HVA ER VERST AV TERROR OG KJÆRLIGHETSSORG?

Categories Personlig

Han gikk ut døren, og tårene kom med en gang. 

“Martine Johansen ringer med Facetime”. Jeg legger på. “Ringer deg snart opp igjen”. Måtte bare ta meg litt sammen først. Jeg ringer opp, gråter litt. “Æ kommer med engang”.

Noen minutter senere spør Isabelle om jeg trenger noen å være sammen med. Jeg svarer ja kjapt, for i dag vil jeg ikke være alene. Det tok ikke lang tid før jeg følte meg bedre, takk gud for gode vennerJeg som klager på at jeg er ensom i Oslo, herregud så teit jeg er.

Martine måtte dra på jobb, og plutselig var jeg helt alene i leiligheten. Det er enda tre timer til Isabelle kommer, og jeg kan allerede kjenne panikken. “Er det sånn det føles ut å være alene her?” Jeg fikk plutselig så vondt at jeg ble kvalm. Hvordan kan man egentlig glemme hvilken smerte kjærlighetssorg gir? Det er jo faktisk helt jævlig. I alle fall denne smerten, for man vet ikke. Hva vil skje? Er det oss? Er det ikke oss? Hva tenker han?. 

Skjerp deg, Sofie. Du har overlevd terror, dette er ingenting i forhold.” Hvorfor skal jeg alltid sammenligne alt med terror? Hvorfor skal jeg aldri tillate meg selv å ha det vondt, for jeg en gang hadde det verre? Hvorfor skal jeg alltid straffe meg selv for å føle smerte over ting som ikke er like ille som terror, for hva er egentlig verst av terror og kjærlighetssorg?. Svaret er vel egentlig enkelt, men man skal faktisk ikke tulle med kjærlighetssorg, for kjærlighetssorg tar liv. Det har skadet mennesker på mange måter, og det er absolutt ikke en lett sorg å bære på. Tenk på alle dumme menneskene som har trøstet med “det finnes mange fisker i havet”, inkludert meg selv. Hva er det for en trøst? Man vil for faen bare ha den ene fisken, så holdt tåta. Plutselig føler jeg meg så dum som tidligere har gitt et sånt råd. Man mener jo aldri noe vondt, men hvorfor ikke bare være der? Isabelle er en person alle mennesker som har det kjipt burde være rundt, for hun spør ikke. Hun får deg på andre tanker, noe som er utrolig deilig. Takk, Isabelle <3 

Dette er første dagen, og det føles ut som at jeg holder på å dø. Det verste er at det er lenge igjen. Det eneste jeg har lyst til er å ta opp telefonen, be han komme hit. Istedenfor ligger jeg i sengen min helt alene. Klokken er 02.25, og jeg vet at denne natten vil bli tøff. Jeg er redd for å sovne. Redd for å våkne midt på natten å strekke meg etter noe som ikke er der. Denne usikkerheten dreper meg

Det gjør derfor ekstra vondt å tenke på alle dere der ute som har det kjipt. Dere som har kjærlighetssorg. Dere som har blitt forlatt. Dere som irriterer dere over meg nå, for det er enda ikke slutt. Kan ikke jeg bare holde kjeft frem til jeg vet? Hvorfor klager jeg når han enda er “her”? Jeg forstår dere så godt, og jeg skulle ønske jeg kunne gi dere en klem akkurat nå. Jeg skal ikke fortelle deg at det er flere fisker i havet som jeg vanligvis gjør, jeg skal bare fortelle at du er tøff, og at jeg beundrer deg… <3

Dette ble skrevet etter første dagen.. og jeg har skrevet et innlegg for hver dag, helt ærlige og ufiltrerte. Jeg vet ikke om jeg vil dele alle med dere, men noen kommer jeg til å dele fremover.

46 kommentarer

46 thoughts on “HVA ER VERST AV TERROR OG KJÆRLIGHETSSORG?

  1. Uff, så trist at du må gjennom noe så vondt. <3 Bruk vennene dine for alt det er verdt, de er der for deg til evig tid. Ingen ting slår en ekte og god venn! <3 🙂

  2. æ forstår dæ så jævlig, kjærlighetssorg e den verste følelsen man kan ha. det e så vondt, sitt med det samme og har hatt den sorgen i 5 månda no uten stopp. masse klemma til dæ sofie!

  3. ❤️❤️
    Jeg tror du hadde nådd ut til mange og hjulpet mange andre om du hadde delt disse innleggende. Jeg tror det hadde gitt mange en følelse av at de ikke er alene om å ha alle disse vonde følelsene og tankene. Jeg har ikke kjærlighetssorg selv, men jeg tror det hadde vært så utrolig godt å lese dette innlegget når jeg selv slet. Ikke det at din sorg får meg til å føle meg bedre, men følelsen av at jeg ikke hadde vært alene i sorgen. For de fleste er alene om å ha slike følelser når de går gjennom et brudd, det er skjelden de rundt oss føler på det samme der og da. Håper du fortsetter med de innleggene du har skrevet om hvordan du opplever hver dag som går etter denne endringen, men kan også forstå om du velger å holde det privat. Du hjelper flere enn du tror!

  4. Har kjærlighetssorg og dette hjalp veldig. Jeg kjenner meg igjen i ALT du skriver. Vi var sammen i 1 og ett halvt år og jeg elsket han mer enn alt. Det funket dårlig og vi tok en pause, vi skulle bli sammen igjen, det var noe vi begge ville. Han har nå funnet en annen og jeg sitter igjen med alle de samme følelsene, han derimot, har gått videre for lenge siden. Det føles håpløst.

  5. Å herregud, som om jeg skulle skrevet det selv! Jeg ble dumpet i går, og jeg klarer ikke slutte å gråte, panikken kommer og tar meg i tide og utide og føler konstant at jeg ikke klarer å puste ordentlig. Det gjør så altfor vondt!

  6. Viktig å skrive om <3 jeg brukte nesten 5 år på å komme over eksen.. vi var ikke sammen et år en gang. Men det er ingen fasit på hvor lenge man må være sammen for å føle kjærlighetssorg!
    Det var vondt i alle de 5 årene, men mindre og mindre for hver dag 🙂 noen dager stakk det like mye som den aller første dagen, men selvom smerten aldri forsvinner lærer man heldigvis å leve med den! Jeg har godtatt at min nåværende kjæreste aldri vil bli min første intense kjærlighet, men forhåpentligvis kan han bli min største <3

  7. Jeg mener ikke å være frekk eller noe nå? Hvis du ikke vil eller orker å svare har jeg full forståelse for det <3 Er det slutt mellom dere?

  8. Nå må du for faen gi deg med å dra opp terror på bloggen din flere ganger i uka. Du har vært på utøya – det har du sørget for at alle har fått inn med teskje. Men dette syntes jeg blir for dumt – at du bruker det for å generere klikk, og for å fremstå som interessant her på bloggen. Du har mer enn utøya å by på, håper jeg? Det er et hån mot de som døde den dagen, så vær så snill og gi deg nå.

  9. Kunne du tatt en blogginnlegg om hvem du var på Videregående? Var du den «kule» eller en av de «ukule»?
    Hvem var favorittlæreren din på Videregående?
    Hadde du kjæreste på Videregående? Og hvordan var videregående for deg?

  10. Kjærlighetssorg er en ting vi ikke kan komme over, men heller komme oss gjennom. Det er ca. seks måneder siden jeg ble dumpet, jeg gren hver dag i fire måneder til det gradvis roet seg ned. Ting har normalisert seg, men det går ikke en dag uten at jeg tenker på han. Sofie, du har all rett til å føle som du føler, selv om det ikke er slutt. Det er beundringsverdig at du kan dele så personlige tanker. Du aner ikke hvor mange du når til. Fortsett å vær sterk!

  11. Ble dumpet for to mnd siden. Hadde glemt hvor jævlig kjærlighetssorg er. Fysøren. Man kjenner det i hele kroppen, ikke bare i hodet. Men uansett hva som skjer, så vil det bli bedre med tiden. Jeg hatet og få høre den setningen også. For når blir det bedre? Nå begynner det og gå gradvis bedre med meg. Heier på dere! Håper dere finner ut av det <3 klem

  12. Jeg har aldri kommentert bloggen din som jeg har husket, og dette var virkelig et bra innlegg. Du får meg og leserne til å sette oss i din situasjon og se hvordan du har det, jeg kjenner hvordan du føler deg når jeg leser det du skriver. Skikkelig skikkelig bra innlegg, håper du har det bra:(.. Vet dessuten hvordan den usikkerheten om fremtiden til forholdet føles, det er helt jævlig…

  13. Jeg har det på damme måte, det er helt jævlig,og vi har vært sammen i 19 år!! Har jo vært sammen med han hele mitt voksne liv, og nå er det over liksom, for godt..😢 Men som sjefen min sa når jeg fortalte at jeg ikke kom på jobb for nå hadde jeg nådd bunnen. Da kan det bare gå en vei nå, og det er oppover.. Og det er det jeg er på vei nå heldigvis…:)

  14. Det blir ikke bedre av at du skriver hvor lei du er deg på bloggen slik at han kan lese det. Det gjør at hans pause med deg blir 100ganger lettere og bedre fordi han slipper og bekymre seg for hvor han har deg. Ikke gi han den oppmerksomheten. Hvis du skal skrive hvor mye du savner han osv på bloggen så leser jo han det? Du burde holde deg for god til og la han vite noe som helst når du ikke vet hva han føler. Og enig me de over her. Ver så snill å slutt å dra inn utøya. Lykke til

  15. Du er veldig heldig som har venner som passer på deg og stiller opp for deg!❤️Ikke alle som har det..

  16. Kjæresten min var utro for noen uker tilbake, helt jævlig følelse. Kjennes ut som en geléklump som bare eksisterer, men verdens største klump i magen som aldri forsvinner.. vi kommer oss gjennom dette Sofie, og for hver dag blir vi sterkere!

  17. Åh. Jeg føler det så inni meg av å lese dette. Blir rett og slett kvalm og uvel. Kjærlighetssorg er SÅ vondt! Det er det verste jeg noen sinne har opplevd. Følelsen man har når man skal legge seg.. og den grusomme følelsen man får når man våkner i panikk midt på natten pga situasjonen man er i. Det er så vondt, så vondt. Jeg ble virkelig tatt tilbake til min første og eneste kjærlighetssorg når jeg leste dette innlegget.
    Kjære, Sofie – jeg kan fortelle deg at hvis utfallet blir det verst tenkelige, så kan jeg love deg at det en dag går over. Kanskje det tar uker, måneder, år – men uansett så går det over til slutt. Jeg hadde kjærlighetssorg i 5 år(!!!) frem til jeg møtte min nåværende samboer. Jeg var sikker på at det aldri kom til å gå over, men det gjør det. Selv om det kan ta en hel evighet.
    Lykke til ❤ Du er ung, vakker, morsom og har hele livet foran deg ❤

  18. Ta en ekstra titt på den tittelen, HVAFAEEEN?
    Trekke paralleller mellom kjærlighetssorg og terror? Snakk om å synke lavt.
    Du er ubrukelig.

  19. Takk for at du deler ❤️Har det på akkurat samme måte, helt grusomt. Men heldigvis finnes det lys i tunellen langt der fremme

  20. Kjærlighetssorg skal man ikke kødde med. Det er faktisk helt (unnskyld språkbruken) jævlig. Jeg så noen over her som skrev at man kommer ikke over det, man kommer seg gjennom det og lærer å leve med det, og det tror jeg er viktig å huske på. Jeg er selv på et sted hvor det skremmer meg å skulle gå inn i noe nytt fordi jeg er så redd for den sorgen, selv om denne nye fyren er helt fantastisk. Han sa forresten noe jeg synes var veldig fint, at selvfølgelig er det vanskelig og gjør vondt og tar tid, hvis ikke hadde det ikke betydd noe. Og det tror jeg man også skal huske. Enten har man vært i et forhold og hatt det fantastisk så lenge det varte, eller så har man lært. Eller begge deler. Og man kommer lengre av å sette pris på de gode tidene og så godta at situasjonen er annerledes nå, også leve livet sitt videre, enn å bare fokusere på hvor vondt det er å ikke ha det man en gang hadde. <3 Ønsker deg alt det beste, og håper dere finner ut av ting. Det blir faktisk bedre, etterhvert, uansett. Jo værre stormen har vært, dess finere er den skyfrie himmelen etterpå <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *