TIL SOFIE 14 ÅR, FRA SOFIE 22 ÅR.

Categories Personlig

14 år gamle Sofie. 

Hadde kjærlighetssorg. Den type sorg som holder deg våken om natten. Den type sorg som gjør at du ikke klarer å høre på triste sanger uten å gråte. Den type sorg som knyter seg i magen. Den type sorg som får deg til å tro at du aldri vil være lykkelig igjen. 

14 år gamle Sofie. 

Følte press. Ikke bare utseende og kropp, men også status og penger. 

14 år gamle Sofie

Var ofte flau over moren sin. Hun hadde ikke lappen og bil, og kunne derfor ikke kjøre på fotballtrening som alle de andre foreldrene. Hun hadde ikke råd til å kjøpe flatskjerm TV med engang det kom, slik som alle andre. Ikke for å snakke om hvor flaut det var at vi måtte dele rom i noen år av ungdomstiden. Alle andre hadde jo sitt eget rom?

14 år gamle Sofie. 

Var usikker, og kunne derfor være frekk mot kjente og ukjente. Jakten på statusen “populær” gjorde hun til tider gal. 

14 år gamle Sofie

Godtok dårlige venner, kun for at de var kul og populær. Hun trodde også at krangler og uvennskap var verdens undergang. “Jeg hater livet”

22 år gamle Sofie.

Kom over kjærlighetssorgen. Har lært at kjærlighetssorg ikke varer evig. Har også forstått at det ville blitt slutt før eller senere, for han var ikke den rette for hun. Hun er forelsket på nytt

22 år gamle Sofie. 

Har forstått at livet er så mye mer enn den “perfekte” kropp og utseendet. Hun har forstått at de aller viktigste tingene i livet kommer uten status og penger. Hun kan fortsatt føle seg usikker, men har godtatt å like seg selv for den hun er. Noe mer kan hun faktisk ikke gjøre. 

22 år gamle Sofie. 

Er flau over 14 år gamle Sofie. Hun er flau over å ha skammet seg over et av de mest dyrebare menneskene hun har i livet sitt. Hun har forstått at en flatskjerm TV, masse penger og en bil ikke er noe hun trengte for å ha en fin barndom. Hun har forstått at det viktigste var å ha en mor som var der for hun 24/7. En mor som lærte hun rett og galt. En mor som lærte hun de virkelige verdiene i livet, som ikke innebar merkeklær og status. 

22 år gamle Sofie

Har lært at det å være frekk mot andre mennesker ikke lønner seg. Det skaper ikke status og respekt, det skaper usikkerhet og en dårlig følelse. Hun har lært at det ikke hjelper på eget selvbilde å rakke ned på andre. Hun vet nå at usikkerheten vokser mer av å snakke ned andre mennesker, istedenfor opp. 

22 år gamle Sofie. 

Har lært at det ikke er vits å bruke tid og energi på dårlige venner. Hun vet nå verdien av et godt og ærlig vennskap, og ønsker derfor ikke å sløse bort tiden på mennesker som ikke ønsker hun godt. 

Det aller viktigste hun har lært er at ekte skjønnhet kommer innenfra. Du kan være utrolig vakker, ha en kropp andre bare kan drømme om og en garderobe som tilsvarer en hel årslønn, men det vil ikke hjelpe om du har en motbydelig personlighet. Kjære dere, husk hvor de ekte og viktige verdiene kommer fra <3

20 kommentarer

20 thoughts on “TIL SOFIE 14 ÅR, FRA SOFIE 22 ÅR.

  1. en fin og positiv utvikling dette her.. glad for at du har det bedre nå
    Veldig bra og spennende innlegg
    fine bilder du har på bloggen din
    du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
    Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

  2. Dette var et kjempe bra innlegg!!!jeg er 13 år og føler virkelig kropspress, spiser faktisk bare en til to ganger om dagen for og ikke gå opp i vekt(jeg vet jeg kommer til og angre men det er en tanke som ikke vi ut av hodet mitt)fint at jeg ikke er det eneste som har det sån:)

  3. Anonym 13år: Kjære deg, den rette måten å slanke seg på er ikke å spise lite, da ødelegger du forbrenningen din! Du skal heller ikke fokusere på slanking i en alder av 13 år! Du er så ung og jeg vil tro du er vakker AKKURAT som du er. Vær så snill å slutt å fokuser så mye på hva man spiser og ikke, det gir deg ingenting godt! vær i aktivitet og spis normalt!

  4. Jeg blir bare mer å mer imponert over bloggen din <3 Du er faktisk den eneste ph bloggeren av jentene som jeg syns er ekte. Du er så jordnær og god. Moren din er nok veldig stolt av deg! Jeg husker da jeg var 22, jeg var ikke på langt nær så moden og reflektert som det du er. <3

  5. Dette innlegge er det beste jeg har sett! Du gir en veldig bra melding til ungdommene som virkelig trenger det og går gjennom det du gikk når du var ungdom! Jeg vil derfor bare si bravo til deg Sofie❤ sånne innlegg varmer hjertet mitt ❤❤ du er en nydelig flott dame ❤❤

  6. BRAVO! Utrolig bra skrevet, Sofie! Endelig noen som kan være et godt forbilde i tillegg.
    Dette innlegget viser hvor utrolig klok, reflekterende, god og hvilket bra menneske du er! Helt enig i det du skriver. Er godt for en selv å kunne se dette, og få det ut. Men tenk også hvor mye dette betyr for SÅ mange unge og usikre jenter der ute. Du løfter dem opp, istedenfor å dra de ned. Du fortjener all den respekten du kan få. Sagt det før, og sier det igjen, heier på deg!
    Du er helt NYDELIG utvendig og innvendig.

  7. Her kjente eg meg veldig godt igjen. Er 19 år men sitter fortsatt fast i mykje av det du følte når du var 14. Er fint å sjå at du har det bra no, og det ga meg håp og motivasjon til å vite at det samme kan skje med meg og. Tusen takk for det <3

  8. Hei,
    Det her var veldig bra skrevet. Hvordan dagens unge (også voksne) har fokus på det materialistike idag er helt håreisende. At liksom menneskene blir veid opp fra hvilke mobil, klær, sminke osv…fort gjort å glemme selve mennesket opp i det hele. Viktig tema, håper du kan skrive mer om slike emner i fremtiden. Ellers syntes jeg du er kul jente!
    God helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *