DET ER IKKE KULT Å BRUKE KONDOM

Categories Samfunn

I dag er det fredag og det vil si “Let’s talk about sex”. I dag tenkte jeg at jeg skulle ta opp et veldig viktig tema som jeg selv husker veldig godt fra da jeg startet å ha sex. Det var kjempeflaut å bruke kondom, og du ble automatisk sett på som en taper om du var en av de som dro frem kondomen i det man skulle ha sex. Jaa, tenk så ukult å beskytte seg mot tidlig graviditet, klamydia og HIV. 

Jeg skal ikke si noe, for jeg har vært der selv. Jeg synes det var kjempeflaut å foreslå kondom og gjorde virkelig alt for å unnslippe. En del år senere og noen erfaringer rikere kan jeg virkelig ikke forstå hva som var flaut med å bruke kondom. Tenk å utsette seg selv for graviditet og sykdommer for at man føler at noe som egentlig er HELT normalt er kjempeflaut. Det er jo helt latterlig, og jeg skulle ønske noen fortalte meg dette for noen år siden. Unnskyldninger som at “jeg føler ikke noe under sex med kondom” er også helt teite, og helt bak mål. 

Jeg tror ikke man innser viktigheten av å være forsiktig, for vi tenker alltid “det skjer ikke meg”. Beklager å si det, men det er like sannsynlig at det skjer deg som alle andre. Er du ikke klar for å bli mor i en alder av 15-16 år, eller å ha HIV for resten av livet, så vil jeg virkelig anbefale deg å ta frem kondomen. Det er ikke bare HIV som er en skummel sykdom. Ta for eksempel Klamydia. Alle tror det er en uskyldig sykdom som er lett å oppdage, og ikke minst bli kvitt. Det kanskje ikke alle vet er at mange ikke får symptomer av Klamydia eller klamma som vi så gjerne liker å kalle det. Noe som også er veldig skremmende er at man kan bli steril av å gå med det for lenge. Er ikke alle disse grunnene god nok til å kutte ut det tullet med at kondom er ukult så vet ikke jeg. 

Så kjære dere som måtte føle at dette er kjempeflaut, det er ikke det! Reagerer sexpartneren din på at du ønsker å bruke kondom ville jeg kledd på meg buksen igjen og forlatt rommet. Det handler om respekt. 

12 kommentarer

12 thoughts on “DET ER IKKE KULT Å BRUKE KONDOM

  1. Tror ikke Dette lenger er et problem? Er en 17 år gammal jente og nå blir det sett på som ukult å ikke dra frem kondomen. Så og si alle har kondomer hjemme nå. Så utfira hvordan jeg og de i min krets ser det har problemet heller snudd seg til det bedre

  2. Har aldri vært ukult å dra fram en kondom. Hvertfall ikke i min krets. Fant brevet hjemme hos dere? Hvem i alle dager tar med seg et klamydiabrev til dere

  3. Har du noen gang hatt klamydia før? Jeg har det nå men synes det er kjempeflaut og det burde egentlig vært et tema som ikke var så tabu.. flere burde vært ærlig, for 1 av 4 jenter går rundt med det!

  4. Jeg er helt enig i det du sier og syns det er kjempe flott å få det frem hos ungdommen. Jeg husker etter jeg hadde vært sammen med samboeren min i noen måneder fant jeg ut at han ikke var så flink til å bruke kondom før men. Så jeg ble fly forbanna og dro han med meg på helsestasjonen for å ta klamydia test. Ikke at han hadde vært med mange. Men jeg føler at man alltid skal teste seg hvis man ikke har brukt kondom
    Men nå har vi vært samboere i et år og dilemmaet er ikke at vi skal bruke kondom. For jeg går på prevensjon og ikke ofte man bruker kondom i faste forhold? Men jeg vurderte å slutte på prevensjon så vi prøvde å ha sex med kondom. FY FAEN, jeg ble sliten og lei til slutt fordi han kom aldri!! Den jævla kondomen lar han ikke komme.. herre mulig

  5. Anonym: Nei, det har jeg ikke! Klamydia er veldig vanlig, så synes absolutt ikke det er noe du skal skamme deg over. Jeg kan selvfølgelig forstå at det ikke er noe kult, men flaut er det absolutt ikke. Det er dessverre synd å si, men som du selv sier over her så er klamdyia veldig normalt. Så lenge du har fått medisiner så skal det vel være over om litt 🙂

  6. Anonym: Haahah nei du, det vet jeg ikke 🙂 Noen har glemt det igjen, og det er jo bare gode venner som er innom, så tror ikke det var flaut eller ikke greit å ta med et slikt brev hit!

  7. Det er veldig viktig at du får fram dette, og da SÆRLIG med tanke på kjønnssykdommer. Dette fordi mange tenker at “neida, jeg går jo på pilla, da trenger vi ikke kondom”, men GUD HVOR VIKTIG DET ER, fordi får du herpes, har du det resten av livet:) og mange har en sykdom uten å vite om det. Å bruke kondom er en billig forsikring mot sykdommer, og det er såååå viktig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *