ER DET INNAFOR Å KOMMENTERE KROPP OG HELSE PÅ TULL?

Categories Samfunn

Denne uken gikk jeg inn i en diskusjon som jeg har sett på som ganske viktig den siste tiden, rett og slett for at jeg ikke tror at enkelte helt forstår hva konsekvensen kan være av å kommentere andre sin kropp og helse på en tullete måte. Selvfølgelig mener ikke vedkommende noe slemt, men er det likevel innafor å kommenterer vekt og helse kun på grunn av at det er tull? 

Spør du meg er svaret mitt helt klart nei. Jeg liker ikke å få negative kommentarer om min kropp og helse selv om det bare er tull, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke er alene om det? Det jeg også synes er skummelt med å kommentere andre sine kropper på tull er at du aldri vet hva vedkommende har gått gjennom eller hvordan forhold den har til kropp. Det er så ekstremt synd å si, men i dagens samfunn er kropp et veldig sårt tema for mange og det er akkurat derfor vi skal være forsiktig med hvordan vi snakker til andre mennesker. 

Jeg for eksempel er en person det er lett å tulle med, for jeg tar meg svært sjeldent nær av ting og er ofte med på spøken. Det mange ikke vet er at jeg tidligere har hatt et ekstremt anstrengt forhold til mat og kropp, og takler derfor svært dårlig at noen tuller med meg rundt akkurat dette. Det er ikke mange som vet at jeg har slitt, men jeg tenker at uansett bakgrunn så er det IKKE OK å tulle rundt andres kropp. 

Det som også bekymrer meg er de som kommer til meg å forteller at de skal begynne å sulte seg eller trene 8 ganger i uken for å få en kropp de kan være fornøyd med. Aner dere egentlig hva dere utsetter dere for? Og hvor syk man faktisk kan bli av å ha et slikt ekstremt fokus på kropp? Jeg har valgt å ikke snakke så mye om problemene jeg har hatt da jeg ikke har ønsket å gå ut med det i offentligheten, men jeg vil likevel si dere noe veldig viktig nå. 

Når du først kommer inn i den bobla der kropp, trening og mat betyr absolutt ALT, så er det ikke så lett å komme seg ut av den som dere tror. Jeg så ikke vennene mine på godt over et år da jeg ikke kunne være med på jentekvelder med alkohol og usunn mat. De få gangene jeg ble med hadde jeg med meg en MATPAKKE med mat som var “godkjent”. Jeg var konstant ulykkelig og gråt hver eneste kveld. Jeg hadde ingen andre utenom kjæresten min og mine to bestevenninner som jeg bodde sammen med, men jeg hadde jo kroppen jeg så sårt ønsket meg. Det var vel kanskje verdt det, var det ikke? 

Jeg nektet å være med i barndåpen til en i familien til min daværende kjæreste, for det var usunn mat og kaker der. Jeg ville ikke reise hjem til jul da jeg var redd for at mamma skulle serve alt for mye godteri og usunn mat. Jeg gikk på vekta flere ganger om dagen, jeg tok konstant bilder av kroppen min og var helt oppslukt i at jeg IKKE måtte legge på meg. Dette er nå 5 år siden, så skal jeg fortelle dere en annen hemmelighet? Det plager meg enda den dag i dag, på mange måter. 

Om det bare var en ting jeg kunne gått tilbake på for å endre i fortiden min, så hadde det vært akkurat dette. Jeg har aldri et sekund tenkt at det har vært verdt det, jeg har aldri følt at jeg tok det riktige valget og sist men ikke minst, det gjorde meg aldri lykkelig. Det gjorde meg bare forbanna ulykkelig. Så til alle dere som tror at det ikke vil påvirke dere å få et ekstremt usunt forhold til kropp og helse, dere tar helt feil. Det vil aldri i livet være verdt det og dere vil ikke takke dere selv om noen år, det kan jeg love dere her og nå. 

Jeg sporet helt sikkert litt av nå, men for meg er det viktig å påpeke hvorfor man skal være forsiktig med å kommentere andres kropper på en negativ måte og hvorfor man skal være forsiktig med å få et ekstremt fokus på kropp. Du lever forhåpentligvis bare en gang, så hvorfor skal du bruke den ene gangen på å være ulykkelig? Slutt å sammenligne deg med andre, tren for at du vil og ikke for at du føler at du må, spis sunn mat for helsen din sin skyld, ikke for at du skal bruke det som et slankemiddel. Spist godteri, usunn mat og NYT livet. Du er BRA NOK!


Her ser dere et før og etterbilde på lykkelig og ulykkelig. Jeg var ikke ulykkelig for at jeg hadde begynt å trene og spise sunt, jeg ble ulykkelig for at jeg gjorde det på feil måte, hadde feil fokus og for at kroppen min ble det eneste som betydde noe. 

15 kommentarer

15 thoughts on “ER DET INNAFOR Å KOMMENTERE KROPP OG HELSE PÅ TULL?

  1. Herregud for ett fint innlegg😍jeg vill at du skal vite det at uansett hvordan du ser ut, eller hva du spiser så er du fortsatt like pen som alltid❤️Du har alltid å kommer alltid til å være mitt største forbildet💛jeg har fulgt med på deg siden dag 1 å det er jeg utrolig takknemlig for. Om jeg har en dårlig dag så kan jeg bare sette på en YouTube-videoe eller noe fra deg så blir dagen min automatisk lyst opp💛selv om at jeg kanskje ikke “kjenner” deg så vet jeg det at jeg er gla i deg❤️Du står på som alltid å du kommer alltid til å være så sterk som du er💞 du har gått i gjennom så mye men du er fortsatt like sterk🔥 stå på Sofie ilu❤️

  2. Du kan bruke en meir passelig truse,istedenfor å bruke dei som klemme inn side flesket ditt og drar det opp som 80 talls stil
    Du ser bare feit ut av det
    Bruk det heller på hofte beinet vel

  3. Du er så tøff! Du er fin akkurat som man er å Jeg syntes ikke folk skal kommentere pp kroppen til andre❤️. Gud ga dem den kroppen de har får at den passa deg best. Du er født med en kropp ingen andre har for at du er unik! Vær deg slev for alle andre er opptatt❤️✔️!

  4. Og det smalt fra riktig kjeft?!
    Du smasher kroppen og silikonen din på bilder og YouTube. En ting var om puppene var ekte. Hva tror du de usikre ønsker seg når de ser silikon boobs, på hvem som helst? Og du snakker om at du var usikker?! Og hjelper nettopp ungdommen her til å ville ha det fake! Er det riktig synes du? Jeg faller heldigvis ikke for det siden jeg er superfornøyd med min ekte og trente kropp. Men tenk på de andre 70% som leser bloggen. Slutt å være så dårlig forbilde! Du har vel andre ting som er viktigere å skrive/vise på bloggen?

  5. Ser at det er mange i dette kommentarfeltet som ikke leser, eller leser men ikke forstår, det du skriver om her. Noen av disse kommentarene er veldig idiotiske… Men over til deg<33 TUSEN takk for at du tar opp et så viktig tema enda en gang. Det at du skriver så åpent om ting, er en modig ting å gjøre. Du tar opp så mye viktig på bloggen din, og det fortjener du virkelig å få skryt for! Bloggen din inneholder så mye viktig, og også mye kloke ord og råd. Tusen takk for at du gjør som du gjør<333 Fortsett med det!!<3 du er et flott forbilde! (Uansett hva noen andre i kommentarfeltet skulle si)

  6. Takk for at du sette dette frem i lyset!! Det er et så viktig tema. Du er en utrolig flink blogger og digger deg! Elsker å lese innleggene dine.
    Det er en del som kommenterer kropp og det har påvirket meg også. Jeg lurer bare på hvordan du kom deg ut av det? Om du klarte det selv eller søkte hjelp? Skjønner om det er for personlig<3
    Så vil jeg bare si at du er utrolig sterk og ser veldig opp til deg! Jeg synes ikke du skaper noe form for press på noe måte. Jeg tenker ikke over at du har silkon engang for du ser veldig naturlig og vakker ut. Så alle som kommenterer ting som det med trusen skviser ut flesket, det er grunne til at folk sliter så mye med kropp når folk kommenterer det og studerer bilder for å finne feil. Så alle burde slutte og se seg selv i speilet og tenke over hvordan person de vil være. Og Sofie, du får sagt det så bra, stå på!!

  7. <3: Jeg snakket litt med psykolog om det når jeg gikk til henne pga Utøya, men for det meste så har jeg jobbet MYE med meg selv. Jeg har lært å akseptere kroppen min og være opptatt av å trene for å være sunn, ikke usunn om du forstår hva jeg mener her? For min del handler mye om tankegangen og at det var den jeg måtte jobbe med å endre, noe som ikke alltid var like lett..

    Ellers, tusen takk for en superfin kommentar <3 <3 det bety uendelig mye

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *