SKUDDET I HODET VAR TO MILLIMETER FRA Å DREPE MEG

Categories Samfunn

Som dere vet så tok jeg meg en pause fra sosiale medier i går. Hvorfor? For at noen av dere klarte å ødelegge dagen min totalt. Jeg ble liggende i sengen i flere timer mens tårene trillet ned. Jeg fikk noen stygge kommentarer Utøya, blant annet at det var synd at jeg ikke ble drept. I det jeg la ut kommentaren skrev en venninne til meg. Denne venninnen er også en overlevende fra Utøya. Denne venninnen ble skutt i hodet, men overlevde heldigvis. Hun var to millimeter unna å dø. TO MILLIMETER. En liten tankevekker til neste gang noen av dere føler for å ønske noen andre død. 

Forsøk å forestille deg at du er 17 år, sommeren er i gang for fullt og du føler deg som verdens lykkeligste person. Kanskje har du sommerfugler i magen, fordi du har blitt ordentlig forelsket for første gang og du smiler, fordi du har hatt sene konsertkvelder med din beste venninne på festival. Ingenting kan ødelegge denne perfekte sommerferien. Det eneste som kan gjøre den enda bedre, er sommerleir hvor du vil bli kjent med folk fra hele landet. Et ungdomsparadis hvor mennesker du ser opp til vil delta i debatter og du kan bade i iskaldt ferskvann. På kvelden, rundt leirbålet vil noen spille kort, mens andre lager klein stemning ved å dra frem gitaren.

På dagene hvor regnet øser ned, så bryr du deg ikke, fordi du vet det eneste du behøver å gjøre er å ta på deg de røde gummistøvlene og løpe over gressletta og inn i varmen til speed-dating og smågodt. En idyll du vet at du vil husker så lenge du lever. Forestill deg deretter at idyllen blir brutt, av tre skarpe og raske smell. Overgangen fra himmel til helvette er så kort at kroppen ikke forstår hva som skjer, den bare følger mengden med panikkslagne ungdommer. Du hører noen si at de ikke vil dø. Så klart skal du ikke dø. Så ser du noen dø. En person blir skutt, bare noen meter fra der du står. Like ved der teltet ditt er, hvor du kvelden før hadde fnist deg i søvn.

Du løper alt du kan, med en absurd følelse i kroppen. Livredd. Forvirret. Så du ikke nettopp en politimann skyte en ungdom? Fullstendig kaotisk. En gjeng på elleve som prøver å trøste hverandre. Gråt og fortvilelse. Redsel. Du er bare 17 år og har hele livet foran deg. Hva med Londonturen som er booket i august? Hva med familien din? Hva vil skje nå? Den tryggeste personen du vet om, din bestevenninne, sitter ved siden av deg. Om noen minutter finnes ikke hun mer. Om noen minutter er hun og alle disse menneskene døde, du er den eneste som lever. Og du lever så vidt. Med skuddskade i hodet, og viten om at du kan blø ihjel i løpet av veldig kort tid, blir du reddet. Du blir reddet bort fra alt det jævlige, bort fra øya du trodde skulle gi deg gode ungdomsminner med nye venner, bort fra hun du ikke vil dra fra, som du aldri vil se igjen.

Du blir reddet inn i en fremtid, med til tider endeløse kamper mot deg selv og det du har opplevd. Ikke kom her og fortell meg at du skulle ønske Sofie døde på Utøya den dagen. For noe så ondskapsfullt kan du virkelig ikke mene. Hvem gir deg retten til å skrive det til henne? Skal du gjemme deg bak ytringsfriheten din og si at dette er et fritt land og du kan mene hva du vil? Og hva ønsker du å oppnå? At hun blir såret? Gratulerer, det har du klart. På måter du aldri kommer til å forstå, for du vet åpenbart ikke hva du snakker om.

Gjesteinnlegg, Marte Fevang Smith 

43 kommentarer

43 thoughts on “SKUDDET I HODET VAR TO MILLIMETER FRA Å DREPE MEG

  1. Fikk tårer i øynene av dette innlegget. Det er noen mennesker i denne verden som rett og slett ikke er helt frisk i hjernen sin.
    Du e modig som skriver om dette, Sofie!
    Stå på! <3 jeg digger deg.

  2. Skjønner virkelig ikke hvordan folk kan skrive sånn ting, du er så sterk. Beundrer deg for den du er. Stå på videre❤️! Nydelig innlegg skrevet av venninnen din!

  3. Kan du ikke se hvem som skrev det til deg, siden det var på Instagram? Da kan du jo i tilfelle anmelde personen.

  4. Du er så utrolig sterk Sofie, at du har klart deg gjennom alt dette selv om det har vært tungt i perioder er utrolig beundringsverdig. Håper du vet det, stå på å ikke la andre dumme sjalue mennesker ødelegge mere❤️❤️Sender store klemmer og hjerter til deg❤️❤️❤️

  5. Veldig bra skrevet!❤️blir virkelig sint og lei meg når jeg hører folk si sånt! Folk burde virkelig tenke seg om før dem sier ting og tenke på hvordan det ville vært hvis noen sa det til dem!

  6. Et sterkt men samtidig rørende innlegg, fortsett å kjemp Sofie ingen som vet hva du har gått igjennom. Du er sterk og er fantastisk person❤️

  7. Fine fine Marte!!! <3 jeg var fast leser av bloggen din mens du fortsatt hadde den og det var godt å "høre fra deg" igjen!! Du og Sofie er så utrolig sterke, og jeg synes det er rett og slett forjævlig at noen kan si noe sånt! Fyfaen!! Tror noen rett og slett ikke skjønner innholdet i det de faktisk lirer av seg selvom det er null unnskyldning!!
    Takk for at du viste et så fint bilde av Maria og hvordan hun var på bloggen din <3 for en fantastisk jente. INGEN av de 77 som falt vil noen gang bli glemt.

  8. Den sommeridyllen du skriver om sommerleir kjenner jeg meg så veldig igjen i. Jeg har opplevd sommerleir på øyen de 3 siste årene. Men jeg kan ikke forestille meg hvordan årets høydepunkt, mitt favoritt sted, forandres til et helvete på jord, som dere måtte oppleve. Det står så sinnsykt respekt i alt dere går gjennom og kjemper med hver eneste dag. Jeg heier så utrolig mye på dere to, og håper folk klarer å kutte ut dette hatet i kommentarfeltene. For det er så absolutt ikke greit. Sender mange varme klemmer og tanker til dere ❤️ Aldri gi opp

  9. Jeg skjønner virkelig ikke hvor onde mennesker kan bli. Du må ikke gi deg Sofie, du er veldig sterk å det synes på så lang avstand❤️❤️
    Utrolig nydelig og rørende innlegg dette var. Stå på videre!!❤️❤️

  10. Utrolig at noen kan si dette her! De skulle ha opplevd det selv for å skjønne smerten deres og skjønne at det var urolig idiotisk å skrive noe sånt!! Jeg heier på dere begge to og alle andre som opplevde tragedien på Utøya❤️❤️ Dere er sterk👏🏻

  11. Nå sitter jeg med tårer i øynene, å tenker på hvor forferdelig det som skjedde virkelig er!! Det står så stor respekt over hvor ærlige dere er om dette! <3

  12. Utrolig sterkt innlegg❤ Men hvor var det denne kommentaren ble skrevet, jeg finner den ikke? Slike ting er faktisk straffbart, du bør politiandmelde dette! Du må sette standaren, det er mange overlevende som får slike kommentarer på nett og det er overhodet ikke greit under noen omstendigheter.

  13. Disse menneskene finnes jo der ute, meningsfellene til utysket som frarøvet dere så mye den dagen. De færreste så syke som han, men syke og skadede er de. Det er derfor de kan få seg til å si slike ting, de er avstumpede, uten mulighet til å føle som et balansert,friskt menneske er. De skjønner at de sårer, de ønsker å såre, de vil overføre sine sår til deg. Ikke la dem Sofie, du har nok med ditt. Ta disse utsagnene for det det er, forstyrra utsagn fra forstyrra mennesker. Ingen oppegående mennesker ønsker et annet menneske dødt simpelthen fordi de ikke deler meninger.

  14. Fy søren assa! Dette er noe av det sykeste jeg har lest, hun venninna de er virkelig flink til å beskrive! At det går Ann å ha opplevd noe slikt! Jeg er veldig glad for at du overlevde dette. Jeg håper virkelig h*n som skrev til deg får kjenne på det som heter dårlig samvittighet! Det var ufattelig slemt sagt.

  15. Er det mulig at nokon kan Vere så ufattelig dumme?? Dei aner ikkje kva andre har gått igjennom, men dei bruker det dei veit mot andre får å såre andre på dei mest sårbare punkter. Ane dei kva dei har sakt? Du er så utrolig sterk Sofie som klarer å stå opp får deg sjølv og skrive sånne intense innlegg! Eg ser opp til deg og skulle ønske eg hadde styrken din! Stå på videre og sjølv om det er vanskeleg må du ikkje bry deg om stygge kommentarer fordi det er ikkje sant! Elsker deg!!😍😘

  16. Ikke noe å tulle med! Enkelte forstår ikke hvor grensa går dessverre. Veldig viktig og fint innlegg! Husk at ikke alle som kommenterer er helt friske, og at man rett og slett ikke kan ta slike kommentarer seriøst. Ingen fortjener å oppleve det som skjedde på Utøya. Dere er sterke begge to! 🙂 Klem

  17. Fy søren, nå triller tårene. At noen kan gå ut på en øy å gjøre det som ble gjort 22.juli er helt utenkelig. Men at så mange rettferdiggjør og støtter handlingene hans er motbydelig. Jeg blir kvalm av å tenke på at det finnes folk som er så kalde og hjerteløse at de klarer å skrive slike til til så unge mennsker som gikk igjennom et utenkelig inferno av et mareritt. SER DERE IKKE AT JENTA HAR DET VONDT PÅ EN SÅNN DAG?! Jeg skammer meg over mine egne landsmenn noen ganger, og tenker tilbake på dagene etter 22.juli. Den kollektive samholdsfølelsen som vi har mista helt. Jeg sier ikke at vi skal gå i rosetog hver dag, men tenk litt over hvordan dere ytrer dere. Helt greit å ikke være enig med APs politikk men for guds skyld. Når slike ting skjer har politikk egentlig ingen ting å si. Vis frem ditt medmenneske, og prøv å sett deg inn i pårørende og familie hvis liv aldri blir det samme igjen. Jeg håper vi kommer til et punkt i fremtiden hvor det er toleranse, demokrati og likeverd som råder i samfunnet. For når den dagen kommer døde ikke 77 mennesker forgjeves❤🌹🌹

  18. Så fint innlegg❤️ at noen kan si noe sånt er helt forferdelig. Stå på videre, du er utrolig❤️

  19. Fyf at noen kan skrive noe så stykt med tanke på at dette var en kjempe alvorlig handling! Noen mennesker eier virkelig ikke respekt for andre.
    Heia deg Sofie som har klart og komme deg gjennom dette med alt må ha hatt i bakhode for så lenge. Du er en kjempe sterk jente som fortjener og ha d godt❤️❤️❤️

  20. Synes så synd på deg det lille dumme menneske som skrev det er helt dust i love you du er mitt idol stå på love you <3

  21. Til de som støtter ABB og ønsker han hadde drept flere, kom dere til helvette ut av Norge. Min tremenning en jeg vet Sofie kjenner bedre enn mange (SK) døde den dagen. Hans far lider av en svært alvorlig sykdom og hans bestefar druknet alt for ung. Tenk på den bestemoren som sitter alene uten en mann, sønn som klarer seg selv eller barnebarn som overlevde Utøya. Tenk før skriving på nett. Følelsesløse idioter.

  22. Kjære Sofie. Eg støtter deg og venninna di som overlevde
    Eg fekk tårer i øynene sjølv når eg hørte om dette nå 7år senere og den dagen før 7årsiden. Eg har medfølelse med alle offre. Og etterlatte
    Det var ein grusom dag. Tenker på etterlatte. Ofrene og dei som overlevde. Det er trist at folk som overlevde blir behandlet på den måten. Klem til alle.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *