VÅKN OPP, IDIOTISKE TURISTER

Categories Samfunn

I går kom jeg over et bilde på Facebook som mildt sagt gjorde meg skikkelig forbanna. Bildet viser en hest som har det alt annet en bra (for dere som ønsker å se bildet så har jeg delt innlegget HER). Man skulle virkelig tro og håpe at vi hadde nok informasjon i 2018 til å ikke støtte attraksjoner der dyr brukes som en ferie-aktivitet. Det sjokkerer meg like mye hver gang jeg ser at noen bruker hestetaxi eller tar med seg barna for å se å hoppende delfiner. Det er jo så vakkert, er det ikke? 

Jeg spør meg selv ofte, er mennesker så forbanna egoistiske at vi driter i at vi støtter dyremishandling, eller er vi rett og slett bare idiotiske uvitende turister på ferie? Jeg vet helt ærlig ikke hvor mange ganger noen må snakke høyt om at det ikke er bra å dra på sirkus, dyreparker eller generelt bruke attraksjoner der dyr brukes som taxi eller blir holdt i fangenskap for at enkelte skal forstå? 

I mitt hode sier det seg selv at for eksempel hestene i New York ikke har det bra der de hver eneste dag blir brukt som taxi for mennesker som er for late til å bruke sine egne ben. Jeg elsker New York, men den forbanna dyremishandlingen som tillates i Central Park trekker ned trivselen min veldig. Så er det bare å spørre seg selv, hvorfor er det slik? Jo, for at idiotiske turister betaler for det dag etter dag. Så lenge de tjener penger så driter de i at hestene ikke har det bra, så enkelt er det faktisk. Til dere som mener noe annet, LES DETTE. Så håper jeg samvittigheten din er god om du er en av de menneskene som har støttet dette i NYC eller andre byer 🙂

Jeg bare lurer, når skal dette ta slutt? Barna deres trenger ikke å dra i dyreparken eller oppleve dansene og flyvende delfiner for å ha en bra opplevelse på ferie. Hva med å heller lære barna at dyrene der ikke har det bra og at det faktisk ikke er OK å betale tusenvis av kroner til en slik industri? Det er så utrolig mye annet man kan gjøre når man er på ferie enn å støtte en grusom industri som kun tenker penger.

Det er på tide at enkelte mennesker legger egoet sitt til side å våkner opp. 

60 kommentarer

60 thoughts on “VÅKN OPP, IDIOTISKE TURISTER

  1. Nå har dyrene det utrolig godt i dyreparken i Norge nede i Kristiansand. Ser at de trives og får det de trenger.

  2. Kommenterer aldri på noen blogger, men dette!!! HALLELUJA 👏🏼👏🏼👏🏼 Tusen takk for at du prøver å få opp øynene til folk, og bryr deg om hvordan dyr har det ❤️ Blir SÅ glad av å lese sånn som dette.

  3. Tina: Så du mener oppriktig at dyrene i dyreparken har det bedre der enn hva de ville hatt det ute i det fri? Nummer en, de holdes i bur. Nummer 2, det kommer turister dit hver eneste dag som oppholder seg rundt disse dyrene. Jeg tviler ikke på at de tar godt vare på dyrene, men du kan virkelig ikke komme her å si at de har det bedre i en dyrepark enn hva de hadde hatt det der de egentlig hører hjemme

  4. Det finnes faktisk veldig mange BRA dyreparker hvor dyrene har det helt fint. Disse dyrene har aldri vært i det ville og fri, så de vet faktisk ikke hva det vil si å være fri, så får de er livet i «burene» helt fint. Å de går faktisk ikke i små bur. De som trenger det har store flotte innhegninger. Men noen dyr krever faktisk mindre plass av forskjellige årsaker.
    Anbefaler deg å se dyrepasserne på sumo. Så får du se bak kulissene i dyreparken i Norge. Men Selvfølgelig så finnes det mange dritt parker. Og beste taxi er ugreit. Delfin show vil jeg ikke uttale meg om for vet ikke noe om delfiner, eller hvordan de behandles. Men poenget mitt er at dyreparker er ikke nødvendigvis en dårlig ting for dyra.

  5. Jeg spør meg selv ofte er mennesker så forbanna egoistiske at de spiser dyr og bruker sminke som er testet på dyr – du gjør begge deler… (jade iknow du spir “veldig lite kjøtt” men du støtter allikevel industrien selvom litt selvfølgelig er bedre enn mye). Så bra at du prøver å engasjere men det funker ikke heelt når du ikke er like bevisst og flink på de andre områdene som dessuten er superenkle og unngå å være dårlig på. Det å bruke sminke som ikke er testet på dyr er ikke så vanskelig:) (bare les deg opp på det, og jeg har sett deg bruke sminke flere ganger som er testet på dyr) samme med å unngå og spise kjøtt. Kjære deg, er du så glad i dyr så legger du fra deg kjøttet og begynner å bli bevisst på andre områder i tillegg og ikke bare de du selv velger å fokusere på… plis! Sorri at dette er litt hard kritikk

  6. Anonym: Som jeg skrev over her så tviler jeg ikke på at dyrene blir behandlet bra, ikke på noen måte. Men det er jo ingen hemmeligheter hvor disse dyrene egentlig hører hjemme og at tusenvis av turister hver eneste dag ikke er det beste alternativet 🙂

  7. heidi: heidi: Jeg er absolutt ikke perfekt selv og prøver hver dag å bli bedre. Det jeg synes er synd er at med engang man velger å bruke stemmen sin eller engasjere seg i noe så skal man alltid få høre alt man gjør galt. Jeg tror ikke det finnes et menneske på denne planeten som gjør alt bra. Jeg tror på at så lenge alle kan gjøre en liten forskjell så vil denne verden bli et bedre sted. Man må finne de tingene man bryr seg om å kjempe for det. Jeg har funnet mine ting og velger derfor å snakke om det på min blogg. Jeg spiser nesten ikke kjøtt selv, og prøver bevisst å holde meg unna sminke som er dyretestet. Det er ikke alltid det går og da er det mer enn gjerne bare å si ifra 🙂

  8. Kunne ikke vært mer enig! Få slutt på dyremishandling og utnyttelse av dyrets liv for egen opplevelse. Dette gjør meg kvalm! Godt at det er mennesker der ute som står for sine meninger.

  9. Tusen takk for at du tar opp dette! Er viktig og få disse tingene fram i lyset da altfor mange er så naive til å tro at dyrene har det fint i fangenskap. Det er skummelt at så mange tror at dyr har det fint i fangenskap så lenge de ikke har opplevd å være i det fri. Det er viktig å huske på at dyrene har instinkter de ikke får brukt og det gjør dem frustrerte og det har skjedd flere ganger i dyreparken at dyrene går ut på hverandre fordi sannheten er at ikke alle dyr kommer overens heller, og da har det dessverre resultert til døden.

  10. Ikke ta alle hestedrosjer under en kam. Uten for København er det vanlig med hestevogn fra toget og inn til forlystelsespark eller ta en kjøretur rundt i skogen. Tror ikke jeg til dags dato har sett en hest ute der som ikke liker det den driver med. Kuskene tar vare på hestene sine. Mødte én gang en kusk med hesten sin som var på vei hjem fordi han syns hesten hadde jobbet nok, og har snakket med en kusk som likegreit bare ga hesten sin fridag fordi det var for varmt. Ja jeg er fullt klar over ikke alle turist dyr har det bra, men drar ikke alle under en kam for det.
    Utover det er jeg enig med deg i mye av det du skriver i innlegget her:)

  11. DETTE er det beste innlegget jeg har lest på en blogg!! Jeg gråter så mye over dyrelidelser. Jeg har reist verden rundt på luksusreise, MEN så ser jeg dyr lide! Nå er det nok! For to år siden sa jeg at jeg ikke vil mer til Maldivene, Bali, New York og så videre. Stopp dyremishandling! Tenk på hestene! Jeg har tatt til Norge, 3 hunder, en katt og prøvde lenge med en geit. Geita fikk jeg heldigvis avlivet da den fikk fritt uten mat. Vis respekt for dyr!

  12. Hva med å droppe å kjøpe alle de fæle veskene og skoene fra Cucci, LV, Birkin, Dior, Chanel etc. som bare er produkter av groteske lidelser og død ?? Kjøp heller fra Charles and Keith http://www.charleskeith.com Der er alt helt uten skinn, tortur og lidelser, hvis dere virkelig vil yte og ofre noe mener jeg. Hilsen happy and proud veganer…..

  13. Jeg har sett dette innlegget selv. Personen som har lagt det ut har stjålet bildet fra en nettside, og later som om det er en hest hun har sett i Tyrkia, selv om hun egentlig ikke har noe peiling om bakgrunnen bak bildet. Jeg synes det er helt greit å stille spørsmål ved dyrevelferden, men da må det skje på en skikkelig måte. I tillegg er det ikke alle dyr i slike turistland som har det jævlig, det finnes mange velstelte, sunne og friske hester der, som får nok mat, drikke og pauser. og derfor er det utrolig dårlig gjort mot eierne til disse å dra alle under én kam. Jeg har også holdt på med hest hele livet mitt, og jeg ser at det på bildet er en hest som er trøtt, og gjesper. Det eneste jeg reagerer på, er bittet(kjetting?). Så ja, det jeg vil frem til er at det er supert at folk kjemper for dyrs rettigheter og velferd, men det må gjøres skikkelig. Ikke at man søker opp et bilde av en trøtt hest på google, tar bildet og later som om det er noe man har sett med egne øyne.

  14. Selvfølgelig er ikke alle perfekte men visse ting er bare så enkle å unngå! Jeg elsker at du bruker stemmen din men jeg oppfordrer deg virkelig til å sette deg mer inn i flere områder! Når det kommer til dyretestet sminke kan du laste ned dyrevernalliansen sin app som heter «dyretestet» så for du en viss oversikt over hvilken merker som tester på dyr eller ikke. (Det vil si st den har en korrekt oversikt men ikke absolutt alle merker dukker opp men de ALLER fleste spesielt alle som selger i Norge)Du søker enkelt og greit på et merke og hvis det ikke er testet på dyr kommer den en grønn V og er det derimot testet på dyr kommer en rød X. Dette er noe som ofte blir oversett når det kommer til dyrevelferd men det er så viktig..

  15. Nå er vel hester arbeidsdyr som siden tidenes morgen (okeida nå tar jeg sikkert LITT i) har blitt brukt som «taxi».

  16. Hei, bra innlegg. Ser synet ditt og er enig, sett slike tilfeller alt for mange ganger. Men vil bare kommentere det med dyreparken øverst. De har gigantiske områder med alt mulig og som er hundre ganger «bedre» enn en vanlig natur/skog. Og får gode store mengder mat hver dag. Noe de ikke nødvendigvis ville fått ellers, da de måtte jaktet i håp om å då mat. kristiansand dyrepark er nemlig utrolig bra laget for dyrene. I dette tilfellet, jo de har det bedre enn å være ute i det fri.

  17. Jeg er helt enig i det du skriver om å bruke hester osv til taxi, det er kvalmende og dårlig behandling av dyr! men jeg må si meg enig i kommentaren over om at de fleste dyrene i norske dyreparker har det ganske fint, har store gjerder og gode fagpersoner som steller de og oppriktig bryr seg om at de ska ha det så bra som mulig. Selv er jeg oppvokst på gård hvor vi hver dag jobber for at dyrene skal ha det bra, selv om vi også sender oksene til kjøttproduksjon etter at de har hatt ett fint liv! Er dette også dyremishandling? JA, mange av dyrene i dyreparker ville hatt det bedre i fri natur, jeg er helt enig men det de driver med i dyreparker er Ikke dyremishandling. Ofte er det faktisk vanskelig å se dyrene i dyreparken, fordi de har ett stort område og mulighet til å gjemme seg.:)

  18. Er enig i det mange sier over om at dyreparken i Kristiansand har det veldig bra. Selvfølgelig er dyrenes “riktige” plass i det fri, men mange av dyrene i dyreparken i Kristiansand er utrydningstruede og disse ville sannsynligvis ikke overleve i det fri, da deres ordentlige hjem blir ødelagt av blant annet skoghogst. Så da har de det nok bedre i dyreparken. Men er enig med deg at i de fleste tilfeller er ikke dyreparken den rette plassen for ville dyr.

  19. Ok dyra har det bedre i det fri? Elefantene blir drept for støttenene sine og tigere blir skutt og drept for pelsen ja de har det bra de som blir slaktet ute i bushen av krypskytere. Og truede dyrearter burde veĺ bare dø ut da, siden vi ikke kan ta vare på dyr i fangenskap?
    Alt er ikke like svart hvitt som du mener her.

  20. TAKK!! Endelig noen som bruker plattformen sin til dette temaet. Jeg blir så sykt forbanna når jeg ser mennesker har vært på ferie i Seaworld og tatt bildet med definer. VIRKELIG??? I 2018 er det på tide og holde seg opplyst på hva det er man betaler penger for.
    Det samme med dyreparker. Tviler heller ikke et sekund på at dyrene i Kristiansand Dyrepark blir tatt vare på, men ikke kom å fortell meg at når en løve går rundt der i parken for mennesker sin underholdningsverdi at den har det optimalt. Det faktum at den er født i parken gjør ikke ting noe bedre.
    Liten utfordring til deg, Sofie. I løpet av 2018 så bytter du ut kosmetikkmerkene du kjøper og holder deg unna sminke som er testet på dyr 🙂 Bare et forslag 😉

  21. Forresten, så er det også merkelig å si at hesten(eller noen andre dyr) hører hjemme i det fri. De aller fleste dyrene vi har i dyrehager eller som husdyr nå, hadde ikke overlevd i frihet.

  22. Synes det er ganske utrolig at en voksen dame faktisk kan si dette her. Hvis hun faktisk mener dette så er alle som har hund, katt og andre kjæledyr dyremishandlere. Hva med å ha fokus på noe som faktisk er et problem……som feks å bry seg om de barna som har jobbet dag og natt for å lage de klærne du går i, produsere sminken din osv. Bedre å ha fokus på noe som faktisk er et problem enn å rette søkelyset på en ikke sak……

  23. OK, hør her, dyreparker (gode vel å merke) er ikke hva du tror.
    Dette er dyr som IKKE VILLE FUNGERT I DET FRI og er bevaring av utrydningstruede dyr!
    Med unntak av èn stakkars litt forvirret professor, så er det bred enighet om at Kristiansand Dyrepark ikke bare har fantastiske forhold for dyrene, men er direkte NØDVENDIG for bevaring av disse utdøende dyrene og de som trenger hjelp!
    Alternativet er å avlive dem, fordi ingen andre vil ta dem inn. Eller slippe dem løs og la de bli skutt eller sulte ihjel.
    Dyrene har store områder å bevege seg på og får ren luksusmat og underholdning. Det er en grunn til at den eneste som noensinne har klagd på dem, er en litt tussete professor som ikke har satt seg inn i hva Kristiansand Dyrepark egentlig er.
    Du skriver også at dyr sitter i bur i en av kommentarene dine.
    INGEN DYR I KRISTIANSAND DYREPARK SITTER I BUR, DITT IGNORANTE FJOLS!
    Du aner overhodet ikke hva du snakker om!

  24. OK, hør her, dyreparker (gode vel å merke) er ikke hva du tror.
    Dette er dyr som IKKE VILLE FUNGERT I DET FRI og er bevaring av utrydningstruede dyr!
    Med unntak av èn stakkars litt forvirret professor, så er det bred enighet om at Kristiansand Dyrepark ikke bare har fantastiske forhold for dyrene, men er direkte NØDVENDIG for bevaring av disse utdøende dyrene og de som trenger hjelp!
    Alternativet er å avlive dem, fordi ingen andre vil ta dem inn. Eller slippe dem løs og la de bli skutt eller sulte ihjel.
    Dyrene har store områder å bevege seg på og får ren luksusmat og underholdning. Det er en grunn til at den eneste som noensinne har klagd på dem, er en litt tussete professor som ikke har satt seg inn i hva Kristiansand Dyrepark egentlig er.
    Du skriver også at dyr sitter i bur i en av kommentarene dine.
    INGEN DYR I KRISTIANSAND DYREPARK SITTER I BUR!
    Du aner overhodet ikke hva du snakker om!
    Måtte lage ny kommentar siden du tydeligvis er for feig til å la folk kommentere med sine egne ord og dermed sletter/modererer dem

  25. Tommy Linquist: Som du sikkert så da du skrev kommentarer så må den godkjennes først. Sitter ikke her inne hvert eneste sekund av dagen, så rekker dessverre ikke å godkjenne kommentaren din med engang.

    Jeg tok aldri Kristiansand sin dyrepark som et eksempel, så hvorfor folk har hengt seg så mye opp i den kan jeg ikke forstå. Synd at dere skal bruke tiden på å forsvare en dyrepark når det står så mye annet viktig i innlegget.

    Som jeg også har spesifisisert flere ganger over her så tviler jeg ikke på at dyrene i Kristiansand har det bra, MEN det er vel ingen hemmelighet at de hadde hatt det bedre om de ikke hadde vært til underholdning for mennesker.

    Anbefaler deg også å ta en titt på disse bildene 🙂

    http://sophieelise.blogg.no/1402222620_vi_trenger_forandring.html

  26. Dyr som er født i fangeskap overlever sjeldent ute i det fri but hey det er vel ikke så vitkig…
    hold dæ til blogging om klea og alt mulig anna, det her ble for dumt.

  27. Hva er vitsen med å skrive piss som dette? Det er som å hviske på en Metallica konsert aka ingen bryr seg?

  28. Jeg er helt enig med deg. Går aldri på sirkus og i dyrehager. Dyrene skal være ute i det fri og ha det godt. Ikke innestengt i dyreparker og i sirkus. Godt at finnes noen som tenker på dyrene. Tusen takk.

  29. Bevares så uvitende og historieløs du er!
    Hester har vært brukt som trekkdyr og transport i tusenvis av år. Hester er fantastiske dyr og lider absolutt ingen nød dersom de trekker en vogn, plog eller høylass. De er dyr som skal behandles med respekt – og til mer enn å la unge flinke jenter ri en tur eller to i uka.
    Ditt innlegg illlusterer altfor tydelig hvor uvitende din generasjon er.

  30. “Da er spørsmålet mitt, hvorfor ble de født i fangenskap? :-)”
    Fordi vi prøver å bevare standen og øke antall dyr som kan reprodusere naturlig, fordi DE DØR UT ELLERS!
    Er det mulig å være så ignorant?
    Men ja, det er mange dårlige dyreparker og, og de burde vært lagt ned. Men du drar alle over èn kam, snakker så ignorant som du er om “bur” som ikke brukes og har null forståelse for hva vi jobber med.
    SKAM DEG!

  31. “Sitter ikke her inne hvert eneste sekund av dagen, så rekker dessverre ikke å godkjenne kommentaren din med engang.”
    Jaha? Er ikke dette hva du tjener penger på da?
    Andre bloggere setter sin sjel inn i å svare så raskt som mulig, men bra for deg at du ikke trenger å bry deg om leserene og bare surfer videre på annonseinntektene uten å gjøre noe for det.

  32. Dyrene har det mye bedre i dyreparken, naturen er så brutal i forhold. I dyreparken får de mat og blir beskyttet <3

  33. Det blir litt hyklersk når noen som tydeligvis er glad i dyre skinnvesker er såpass bastant om hva som er bra for dyr her i verden. Det oser ikke akkuratt troverdighet av deg.

  34. Kanskje vi skal slutte og ha katter og hunder også. Hunder var jo ulv en gang i tida. Og katter er vel etterfølger av de større, ville kattedyrene. Hadde nok vært best og sette alle ut i det fri. Der trives di jo best.
    Har prøvd dette flere ganger med katten selv, men den kommer stort sett tilbake. Skal kjøre den til en ubebodd øy neste gang . Siden katta hater vann og neppe blir og svømme.

  35. Tina: har du snakket med hver av dyrene i Kristiansand dyrepark og spurt hvordan de har det? Jøss! Dedikert du.
    Sist jeg var der for to år siden ble jeg deprimert. Jeg så en løve uten noe gnist i øyene som gikk trist rundt på sitt lille område. Jeg er en mann på 26, for å si det sånn. Trodde at kvinner skulle ha mer empati jeg, men fins visst unntak.

  36. Helt enig i at dette er et viktig tema. Bare ikke glem alle de milliarder av dyr som lider seg gjennom en elendig tilværelse for alle de som vil ha melk i glasset, ost på brødskiven og burgere etc. kjøtt er kun noe vi spiser av tradisjon og fordi vi liker smaken. Uvitende velger mesteparten å stappe hodet i sanden og synes synd på en hest mens historiens største massakre pågår rett under nesa bokstavelig talt. Takk for engasjementet uansett!

  37. Du svarer Tommy Linquist at du ikke snakker spes om dyreparken i Kristiansand, men det gjør du faktisk, du tar nemelig ALLE dyreparker under en kam. Du mener at vi burde holde oss borte fra ALLE dyreparker og andre steder hvor dyr er “fanget” eller blir brukt for å tekke turister sine lyster, derfor har du også en mening om dyreparken i Kristiansand!!

  38. Jeg forslår at du går aktivt inn å gjøre noe med det, fremfor å late som du bryr deg med en tekst på bloggen. Meld deg inn og bidra. Bidra fremfor å bare komme med tomme ord som er “riktig”

  39. Huff, det som provoserer meg på ferie (og jeg blir like sur på meg selv hver gang også), er å se mye av den fattige lokalbefolkningen som ikke får NOE del «av kaka». De du egentlig aldri ser, men som er der overalt bare du går et stykke unna turiststedene, stranda osv. De som bor i blikkskur 500 m fra stranda i Thailand, de som «bor» langs elvekanten i Paris og Roma, de som bor i hus laget av avføring på Zanzibar – DE får jeg vondt inni sjelen av å se.
    Dyr er faktisk bare dyr. Mennesker er mennesker. Og selvfølgelig vil de også ha sin del, selv om de verken blir forfulgt eller er rammet av krig.

  40. Da burde du ikke dra til Amsterdam. Der så jeg et menneske som jobbet med sykkeltaxi og kjørte rundt på en frodig kvinne på ca 150 kg i passelige 25 grader.

  41. Utrolig enig – men noen dyr må vi vel holde i “fangenskap”. Kyr for eksempel. Det er jo ikke naturlig at et dyr står på bås hele sitt liv for kun å bli melket to ganger til dagen? Travløp for eksempel? Er vel ikke normalt at en hest skal reise landet rundt i tilhenger vak en bil for å løpe på utvalgte baner? Burfugler? Hjertet mitt liker ikke at flotte fugler som burde bo helt andre plasser enn i Norge sitter på pinne i et bur på Sinsen? Fisker i glassbolle. Sier ikke mer.
    Dette er seriøst fra min side – liker ikke måten vi behandle dyra på, men noen dyr må vi faktisk utnytte på grunn av matproduksjon b.a. Men hester med hatt i solsteiken? Nei takk!

  42. Hei,
    Jeg skjønner hva du prøver å si, selvom jeg kanskje ville formulert meg litt annerledes enn deg. Problemet i verden er de dyrene- og alle menneskene for den saks skyld- som ikke har det bra. Hva kan vi gjøre for at de som ikke har det bra får det bedre? Og alltid, man må begynne med seg selv, for å skape ringvirkninger utover.
    Jeg ser ditt egasjement, selvom jeg ikke er helt enig i at hestene i Central Park er de som har det verst om man fokuserer på dyr. I tillegg er jeg enig i det flere sier, at mange av dyrene i forskjellige dyreparker ikke ville overlevd i det fri. De er født i fangenskap, hvorfor skrev du. Hadde de levd i det fri ville de kanksje ikke vært født eller vokst opp i det hele tatt. Jeg tror det er viktig å fokusere på de som har det verst først, hester, kuer, hunder og katter, ja det er “husdyr”, og det er eiers ansvar å gi dem et godt liv, uansett om de går turer i New York eller om de har en eng å løpe på. Fokuset bør være på utrudningstruede arter, og man må skille epler og bananer. Man kan ikke slå alle over en kam og si at alle turistattraksjoner som har dyr er dårlig- i mange tilfeller betaler turistene for at de som har dyrene skal kunne ta godt vare på dem. Passe på at de ikke dør ut… Men det er min mening.

  43. Seriøst? Innrømmer du at du bruker sminke som er testet på dyr? Det er dyreplageri å støtte en industri som bruker dyr i fremstilling av sminke. Og så blåser du det vekk med at du ikke er perfekt. Stor skam!!!

  44. Bare fordi du har en stemme må du ikke bruke den. Rosa bloggere som skal sette lista blir så teit. Hykler

  45. Ida: Ja, og hva med ALT forferdelig som skjer i verden her? Jeg har dessverre ikke kapasitet til å engasjere meg i alt. Til mitt forsvar så spiser jeg ikke det 🙂 Men det beste er vel å bare slutte å bry seg om noe, for når man først engasjerer seg i en ting så må man engasjere seg i absolutt alt.

  46. Det er utrolig merkelig hvor selektive vi er når det kommer til hvilke dyr vi synes synd på. Hest og delfin, veldig synd på mens gris og kveg ikke betyr en pøkk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *