BRUKER UTØYA FOR KLIKK OG PENGER

Categories Personlig

Jeg blir kvalm av å se hvordan du bruker Utøya for klikk og penger” 

Først vil jeg starte med å si at det jeg skriver om Utøya er de innleggene som gir minst klikk. Hvorfor? For det selger ikke, det er ikke interessant. Norges befolkning har gått videre, men det har ikke jeg. Jeg har kommet meg et stykke på veien, men 22.07.2011 vil alltid være med meg, om jeg vil eller ikke. Jeg skriver om Utøya for meg selv, og for andre som måtte slite med angst og traumer. 

Går ikke negative kommentarer innpå deg?”

Nei, vanligvis ikke, men dette går innpå meg. Det er vondt å høre at noe av det verste som har skjedd meg brukes for klikk og penger, for det er ikke sannheten. Hvor kommer disse tankene fra? Jo, det skal jeg fortelle dere. I går var jeg å så filmen om 22.07, og alt jeg kan si er endelig. Endelig kan dere som sier slike ting til meg få en liten smakebit på hvordan vi hadde det de 72 minuttene angrepet foregikk. 

Personlig synes jeg filmen var okei, det var selvfølgelig ting jeg savnet, men denne filmen er i hovedsak ikke til oss pårørende. Den er til dere. Dere som ikke var der, dere som ikke vet. Og endelig skal dere få vite litt mer. Det er noe annet å høre noen fortelle hva som skjedde, nå skal dere faktisk få se. Dere skal få se hvordan det opplevdes for oss å ikke vite om dette var en øvelse eller om det var virkelighet. Dere skal få se reaksjonene på skuddene som plutselig startet. Dere skal få se redselen. Dere skal få se panikken i det vi ble fortalt at det var politimenn som skøyt på oss, politiet angrep oss. Dere skal få se hvordan vi som bare var barn måtte ta vare på hverandre. Se vennene våre bli skutt. Bli skutt selv. Dere skal få se samtaler der man tar farvel med det kjæreste man har, “jeg elsker deg mamma”. 

Dere vil aldri forstå helt hundre prosent hvordan dette var, men kanskje dere vil forstå litt. Kanskje dere endelig kan forstå hvorfor dette preger meg enda, og hvor traumatisk det faktisk var. Jeg håper i alle fall.

For dere som lurer, filmen kommer på kino 9. Mars, så det er ikke så alt for lenge til. 

20 kommentarer

20 thoughts on “BRUKER UTØYA FOR KLIKK OG PENGER

  1. Dette var et sterkt innlegg💟Begynte og grine😔
    Vet du når filmen har premiere i Bergen?

  2. Skulle gjerne gitt deg en klem❤️ Du fortjener det! Skulle ønske ingen av dere opplevde dette, fordi det må ha vært helt for jævlig. Tror faktisk ingen aner hvor jævlig det må ha vært. Personlig tror jeg ikke at jeg hadde klart å gått igjennom det. Du er sterk! Bare vit det❤️

  3. Kjære Sofie <3
    jeg kan ikke fatte at noen er av den oppfatningen at du bruker utøya for å få lesere/klikk - det gjør meg kvalm at noen har en så skrudd tankegang.
    Det at du overlevde skjønner jeg at er det beste som har skjedd deg. Det må ha vært helt fryktelig skremmende og traumatisk å oppleve det du har og jeg kan ikke fatte at noen er så frekke og får seg til å skrive at du bruker utøya for klikk. Shame on you people.... God klem til deg <3

  4. Ååå Sofie!! Det knuser hjertet mitt hvordan du tror at vi har kommet oss videre! Tro meg, vi tenker på dere oftere enn du tror! Jeg vil lese om dine tanker om utøya, det var vel derfor du laget denne bloggen? Tenker på deg og alle de omkomne/berørte❤️❤️❤️ stå på kjære deg!

  5. Dette er noe jeg har lurt på, det var vel sånn at tv2 kom før politiet for å filme, hvor kan man se denne filmen? Eller er det ikke egt ulovlig

  6. jeg kan ikke sette meg inn i det engang… jeg gråter hver gang jeg leser om hendelser derfra, og jeg var ikke der engang, jeg kan ikke begynne g forstå dere som var der.. <3 jeg blir iritert og forbanna på folk som slenger dritt til deg om utøya, blir iritert på folk som skriver dritt sjenerelt. men hvem velger og rakke ned på deg om utøya?! jeg kjenner jeg har mye jeg vil si til de menneskene. fy faen.... <3 sofie du er fantastisk, og mennesker som slenger drit til deg om utøya, de har ikke følelser, de vet ikke hva det er. for det er ren ondskap

  7. Jeg kan ikke sette meg inn i hvordan denne grusomme opplevelsen må ha vært, men alle mine tanker går til dere som er berørt av hendelsen både gjenlevende å pårørende <3
    Men jeg kan ærlig si at jeg ikke kommer til å se denne filmen, akkurat fordi jeg ikke vil gi den oppmerksomheten til denne person som kunne gjøre alt dette mot uskyldige mennesker. Den person som har gjort dette vil mer enn alt ha mest mulig publisert om seg selv å denne tragedien, å det syns jeg virkelig ikke han fortjener. For all del filmen i seg selv er helt sikkert bra, å man får mye innblikk i hva som egentlig skjedde, men jeg personlig syns ikke noe om å ripe opp gamle sår/arr, men vi har alle forskjellige måter å ta sorger på. Men all ære til deg som faktisk snakker ut om det til oss alle å deler din opplevelse av det hele. Masse lykke til videre <3 Å gleder meg til å følge bloggen din hverdag 🙂

  8. Er filmen en dukumentar hvor de utsatte snakker om det, eller en film med skuespillere som skal spille ofrene, politiet og Fjotolf?

  9. Jeg vet ikke om jeg kommer til å greie å se den og jeg vet ikke om jeg orker. Det er ille nok å se konsekvensene av noen du er glad i overleve, men samtidig være i sjokk, og ha det vondt i lang tid ettertid. Så står du der, uten at det er noe ord i verden som kan gjøre at det blir bra igjen. At man bare må ta tiden til hjelp.
    Jeg vil ikke vite mer. Jeg har egentlig fått nok.

  10. Hei, jeg ville bare fortelle deg at jeg så filmen idag, den vonde, ekle følelsen jeg fikk når jeg så på dette var helt ubeskrivelig. Jeg vil at du skal vite at jeg syns du er sterk! Jeg setter pris på alt du har valgt å dele med oss om 22 juli og jeg har så utrolig stor respekt for deg. Jeg har valgt og velger å tro at filmen ikke er i nærheten av hvor grusom det faktisk var. Som filmen sa, vi som var der vil aldri forstå! Jeg setter pris på deg og håper at du har det bra og håper at du får fred resten av ditt liv. Du fortjener ikke å oppleve noe i nærheten igjen. Du har vært sterk nok. Nå fortjener du bare å leve livet ditt akkurat som du selv ønsker det. Takk for at du er du

  11. Jeg må bare si at jeg leste dette innlegget før jeg så denne filmen idag. Det var noe av det verste og grusomme jeg noensinne har sett på film. Du er et så utrolig fint menneske som har klart deg så fint så langt. ( og respekt til alle pårørende) Jeg Trodde aldri at en film skulle gå så inn på meg som denne gjorde. Det var helt forferdelig å se på det uten å fått gjort noe, uansett om det er film (men virkelighet.) det går egentlig ikke ann å beskrive følelsen jeg har innvendig, jeg vil så gjerne skrive så mye, men jeg er stum. Det eneste jeg vil si er at jeg ser opp til deg, som klarer å snakke om dette, og klare å gå videre med livet ditt. Stor respekt til deg, fine Sofie.

  12. Jeg må ærlig innrømme at jeg skjønte virkelig ikke. Det som skjedde var så grusomt at man har ikke sjangs til å se for seg hvordan det var for dere. Så utøya på kino på tirsdag, og tenkt på det hver dag siden, slitt med å sove og grått mange tårer. Jeg fikk kjenne et pittelite snev av hvordan dere opplevde dette, og kan ikke forestille meg hvordan det må ha vært. Jeg respekterer deg og alle andre som var på utøya så mye. Og ville ikke ønsket dette på noen. Har aldri i hele mot liv sett en film som har påvirket meg så mye.

  13. Jeg vet ikke hvor vidt du var der fordi du var medlem av AUF eller ikke, men jeg så filmen i dag… og må bare si det at jeg synes det er så ufattelig trist at du og alle dere måtte igjennom det 22.07.11 fordi én mann mente at politikken som AUF og arbeiderpartiet driver er feil. Og det å tenke på at det kanskje aldri hadde skjedd om AP ikke hadde hatt regjering er helt forferdelig. Jeg er stolt av å være medlem av auf, og jeg kan ikke beskrive hvor lei meg jeg er for at du og alle andre måtte gjennom dette. Det skulle aldri skjedd. Jeg vet filmen bare gir en brøkdel av opplevelsen som dere hadde, men det føltes ekte, og det var helt forjævlig, så greier ikke forestille meg hvordan du og dere hadde det. Du er flink, stå på!! Og om du er redd for at 22.07 skal bli glømt, så vil den aldri det i AP/AUF. Det var jo tross alt vårt parti det var rettet mot, dessverre måtte det gå utover alle dere uskyldige.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *