SKAL DET IKKE VÆRE VONDT Å HA SEX?

Categories Samfunn

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av dette, men Andrea og jeg fant nylig ut at vi sliter med det samme problemet. Aldri før har jeg hørt ordet vaginisme, helt til Andrea kom hjem en dag å fortalte at legen hennes hadde sagt at problemene hun hadde skyltes vaginisme. Jeg sa rett ut “hva faen er det?”, og Andrea fortalte meg at bekkenmuskulaturen er for stram, noe som gir kramper i underlivet og kan føles som et låst underliv. 

Jeg har selv slitt mye med smerter under sex, og har ofte hatt problemer med å få (sorry for å være direkte) penis inn i vagina. Dette er noe som har kommet de siste årene, og jeg har helt ærlig blitt så vandt til å ha vondt at jeg på en måte har lært meg å leve med det. Hver gang dette har blitt tatt opp har jeg alltid fått høre “du er nok bare for trang, kjøp deg en stor dildo for å utvide deg nedentil”. Det gir jo mening at det skal være vondt om vaginaen er for trang for penis? 

Det eneste jeg ikke har tenkt over er at det har gjort vondt de tre-fire siste årene, og det har vært vondt med alle de jeg har hatt sex med. Nei, det er ikke mange, men er det ikke rart at absolutt alle skulle være for stor for meg? Etter at Andrea fortalte om alle sine symptomer kjente jeg meg bare mer og mer igjen. Hva om? Kan det være at jeg også sliter med dette? Helt ærlig så har jeg ikke ønsket å vite, for bare det å få et “sexforbud” virket skremmende. Jeg trenger ikke å ha mye sex, men jeg det vil likevel ikke si at et forbud skremmer meg. Jeg har kjæreste, og selvfølgelig er vi seksuelt aktive. Hva ville han si

De siste månedene har det bare blitt verre og verre, så jeg mannet meg derfor opp til å bestille meg en time slik at jeg skulle få sjekket dette. Jeg bestilte meg en time til stive skuldre vel og merke, kun for å slippe å snakke om det om jeg ikke skulle tørre. Etter en god stund klarte jeg å fortelle henne hva jeg kanskje fryktet at jeg hadde, så hun begynte derfor å stille meg spørsmål. Jeg sa rett ut at det ofte gjorde vondt å ha sex. Det gjør vondt å få inn penis, og det gjør også vondt under sex. “Har du vondt under sex?, sex skal ikke gjøre vondt“. Jeg fikk helt ærlig sjokk i det hun sa det, for jeg har helt seriøst trodd at sex skulle gjøre litt vondt. Det er godt, men det er gjerne et par minutter med smerte før det blir godt. “Sånn skal det absolutt ikke være

Etter undersøkelsen fikk jeg vite to ting. Jeg må gjøre noe med skuldrene mine, for de har det ikke bra, og jeg har vaginisme. Absolutt ikke i like sterk grad som Andrea, for jeg klarer å ha sex, men det er vondt. Hva er sannsynligheten for at både Andrea og jeg sliter med dette? Vi er herved Vaginisme-kollektivet, haha. Jeg skal jo selvfølgelig ikke le av det, men det er jo litt komisk. Nå er jeg på vei til behandling for dårlige skuldre og vaginisme, vi snakkes senere!

49 kommentarer

49 thoughts on “SKAL DET IKKE VÆRE VONDT Å HA SEX?

  1. Egentlig høres symptomene dine mer ut som vestibulitt. Sliter med det samme. Vestibulitt er noe leger generelt har lite peiling på og ofte feildiagnoseres det med annet. Anbefaler at du skaffer deg time hos spesialist for å vite 100% sikkert at du har fått riktig diagnose 🙂

  2. Bra du opplyser unge om vaginisme! Jeg tenker også at det kan være lurt å informere ungdom om at en vagina sjeldent er “for trang for penis”. Et barn vil komme ut av vagina, så vaginaen er svært tøyelig.
    Så lenge man varmer opp slik at man blir våt nok, i tillegg til at man er sammen med noen man stoler på slik at man klarer å slappe av, vil det ikke gjøre vondt under sex. Det skal ikke gjøre vondt å ha sex, men det behøver ikke være vaginisme dersom det er vondt! 🙂

  3. Hei! JEg har også fått vaginisme og vestibulitt. Hadde satt skikkelig stor pris på om du ville blogge mer om dette, behandling, hvordan du føler det osv. i fremtiden. Det er virkelig på tide å sette kvinnehelse på dagsordnene! Jeg trodde også at sex skulle gjøre vondt..

  4. Jannike: Hei 🙂 det er absolutt ikke sikkert, er ikke sånn at man automatisk har vaginsme på grunn av det jeg skriver over her, men sliter du med noe av de samme tingene burde du absolutt sjekke det! For som jeg fikk beskjed om, det skal ikke være vondt å ha sex!

  5. Hei! Jeg lastet ned vpn-appen å fikk gamle Snapchat tilbake. Men koster det noe? Synes det var litt vanskelig å forstå det🤔

  6. Jeg vil anbefale at du gifter deg med en ordentlig mann, og se om problemet fortsetter. Jeg er ganske sikker at problemet oppstå p.g.a. at du har hatt sex med flere menn. Be Gud om tilgivelse, og gjør det som Han har sagt, gift deg 🙂

  7. Hei! Jeg har også bynt å slite med å ha vondt under sex, var aldri sånn før men for 1,5 år siden så fikk jeg det.. de første månedene var det helt jævlig, bynte nesten å gråte etter sex å gruet meg til å ha det noen ganger, fikk medisin å ingenting funket. Etter 3 gynekolog besøk så har de fremdeles ikke funnet ut hva det er. Så regner med at det er noe jeg kommer til å ha resten av livet eller en goood stund til.. heldigvis er det ikke så ille som det var før

  8. er det fordi du har smerter i nakke og skuldre?
    jeg har problemer med det også.. jeg har ikke smerter under sex, men sliter med at jeg ikke har sexlyst og ikke kjenner noenting når jeg og typen har sex.. kanskje det har en sammenheng?

  9. Jeg har også hatt dette i flere år. Både vaginisme og vestibulitt. Ble tom sykemeldt i over 6 mnd pga av dette. For stress gjorde det bare verre.
    Finnes egen fysioterapaut for dette. Det hjalp meg en del. Samt gå til en spesialist på dette(gynekolog).

  10. Vestibulitt og vaginisme er veldig like sykdommer, men samtidig ikke. Jeg har hatt vestibulitt i ca. 3 år som jeg vet om. Begge disse sykdommene er det mange som har, men som lider i stillhet og føler seg alene om det.
    Det er forresten laget en facebook-gruppe for dem med vestibulitt/vaginisme som heter vestibulitt/vulvodyni/vaginisme Norge. Dette er en lukket gruppe. Denne siden er opprettet for at man skal kunne dele erfaringer og komme med spørsmål.

  11. Hvor har du og Andrea dratt for å sjekke om dere har vaginisme? Hos spesialist? Isåfall, hvor mye koster det sånn ca?

  12. Jeg slet med smerter dagene etter samleie. Og fikk alltid svie og illeluktende utflod. Etter mye testing og prøver, ble det konstatert at jeg rett og slett ikke tålte PH-verdien på partnerens ph-verdi på sæden. Vi tålte ikke hverandre på den måten.
    Så det kan være mye, men fordi emner er tabu så vet vi ikke om dette. #nomoretabu 💜

  13. Sliter med det samme. Anbefaler å dra til Tine Oppedal eller kollegaen Charlotte på røa osteopati!

  14. Anonym: Nei, det er det nødvendigvis ikke. Dette kan komme av stress, dårlige opplevelser under sex og angst for forpliktelse. Dette er bare noen av grunnene. Vaginisme er smerter under sex, og som Andrea sliter med et “låst” underliv. Hun klarer ikke å ha sex! Sexlysten kommer og går, det er ikke noe unormalt.

  15. Dette er nok mye vanligere enn det de utsatte trur…
    Selv har jeg ikke hadt sex med samboeren min på 4-5 år grunnet dette… (NB! har ikke hadt sex med andre heller).
    Er et stort problem, og har så godt som “ødelagt” hele forholdet (da det er mangel på leger med kunnskap om hva som kan bedre situasjonen)… Nå er vi bare sammen, og thats it… ikke noe fysisk kjærlighet, kun to personer som bor sammen…
    Det dummeste jeg hører er forslag om å kjøpe en stor dildo å utvide med… Det er ikke alle som syntes det er tennene å føre alt mulig rart inn der, og da skulle presse en avtennene plastikksak inn, vil bare gjøre problemet verre…
    Lykke til!
    Skriv gjerne en oppdatering om dere finner en løsning på problemet… Kunne veldig gjerne ha tenkt meg å ha sex med samboeren min igjen… og bygget forholdet/kjærligheten vår opp igjen dit det var 🙂

  16. Jeg syns det er tøft, kult og modig av deg å «stå frem» og skrive om dette!!! Tenk så mange det er som sliter med det samme, men kanskje syns det er flaut å snakke om. Megselv inkludert. Jeg hadde samme tanke; sex skal jo gjøre litt vondt?! TAKK for at du skriver om det. Jeg syns du får så jækla mye ufortjent pes, rett og slett. Du er en NYDELIG jente, med sunne verdier og sterke meninger. Du og morten er så flotte sammen, og jeg unner dere alt godt. Husk; Haters make you famous;-)

  17. Tøft å skrive om dette, som egentlig er et veldig tabu tema. Hvordan reagerte morten da du fortalte han dette?

  18. Anonym: Vi har snakket om dette lenge, så han har vært klar over at det er en mulighet. Han er veldig støttende, og skal faktisk være med på min neste time for å lære hvordan man kan tøye musklene rundt for å gjøre det bedre 🙂 Verste var vel å fortelle om sexforbudet, men det tok han også veldig bra!

  19. Har du tips til noen som kan om dette/behandle dette? Verken legen eller gynekologen hadde hørt om det, når jeg gikk dit med problemer. Kunne jeg fått navnet på hun som kan behandle slike problemer? 🙂

  20. Hvorfor spenner man musklene når man vil ha sex med en person? Føler man seg ikke trygg på personen?
    Er man usikker?
    Det er vel til en viss grad viljestyrt?

  21. Magnus Holmen: Det kan være av mange grunner. Hva som hare skjedd med meg velger jeg å holde utenfor bloggen, men kan være noen av de punktene du nevner over her. Kan også være stress og usikkerhet!

  22. Slike saker, tar politikere som feks Giskle seg av.Ei skikkelig flatfyll og noen runder på AP`s møter så er skillåpadda smertefri på et blunk.

  23. Hei Sofie, jeg har sagt mitt rundt dette tidligere. Kanskje jeg kunne formulert synspunktet mitt litt annerledes. Jeg vet ikke om det finnes studier som ser på sammenhengen mellom problemet du beskriver og det jeg hadde snakket om. Jeg skal forske på det på nettet. Jeg er Muslim, og det er skrevet hos oss at sex utenfor ekteskapet fører til spredning av kjønnssykdommer. Det er ganske logisk og det var akkurat det som skjedde egentlig i samfunn hvor slike forhold mellom menn og kvinner finner sted, som HIV, klamydia osv. Du behøver ikke å publisere denne kommentaren, jeg leste bare dette innlegget i bloggen din siden jeg så den på nettavisen.. Uansett 🙂 Jeg ønsker deg alt godt i livet, med familie og en ektemann 🙂
    Hilsen,
    Noen / Gift mann (nei, tenker ikke på å gifte meg på nytt hehe) har er god dame. Lykke til.

  24. Huff, det høres virkelig ikke bra ut 🙁 Sender en stor klem til dere begge.
    Jeg har av og til vondt under sex, men det er ikke så vondt at jeg ikke klarer mer, men jeg tenker at det er sikkert bare kroppen som ikke har kommet seg helt etter fødsel er jo bare 14 mnd siden fødselen. Men når jeg leste dette, tenker jeg at jeg kanskje skal ta meg en tur bare for å sjekke at alt er som normalt. Håper virkelig det ordner seg for dere begge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *