ERSTATNINGEN GIKK TIL SILIKON OG SHOPPING

Categories Personlig

Da jeg var 18 år gammel fikk 300.000 på sparekontoen min. Det var en trøst til meg fra staten for å ha opplevd terror. Jeg fikk en erstatning for hva jeg hadde vært igjennom. Jeg er glad for pengene, men jeg skulle heller ønske dere hadde vært flinkere med oppfølgning. Hvor ble vi av ? Glemte dere oss

For hva skjer egentlig med en 18-åring som plutselig får flere hundre tusen på kontoen sin? Noen ville sikkert vært fornuftig å spart alle pengene, men jeg var alt for ung til å forstå viktigheten av penger. Jeg kjøpte derfor en klokke til eksen min og masse klær på H&M, Bikbok og Zara. Jeg fortjener det. Jeg fortjener å bruke masse penger på ting som ikke vil ha en verdi for meg den dag i dag.

Jeg flyttet til Trondheim der jeg selvfølgelig måtte bo i en kjempe fin leilighet. 10.000kr i måneden betalte jeg som gikk tredje året på videregående. Hvem har råd til å betale så mye i husleie på videregående? Svært få. Men jeg hadde sparekontoen min. Årene gikk og jeg fikk mer i erstatning. Jeg klarte ikke å jobbe, måtte dele opp skoleåret og lå egentlig bare hjemme i sengen min å var deprimert. Jeg shoppet mye da, for det gjorde meg lykkelig i noen minutter.

Jeg hadde lenge lyst å ta silikon, og jeg visste at om jeg brukte sparekontoen min på dette ville jeg føle meg lykkelig. Endelig skulle jeg ikke føle denne intense smerten og angsten mer. Jeg tok derfor ut 33.000 kr for å endelig slutte å hate noe på kroppen min, og kanskje bli litt lykkelig igjen. Silikon kan nok redde meg fra traumer, kan det ikke? Det var en lykkefølelse i en måned, også fant jeg noe nytt å hate. Det hjalp ikke å operere, for det var egentlig ikke puppene mine som var problemet. Det var mitt syn på egen kropp. Det var min egen selvfølelse. Jeg hadde rett og slett ikke lært å elske meg selv. Kunne jeg gått tilbake i tid har jeg ikke gjort det, og heller investert de pengene i bolig. 

Jeg kan ikke huske følelsen av å være blakk, for det er så utrolig lenge siden jeg har vært det. Jeg har hatt veldig mye penger i 4 år, da jeg har fått flere erstatninger og tjener godt nå. Jeg har derfor fått meg en livsstil som de fleste ikke har. Jeg kan dra ut å spise flere ganger i uken, kun for at jeg ikke orker å lage min egen middag. Jeg shopper alt for ofte og er alltid ute å reiser. De neste 5 månedene skal jeg til Dubai, Paris, New York, Bali og Los Angeles. Vi har allerede snakket om å dra til Thailand så fort jeg kommer hjem fra L.A. 

Jeg har et sykelig pengeforbruk, og jeg gjør ikke noe med det. Jeg har selvfølgelig spart en del, men hadde jeg vært flinkere kunne jeg nok kjøpt meg en leiligheten uten å måtte ta opp lån. Selvfølgelig hadde jeg tatt opp lån, men jeg regner med at dere forstår poenget mitt. Jeg hadde ikke godt av å få kastet så mye penger i fanget mitt i en veldig ung alder, for jeg var ikke klar. Det å bruke penger var som terapi for meg, noe som ga meg dårlige vaner i voksen alder. Jeg har alltid hatt mye penger, noe som har gjort meg til et lite fornuftig menneske.

36 kommentarer

36 thoughts on “ERSTATNINGEN GIKK TIL SILIKON OG SHOPPING

  1. Med et sånt forburk må du ha fått latterlig mye. Kan du dele hvor mye du fikk i erstatning ?

  2. kjenner meg igjen i følelsen. Drev mye med shopping selv da jeg var på mitt verste og hadde den verste depresjonen. Kjenner egt jeg blir litt sjalu om jeg kan si det sånn. For jeg vil også ha så mye penger og muligheten til å ta silikon. Men aboslutt du har gått igjen noe HELT jævlig. Og jeg håper egentlig su lærer litt. For du er hvertfall åpen og ærlig om det. Du ser at det er et problem og det er en start. For meg som bodde i to år i Trsonheim og studerte og jobbet ræva av meg har jeg ikke klarte å spare en dritt. Det gjør jeg heldigvis nå. Ved å bo hjemme og spare studielånet og er sjeldent med ut og drikker/ shopper. Bare for å få råd til leilighet en vakker dag om noen år. Jeg kjenner jeg er irritert fordi jeg ikke brukte opp mine 13k fra konfirmasjonen på for eks BSU eller lappen. Men men sånn ble det ikke. Jeg råder deg til å ta grep nå før det er for sent Sofie. Tenk på ALT du har. Selg unna det du ikke trenger. Du trenger et nytt syn på ting. Kunne leve litt uten penger. Du er et godt menneske langt unne. Dette er bare et resultat av at du har gått gjennom mye drit. 💗

  3. Kjære Sofie! Du må få styr på pengeforbruket nå mens du er ung! Du er jo selv klar over at du bruker for mye og du kan fort få et slag i trynet en dag da kanskje ikke økonomien er like heftig lenger. Tenk på fremtiden din og ta vare på deg selv! Jeg kjenner deg ikke, men er glad i deg allikevel! Du er ei nydelig jente og jeg heier på deg❤️

  4. Hva var formålet med dette innlegget? Skryte av hvor mye lenger du hsr og hvor lite fornuftig du har brukt/bruker de? Jøsses

  5. Er selv 18 år, får kastet 300 000 kr på meg til sammen de neste tre årene fra Lånekassen. Man kan bruke disse pengene ganske uansvarlig også, men takket være meg selv klarer jeg å holde et månedesforbruk på rundt 8000 kr for ALT. Jeg lever av 8000 i måneden, i en alder av 18. Å passe på økonomien er det mange 18-åringer som klarer – det er ikke vanskelig å gjøre seg nogenlunde bevisst på sin egen økonomi. Men jeg synes det er fint at du åpner deg og er ærlig om det uansvarlige pengeforbruket ditt som din svake side. Kanskje vi kan lære av å lese om det.

  6. Nei vet du hva, hva i alle dager var poenget med dette innlegget her? Du kunne skrevet dette innlegget på en helt annen måte og frontet en bra sak og kanskje lært bort noe. Som at du brukte penger feil, at du ikke elsket deg selv slik du skulle gjort og at en operasjon var bortkastet penger. Hadde du heller gått litt i dybden på det… istedet lager du kvalme med innlegget og sier hvor mye erstatning du fikk etter å ha vært en del av terroren i 2011 og at du alltid har mye penger og skal reise omtrent jorden rundt de neste 5 mnd. Nr 1: jeg mener det er litt respektløst måten du snakker om det som skjedde på utøya. Det virker som om du bruker det som agn for lesere og sier at det gjorde deg rik. Fysj og fy! Dette innlegget var direkte usmakelig.
    Fint du har god økonomi idag og har fått erstatning for det som hendte med deg. Men av respekt for alle andre som var der og ikke er her idag, så bør du ikke snakke om det som en inntektskilde og si at terroren gjorde deg rik. Vær så snill!

  7. Kan fortelle deg om hvordan det er å være blakk. Jeg er 23 år gammel, har ei datter på 4 år. Vi er alene, hun og jeg. Jeg tjener omlag 15-17 tusen i mnd da jeg er lærling, da jeg trenger en utdannelse for å forsørge barnet mitt. På disse pengene betaler jeg husleie, for tak over hodet må vi ha. Jeg betaler strøm, for varme og lys må vi ha. Jeg betaler internett for tv (ikke en nødvendighet, men hvilke unger vil ikke se barnetv?) og mulighet til å levere oppgaver via nett må jeg ha. Jeg betaler lån på bil, fordi jeg må levere min datter i barnehage og har brukt for fremkomstmiddel da jeg bor et stykke unna byen (nettopp fordi jeg ikke har råd å bo i byen). Jeg betaler mat, for mett i magene må i hvertfall min datter være. Jeg betaler andre regninger, som mobil og barnehage. Noen ganger må min datter ha nye klær da hun vokser og vokser.
    Vi lever med et stramt budsjett. Spare det som spares kan. Jeg klager ikke, for det jeg selv som har satt meg i denne situasjonen. Men det kan til tider være SÅ tungt. Ca 2 til 2 og en halv uke av hver måned går jeg blakk, uten penger. Jeg låner hos foreldrene mine, besteforeldre å søstre. Jeg kan ikke se for meg hvor mye jeg er skyldig dem til sammen, som jeg aldri klarer å betale tilbake. Det er vondt å se at min datter ikke kan delta på diverse fritidsaktiviteter fordi mamma ikke har råd, det er vondt å ikke kan ta henne med på noe i helgene, for eksempel basseng. Noen ganger gjør vi det, og andre utgifter må kuttes. Da går jeg uten mat, for min datter skal ikke lide. Hun har det bra. Vi har varme, husly, mat i kjøleskapet og klær. Vi har det bra.
    Men å være blakk tærer på hverdagen. Det er tungt, det er vanskelig. På et tidspunkt kan jeg ikke låne mer hos min familie. Slik som nå, idag. Min lønningsdato er den 12.oktober. Lønnskontoret vil ikke gi meg forskudd på lønnen. Jeg har et brød igjen som skal vare til neste torsdag, med en datter som spiser 4-5 brødskiver om dagen. Lett regnestykke – det går ikke. Jeg har ikke drivstoff til bilen min, slik at i neste uke er det ikke sikkert at jeg klarer å levere datteren min i barnehage og må derfor ringe til jobb å forklare og ta ut egenmeldninger til jeg har penger til å komme meg fremover.
    Livet er hardt. Kanskje er det for en periode, kanskje for en lang tid. Jeg har selv valgt dette livet og gjør det beste ut av det. Så dette er ikke en “synes synd på meg” kommentar, men jeg vil så gjerne at andre mennesker skal vite at det finnes andre der ute som kanskje ikke har det så bra i hverdagen. Det sies at penger ikke er veien til lykke, men fy sørn som dem lyver. Penger er lykke. Penger GIR lykke.
    Du er en super blogger og jeg har fulgt deg siden PH. Elsker at du skriver så gode å så mange innlegg om dagen. Du har blitt en inspirasjonskilde og jeg MÅ innom bloggen din hver dag. Jeg føler meg trist på dine vegne for å ha opplevd noe så jævlig som du har gjort. Men godt å se at du har kommet deg ovenpå igjen <3
    Du er flink, stå på. Du fortjener å reise, shoppe å leve livet 🙂 Klem fra fast leser fra Nordland <3

  8. Du skriver bra, og har så mange gode utgangspunk. Men dessverre blir ofte innleggene dine litt “all over the place”, noe jeg synes dette innlegget ble. Første avsnitt kunne vært begynnelsen på et skikkelig bra blogginnlegg, men jeg synes du roter det bort i alt pengesnakken..

  9. Beklager lang kommentar men ordene datt bsre av munnen min
    Jeg syns du er en flott blogger og jeg liker at du er så ærlig jeg ser noen av kommentaree her og der er så føle og det syns jeg er trist å se at de angriper deg sånn som noen gjør. Samtidig som jeg virkelig føler på sjalusi på at du kan gjøre så mye med penger selv om penger ikke er lykke
    Jeg har ikke en unge og det er jeg glad for pga hvor mye jeg faktisk får jeg føler ingen har tatt meg helt serriøst. Med en gang jeg kom ut av vidregående kom jeg rett inn i nav systemet. Dem skulle “hjelpe” meg med en utdanning via praksis via barbehage som ikke hjalp stort. For fikk bare 9 måneder praksis.
    Jeg fikk komme inn på flere ting via nav men det for bare litt mer en 3600 kr hver 14 dag. Jeg er ikke noe sted å jobbe og får livsopphold på nav. Jeg har i alder av 22 skjent virkelig på hver dag om at jeg ikke kan bruke penger slik jeg vil. Noe jeg er vangt til. Men det har fått meg til å ha angst for penger
    Jeg må kjøpe billig mat kunn får at jeg får 5800 kr i måneden. Hadde ikke nav hjulpet meg med husleie og strømmen hadde jeg kun hatt rå til husleia alene og strømmek på sommer tid.
    Jeg har søkt ufør selv om jeg kunne ha klart en jobb. Selv om jeg hadde vært fort sliten pga har ikke mye nuskler i kroppen pga spise forstyrrelser som nå jeg er frisk av. Men jeg er sikker på at jeg hadde klart en jobb der jeg kunne ha sittet. Nav bare vil at jeg skal søke ufør.
    Selv om jeg får 5800 måneden klarer jeg å spare litt hver måned og har alt spørt venner og familie hva de ønsker seg til jul for at jeg skal ha rå til alt.
    Samtidig som det gjør vondt at jeg har søkt ufør gjør det litt godt å for jeg vet jeg kommer til å klare meg bedre 8g få litt mer penger.
    Jeg har heller ikke nok lesere til bloggen slik at jeg tjener penger på det.
    Jeg vil si til slutt at jeg skjønner hva du mener om de 3 minuttdne av lykke av å kjøpe noe når du er deppa. For tross alt de få pengene jeg få har jeg klart å kjøpe noe jeg ville ha når jeg var virkelig nede og det var en lykke rus for meg i ja 3 minutter der og da
    Jeg håper du vil kose deg på turene dine. Det fortjener du og ikie hør p de fæle kommentarene <3

  10. Jeg ser så ufattelig mange her inne som vrir og vrenger på alt det Sofie sier, og hun forsøker virkelig ikke å skryte av at den syke hendelsen 22. juli gjorde henne rik. Jeg vil dessuten påpeke at hun heller ikke er rik hvis vi snakker om summen på mellom 500.000 og en mill. Det er faktisk ikke så mye man får kjøpt for en slik sum i dag, og man kan heller ikke kjøpe seg lykke. Jeg garanterer at Sofie heller vil vært foruten hendelsen 22.juli enn å få hundretusenvis av kroner.
    Jeg har dårlig økonomi og ikke råd til mat på brødskiva omtrent da jeg går på arbeidsavklaringspenger fra NAV på grunn av psykiske lidelser som jeg kjemper mot hver eneste dag, og jeg kunne lett ha latt meg provosere av et innlegg som dette.
    Her har vi altså ei jente som åpner seg for oss som en bok! Hun er ærlig og oppriktig rundt sin egen situasjon. Hun deler det med oss i håp om at vi skal forstå, og jeg forstår Sofie! Jeg gjør virkelig det!
    Jeg vil takke deg for at du er så ærlig som du er Sofie, og du skal absolutt IKKE ha dårlig samvittighet for noen verdens ting, men jeg må si at jeg håper noen av leserne dine sitter med dårlig samvittighet innimellom.
    Du gir meg mye, og i en ellers så trist og tung hverdag så gir deg meg glede å følge deg og vite at det finnes mennesker som deg der ute.
    TUSEN TAKK!

  11. Mitt tips er å få deg en høyrentekonto hvis du ikke har det, og sett inn penger på den du vil spare. Du har mulighet til å ta penger fra høgrentekontoen ca 12 ganger tror jeg uten at det koster noe men etter 12 ganger må du betale en viss % for å ta ut mer. Hvis du lar pengene stå lenge inne på den kontoen vokser de litt etter nyttår, det er bedre rente på høgrentekontoen enn vanlig konto. Da er det litt vanskeligere å ha lyst å ta pengene ut eller overføre de til den vanlige kontoen 🙂

  12. Jeg skjønner heller ikke formålet med dette innlegget. Hadde ventet at det skulle ha et litt godt poeng, men plutselig var det bare slutt.
    Og bare så det er sagt. Folk som tar utdanning og får seg en “ordentlig” jobb, har også råd til å shoppe og spise ute flere ganger i uken. Og i tillegg til dette har jeg også råd til å spare. Så man kan faktisk tjene gode penger på “den gammeldagse” måten også.

  13. Jeg må for øvrig bare legge til at ettersom overskriftene dine bare blir mer og mer clickbait-materiale, så antar jeg at du ikke har store planer om å endre livsstil med det første heller.

  14. Leser egentlig ikke bloggen din, men innlegget lå på fremsiden her. Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke leser den. For et meningsløst innlegg.. tenkte kanskje du ville dele at ikke alle må gå i samme fellen som deg, også fortsetter du å “skryte” av at du har så mye penger og fortsatt er et lite fornuftig menneske? bra du har penger å klarer deg 🙂 men assåå, litt jantelov er greit da.

  15. Det var oppriktig vondt å lese kommentaren om hun som er alenemor med svak økonomi. Jeg kjenner meg mye igjen i dette, men jeg er datteren. Min mor NAV’er på grunn av div. sykdommer som gjør at hun ikke kan jobbe, selv om hun veldig gjerne vil. Det er ikke mye penger å hente fra NAV, etter at regningene er betalt sitter hun igjen med 7-8000. Det er ikke mye i det hele tatt, dette skal liksom dekke mat, fritidsaktiviteter, klær og ellers nødvendige ting. Da jeg var liten ville jeg begynne på ballet, turn, fotball, basket, you name it, men jeg kunne ikke fordi mamma hadde ikke råd. Jeg følte meg utenfor fordi jeg var den eneste i klassen som ikke var med på noe på fritiden, jeg følte meg dårlig i alt i gym fordi det var ingenting jeg forbedret meg på, på fritiden. Jeg forsto ikke at mamma hadde dårlig økonomi så jeg var ofte sint og lei meg. Nå er jeg 19 år og har forstått det i noen år, men det blir helt ærlig bare verre og verre. Jeg må tvinge mamma til å kjøpe noe til seg selv istedenfor å bruke pengene på meg. Hun trenger jo klær hun også. Vi kan ikke være med på alle sosiale aktiviteter som vennene våres gjør, fordi vi ikke har penger. Det gjør vondt hver dag, men andre dager er verre enn andre.
    Noen ganger tenker jeg at man ikke bør få barn dersom økonomien er dårlig, men å få barn er visst nok det vakreste på jord. Men her sitter jeg, trist og lei og nærmest dårlig samvittighet for å eksistere. Min mor kunne hatt det bedre på mange måter dersom det ikke var for meg. Jeg vet jeg ikke må tenke sånn, men noen ganger skjer det. Det gjør bare så vondt å tenke på, jeg unner ingen med svak økonomi.
    Noen ganger blir jeg så lei meg at jeg kjøper et flaxlodd, i håp om å vinne en stor sum som jeg enten kan gi eller dele med mamma. Det skjer aldri, så kanskje vi bare er ment for å være økonomisk svake. (Nå skal det sies at jeg ikke kan jobbe pga. skole og psykiske sykdommer, men jeg håper på å evt. få en ekstrajobb nå til jul og satser på jobb til sommeren/høst neste år, da jeg er ferdig med skole.)
    Jeg aner ikke hva jeg egentlig ville med dette, jeg prater aldri om dette her så det var godt å få det ut. Jeg håper også at foreldre som ser dette, som har svak økonomi, unner seg selv ett eller annet hver måned, enten det er pose potetgull helt for seg selv eller en ny bluse. Dere fortjener noe for dere selv også, dere gjør en fantastisk jobb hver eneste dag og holder ut det meste, så kjøp dere en liten gave hver måned, sett dere selv først en gang i blant. <3

  16. Til dere som ikke skjønner innlegget: dette er en blogg og en blogg er en side man kan dele egne tanker, følelser, ideer osv. på. Her har Sofie delt sine tanker og følelser, og det må da være lov uten at man ALLTID skal komme med tips? Greit nok at det handler om penger, men likevel, synes det blir litt dumt å alltid forvente at hun skal komme med tips.

  17. Til Stine A.
    (sofie, ip-adressen kan være annerledes da jeg ikke er hjemme)
    Det er jeg som skrev kommentaren om å være alenemamma. Det er oppriktig trist å lese hvordan du har hatt det. Jeg er redd for at min datter skal kjenne på de samme følelsene. Det er tydelig at det har gått inn på deg. Skikkelig vondt å lese. Mi jente er bare 4 år og forhåpentligvis har jeg rukket å kommet litt ovenpå om noen år slik at hun hvertfall får deltatt i fritidsaktiviteter. Takk for at du deler <3 Skal ta det godt innover meg <3

  18. Du kan ikke mene at 500 000 ikke er bra nok og at du ikke fikk hjelp i ettertid? Skjønner du ikke at du fikk de 500 000 kronene for å bruke de på HJELP, og ikke shopping?
    Dum er du.

  19. Anonym: Haha, neste gang anbefaler jeg deg å lese deg litt opp på fakta før du uttaler deg og kaller andre dum. Vi fikk ikke penger for å bruke det til hjelp, det er noe vi hadde krav på fra staten 🙂 Ingen av pengene våre skulle gå til å betale psykolog, det er vel egentlig en selvfølge at vi skulle få dekt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *