stay strong<3

  14. til stine: fyfaen jeg er lei av å se navne ditt i hvert kommentarfelt. har du så lite å vie livet ditt til at du må skrive lange smakløse kommentarer i hvert innlegg? slutt å mas, nobody gives a fuck

  15. andrea: Jeg ser ikke at jeg gjør annet enn å oppfordre Sofie til å gå MED energien, og se det positive (herunder omsetning og trafikk) i det hun tolker som negative tilbakemeldinger. Jeg jobber med medie-analyse, og synes denne bloggen er interessant rent faglig sett. Kommentarene er ellers skrevet til Sofie, og ikke til deg – jeg beklager om du finner dem støtende.

  16. Jeg er en av de som har klaget på stilen din. Men har på absolutt ingen møte ment at DU er stygg?? Ei heller at du er feit. Jeg understreket jo at du er NYDELIG med rå bra kropp!! Har noen påstått at du er feit er dette KUN for å få deg til å føle deg dårlig, for det er så langt i fra realiteten som det kommer.
    Min kommentar var mer ment som ett tips enn kritikk. På samme måte som du mottar tips og meninger om hvilken farge du burde ha på håret, om du ser bedre ut med eller uten vipper osv. Vil du ikke ha tipset mitt og trives, så er jo det helt greit. Min intensjon var ikke å få deg til å føle deg dårlig. Og om du ABSOLUTT ikke vil motta tips fra leserne dine, så burde du skrive det, så skal vi alle holde kjeft…

  17. til stine: og jeg bare oppfordret deg til å la være fordi som du ser bryr ikke sofie seg om de kjedsommelige kommentarene dine. bare ett råd, men gjør som du vil:-D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *