HVA GJØR JEG OM JEG ER GRAVID?

Categories Personlig

Siden det er fredag og “let’s talk about sex” tenkte jeg å ta opp et tema som har skremt meg en god stund nå. “Hva gjør jeg om jeg er gravid?“. For hva f*en gjør jeg egentlig om jeg er gravid?

Det er vel ingen hemmelighet at jeg ikke ønsker barn akkurat nå. Jeg synes det er stressende nok med Celine, så hvordan skulle jeg hatt tid til både barn og Celine? Alt handler om prioriteringer selvfølgelig, men jeg er oppriktig ikke klar for å gi fra meg alt jeg elsker nå. Selvfølgelig tror jeg nok at det vil være verdt det når man først får barn, men det er absolutt ikke noe jeg stresser med. Jeg klarer ikke å se for meg selv som mor før jeg er nærmere 30 år. Jeg vil først reise masse, få meg et hus og ha bygget videre på jobben min. Jeg vil at ting rundt meg skal være stabilt og at jeg har roet meg ned innvendig. Vi alle vet hvor stresset og rastløs jeg er. Ikke en god kombinasjon med barn, haha. 

Jeg har ikke hatt mensen siden før Isabelle, Martine og jeg dro til Los Angeles noe som begynner å bli en liten stund siden nå. Dere kan tro jeg har vært både panisk og stresset de siste månedene, for hva skjer? Hvorfor får jeg ikke mensen? Er jeg gravid? Hva gjør jeg da? Hva vil Morten si? Ingen av oss ønsker barn nå, så det er absolutt ikke en situasjon vi ønsker å være i. 

Denne Snapchaten sendte jeg til mine nærmeste venninner rett før jeg skulle ta testen jeg var livredd for. Jeg var 98% sikker på at det kom til å stå “gravid”

Dere kan tro jeg ble sjokkert da jeg fikk dette opp. Jeg tok en test for en stund tilbake som også sa “ikke gravid”, før jeg tok disse testene med en dag mellom. Jeg har med andre ord tatt tre tester og alle sier det samme, så jeg har endelig klart å slått fra meg tanken om at jeg er gravid. Jeg må likevel komme meg til legen for en sjekk, for det kan vel ikke være normalt å miste mensen så lenge? Det har i alle fall ikke skjedd meg før. Jeg synes også det er bedre å teste seg en gang for mye enn for lite. 

Som dere sikkert forstår så har jeg tenkt mye i det siste, i tilfelle det “verste” skulle skje. Jeg kom likevel ikke frem til et svar, noe jeg kanskje ikke tror er mulig før man er i situasjonen selv. Jeg har tenkt mye på hvordan det ville bli mottatt av dere også, noe som gjør meg veldig nysgjerrig på deres meninger rundt graviditet og abort. Hva tror du at DU ville gjort? Synes du det er greit å ta abort?

Spør du meg må det være opp til hver enkelt hva de føler er rett og galt, og at det ikke finnes noe fasit på det. Hva tenker du?

31 kommentarer

31 thoughts on “HVA GJØR JEG OM JEG ER GRAVID?

  1. Jeg tenker som så at man ikke skal bruke abort som prevansjon. Altså – hvis du ikke bruker prevansjon og ikke tar en angrepille dagen etter, så er det «feil» å ta abort. Jeg er absolutt ikke imot abort, og skjer det én gang så er det greit i mine øyne. Skjer det flere ganger og man enda ikke har begynt på prevansjon – så syns jeg det er feil. Bruker du feks p-stav, p-piller ol. men likevel blir gravid, så syns jeg ikke det er noe galt å ta abort hvis man ikke er klar for det. Dette er noe man må føle på selv! Jeg ville nok tatt abort hvis jeg hadde blitt gravid nå, selv om kjæresten min ikke ville at jeg skulle gjort det. Jeg vil ha ting litt mer på plass først før jeg evt. kunne tenkt tanken på barn, og jeg er fortsatt der at jeg har mareritt om å være gravid.

  2. Jeg har egentlig aldri vært flink med prevensjon så ja jeg kan takke meg selv. For 5 dager siden fant jeg ut jeg er gravid. Noe jeg ønsker en dag i fremtiden men ikke nå. 3+ sto det. Jeg og kjæresten prøver igjen etter total tillit svikt fra hans side. Økonomien vår er heller ikke på topp , jeg fant en god venn klarna som ikke er så god venn som jeg betaler bed nå. Alt tilsier at ett barn ikke er riktig nå. Jeg har alltid forstått og være i den situasjonen er vanskelig. Men man aner ikke hvor vanskelig. Jeg har aldri grått så mye på lenge værtfall som jeg har gjort disse dager . Gått frem å tilbake på hva jeg vil. Spydd, ømme pupper , merker alt forandres. Vi er nå enige om å ikke beholde , til tirsdag skal jeg ta abort … man kan ikke sette seg inn i situasjonen før man er I den selv. Jeg ønsker ingen den situasjonen . Så vær forsiktig kjære Sofie <3 for denne situasjonen jeg er k nå, er smerte , vondt , psykisk og fysisk. Hormoner på kryss og tanker som ikke får bestemt seg . Så vær forsiktig , jeg unner deg ikke dette

  3. Nå har jeg vært i denne situasjonen to ganger. Første gangen var jeg 17 når jeg oppdaget at jeg var gravid. Kjæresten var det “slutt” med trodde alle. Det var et giftig forhold og han var narkoman. Jeg fikk ikke møte han, men jeg gjorde det bak ryggen til foreldrene mine uansett, så ble jeg gravid. Jeg var livredd og tenkte abort med engang. Det sa alle irundt meg at jeg MÅTTE gjøre også. Etter en stund sa foreldrene mine at de støttet meg uansett hva, så jeg valgte og beholde og ble 100% alenemor.
    Så ble jeg gravid igjen i 2016. Det var to dager siden kjæresten gjorde det slutt og jeg tok en test som ble positiv. Jeg sa at jeg ville ha time til abort da jeg hadde nok med eldstemann og ikke følte jeg var i stand til to på dette tidspunktet. Barnefar sa også at jeg måtte ta abort. Jeg var til legen et par dager senere og jeg så på pcskjermen at det sto at jeg ønsket abort osv. Da ombestemte jeg meg tvert. Hadde allerede fått sett på ultralyd og alt og jeg hadde ikke klart å leve med meg selv om jeg hadde tatt abort. Hadde ihvertfall slitt med psyken i lang tid etterpå.
    Jeg dømmer ingen uansett hva de velger å gjøre. Er man ikke klar så er man ikke klar. De eneste jeg ikke støtter er de som ikke bruker prevensjon og bruker abort som det. Det er det styggeste jeg hører.
    Man må nesten bare drite i hva andre sier. Hadde jeg hørt på alle andre har jeg ikke hadd de to vakre sønnene mine og livet tror jeg ikke hadde sett bra ut. For meg ble det en forandring til det positive og jeg elsker det.

  4. Min mensen var veldig sein en gang, men til slutt kom den. Har aldri vært så glad for å få mensen før hahaah

  5. Syns visst du ikke går på prevensjon at det blir det feil å ta abort, men visst du går på prevensjon så e det et valg du må ta selv som andre må respektere for da har du jo ikke valgt dette selv. Men jeg ble gravid som 17 åring å hadde to barn før jeg var 19.. jeg valgte ikke abort med førstemann fordi jeg gikk ikke på prevensjon men med yngste mann gikk jeg på prevensjon men ble gravid likevel, men da hadde jeg jo allerede et barn så tenkte det gikk fint å det gjør det 🙂 ikke vær redd for om du er gravid eller ei for uansett den dagen du blir gravid så ser du kanskje ting litt annerledes 🙂

  6. Din kropp, ditt valg! Ønsker du ikke barn skal du selvsagt ikke tvinges til å bære fram et barn i 9 måneder, samt ta vare på det i 18++ år. Takk Gud for 70-tallets kvinnekamp sier nå jeg💜💜jeg tror debatten om å bruke abort som prevensjon egentlig ikke er så nødvendig. Jeg tror ikke så mange bruker abort som prevensjon. Men er uhellet ute, så skal man selvsagt ha rett til å bestemme over egen kropp.

  7. Tok abort som 19-åring og har ikke angret en dag. Livet mitt var mørkt på denne tiden, så var nok derfor det har gitt meg bare godt i ettertid.
    Jeg hadde droppet ut av VGs etter å ha gått 2. klassen for andre gang, var i forhold med en som gikk i militæret og bare brukte meg når han var hjemme for sex. Jeg hadde mye plager, både pga mobbing på skolen (siden jeg gikk 2. klassen på nytt) og fordi jeg ikke hadde det fint hjemme heller.
    Alle disse tingene resulterte i et drop-out fra skolen. Fikk jobb i drømmejobben etter det, og fikk et nytt syn på livet. Var klar for å gjøre alt for å studere det jeg ville.
    Jeg fikk også sett, da jeg var blitt mer psykisk stabil, hvordan jeg egentlig var blitt behandlet av han som skulle være kjæresten min. Planen var å gjøre det slutt når han kom hjem fra militæret, men da han kom hjem fortalte jeg han heller at jeg var gravid.
    Jeg fikk sjokk av at det var sant, fordi vi hadde brukt prevensjon. Valget var vanskelig og jeg ville egentlig ikke ta det, ville bare det sku gå bort av seg selv uten at jeg måtte gå igjennom en abort.
    Valget var aldri feil, og føler aldri jeg har vært gravid. Det er surrealtisk og merkelig å tenke på at jeg har hatt noe voksende inni meg som jeg valgte å ikke ville ha.
    Nå, i dag, er jeg ferdig med VGs, jeg har tidenes BESTE kjæreste og er så vanvittig lykkelig. Der og da var aborten smertefull og trist, men har ikke angret en dag. Tror mye har med hvordan man får det i ettertid, og at det er viktig å tenke på at man skal gi et verdifullt liv til det man skal bære frem.
    Når jeg blir gravid med han jeg er sammen med nå, tror jeg det blir noe helt annerledes enn når jeg ble det sist. Vil ikke bli det enda, men vet at jeg aldri ville tatt bort noe vi har skapt sammen, selv om det ikke er noe vi vil enda.
    Abort er vondt og trist, men alle må gå inn i seg selv og se framover og se hva som passer for både seg selv og barnet. Uten jobb, i ustabilt forhold og uten utdanning er ikke noe godt grunnlag for et barn å ha. De fortjener mye mer, og det var det jeg ønsket å gi mine barn og har ønsket å gi hele livet.

  8. Jeg har hørt at mensen kan bli veldig ustabil hvis man trener for masse, og du trener jo veldig mye…. (det var også mange andre ting som kunne skje hvis man trente for masse)❤️

  9. Du tar jo p-piller og hvis du stresser og har mye å gjøre kan mensen bli utsatt. Mensen kan også bli utsatt når man går mye ned i vekt, spiser lite mat.

  10. Hadde det vært meg om jeg ble gravid i en alder av 18 år som jeg er nå, hadde jeg får det første aldri vært klar få å håndtere et barn.. men samtidig hadde jeg ikke tatt abort, jeg synes abort er heilt forferdelig.. varierer selvfølgelig fra person til person om du greier å ta hånd om et barn i en ung alder, noen greier det mens noen greier det ikke. Alle har jo forskjellige meninger om
    Abort, noen er for abort mens noen er imot.. så folkelige meninger blir det uansett..

  11. Jeg synes det er helt greit å ta abort. Er man i denne alderen, så er det ikke alle som vil ha barn eller klarer å ta vare på ett 🙂
    Jeg tror hvis man er mye stressa og stresser en del, så får man ikke mensen. Eller da kommer det ikke 🙂 og så begynner man å stresse enda mer når det ikke kommer bare av det, så da blir det håpløst, hehe 🙂

  12. Jeg har tatt abort to ganger før (ble gravid mens jeg brukte p-piller) men det passet seg ikke med barn på det tidspunktet og har aldri angret meg på at jeg gjorde det før jeg ble gravid en tredje gang noen år senere og beholdt. Først da jeg fødte datteren min og så fikk oppleve den intense kjærligheten og alt det der, så gikk d opp for meg hva jeg hadde gjort tidligere og nå blir jeg utrolig lei meg om jeg tenker på de tidligere abortene.. Hadde ikke klart å tatt abort igjen da det ble mer ?virkelig? nå om du skjønner :/

  13. Til Nina Cecilie: vær så snill, håper du har innsett at ved riktig bruk av prevensjon så kan man fortsatt bli gravid. Hvis du ikke har skjønt det enda, så er det virkelig på tide å få opp øynene og forstå at graviditet kan forekomme uansett.

  14. Det er vell helt utifra hvilken situasjon du er i vil jeg si:) Jeg ble gravid i fjor, som student, uten fast partner og med en blodkristen familie så for meg var valget veeeeldig lett, jeg kan jo ikke oppdra noen når jeg såvidt har penger til meg selv. Angrepille er dyrt som student så det var grunnen til at det gikk litt dårlig for min del, og jeg fant ikke utav at jeg var gravid før etter 10 (!!!???) uker, så jeg var heldig og fikk lov til å ta abort så sent og:) men jeg tenker at hvis situasjonen hadde vært annerledes hadde jeg nok ikke gjort det:)

  15. Har ikke du en sykdom som gjør at du ikke kan ha sex? Hvorfor trodde du at du var gravid når du ikke har hatt sex?

  16. Slutt med den helvetes clickbaiten !! Du er ikke gravidd, slutt å lat som og vær oppmerksomhetssyk

  17. E personlig kunne aldri tatt abort. Har alltid tenkt at om e blir gravid så behold e, hadde ikkje takla å ta abort. Vart gravid som både 16åring å 20åring, begge ganga va e fast bestemt på å behold. Livets gang va dessverre ikkje enig å e spontanabortert begge gangan, men tenk fremdeles om e bli gravid nu så e ikkje abort en ting e kunne jort.
    Men samtidig så mein e at dæ e opp te kvær enkelt te ka de vil. Å at man skal respekter andre sine valg uansett om dæ e å behold eller ta abort. Å vest du blir gravid å ikkje e klar før et barn, verken økonomisk, fysisk eller psykisk så har du den retten te å ta valget om abort

  18. Hadde en veldig god venninne som ikke hadde mensen på veldig lang tid av gangen, og den var ekstremt uregelmessig gjennom flere år uten at det lå noen åpenbar grunn til. Jeg selv mistet mensen i to år mens jeg hadde anoreksi, og det tok lang tid før den kom seg på plass igjen, og det var ikke før hormonene i kroppen stabiliserte seg på blodprøver – Du som har trent hardt i en god periode av livet kan jo ha ettervirkninger av dette kanskje? du bør sjekke blodverdiene til legen for evt mangler eller stoffskifteproblemer og ta en gynekologisk sjekk, ellers er du kanskje bare stresset. SÅ mange ting kan spille inn, og skjønner veldig godt at det er stressende å være redd for å være gravid hver mnd ♥ dra til legen for å få en grunn og en slags trygghet du. Hadde heller ikke ønsket noe barn nå, føler man har mye man kan få opplevd uten barn når man er ung (for eksempel reiser) – ingenting vondt mot de som får barn tidlig tho 🙂

  19. du over her har helt tydelig ikke vært i denne situasjonen før.
    La meg minne deg på, at vi som velger å ta abort ikke gjør det med glede. Det er noe vi bærer med oss resten av livet. Jeg var sammen med en idiot (uten å si hva han gjorde mot meg i 5 år), gikk på p-piller, og var plutselig gravid. Kanskje med pilla, kanskje fordi jeg hadde glemt å ta den en dag.
    Poenget mitt er..
    INGEN vil ta abort for å fjerne et barn
    MEN, mange som tar abort tar det før barnet blir et ordentlig foster, før du deler blod ol. med fosteret, nettopp fordi de IKKE er egoistiske. Fordi de setter et barn foran seg selv, og ser at HEY jeg har ikke alt på plass, jeg kan ikke få barn nå, for babyen sitt beste, og velger med det å vente til alt er på plass.
    Kjære dere, ikke uttal dere før dere vet situasjonen.
    Jeg har nå hus, fast jobb og trygt forhold, og først nå er det greit å begynne å tenke på andre.
    Det er rett og slett egoistisk å få barn tidlig, når du selv ikke har funnet ut av hvem du er. end of story

  20. uregelmessig mens kan skyldes hormonforandringer, kostholdsendring, psykisk ubalanse, og mye annet.
    Ville ikke tenkt så mye på det. jeg er 28, og har aldri hatt stabil mens. Noen har rett og slett uregelmessig syklus

  21. noen ganger kan det ta lang tid før det vises på graviditetstest at man er gravid. Noen produserer mer HCG fortere enn andre. Ta en blodprøve hos legen for å være helt sikker:)

  22. Jeg har ikke mensen og det er fordi jeg er for tynn til det, men der er ikke du, så det må ha med at du har gjort sånne plutselige endringer i kost og trening

  23. Om du stresser veldig mye, og tenker hele tiden at du er gravid- kan mensen bli forsinka, og du begynne å få et «innbilt svangerskap»
    Så kanslke om du prøver å stresse ned litt, så kommer nok mensen tilbake!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *