TAR DU IKKE MED BARNA TIL SYDEN? SKAM DEG

Categories Samfunn

I dag tenkte jeg å snakke om noe som har provosert meg lenge. Det har ikke bare provosert meg, det er også noe jeg skammet meg over i mange år. For hva skjer egentlig med at vi normaliserer det å dra på sydentur med barna i sommerferien på lik linje som at vi feirer jul? Litt overdrevent eksempel, men dere forstår hva jeg mener. 

Spørsmålene er ikke “hva skal du i sommer?” det er “hvilket land skal du reise til?“. Det virker som at alle tar det som en selvfølge at man tar med seg barna til syden i sommer, NOE DET IKKE ER. Jeg har selv vokst opp med en alenemor som måtte prioritere mat på bordet og tak over hodet fremfor tur til Gran Canaria. Jeg tror ikke dere kan forstå hvor mye jeg skammet meg på den tiden, jeg var så flau over å aldri ha vært i syden før. Ikke på grunn av at det var et must for meg å reise, men på grunn av alt presset rundt. 

HÆ, skal du ikke til syden i sommer?“, “hahaha, har du ikke vært i syden før?” og ” er dere fattig eller?“. Det var også normalt å fortelle høyt i klassen hva vi skulle i sommer, der 98% skulle til syden mens jeg skulle besøke pappa i Tønsberg. Som ungdom er det IKKE kult å skille seg ut, spesielt ikke når det kommer kommentarer som dette. Jeg tror ingen kan forstå hvor mye jeg skammet meg, og den skammen gikk dessverre utover mamma. Jeg tror ikke bare det var kjipt for meg, men det var nok også kjipt for mamma. Det er aldri lett å være alenemor eller far, og det er akkurat holdninger som dette som gjør det enda vanskeligere. 

Det er helt OK å ta med barna til syden i sommerferien om man har råd til det, men det er IKKE OK at de som ikke har råd skal bli sett ned på. Det er ikke alle som har råd til å reise til syden, noe alle burde ha forståelse for. Selv jeg som tjener godt og kun har meg selv å forsørge på tur synes det ofte er dyrt å reise, hva med hun som skal betale vanlige månedsutgifter + flly, hotell og mat til 2-4 personer? 

Det er kjempedyrt og det er akkurat derfor vi må slutte å normalisere sydenturer. Det er ikke alle som har råd til å reise til utlandet i sommerferien. Jeg fikk ikke reist til syden før jeg var 18 år gammel og hadde begynt å tjene mine egne penger. Og vet dere hva? Jeg hadde en helt fantastisk barndom selv om jeg ikke fikk reist til Gran Canaria hver sommerferie. Det er vanskelig nok fra før å være ungdom, ikke la oss gjøre det verre. 

70 kommentarer

70 thoughts on “TAR DU IKKE MED BARNA TIL SYDEN? SKAM DEG

  1. BRAVO sofie!! vokste selv opp med alenemor og kan absolutt kjenne meg igjen her. jeg var glad om vi fikk oss en tur til oslo.. det burde ikke være en selvfølge å være jetsetter som 12 åring

  2. Vet ikke helt hvilke folk du møter, men jeg kjenner meg ikke ogjen i det hele tatt i det du skriver.

  3. Dette gjorde dagen min altså!Herlighet, dette her var en fryd å lese, altså for en klok dame😍jeg er helt enig. Jeg reiser til syden minst en gang i året men sier det ikke alltid høyt i klassen nettop fordi de som ikke drar noen steder får rare blikk osv. Jeg tenker også at
    Lærerne har en oppgave der, de legger jo også ganske mye press på å fortelle noe spennende fra ferien. Den klassen jeg går i må man si noe etter HVER ja du leste riktig HVER helg? Og hvis man sier man har slappet av i ferien får du de blikkene: var du ikke i syden? Er familien din fattig elrno? Osv osv. Tusen tusen takk for at du bruker stemmen din på denne måten jeg er helt overveldet etter å ha lest dette! Håper dette innlegget blir delt vidre eller noe sånt fordi dette er viktig❤️❤️DU er en fantastisk jente som kan vise så mange sider av deg, du er best❤️

  4. Men kjære deg, det var sikkert i gamle dager? Det er faktisk ikke sånn lenger søte deg❤️

  5. Glad at det ikke er et slikt press i min omgangskrets, aldri merket på det presset og spørsmålet er «Hva skal du i sommer?». Føler ingen dømmer om jeg eller venner av meg ikke skal utenlands

  6. Har mann, ei jente og en gutt, vi har ikke dratt til syden sammen enda, jeg og Morgan har vert sammen i 7 år, har vert til Tyskland sammen en gang, ellers farta litt småturer. Barna våres, Emma og Edwin har heller ikke vert i syden ennå. Det kan vere mange grunner til å ikke ha dratt til syden, jeg og Morgan har f.eks måtte spart en god del penger da vi nettopp har vert igjennom en byggeprossess, det er dyrt og dra til syden. Hilsen Camilla, 27

  7. Dette er så sant !! Jeg kjenner meg igjen i det du skriver/sier ⭐️Jeg kjenner meg faktisk veldig igjen på det spørsmålet om «hva du skal i sommmer» kjempe bra innlegg Sofie ✈️

  8. Dette er så sant!! Og jeg kjenner meg så igjen i dette ! Spesielt denne komentaren «hva skal du i sommer» ⭐️Det er så bra noen faktisk skriver om dette. Kjempe bra innlegg Sofie✈️

  9. Kjenner meg veldig igjen i dette! Første gang jeg reiste til syden var jeg 17 år, og før det maste jeg alltid på foreldrene mine om å reise til syden hver sommer bare på grunn av at det var noe “alle andre” skulle. Vi reiste ofte til Danmark og Sverige i sommerferien noe jeg syns var kjempegøy! Men jeg ble påvirket av andre. For å “bare” reise til Danmark og Sverige var liksom ikke spennende for andre å høre om.

  10. Hva het det spisestedet som du og Martine Lunde var på, på Oslo City? Jeg skal til Oslo i morgen og har såå lyst å dra innom der!

  11. Det er virkelig bra skrevet. Jeg er enig i det du har skrevt. Tusen takk ! Fortsett med det !!!

  12. Hei! 🙂
    Jeg kom til å tenke på innlegget der du og Ine M skrev at dere skulle flytte sammen, også så jeg at det var slutt mellom Ine og Andreas, desverre. Skal dere ikke flytte sammen mer, eller hva skjer? Tenkte også litt iforhold til at du og Morten skal flytte sammen, så altså om du og Ine ikke skal bo sammen lengre, eller om du flytter direkte sammen med Morten? Prøvde å lete etter et innlegg på dette, men fant ikke. Håper alt er bra med deg, foresten! 🙂

  13. Vel, nå er ikke Gran Canari et populært reisemål på sommeren uansett, ganske livløs tid på året faktisk. Gran Canari egner seg mest i vinterhalvåret, Marbella eller sør-Frankrike er sommerens feriesteder, eventuelt Toscana.

  14. Veldig bra skrevet !
    Jeg tror det helst er oss voksne som henger oss opp i det med å dra til syden – men for barna så spiller det ingen rolle. Det er tiden barna har sammen med fmilien sin som betyr noe – vi var aldri i syden da jeg var liten. Men vi pleide å være på camping tur til sverige, på ferie hos Oldemor eller annen familie eller på hytta i finmark. Det var helt topp ! Og selv om hytta var av enkleste standard med ute do og uten innlagt vann, vi måtte hente vann fra bekken – vi hadde det hwlt fantastisk !
    Men det er klart at jo mer fokus samfunnet setter på at man må reise til syden, jo mer skambelagt blir det kanskje blandt unge ? Fordi det legges fram som et problem. Eller er det blandt voksne det blir en skam ? Og det er veldig synd og unnldvendig. Jeg har sett prisene for en familie på fire, så koster det ganske mye med hotel og overnatting, de aller fleste ligger rundt 50 000,- og ganske mange som ligger på 60 000 til 80 000,- også ! Det er vanvittige priser, og i tilegg skal man ha lommepenger mens man er der.
    Det trenger ikke være så avansert – det kan være fint å være hjemme å kose og hygge seg også, med strand turer, vannspreder i hagen og turer i nærområdet feks.

  15. Hei, jeg syntes du får frem et veldig viktig budskap i det du skriver😊Jeg kjenner meg 100% igjen , har altid hat det sånn og jeg er nå 20 år og har enda ikke vært på ferie sammen med familien 😊 Det var ganske tøft og måte sitte i klassen og fortelle , jag har bare vært hjemme i sommer , mens resten av klassen hadde vært på ferie til syden og da snakker jeg om hele klassen for jeg var den eneste i min , men jeg tenkte også, jeg forteller om min sommer , de om demens , jeg har kost meg på min måte og dem på demes ❤ fortsett og få frem så fine ting, dette er det mange som faktisk ikke legger merke til kun som noe som man kan plage andre med ❤ og for siste gang bra skrevet ❤😊

  16. Mine foreldre var ikke rike og derfor ikke kunne reise til syden. Nå er jeg en voksen og tjener penger derfor sparer jeg penger for at jeg og min datter kunne ha ferie i syden minst to ganger pr år. Jeg er glad og bryr ikke om andre

  17. Alt er relativt er det jeg vil si. På Oslo Vest var det krise å si man skulle til syden. Om man ikke hadde hytte ved sjøen så ble man sett på som fattig. Om man skulle til Granca så holdt man klokelig kjeft om det. Man kunne til nøds fronte en tur til Marbella eller syd-frankrike, men det måtte være til eget sted. Hotell var for fattiglapper.

  18. Så hjertens enig med deg Sofie 😊😊 ikke alle barn kan dra t Syden pga d er dyrt for f eks aleneforeldre… og nei-d er ikke gamle dager d var sånn… er fortsatt slik…og ja-lærerne har en viktig oppgave her…
    Godt skrevet og kloke tanker fra deg !!

  19. Så enig med deg! Nå er jeg 23, har enda aldri vært i syden! Å før hadde jeg jo kjempelyst å reise, men nå er jeg ganske likegyldig, har jo nesten vært syden i Oslo den siste tiden å jeg tror jeg er kurert 😂

  20. Hva skal vi dra med barna til syden etter? Når vi har så flott fjellheim. Sydenturer er oppskrytt😂

  21. Godt skrevet. Hver sommer reiste jeg og mamma nordover der vi kom fra og tilbringe noen uker før vi fortsatte ferien i sør gjæslinga. Den kjedeligste plass på jord. Hver vinterferie påske ferie og sommer og høst. Jeg hata den plassen. Så da pappa solgte huset der var det endelig over. Har aldri hvert i utlandet men skal legge av mye penger for en tur skal jeg ha. God sommer.

  22. Jeg vil si det er flaut hvis man kjenner bedre til andre land enn sitt eget.
    Hva er vel vakrere en sommerdag enn Lista, Farsund kommune? Det er her jeg bor 🙂 Kilometerlange strender og et vakkert lys. Hva med Helgelandskysten? Finnmark? Folk flest vet ikke hvor vakkert og allsidig vårt Norge er.
    Ta med telt og kjør på veier utenfor europaveiene. Kjør uten mål og mening og opplev det vakre, gamle landet vårt.

  23. Jeg jobber som barneskolelærer, og er veldig bevisst på akkurat dette her! Hver gang temaet kommer opp, så lar jeg de ikke fortelle helt selv hva de skal i ferien. Jeg spør om det er noen som skal spille fotball, spise is, kanskje besøke besteforeldre osv. På den måten tar jeg heller fokus på generelle situasjoner de fleste kanskje møter på, og det er nesten motsatt. Ingen reagerer dersom noen sier de skal reise til utlandet feks, og ser på det som like viktig som å spille fotball feks 🙂

  24. Alltid skal alenemammaer og barn bli gjort til ofre. Jeg er alenemamma til to barn og vi reiser 5/6 ganger i året. Skaff dere utdanning jenter og 100% jobb

  25. Kjenner meg lite igjen i dine betraktninger om sydenpresset blant barn. Du sier du så deg nødt til å feire ferien i Tønberg. Har selv hytte på Hvasser og foretrekker dette over en sydentur 10 av 10 ganger og når man ser trafikken over bybroen i Tønsberg i sommermåndene kan det se ut som mange andre også gjør det. En av verdens vakreste skjærgårder som tilbyr kun et kort seilas over til den svenske østkysten hvor det er perler på snor hva gjelder havnebyer. Igjen er dette 10 av 10 for min del ovenfor en gjerrig charterferie til Granca. Meg om det så klart.

  26. Kjenner meg så igjen, kom meg bare til byer i Norge med besteforeldrene mine. Hadde ikke flydd før jeg var 16 og da fikk jeg min første utenlandstur til London med mamma, hun er alenemor hun også

  27. Klarer man ikke å gi barnet sitt en sydentur om det er viktig for ungen så er man faen meg patetisk, eller blitt uføretrygdet uten forsikring, evneveikt. Prioriter bort junken, røyken, sminken, dilldall idioter handler på nett. Det er faen meg 100 plasser å spare inn en sydentur. En hoppåtur for familen koster mindre enn en mnd m bompenger!!! Blogg heller om selvsentrerte foreldre som ikke fortjener barn

  28. Dette innlegget traff veldig! Vi måtte skrive/ fortelle hva vi har gjort i sommerferien selv på ungdomsskolen. Jeg var så flau over å ha vært hjemme at jeg pleide å lyve, haha!

  29. Veldig bra skrevet og noe som folk må tenke på. Hører barn allerede i barnehagen skryter av ferien og ikke vil høre på dem som ikke har gjort det samme. Og ja det er jo foreldrene som gjør dette. Min 2 fantastiske barn med far i 100% stilling og syk mor som venter på nav( som tar en evighet) skal 16 dager til dyreparken med show i en campingvogn fra 80 tallet. De elsker det og var det første de spurte om når campingvognen ble tatt frem etter vinteren. Barna bestemte ferien. For oss koster 3 ukers campingtur det samme som 1 uke i syden( og noen ganger billigere med campingtur helt avhengig av hva vi gjør og spiser), så valget er veldig lett. Jeg kunne ærlig talt ikke reist til Syden heller med to aktive barn. Har blitt bedt med men takket nei pga upraktisk sted, for mange som skulle bestemme når og vi skulle være hele tiden og ett sykt barn. Mannen dro og var sjokkert over hvor mange fulle foreldre det var der og barn som løp rundt i gatene foran mens voksne menn gikk rundt og tilbød alle dop. Han var glad jeg og barna ikke var med. Ferien er hva man gjør det til uavhengig av hvor man drar. Desverre mener mange at alle har råd til alt i dag men det er ikke sant. Kanskje vi tar en tur til Syden når barna blir eldre og alt har ordnet seg for meg, men har det ikke travelt. Jeg har vært i Syden en gang med min mormor og aldri lidd noen nød av den grunn.

  30. Moren min er i uføretrygda… men hun har tatt med meg på ferie vær dag i 13 år!! Handler ikke om at man er alenemor eller har ikke penger . Alt handler om hvordan man sparer!! Skjerp deg.

  31. Eg syns det er herlig å slippe å reise med fly og alt stresset som følger med.Det er jo ikkje ferie,men safari.

  32. Er veldig bra at du setter fokus på dette. Er mange barne fam som ikke har råd til ferie. Reagerer på kommentaren til Alenemamma. Til deg vil jeg si jeg var alenemor . Ja jeg tok høgere utdannelse for at jeg skulle få en bra jobb og god økonomi. I dag er jeg revisor. Ja jeg tjener godt å kan reise så mye jeg vil..men det var ikke slik da min datter var liten .da kunne vi ikke reise noen plass i ferien. Og desverre så er det sånn at selv om du tar utdannelse og er i 100 % jobb så er det fremdeles sånn at de ikke har økonomi og reise til Syden.

  33. Nå er jeg litt eldre enn deg. Jeg er 27 år. Jeg dro til syden 2 ganger når jeg gikk på barneskolen. Jeg følte aldri det var flaut på barneskolen ang det med ferier men det presset ift feirer og ting har bare blitt verre synes jeg.
    Jeg gjorde ting som var nesten som syden.. reiste andre steder i Norge, var i Danmark en sommer for eks, Tjøme var jeg på.. for eks. Jeg synes sånne ting kan være like bra som syden.
    Jeg vil gjerne reise mye med barna mine med det er litt for å få opplevd mye i mitt eget liv. Jeg synes ikke livet skal stoppe opp når man får barn.
    Men det er idiotisk at det skal være SYND på barn som ikke drar til syden. HALLO! Tenk så heldige vi har det i norge. Vi har sykt fin natur! De aller fleste har det de trenger eller så får man hjelp til det! Hvorfor skal man måtte være i utlandet for å ha en fin ferie?
    Og helt ærlig
    Barna mine skal være ganske store når jeg skal reise med de – fordi.. det er virkelig altfor mange fulle mennesker i syden. Her i Norge kan man skjerme barna fra sånt.
    Tenk de barna som får vært i syden men som ikke egentlig koser seg. De skaper minner på barneklubber eller ved å se foreldre bli fulle. DE barna synes jeg synd på!
    Veldig viktig tema Sofie! Jeg kunne ønske flere ferierte i Norge jeg! Vi har et så fint land 😊

  34. Er 19 og har aldri reist til syden pga dårlig forhold hjemme, endte med å flytte ut som 15 og har fortsatt ikke dratt til syden. For man har ikke alltid råd til sånt! Elsker dette innlegget!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *