HVORFOR ER DU SÅ IRRITERENDE?

Categories Samfunn

Do you wanna buy this?” Nei, jeg har faktisk ikke lyst å kjøpe et armbånd jeg absolutt ikke kommer til å bruke. “Hello, perfect for you”. Sånn seriøst, hvorfor kan du ikke bare ta et nei for et nei? Hvorfor må alle selgerne i utlandet være så ekstremt slitsomme? Hvorfor er du så irriterende?

Jeg har irritert meg så mye, helt til jeg møtte deg. Du var på min bestemors alder, men det som skilte dere to var at hun lever pensjonisttilværelsen, mens du… du prøver desperat å få nok penger slik at du kanskje kan kjøpe deg litt mat. Jeg tror dessverre ikke det er ofte du får nok penger til å dekke dine behov, for du var umenneskelig tynn. Tanken på øynene dine gir meg klump i magen. Du hadde ingen gnist. Det var som du var død, selv om du var levende. Jeg forstår deg, for jeg hadde nok også følt det slik. Tenk å våkne opp hver eneste dag uten å vite om du klarer å få nok penger til å spise. Kanskje har du flere du må forsørge?

Tenk å starte hver eneste dag med å møte frekke turister. Vi som ikke ser deg for det mennesket du er, og kun gir deg en kald skulder. Vi som ber deg gå vekk. Vi som alltid sier nei. Vi som overser deg når du kommer bort til oss. Du er som luft. Vi behandler deg som luft. Vi behandler deg som du ikke er verdt noe som helst. Vi ser ned på deg, for at vi av en eller annen grunn er bedre enn deg. 

Vanligvis er jeg det mennesket jeg beskriver over her. Vanligvis sier jeg nei. Vanligvis så overser jeg. Vanligvis så bryr jeg meg ikke. Helt til jeg møtte deg. Helt til jeg forsto at jeg nok ville vært like desperat etter å tjene penger. Tenk om det hadde vært meg som desperat hadde trengt hjelp, og alle skulle gitt meg en kald skulder. Tenk om deg var deg

Jeg sier ikke at vi skal reise til Tyrkia for å hamstre fake Louis Vuitton, men jeg ber deg om å tenke på at det er et menneske som står foran deg. Jeg tror ingen drømmer om å være den irriterende selgeren på stranden, men noen må. Hadde ikke jeg hatt penger ville nok jeg gjort akkurat det samme. Hadde jeg hver eneste dag våknet opp sulten og vært underernært ville jeg også vært desperat. Jeg ville nok heller ikke tatt et nei for et nei, ikke med det første. 

Hun ba om 20.000 IDR som er 12 norske kroner, og jeg sa nei. Jeg tok meg selv i det, for hva sier jeg egentlig nei til? Hvorfor står jeg her å sier nei til et menneske som desperat trenger min hjelp? Jeg vil ikke merke at disse 12 kronene forsvinner engang, men for hun vil det kanskje bety et helt måltid. Jeg er glad jeg tok meg i det, for reaksjonen til denne herlige damen i det jeg tok frem penger var noe jeg vil huske for resten av livet. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har sett noen som har blitt SÅ glad, for noe SÅ lite før. Se for deg at du skulle tjent 12 kroner på en arbeidsdag, kontraster.. 

Dette er slik alt for mange bor dessverre. Jeg fikk ikke tatt bilde av det verste, for noen bor til og med i en liten trehytte. Det gjør virkelig vondt i hjertet mitt å se så mye fattigdom hver eneste dag. 

24 kommentarer

24 thoughts on “HVORFOR ER DU SÅ IRRITERENDE?

  1. Du må tenke at andre folk i andre land hadde et «ja» vert fantastisk!! For det er ikkje så mange sp lever så godt som vi i Norge o, Mn skjønner at du sier nei har gjort det mange ganger før. Mn vil bare si at det er mange som har dt vondt

  2. Du skriver utrolig fint, vært innlegg du har lagt ut om fattigdom og livet har fått meg til å virkelig tenkte, du inspirerer meg til å hjelpe andre å slutte å tenke på meg selv! Du er veldig flink med ord å vet akkurat hva du skriver. Elsker innlegg der du reflekterer!❤️

  3. Det var en del gateselgere på Gran Canaria også, men de så veltrent og sunn ut. Der hadde eg ikke mye kjøpelyst gitt… Men nå etter å ha lest dette skal eg i alle fall tenke meg om hvis eg ser en litt mer skral gateselger heretter. Fint innlegg som gir oss noe å tenke på 😉

  4. For et fantastisk forbilde du er, Sofie!! Er så utrolig bra at du tar opp dette her på bloggen og ikke bare poster feriebilder<3 Stå på!

  5. Veldig bra skrevet. Liker det at du er så ærlig i alt det du skriver og at du heller ikke er redd for å poste bilder av deg selv som ikke alltid er perfekte. Trenger flere toppliste-bloggere som deg 🙂

  6. Du tuller nå? Ga du henne bare 12 kr? Herregud jeg blir så lei meg. Har du seriøst ikke hjerte? Hun kunne du lett ha gitt 500 kr til når du beskriver henne sånn som du gjør. Fy faen, nå ble jeg skikkelig lei meg!!!!

  7. Anonym: slapp av du da, med den innstillinga der håper jeg du går masse penger til tiggere og gateselgere når du er ute. 12 kr er mye der nede, og dessuten, du vet ikke hvor mye penger Sofie hadde på seg. Hun skal være der i mange dager til, hun har masse tid til å hjelpe flere med å få så mye penger som den gamle damen fikk

  8. Haha ler over folk som ikke kan lese. Kjempe bra tekst. Virkelig noe å tenke over. De jobber og prøver alt de kan å selge armbånd for å overleve. Tiggerene i Norge er organisert og gjør som regel ingenting annet å sitte i ro eller se trist ut. Syns at folk i hvertfall kan gjøre seg verdt til pengene som jeg står på jobb og tjener inn. Så han mannen som har laget de armbåndene fortjente virkelig de pengene og han satt nok utrolig stor pris på pengene dine <3 keep it up guuuurl !!

  9. Du slettet vel forrige innlegg for du likte ikke noen av kommentarene. Hahaha du er så dårlig på å takle sannheter som ikke setter deg i godt lys. Har du noen gang tenkt på at det må være jævlg slitsom for Morten som alltid må gi deg bekreftelser hele tiden? Holde rundt deg hele natta fordi du kun tenker på deg selv og din søvn? Har du også tenkt på hvorfor du ikke har så mange venner i Oslo? Jo fordi du er en latterlig, egoistisk, selvsentrert og er altfor opptatt av utseendet ditt. Du elsker å fremstille deg som jordnær, men med engang du snapper eller lager videoblogg, så ser du kun på deg selv og skal fikse på håret ditt. Og med engang du ikke får nok oppmerksomhet, bruker du Uttøya for å få empati. Du er en helt syk oppmerksomhetssøkende person! Det konmer vel et innlegg snart hvor du sliter igjen.

  10. Hahaha hva er det du prøver å juge om nå? Du fjernet jo kommentarene som du svarte på og til og med. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *