UNDERLIVSPLAGER OG SAMLEIE

Categories Personlig

Siden jeg fikk så mange spørsmål rundt underlivsplagene mine bestemte jeg meg for å skrive et helt innlegg. Det er to ting jeg ønsker å ta opp, og det er hvordan jeg ble “frisk” og alle kommentarene rundt sexlivet vårt. 

Hvorfor jeg skriver “frisk” er for at jeg ikke er 100% bra, men kanskje 90%. For bare et år siden hadde jeg så sterke smerter at jeg ofte ikke kunne ha sex. Tampong var også til tider vanskelig og smertefullt å bruke. Som dere kanskje vet så var det Andrea som fant ut av sine plager først, og hun fikk påvist vaginisme. Det morsomme var at vi aldri hadde snakket om problemene våre med hverandre, men så viste det seg altså at vi gikk rundt med det samme problemet. Andrea ga meg derfor nummeret til hun som behandlet henne, og en uke senere var jeg på samme sted. Jeg fikk påvist samme problem, bare i en mildere grad enn hva Andrea hadde. 

Jeg gikk derfor til noen behandlinger hos en osteopat som også hadde fordypet seg i vestibulitt/vaginisme. For dere som ikke vet hva det er så kan dere lese mer om det HERI tillegg til behandlingene gjorde jeg øvelser hjemme, noe som hjalp veldig. Jeg ble jo mye bedre, og sexlivet mitt er ikke lengre smertefullt som det engang var. Jeg kjenner likevel at det er et par ting som ikke er helt bra, så jeg har bestemt meg for å starte på behandling igjen. Det er så viktig å ta vare på underlivet vårt, men jeg tror mange av oss (inkludert meg selv) er litt for late. SKJERPINGS. 

Når det kommer til alle kommentarene rundt sexlivet vårt, så kjenner jeg at jeg blir ganske provosert. Jeg har fått kommentarer om hvor synd det er på Morten, som ikke får seg noe hver eneste dag. Jeg vet ikke om det er mest synd på den som ikke får seg noe 24/7, eller den som har så sterke smerter at det er umulig å gjennomføre et samleie til tider. Jeg vet ikke om dere husker det, men jeg skrev et innlegg om at jeg ikke hadde et sterkt behov for å ha sex flere ganger i uken, som ble gjenfortalt av noen av de største mediene i Norge og noen i utlandet også. 

Det viste seg at følelsene jeg satt med var helt normale, selv om samfunnet vårt ikke alltid får det til å virke slik. Det er så mye fokus og snakk om sex, så vi sitter igjen med den oppfatningen at det er sånn det skal være. Du er “unormal” om du ikke har sex flere ganger i uken , for det er det alle andre gjør. Det er kanskje vanskelig for noen å tro, men det er faktisk ikke sånn det er. Du er ikke unormal for at du ikke ønsker å ha sex hver eneste dag, det er mer normalt enn hva dere kanskje tror. 

Det er derfor ikke synd på Morten for at han er sammen med noen underlivsplager, for han klarer seg helt fint. Jeg håper derfor vi kan legge denne ballen dø nå, ikke bare for min del men for alle de som følger bloggen min også. Jeg vil ikke at noen skal føle seg presset til noe som gjør vondt eller er ubehagelig, fordi noen andre forteller at du er en dårlig kjæreste om du ikke gjør det. For det er så langt fra sannheten. 

8 kommentarer

8 thoughts on “UNDERLIVSPLAGER OG SAMLEIE

  1. Hei!
    Jeg sliter også med vaginisme og har enda ikke funnet en behandling som har hjulpet meg.. Derfor lurte jeg på hvor du går til behandling? Hadde vært til stor hjelp!

  2. Synes det er fint at du forteller litt om at folk tror det er normalt å sex med kjæresten sin hver dag hele tiden. For det er ikke realiteten. Jeg tror ikke jeg hadde orket å hatt sex hver dag liksom, selv om det er deilig, men det blir litt for mye av det gode. Og det er ikke alle som synes det er godt (som f.eks. din situasjon hvor du har/har hatt vaginisme) eller føler for å ha sex. Og det varierer fra person/forhold til person/forhold, samt håper jeg at folk skjønner at det som er mer normalt er å ha sex av og til enn hver dag 😊

  3. Fatter ikke disse kommentarene, stakkars..?? Da er det synd i min type også. Eventuelt i oss begge. Er ikke folk sliten etter lange dager? Å sette deg i en slik bås kjenner jeg gjør meg irritert. Du og Morten er heldig som har hverandre

  4. Stå på, Sofie! Jeg er gutt som du ser av navnet, men følger deg og Morten tett på blogg og youtube. Jeg synes du beskriver dette tema så utrolig bra!
    Sex er ikke alt i ett forhold. Og det er jenter der ute som sliter med det samme. Å de må tørre å stå opp som det du gjør. De skal ikke grave seg ned fordi de ikke klarer å ha sex, og da tilfredstille typen. Jeg håper de som leser dette innlegget vil føle seg bedre etter dette. Du er en viktig stemme i en viktig sak. Stå på!

  5. Sliter med det samme; smerter under samleie. Jeg får vondt fra underlivet og oppover mot mageregionen. Problemet er at jeg ikke tør å gå til gynekolog, da det er veldig ubehagelig at en person jeg ikke kjenner skal se i skrittet mitt. Takk for at du er så ærlig om dette, man føler seg ikke så alene da.

  6. Åh, amen!! Virkelig tøft gjort av deg å dele så personlige ting. Jeg har endometriose og adenomyose, og har veeldig ofte så smerter at samleie er umulig å gjennomføre. Og jeg har fått høre igjen at alle syns synd på kjæresten min som er sammen med ei så ubrukelig jente som ikke klarer å ha sex. Og jeg har jo noen ganger tvingt meg til å gjennomføre et fordi jeg er redd for at han skal gå ifra meg siden alle sier at de har sex flere ganger i uken. Så, veldig tøft gjort av deg å skrive om et så personlig tema, og håper ikke du føler deg noe dårlig fordi du sliter med det du gjør og ikke alltid klarer å tenke på sex 🙂

  7. Har hatt vaginisme selv så lenge jeg kan huske men visste ikke at det var en «greie» før jeg så innlegget til Andrea på bloggen. Har alikevell samboer og vært sammen i 3 år. Går fint an å gjøre andre ting også enn bare penetrering. Og er helt enig med deg at det sjelden frister flere ganger i uken. Digger at du og Andrea er så åpne om slike tema <3 Føler meg mye mer normal nå haha

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *