MAKTSYKE VAKTER PÅ UTESTEDER

Categories Samfunn

Jeg lovte egentlig at jeg kun skulle være positiv denne uken, men akkurat dette føler jeg er veldig viktig å ta opp. Som dere kanskje har fått med dere så hadde pærra-gjengen julebord igår. Det startet veldig hyggelig på Bølgen o Moi, men endte dessverre ikke spesielt bra. Jeg vet ikke med dere, men jeg har alt for ofte møtt vakter på utesteder som har et ekstremt behov for å markere seg og sin makt. De kan kontrollere hvem som skal inn, hvem som går først i køen, hvem som slipper å betale og hvem som ikke kommer inn. Drømmejobben eller hva? Det er jo perfekt om du skal møte på et menneske du ikke liker, for da kan du bruke alle mulige unnskyldninger for at akkurat den personen ikke skal komme inn. 

Jeg kunne forstått om det var meg, for jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg kan oppføre meg som en idiotisk drittunge med litt for mye i promille. Jeg hadde også forstått det om det var Andrea, for hun kan være alt for diva og til tider litt for frekk noen ganger. Listen er lang med mennesker jeg kunne forstått hvorfor blir nektet inngang på utesteder, men Grunde står IKKE på den listen. Ja, dere leser riktig, GRUNDE av alle i gjengen fra Paradise ble nektet inngang. Hvorfor? For han hadde laget bråk på Nox forrige fredag. 

La meg starte med å fortelle dere at Grunde først slapp inn, helt til en vakt kom å tok tak i han helt uten grunn. Han var helt sikker på at Grunde hadde vært der forrige fredag å laget bråk, og måtte derfor lage en scene med å være nr 1. fysisk mot han. nr 2. føre han bort, for å så kaste han ut. Grunde reagerte selvfølgelig da han uten grunn ble ført bort for å ha laget bråk på et sted han ikke hadde vært på en gang, noe som er helt forståelig om du spør meg. Han tok deretter bilde av skiltet til vakten (som jeg veldig gjerne har lyst til å publisere her på bloggen, MEN jeg skal holde meg for god til å gjøre det), og det var da det gikk galt. På grunn av at Grunde tok et bilde av vaktskiltet hans (som de har av en grunn) var ikke Grunde ønsket mer på Nox. Han hadde en ufyselig oppførsel og var derfor ikke velkommen. Eller.. han fikk beskjed om at han var velkommen neste helg, er ikke det hyggelig da? 

Jeg har kjent Grunde lenge nok til å vite at han ikke er en ufyselig type. Som sagt, hadde det vært Andrea eller meg så kunne jeg forstått det, men ikke Grunde. Vakten følte seg nok veldig truet av at Grunde tok bilde av skiltet hans, og skulle derfor ta tilbake makten med å utestenge Grunde fra utestedet. Det er helt greit om han trodde Grunde var en som hadde laget bråk der tidligere, men hva med å faktisk sjekke dette opp før han lagde en scene ut av det foran absolutt alle? Jeg er ganske sikker på at “bråkmaker” Grunde hadde klart å oppføre seg de to minuttene han hadde brukt på å sjekke opp dette. Forklaringen hans var nemlig det at han skulle høre med en annen vakt som hadde jobbet den fredagen. Men måtte han virkelig ta med Grunde ut av utestedet for å gjøre det? NEI

Jeg vet ikke om han har sett Grunde på TV, og rett og slett ikke liker han som person. Jeg vet heller ikke om det er at han er misunnelig på Grunde, og gjerne skulle vært i hans sko, og derfor må tråkke ned på han slik at han selv kan føle seg bedre. Ingen forklaring er god nok, og ingenting kan unnskylde oppførselen hans. Jeg vil også avslutte dette innlegget med å fortelle at Grunde er nykter, og at han aldri har drukket alkohol før. Så nei, det er dessverre ingen mulighet for at Grunde har oppført seg som en drittsekk uten å huske det. Spesielt ikke på et utested han ikke hadde vært på en gang. Det skal også sies at Grunde fikk kjeft i køen for å drikke Iste, og at jeg ble bedt om å passe mine egne saker når jeg fortalte at det bare var iste. Jeg tror nok dessverre Grunde var dømt til å ikke komme inn før han hadde i det hele tatt hadde kommet til utestedet. 

Jeg har alltid elsket Nox, men denne hendelsen var absolutt ikke OK. Hele gjengen forlot selvfølgelig utestedet da ingen av oss hadde lyst til å bruke en eneste krone der etter en slik oppførsel. Jeg håper virkelig Nox sender en personlig beklagelse til Grunde, OG sparker denne vakten som ikke er annet en maktsykt å dessverre utnytter den makten han har. Jeg har heldigvis fått tilsendt skiltnummeret hans, og det skal selvfølgelig sendes inn som klage, i tillegg til dette blogginnlegget 🙂 Jeg har fått nok av vakter som skal bruke makten de har på en helt feil måte, det er absolutt ikke greit.

24 kommentarer

24 thoughts on “MAKTSYKE VAKTER PÅ UTESTEDER

  1. Helt enig med deg, Sofie! Jeg kommer ikke lenger inn på et utested i byen jeg bor, fordi en lørdag prøvde han ene dørvakten seg på meg og jeg avviste han. Etter den episoden slipper han meg aldri inn det igjen. Maktsyk så det holder. Skulle tro de ble mobbet som liten og velger å bli dørvakt for å gjøre livet til andre surt.

  2. Grunde bør kreve å få svar syns jeg!!! Ta kontakt med eieren av utestedet og be den vakta beklage oppførselen sin. Makan til idiotisk oppførsel. Det er en arbeidsplass. Kan ikke oppføre seg som man vil uten konsekvenser. Hadde en ansatt oppført seg slik i hvilken som helst annen bedrift hadde det fått konsekvenser.
    Greit at de jobber på utesteder og opplever fulle håpløse folk hver kveld, men man kan ikke oppføre seg på den måten av den grunn.
    Helt sjokkert når jeg leste det med at han drakk iste i køa. Hva faen liksom. Har ikke vaktene bedre ting å gjøre….

  3. Oi så bra gjort av deg!! Og dere som faktisk dro derfra istedet for å vente på å komme inn. Man skulle nesten tro at sånne ting ikke skjer i Norge. Kan du fortelle oss om du får tilbakemelding?

  4. Hei, føler jeg må kommentere denne for å forklare litt på den bilde delen. Jeg jobber selv som vekter i et av Norges største firma, da også som dørvakt. Å ta bilde av et ID kort er ulovlig og du kan straffes med bøter, da det er fare for forfalskning av kortet. Det er ikke lett å vite om fra før når man ikke jobber i bransjen selv og kan reglene, men derfor ble han utestengt og det hadde vi alle måttet gjøre da det er ulovlig. Det har jeg vært med på flere tilfeller av, og vi har faktisk måttet få politiet til stede flere ganger for å ta telefonen med makt å slette bildet med mindre de ønsker rettsak.
    Ellers det andre er jeg helt enig i, men da forstår dere med bildet. En vakt kan gi deg sitt tjeneste nr så kan du gå til ledelsen og levere en klage, men aldri ta bilde av et ID kort. Og jeg liker deg, så IKKE legg det ut her da det kan føre til bøter 🙂
    Ha en fin søndag videre og god tur til NY, gleder meg til å se på snap 🙂

  5. Dette var direkte kvalm oppførsel av den vakten. Grunde er den personen som fortjener det der MINST, og jeg elsker at du støtter han! Vær så snill og gjør alt du kan for at denne vakten og Nox beklager seg til Grunde, og at vakten får sparken med en forbanna gang, for dette er absolutt IKKE greit. Stakkars Grunde, jeg mener.. hva faen feiler det visse folk?
    U go Sofie!!

  6. Anonym: Hei! Det visste vi ikke, og da er det selvfølgelig lov av han å reagere. Men hadde det vært meg da så hadde jeg informert om dette, for han sa aldri til oss at det ikke var lov. Han var dessverre også ufyselig lenge før Grunde tok dette bildet, og grunnen til at Grunde tok bilde var jo på grunn av oppførselen hans. Veldig synd det ble sånn, for sånn jeg skriver over her så har jeg ALLTID likt Nox. Har aldri hatt problemer med vaktene der før, og har alltid likt alle som står i døren. Men han her burde kanskje holdt seg hjemme fra jobben tenker jeg 🙂

    Tusen takk for det <3

  7. Jeg forstår frustrasjonen din og det er desverre altfor mange som jobber i vakt bransjen som ikke skulle vært der, det har jeg også sett med egne øyer. Han skulle ha informert om det, det gjør alltid vi når tilfeller der det blir forsøkt tatt bilde av ID kort skjer. Min anbefaling er å skrive ned tjeneste nr og slette bildet, sende en skriftlig klage både til NOX og PSS(mener at det er PSS som har Nox, men dette må dere dobbel sjekke).

  8. Blir så sykt provosert av slike hendelser. Er det mulig?! Tenk å ødlegge noen sin kveld på denne måten. Har dessverre opplevd vakter som ønsker «makt» å ikke sluppet inn folk pga utsende, diskriminering eller fordi de bare ikke var pyntet nok. Slike ting provoserer meg til de grader. Synes det er bra at du tar opp slikt på bloggen. Å jeg håper vaktene som gjorde dette mot grunde får sparken. For slikt oppførsel hører ikke hjemme noen plasser. Tenk voksne mennesker. Nej fysj, det er kvalmt! Håper de tar saken ganske alvorlig. Å takk for et bra innlegg. Endelig noen som tørr å skrive om dette også.

  9. Jeg skal aldri dra til NOX igjen. Jeg orker ikke å møte ubehagelige vakter rett før jeg skal ha det gøy med vennene mine. Jeg fester heller hjemme haha

  10. Isteflasken blir tatt ifra fordi det kan være alkohol i den, vaktene har ikke mulighet til å sjekke om det faktisk er alkohol eller ikke oppi flaska, så da blir den tatt ifra. Det at Grunde må vente utenfor mens vakten sjekker opp er jo en selvfølge. Det er for å ha kontroll over hvor han er. Hvis han venter inn på utestedet er det ikke like lett å finne i han igjen når vakten skal snakke me han igjen.(og han skal heller ikke inn igjen i det hele tatt på utestedet hvis det feks hadde vært han som laget bråk forrige helg) det med å ta bilde av kortet ser jeg er blitt skrevet om før fra en annen vekter så det trenger jeg ikke si noe mer på. Vakten skal selvsagt heller ikke bruke makt, regner med Grunde ville gått ut for en prat selv hvis vakten ønsket å snakke med han utenfor. Synes forresten du disser vaktbransjen litt iforhold til hvordan du skrev dette med «drømmejobben» osv. For det er absolutt ikke slik det skal være eller slik det er på mange plasser. Men samtidig finnes det noen vakter som ødelegger og ikke passer til jobben sin, men slik vil det også alltid være i alle andre yrker også! Men send inn klage på akkurat den vakten, altså Grunde sender inn klage når det faktisk er han som er edru å han det i hovedsak dreide seg om. Alle kan fint si «jeg var nesten edru» selv om de har drukket mye. Så han burde sende inn selv! Og kanskje til neste gang evt vite litt mer om regler/rettigheter før du skriver om det. Skjønner jo at du ikke vet hvordan en vakt jobber fordi du ikke er vakt selv, og regner med du heller ikke har kursene for det. Tipper dette ordner seg når han får svar på klagen sin 🙂 Hilsen vekter og ordensvakt 🙂

  11. faaaen, dårlig gjort av vakten. Kan de ikke bare slippe alle inn så slipper vi klyser som dere på de andre utestedene i byen.

  12. Kjenner frustrasjonen. Dørvakter kan være skikkelig kalde og maktsyke. Og det hjelper ikke engang å forsvare seg selv, fordi vakten har allerede bestemt seg for at sånn er det. Det er så sinnsykt frustrerende. Mange vakter må jo ha opplevd ting tidligere i livet som gjør at de er som de er. For de har virkelig null grunn til å oppføre seg som de gjør, de har jo ikke akkurat tatt utdanning engang. De leker vel litt politi 🙂 Siden de ikke kom inn på politihøgskolen.

  13. Hei!
    Jobber som vekter selv, og vil bare oppklare et par ting her. Det er ikke ulovlig å ta bilde av en vekters vekterbevis som man er lovpålagt å gå med. Det er derimot ikke greit (usikker om det er ulovlig så skal ikke uttale meg for sterkt her) å ta bilde ELLER filme en vekter i arbeid. Om noen spør om en vekters ansattnummer, som da skal stå på kortet, er man lovpålagt å oppgi dette nummeret. Det er for at de som håndterer klager skal vite hvilken ansatt det er snakk om, uten at vekteren er nødt til å oppgi navn. Som vekter skal man nemlig ikke utgi navn til gjester eller publikum generelt, for å sørge for å verne om privatlivet utenfor jobb.Når det er sagt, er det derfor lettere å ta bilde av kortet for å sørge for at partene har det rett. Har man drukket alkohol er det ikke sikkert man klarer å huske eller skrive ned bokstaver og tall riktig, og for å hindre at det kanskje går utover andre kolleger + sørge for at det blir riktig forklaring ved en eventuell sak, lar jeg gjester ta bilde av kortet mitt, som også er godkjent og anbefalt av sjefen.
    Ser også at du skriver at Grunde er nykter, og det virker som at det betyr at han ikke kan lage bråk. Det ene utelukker ikke automatisk det andre. Man kan lage bråk selv om man er nykter. Nå sier jeg ikke at Grunde har gjort det i det hele tatt, jeg vil mer påpeke din vikling rundt akkurat dette. Selvfølgelig er det som regel de som har drukket alkohol som er verst, men de som er edru kan også skape trøbbel.
    Syns heller ikke det er riktig håndtert at de tok han med på utsiden for å deretter sjekke opp om han hadde skapt trøbbel. Dette burde de vært mange nok til å håndtert distre og i det skjulte, for deretter å ta han ut hvis det viste seg at det var han. De skal ha nok kapasitet til å klare å sjekke opp dette samtidig som de følger med på han. Når de ikke gjør det skjer nettopp det som skjedde – når det viser seg at det ikke var Grunde, får alle gjestene en dårlig opplevelse, går derfra, og plassen tjener mindre penger.

  14. kompisen min ble nektet inngang på Nox av den ene vakten der og lagt i bakken fordi han ikke var kledd pent nok til å gå inn og spurte hvordan han måtte kle seg for å komme inn. motbydelige vakter, vi var 40stk som hadde leid Nox ifb med en bursdag, aldri igjen for å si det slik.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *