NÅR FORELDRE KALLER UNGE JENTER FOR KNULLEDUKKER

Categories Samfunn


Dette er ansiktet mitt i det jeg leser stygge kommentarer fra voksne mennesker 

Jeg har sett mye artikler, debatter og blogginnlegg om barn som ikke oppfører seg, men hvor er artiklene om foreldrene som ikke oppfører seg? Jeg vet ikke på generell basis, men jeg har god erfaring fra min blogg at de eldre er de aller verste nettrollene. Er det ikke litt tragikomisk at ungdommer vet bedre enn voksne damer og menn om hvordan man skal oppføre seg på nett? 

Jeg tror derfor vi må snu om situasjonen, og heller oppfordre barn og unge til å lære sine foreldre om hvordan man skal behandle andre mennesker, spesielt over nett. Jeg tror nemlig de har glemt mye av det vi har lært. For eksempel det at man skal være mot andre som man ønsker at andre skal være mot seg. Jeg tviler på at du innerst inne ønsker at andre skal sitte å slenge dritt om deg, ditt liv og ditt utseendet? 

Det skremmer meg faktisk å tenke på at disse nettrollene har barn de oppdrar. Tenk at Tiril på 45 år som kaller unge jenter for knulledukker i kommentarfeltet til VG mest sannsynlig har en ungdom hjemme i hus. Hvordan snakker du om andre rundt middagsbordet? Du vet at du lærer barna dine at det er OK å snakke ned om andre mennesker, og at det er OK å mobbe. Hva gjør du om rektoren en dag ringer deg for å fortelle et barnet ditt kalte klassekameraten for knulledukke? “Å nei du, det er det mamma som har lært Nils. Jeg har en litt dum uvane med å skrive det i kommentarfeltet på nyhetssaker, og snakke om det rundt middagsbordet om jeg blir for engasjert i en sak. Sorry, hehe!”. 

Etter min erfaring er barn og ungdom SÅ mye flinkere til å oppføre seg på nett en voksne mennesker. Det virker som mange av dere har glemt reglene rundt nettvett, så jeg tenkte derfor at jeg skulle dele de med dere på nytt, slik at dere kanskje husker dette til neste gang dere tenker på å rakke ned på andre over nett 😉

1. Som jeg nevnte over her, hver mot andre slik du ønsker at andre skal være mot deg. 

2. Er du en slik person som kommenterer stygge ting om andre på nett i en alder av 45 år, er det nok dessverre ikke så mye håp for deg. MEN en liten ting å tenke på, hva om sjefen din leser kommentarfeltet på VG? Hva tror du han/henne tenker om at du som en ansatt kaller unge jenter for “knulledukke?”. 

3. Det du publiserer på nett vil være der for alltid. Jeg drar opp jobb igjen, for mange sjefer er ekstremt god til å google. Tror du han ansetter deg som snakker nedtalende og mobber andre på nett, eller konkurrenten din som oppfører seg som et normalt oppgående menneske? Just saying. 

4. Ta hensyn til barna dine. Hvor kult tror du det er for barna dine å få høre på skolen dagen at “moren eller faren din kaller andre for knulledukke og et vandrende sexobjekt?” 

5. Til slutt, hver et medmenneske. Ingen mennesker er perfekt, men det å rakke ned og mobbe andre er IKKE ok i voksen alder. Du burde vite bedre

👻 SOFIEEEC

16 kommentarer

16 thoughts on “NÅR FORELDRE KALLER UNGE JENTER FOR KNULLEDUKKER

  1. En fin artikkel, og en fin blogg du har. Nå er jeg en eldre mann på 66 år, og blir litt overasket over at min egen årsklasse og litt yngre, kaller dere unge for knulledukker og kanskje horebukker.
    Har de glemt sin egen ungdom? Da seksuell frigjøring var så populært. Kanskje det er skammen over egen oppførsel i yngre år, som fører til slike uttalelser. Hva vet jeg.
    Lev livene deres, og snu dere ikke tilbake. Drit i gamle grinebitere med dårlig hukommelse, og nyt dagen.
    Hilsen Helge.

  2. Jeg er enig med deg, og det handler faktisk om å være en ansvarlig voksen.
    Uavhengig om man har barn eller ikke så er man en rollemodell for barn i sin omkrets.
    Er det greit å sitte å snakke nedsettende om andre over middagsbordet, kaffekoppen eller vinglasset, så er det greit at barn mobber.
    PÅ lik linje har jeg tidligere også dratt en del linjer mellom det å være tilstedet for barna og det å snakke om barna.
    Mange er veldig opptatt av å skryte barna sine opp og ned i mente over vinglasset med naboene, mens de snakker om karakterer og prestasjoner innen idretten. Hvor flinke, tøffe og flotte barn man han, mens de egentlig ikke ser barna sine. De er ikke der FOR barna sine, og da havner barna utfor rus, spiseforstyrrelser, depresjoner , dårlige venner, vold osv.
    Og så skjønner ikke foreldrene etterpå hvordan deres barn havnet der?
    Det handler om å være en ansvarlig voksen og opptre ansvarlig.
    Det du sier og det du gjør er det som viser barn og unge hva som er regelen, ikke unntaket.

  3. Vær mot andre, ikke hver mot andre. Å ikke hver et medmenneske, VÆR et medmenneske! Ellers var alt ok:)

  4. Jeg ser det blir brukt et eksempel her som åpenbart må være hentet fra kommentarfeltet i VG, og ikke bare noe man antar at en voksen dame har sagt om andre.
    Jeg må si det er oppsiktsvekkende at et voksent menneske under fullt navn publiserer slike uttrykk på nettet. Jeg kjenner ingen andre voksne som omtaler unge jenter med dette uttrykket. Og jeg håper virkelig at dette er et enkeltstående eksempel.

  5. Jeg blei mobba på Svelvik ungdomsskole av elever og lærere.
    Og de kalte meg prompedukke.
    Så sånn var nok det.

  6. Når kvinnen på 45 kalte en ung jente en knulledukke, det er fordi “knulledukke” er den beste beskrivelsen av situasjonen. En jente som går til sengs hver dag med en ny gutt, er en knulledukke. Dette er situasjonen i norge, dette er helt sant mht unge jenter. Dyr gjør ikke det. De er mer trofast enn de fleste nordmenn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *