HAR JEG SMITTET NOEN MED HERPESEN MIN?

Categories Samfunn

Det er torsdag og igjen duket for en ny runde med “Let’s talk about sex“. Denne gangen har jeg bestemt meg for å gå inn på et tema som jeg vet er tungt for mange, og det er akkurat derfor jeg vil snakke om det. Jeg vil gjøre et viktig tema litt mindre kleint og ubehagelig, for hva er det egentlig som er så skummelt med herpes? 

De aller fleste har vel hørt om Klamydia? Tenkte meg det. De fleste av oss har enten blitt smittet selv eller vet om noen som har hatt denne sykdommen. Klamydia er en veldig vanlig kjønnssykdom, men visste dere at også herpes sammen klamydia og HPV er en av våre vanligste kjønnssykdommer? I følge folkehelseinstituttet går 50-80 % av befolkningen gjennom en primærinfeksjon av HSV-1 (munnsår) som barn. I aldersgruppen 20-40 år har 20-40 % antistoffer mot HSV-2 ( oppstår som oftest på kjønnsorganet) 

Her kommer det som ikke veldig mange vet, og det er at over halvparten av de smittede får aldri noen symptomer på herpes, og lever derfor uvitende om sykdommen man har. En av de kan være deg, eller meg. Jeg begynte derfor å tenke på, hva om jeg har smittet noen med herpesen min? Det vet jeg faktisk ingenting om. For herpes kan smitte uten at man har synlige utbrudd. Det vil altså si at viruset er til stedet i hundens slimhinner uten å lage synlige sår. Disse “usynlige” utbruddene er vanskelig å oppdage, og hele 70% smittes av “usynlige” utbrudd.

Det er med andre ord ganske normalt å ha herpes, det er faktisk like normalt som å ha klamydia. Det er akkurat derfor det er så viktig å sjekke seg regelmessig om man er seksuelt aktiv. Ikke bare på grunn av disse kjønnssykdommene, men av mange grunner. Jeg tror de aller fleste av oss vil vite at vi er helt friske, sånn at vi slipper å smitte noen andre kun for at vi har vært late. Etter å ha lest om herpes i noen dager nå, har jeg også bestemt meg for å dra å sjekke meg. For hva om jeg er den prosentandelen jeg snakker om over her? 

Så hva skjer om jeg har herpes? Jeg skal være så ærlig å si at tanken skremmer meg, og jeg vil selvfølgelig ikke synes det er kjempekult å ha en kjønnssykdom. Likevel tenker jeg at det er en helt normal sykdom, og ikke noe jeg burde skamme meg over. Det finnes medisiner mot det, og det er også mye lettere å ha kontroll over herpesen om jeg faktisk vet at jeg har det. Et lite tips til dere som bor i Oslo-området; sex og samfunn er åpent mandag til torsdag 15.19.00. Her får alle opp til 25 år gratis time og behandling. Jeg har selv vært der å sjekket meg tidligere, og det er et bra og ikke minst genialt tilbud for oss unge 🙂

20 kommentarer

20 thoughts on “HAR JEG SMITTET NOEN MED HERPESEN MIN?

  1. Sykt kult at du tar opp dette!
    Jeg har selv herpes 2, da jeg ble smittet av noen som tydeligvis hadde utbrudd. Har vært forbanna og trist og suicidal etter det! Følt meg ekkel og skamfull. Dro på SogS og jeg fant det ut ved at jeg hadde et helt jævlig førstegangsutbrudd. Hun tok prøver av sårene mine og jeg fikk en tlf etterpå. Etter dette har jeg vært sinnsykt flink til å beskytte meg. Såvidt jeg vet har jeg ikke smittet noen og jeg ble på en måte veldig glad da jeg fant ut at dette ikke er pålagt å fortelle noen, så ingen vet om det. For eks hvis du forteller det til et ubetydelig ons og det viser seg at han også har det eller er bærer av viruset, har du fortalt om noe ganske kjipt som er ganske uvesentlig. Jeg vil nok vente til jeg finner den rette med å fortelle om at jeg har det – for jeg er ikke plaget i hverdagen og har nesten ikke symptomer lenger.
    Men jeg lurer sånn på, selv om det er SUPER BRA at du tar det opp! Hvordan kan du vite at du har herpes? Som sagt over her, vet jeg at heg har det pga mitt jævlige førstegangsutbrudd. Men skulle ønske jeg aldri fikk vite det, slik mange andre gjør. De går uvitende om at de har det fordi de kanskje får mindre utbrudd enn andre. Da lurer jeg på, hvordan kan kan du sjekke deg – med mindre du har utbrudd eller noe?
    Takk igjen for at du tar det opp. 💜 nå er jeg bare glad jeg er flink til å beskytte meg, og at jeg ikke endte opp med HIV, for herregud man må virkelig passe på hvem man ligger med. Tilfeldig sex frister aldri lengre. 🙂 hva slags type herpes har du?

  2. Jeg fikk herpes 2 for 3-4 år siden, og jeg er en av de uheldige som har utbrudd gjerne 3-7 ganger i året.. Jeg tror forresten ikke du får sjekket deg for herpes med mindre du har utbrudd, derfor sykt mange er uvitende om at de har det 🙁 Jeg har skammet meg sykt over det, men jeg har tatt et valg og forteller alltid de jeg har sex med at jeg har herpes, slik at de får muligheten til å «velge», noe jeg aldri fikk.
    Men som du sier, det er så tabubelagt og det hadde vært så fint om det bare ikke var det! Det er så sykt normalt (dessverre) å ha det..

  3. Du kan kun finne ut om du har herpes ved å ta test i et herpes sår så tidlig i utbrudde som mulig. Man blir heller aldri kvitt det, men kan behandles ved at det ikke blir utbrudd så ofte og at de blir kortere..

  4. Man kan vel bare smitte herpes når man har utbrudd? altså, de som har herpes men ikke har utbrudd kan heller ikke smitte andre

  5. Herpes er ikke bare en kjønnssykdom, forkjølelsesår(også kalt herpes) er en form for herpes! Omtrent alle har herpesviruset i kroppen, men det er ikke alle som får utbrudd! Det er ofte kulde,varme, dårlig immunforsvar som fremproviserer utbrudd på leppene feks.

  6. s: herpes kan også smitte uten utbrudd, men sjansen er veldig liten. Det som er litt skummelt.

  7. En venninne av meg har herpes Whitlow på fingeren sin. Herpes whitlow er svært smittsomt, når blemmene på fingrene sprikker så kan de som er i kontakt med vedkommende bli raskt smittet, dette smitter også over på slimhinner nedentil.
    Så vi har altså 3 ulike herpes typer!

  8. Hei!
    Man kan faktisk ikke sjekke seg for herpes om man ikke har et ‘aktivt’ utbrudd når man sjekker seg

  9. Tusen takk for at du tar opp dette! Slik jeg har opplevd det, som har det selv, er det noe som skal tulles med og hauses opp til de grader som noe kjempe skummelt og farlig noe.. noe det ikke er :-)! Takk!

  10. Utrolig fint av deg å ta opp det her, Sofie!
    Jeg fikk selv påvist hsv2 for litt over en måned siden, med et ganske vondt førsteutbrudd. Jeg var veldig langt nede da jeg skjønte at det var det. Heldigvis finnes det medisiner som holder det i sjakk.
    Det er også viktig å tenke at herpes ikke definerer deg som person, det er bare et ubetydelig virus som ekstremt mange lever med.
    Herpes er tabu, dessverre, så veldig fint at du snakker åpent om det! Enten om du har det eller ei:)
    Ønsker deg en god helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *