SKAL HAN BOMBE BUSSEN NÅ?

Categories Personlig

Jeg har lenge ledd av Martine Lunde som helst ikke vil gå i Karl Johan da hun er redd for terror. Jeg har også ledd av Andrea som nekter å ta t-banen av samme grunn. Jeg har vært overraskende lite redd for terror, og har alltid tenkt at man ikke kan gå rundt å bekymre seg for hva som KAN skje. UANSETT, ta en titt på denne meldingen jeg sendte Martine i dag. 

I dag da jeg satt på bussen skjedde det noe jeg synes var ubehagelig, og som virkelig fikk frem panikken i meg. Jeg satt på et toer sete, og “ved siden av meg” satt det en mann på firersetene helt alene. Bussen stoppet på Jernbanetorget, og plutselig satt mannen seg ved siden av meg, selv om han satt helt alene på en firer. Vanligvis hadde jeg ikke tenkt noe særlig over det, uten at det var meget spesielt at han satt seg ved meg når han allerede hadde en sitteplass. MEN oppførselen hans derimot skremte meg skikkelig. Han hadde en ryggsekk som han holdt foran magen, samtidig som han satt å skalv skikkelig. For mange høres sikkert dette helt teit ut, men det er vanskelig å beskrive nøyaktig hvordan han oppførte seg. Alt jeg kan si er at det ikke var en oppførsel man møter hver dag. Den første tanken som slo meg var han MÅ ha en bombe i ryggsekken. Jeg fikk derfor helt panikk, og visste helt seriøst ikke hvordan jeg skulle håndtere situasjonen som jeg følte der og da truet livet mitt. 

Bussen skulle ikke stoppe før om 5 minutter, og jeg visste at det ville se rart og muligens mistenksomt ut om jeg reiste meg opp fem minutter før bussen skulle stoppe. Jeg tok derfor å trykket på stoppknappen slik at det skulle virke som at jeg trodde at bussen stoppet tidligere. Jeg fortet meg med å reise meg opp, for å så løpe frem i bussen. Det er mange år siden jeg har vært så redd for noe som helt sikkert ikke var noe å være redd for. For alt jeg vet så var kanskje denne mannen nervøs for noe helt annet, og kanskje han til og med synes det var ubehagelig å sitte alene? Det kan være mange grunner, og jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg ganske dum nå som jeg sitter å skriver dette innlegget. Akkurat der og da føltes det ut som at jeg pustet mine siste åndedrag, noe som selvfølgelig var veldig skremmende. 

Er det noe jeg har lært i dag, så er det det at jeg ALDRI skal le av noen andre for å være redd for ting jeg synes er teit. Jeg er ganske sikker på at jeg virket mye mer crazy på bussen i dag, enn hva denne mannen gjorde. 

Som dere sikker forstår så overlevde jeg bussturen (hehe), og fikk en veldig koselig lunsj sammen med Martine. Jeg må forresten skryte veldig av Beach Club sin service i dag, for den var helt fantastisk. Jeg klarte selvfølgelig å bestille en rødbeterburger, og til alle dere som ikke vet det så HATER jeg rødbeter. Det var jo KUN min skyld, men likevel slapp jeg å betale. Jeg hadde en lang diskusjon med servitøren, for selvfølgelig ville jeg betale da det kun var min skyld. Han ga seg ikke, noe som virkelig viser hvor serviceinnstilt han var. Det er mange som burde lært av han her 😉

9 kommentarer

9 thoughts on “SKAL HAN BOMBE BUSSEN NÅ?

  1. Åå, hadde en tilsvarende opplevelse på toget til Tønsberg faktisk. Satt seg ei dame ovenfor meg og satt med ryggsekk på fanget og var kjempe stresset og nervøs og mumlet now merkelige greier (hun var etnisk norsk, men tror hun mumlet på et annet språk.)
    Daaa var jeg rimelig sikker på at det var over og ut for meg og resten av togpassasjerene. Men så gikk det jo fint, da!

  2. aww, er nok traumer fra utøya, samt alt det media skriver om terror og bombeangrep! det ligger nok i underbevissten uten at du merker det noe særlig ellers, men i sånne situasjoner har man en tendes til å bli kjmperedd!

  3. Nei han hadde nok ikke en bombe men det du skriver er veldig unormal adferd. Kan sikkert være noe psykiatri/rus inne i bildet og slike mennesker er utilregnelige. Du gjorde helt rett i å fjerne deg fra situasjonen. Han kunne plutselig hatt en kniv eller noe i sekken. Beste man kan gjøreer som du gjorde, å ignorere han helt og late som om du skulle av tidligere for da trigget du ikke denne personen ved å gjøre noe, samtidig som du fjernet deg fra situasjon.

  4. Ikke rart det er mobbing, utestenging og rasisme her i verden vertfall.. når jeg leser på kommentarene og innlegget ditt.. mannen kan ha problemer uten å være en som skal bombe deg. Og han kan være helt normal.. merkelig å se hvordan enkelte mennesker med engang tenker negativt om andre mennesker.. trist.. menmen. Håper ikke mannen følte at du flyktet fra han. For han kan bare være en ensom person fra før av. Og det er nok av folk som sliter med ensomhet og alt mulig fra før. Ble selv mobbet som liten, å jeg har aldri klart å være slem mot andre eller være rasistisk eller noe, er som regel den som har en fra hvert land omtrent rundt meg og prøver å ta var på andre å stå opp for dem.. alle er ikke like selv om en bomber noen..

  5. Skjønner frykten din veldig godt! Tipper det er traumer fra Utøya som kan ha utløst det.
    Var selv ved regjeringskvartalet 22 juli, og sliter selv i slike situasjoner. Hadde et tilfelle utenfor bussterminalen for et par å tilbake, fikk panikk og løp min vei. Følte meg latterlig i etterkant, men der og da var det så veldig ekte og skremmende.

  6. Takk som deler dette! Å lese hvordan du opplevde situasjonen får meg til å ikke føle meg så tullete. Jeg sliter skikkelig med dødsangst og frykten for terror er så sterk! Har selv opplevd lignende på trikken og for å si det sånn- jeg fikk panikk og gikk av 3 stopp før jeg måtte ❤️ Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *