NEI, JEG VIL FAKTISK IKKE

Categories Personlig

Jeg har alltid vært en sånn person som sier ja til alt, mye for at jeg ikke vil såre andre og for at jeg er livredd for å gå glipp av noe. Mamma har alltid sagt til meg at jeg må begynne å bli flinkere til å si nei, men jeg har alltid sagt til henne at det går bra. Det er ikke før de siste månedene at jeg virkelig har forstått at jeg ikke kan holde på sånn lengre om jeg bryr meg om helsa mi, for det er faktisk så viktig å ta vare på seg selv. 

Du er ikke egoistisk eller slem for at du velger å holde deg hjemme en kveld. Du er ikke en dårlig venn om du avlyser en avtale på grunn av at du trenger å slappe av. Du er heller ikke en kjip kjæreste om du takker nei til å ha sex en kveld for at du heller har behovet for å sove. Du er ikke egoistisk for å ta vare på din egen helse, og det er vel noe av det viktigste jeg har lært dette året. 

Føler du for å ligge hjemme en lørdagskveld så er det helt OK, for du må ikke alltid gjøre noe for å ha et innholdsrikt liv. Senest i går takket jeg nei til en avtale jeg hadde gjort med Morten, rett og slett for at jeg måtte prioritere jobb og det å kunne slappe av. Jeg merket på hele han at han synes det var kjipt, men jeg hadde fått det ekstremt kjipt med meg selv om jeg skulle dratt på et party en søndagskveld der jeg så vidt var i form til å holde meg våken. 

Jeg har vært utrolig sliten den siste tiden, så jeg har vært så “kjip” at jeg har takket nei til å være med på ting jeg vanligvis ville sagt ja til. Jeg husker da vi kom hjem fra Mexico, og alle var så utslitte at det eneste vi gjorde var å sove dagen lang. Jeg var i samtale med psykolog der vi ble enig om at jeg skulle vente med å være aktiv på sosiale medier helt til jeg følte meg 100% klar. Jeg begynte mye senere enn mange av de andre jentene, og jeg husker Morten var fortvilet over at alle hadde en plassering på topplisten utenom meg. Han var nok bare redd for at jeg skulle falle så bak at jeg aldri kom i gang, men jeg husker jeg sa til han “bare vent å se”, hehe. 

Ikke bare for min egen del, men også for bloggen sin så var det å vente med å blogge noe av det beste jeg kunne gjort. Jeg tok den tiden jeg trengte til å hente meg selv inn igjen, slik at jeg kunne gi alt når jeg først startet. Jeg er nå inne i en slik periode igjen, og det er derfor veldig viktig at jeg lytter til kroppen. Jeg har faktisk vært så utmattet før at jeg var så og si sengeliggende over en lengre periode, og jeg bestemte meg for å ALDRI komme dit igjen. Det vil aldri være verdt det, og det tror jeg det er viktig at vi alle husker på.

Jeg vet det er mange som har masse skole, eksamen og en krevende jobb, og jeg håper dere er flinke til å lytte til det kroppen forteller dere. Slapp av, pust ut og ikke press deg til å dra i den ene bursdagen kun for at du føler at du må. Har du ekte venner rundt deg, så kan jeg garantere deg at de vil forstå. Det er ingen som ønsker deg syk, så det er ikke annet enn bra at du velger å sette helsa først. Jeg er helt for at man skal presse seg selv og jobbe hardt, men det er viktig å finne en balanse på det. Alt jeg vet er at utmattelse ikke er løsningen på det! 

19 kommentarer

19 thoughts on “NEI, JEG VIL FAKTISK IKKE

  1. Der er jeg helt enig med deg Sofie! ❤️ Jeg er kronisk syk har flere vonde dager enn gode dager og kan ikke gjøre det jeg gjorde før, men det er det ikke alle så forstår. Så jeg blir aldri invitert ut lenger fordi jeg ikke tåler å drikke lenger. Så det er litt kjipt. Men forsett å si nei hvis du kjenner du er sliten, man kjenner seg selv best! ❤️

  2. Hei fineste!<3 Så jævla bra tema du tar opp! Dette er sååå viktig! Vet alt om dette selv! Man MÅ sette seg selv først. Uten helsa har vi ingenting! Vi blir bedre mennesker om vi bremser opp litt, setter oss selv først, å være glad i sitt eget selskap! Da blir vi bedre for de vi er glad i også! Digger deg sååå mye! Stoooor klem!<3<3<3

  3. Jeg vet ikke hvor mye du kan om kosthold og mat osv, men hadde vært kult å hørt din side om f.eks skjulte kalorier. Mye folk tror er sunt har MASSE sukker i seg. Bare noe folk burde være mer obs på. Jeg vet at du trener en del så kunne vært spennende å gjort litt research.

  4. Du kler ikke denne hårfargen. Ser veldig fjortis 2011 ombre ut! Synes du kler best å være brunette:) Ser mye mere elegant ut med en hårfarge.

  5. Stemmer det at det har blitt dårlig stemning mellom deg og Andrea etter at hun kom høyt på topplisten?

  6. Bra innlegg, viktig å ha fokus på å rett og slett ta vare på seg selv i denne “perfekte” verden vi lever i.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *