SELVFØLGELIG VISER JEG FREM PENGENE MINE

Categories Samfunn

Har ikke noe med dette innlegget å høre men jeg likte bloggen din veldig godt før, men føler du har blitt veldig påvirket av lønna di og har begynt å få så stort behov for å vise frem penger og dyre ting du kjøper…. tenk på hvor mange barn som leser bloggen din.. ville du at barnet ditt skulle vokst opp i et samfunn hvor «life goals» handlet om å kjøpe et stort dyrt hus og ein en Lambo?

I går fikk jeg denne kommentaren som jeg fort fant ut at jeg skulle svare på i et innlegg. Det er ingen hemmelighet at jeg har vokst opp med lite penger, det har jeg vært åpen om gjentatte ganger. Jeg delte tross alt soverom med mamma til jeg var ungdom da hun som alenemor ikke hadde råd til noe annet. Jeg vet hvordan det er å ha lite penger, og det er akkurat det som fikk meg til å endre tankegang. Selv om jeg hadde verdens beste oppvekst, så vil jeg aldri kjenne på den følelsen av å ikke ha råd igjen. Aldri

Jeg bestemte meg derfor i ganske ung alder at jeg skulle velge andre veier. Jeg skulle gå veier som ga meg en lønn slik at jeg kunne leve akkurat som jeg selv ønsker. Det som irriterer meg veldig med Norge er at det blir sett ned på å tjene gode penger, rett og slett for at man ikke har lov til å gjøre noe annerledes i et land der janteloven lever i sitt beste velgående. Her blir man nemlig kritisert for å få til noe, for skam deg om du er stolt over hva du har fått til. 

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg er forbanna stolt over meg selv. Jeg har gått fra å være et barn som har slitt med både det ene og andre, mistet pappaen min, overlevd terroren på Utøya og hatt lite penger til å være her jeg er i dag. Jeg tror ingen kan forstå alt jeg har vært gjennom, hvor mange dager jeg har hatt lyst til å gi opp og hvor mange tårer jeg har grått. Livet har mildt sagt vært helt jævlig til tider, MEN JEG KLARTE Å KOMME MEG GJENNOM DET. Selvfølgelig er jeg stolt over hva jeg har oppnådd hittil i livet. Jeg er bare 23 år gammel og har fått meg en jobb som jeg vet kommer til å gi meg de sykeste mulighetene fremover. 

Det er ikke behovet for å vise frem dyre ting som ligger bak, men stoltheten av at jeg faktisk har råd til å kunne kjøpe meg slike ting. Jeg er så utrolig lei av at det skal bli sett ned på å tjene gode penger, kan det heller ikke være en motivasjon og inspirasjon? Jeg er fortsatt den samme jenta som jeg alltid har vært. Jeg har de samme verdiene og holdningene, eneste forskjellen er at jeg tjener mer penger. En ting jeg kan garantere dere her og nå er at jeg aldri kommer til å skjule hva jeg oppnår i frykt for å tråkke på noens tær. Jeg kan også love dere at den dagen jeg har fått drømmehuset og Lamborghinien min så kommer jeg til å vise det frem med stolthet. Det er faktisk ikke hvem som helst som kan gå å kjøpe seg akkurat det huset og bilen de ønsker, så den dagen jeg får til det skal jeg selvfølgelig være KJEMPESTOLT. 

Når det kommer til barnet mitt så tenker jeg at den må gå sine egne veier og sette sine egne mål. Om barnet mitt har som lifegoal å kjøpe drømmehuset og eie en Lamborghini skal jeg selvfølgelig støtte han/henne å gjøre alt jeg kan for å hjelpe barnet mitt å oppnå drømmene sine. Finner barnet mitt ut at han/hun ønsker å studere til å bli sykepleier eller lærer, så vil jeg også gjøre alt jeg kan for å hjelpe han eller henne. Jeg skal også lære barnet mitt fra tidlig alder at hun må følge sine egne veier og ikke alle anders. Jeg skal lære henne at det er OK å skille seg ut og følge drømmene sine. Jeg skal også fortelle at uansett valg, så vil jeg alltid være der om hun har lifegoal å eie en Lamborghini eller flytte på landet. Jeg skal også lære barnet mitt å forstå at vi mennesker er forskjellige, og at det er viktig å respektere at andre kanskje ikke ønsker det samme som henne 😉

41 kommentarer

41 thoughts on “SELVFØLGELIG VISER JEG FREM PENGENE MINE

  1. Helt enig med deg jeg. Men det er kanskje fordi vi har alt av penger? Det feteste huset, bilene, hyttene, klærne etc. Å ja, vi kjenner JanteLOVEN. Jeg vet ikke alt tenåringen bruker av klær, men Yeesi sko? Balenciaga, handler utenlands og på Stress og Yme. Men han jobber ved siden av skolen og er veldig flink. Vær stolt Sofie! Det har du all grunn til. Fuck janteloven og følg drømmene dine! The sky is The limit, alt ligger for dine føtter. Nå reiser mann og sønn til svigers i Calabasas. Du har gode innlegg og bilder, er moden for alderen. Kooos dæ masse, og husk å vær raus m mamma som har gitt deg en så fin oppvekst, til tross for lite peng👏😀

  2. Sykt bra skrevet Sofie! 🙂 Skjønner at folk ser på den saken her forskjellig, men jeg er veldig på din side, og det er så kult at du har kommet så langt. Absolutt vell fortjent slik jeg ser det hvertfall <3

  3. Hei Støtter deg. Det der dine penger – kos deg med dem – du har fortjent det. Det jeg ikke kan forstå er hvorfor alle spør “Gir du noe til veldedighet”?. Altså det disse folka ikke skjønner er at du har dine prioriteringer, din hund din familie osv. Ingen av oss andre har en skitt med hva du bruker pengene dine på. Hadde jeg hatt like mye som deg hadde jeg gjort det samme som deg. Vær stolt av det du har fått til du. Det er deg vel unt. Ha en flott dag. Med vennlig hilsen Lise

  4. Tror kanskje det enkelte reagerer på nødvendigvis ikke omhandler at du har mye penger, men måten pengene er tjent inn på.
    Du er stolt over der du er i dag, men hva er det du har gjort egentlig? Vært med på Paradise Hotel, og skaffet deg kjendisstatus via dette. Etter det har du vært dyktig i å melke denne kua i form av blogging med mer. Ikke noe galt i dette.
    Men det er nok ikke alle som er like fan av denne hypen realitydeltagere nærmest gratis får seg, og det er selvsagt ikke din feil. Det er bare slik det har blitt. Det folk ikke tenker på er at alle dine skritt og handlinger blir sett på og bedømt. Det er en del av det å være den du er. Dette tenker neppe de som ordlegger seg stygt om bloggere med mer på.
    Alikevel bør bloggere være seg selv bevisst på at mange unge ser opp til dem. Dette er en av prisene du som blogger betaler for å være den du nettopp er. Derfor syns jeg det er en bloggers ansvar å huske og reflektere nettopp over dette. Selvsagt skal du få lov til å vise at du har penger, men en trenger ikke å bli helt Isabell Raad heller (ref instastoryen med penger i munnen). Det er lite sjarmerende.
    Stå på videre, og ha en flott sommer.

  5. Du burde vere kjempe stolt og det er jo kult at du får så til å tjene så mye av jobben du har gjort!
    Men jeg synes ikke at fordi du har hatt det tøft som ung eller vokst opp med lite penger gir deg noe mer grunn eller «rett» fordi du er nok ikke den eneste som vokser opp slik og har det vanskelig, også er det jo veldig forskjellig i lønnen til folk og folk som kanskje jobber mer enn deg tjener mindre og mener ikke det er din feil eller ditt problem, for min del blir det for mye av det overfladiske.
    Alikavel står det stor respekt av det du får til!

  6. Syns du skal være stolt over deg selv 😊 Selv om du er enormt dårlig på å svare folk 😛 For en stund tilbake skrev jeg en kommentar på et innlegg du hadde skrevet ang penger å oppvekst. Du ba meg sende deg mail, jeg skrev men aldri hørt noe fra deg igjen.
    Syns fordeom du gjør en sabla god jobb, og at du ikke må ta deg nær av personer som er sjalue på deg på grunn av din inntekt. Det er ingen andre enn du som har jobbet hardt for å nå der du er idag. Så stå på, virkelig ❤️

  7. Selvkritisk er forno??? Det begynner faktisk å bli litt kvalmt og det er det ikke bar jeg som synes? Eneste grunnen til at du tjener mye «penger» er jo på grunn av PH! Og det er jo bare ren flaks! Du hadde aldri i nærheten vært der du er nå uten pH så ikke si du bestemte deg for å en annerledes vei når du var liten. Fordi der du er nå er ren flaks;)🤝

  8. Jeg lurer bare på 1 ting. Du sier du tjener så bra nå. Men det er ikke lenge siden du ikke hadde tjent mye 1 mnd. Hvorfor ikke tenke litt lengre enn nesa de? Du tjener ikke like godt hver mnd. Og fame går alltid over.

  9. Enig i det du sier!
    Kan være litt skummelt å komme fra «enkle kår» og plutselig som voksen få en kjempe høy lønn – da dette er annerledes og noe man blir utrolig stolt av. En som er oppvokst under gode økonomiske omstendigheter, ville ikke følt det samme behovet «for å vise at man har råd til å kjøpe dyre ting». Ikke fordi man ikke setter pris på det, men fordi man ikke er så usikker på seg selv og dermed føler behovet for å understreke sin status.
    Penger skal ikke definere hvem man er som person. Men for all del, har man slitt og jobbet seg opp for noe, syns jeg man skal kunne være stolt og ikke undertrykke seg selv og tenke at det ikke er lov. Men bare husk selv hvor du egentlig kom fra begynnelsen av, hvor kjipt det er å vite at man selv ikke har råd til ting og sin usikkerhet på at man ikke er «like bra» fordi man ikke har de samme økonomiske mulighetene. Det går an å være stolt samtidig som man har en ydmykelse med seg, og ikke selv glemmer. Om du forstår😊😊
    Ellers vil jeg si at jeg syns du er en fantastisk blogger! Kjempe fin jente, hele deg.
    Syns muligens du har blitt litt overfladisk ovenfor dine eldre venner bare, noe som er litt trist. Hverdagen din består av nye ting nå (helt forståelig). Men du må også sette tid til de, på samme måte som de må gjøre det med deg. Ikke sikkert bloggen lever for alltid, og bloggvennene dine forsvinner engang. Da er det jo sikkert greit å vite med seg selv at man har tatt vare på de gode, gamle, så godt det har kunne latt seg gjøre. Eller uansett, av prinsipielle grunner.
    Stå på videre, Sofie! Heier på deg😀

  10. Det jeg tror mange reagerer på er hvor cocky visse bloggere er når de flasher all cashen sin, mens 80% av dere kommer til å sitte med “vanlige” jobber i framtiden, når ingen har interesse lenger.
    Spesielt da du av alle må jo syntes det er helt hinsides å bruke 40.000 på en jævla veske, når det sikkert er 4-5 månedsregninger for leiligheten til din egen mor da du var yngre?

  11. Men ka e d du har gjort egentlig sia du e så stolt? Alle kan være med paradise hotel og starte blogg etterpå, og grunn til at bloggen din fortsatt blir besøkt e pga av clickbait, drama, lettkledde bilda, provosering og for oss vil ha seg en god latter, haha. Du e god underholdning av og til, det ska du ha!

  12. Hei. Jeg skjønner deg veldig godt og at du har greid å ta opp kampen selv om ting har vært mørkt er å se opp til. Det som disse personene kanskje mente var at det er et så ufattelig stort press som unge blir utsatt for. Du følte kanskje selv på denne følelsen da du vokste opp med lite penger. At du ikke hadde råd til ting som andre på din alder hadde. Når de unge da leser en blogg som bare poster bilder med gucci og alt det stæshet der så skaper det et ufattelig press. Lurt å sette frem i lyset at det er greit med billig ting også, og at man ikke trenger nødvendigvis å ha det dyreste og mest populære til en hver tid.

  13. I utgangspunktet er jeg helt enig. Janteloven er bare å drite i, da det må være lov å erkjenne, så vel som å uttrykke stolthet over egne evner & prestasjoner.
    Det tror jeg faktisk også de fleste syntes er greit! Janteloven står faktisk ikke så sterkt som folk tror! Problemet er imidlertid at det å erkjenne egne kvaliteter/evner + uttrykke stolthet, både lett kan uttrykkes- og oppfattes feil, slik at det istedet fremstår som håvmod.. Personlig, kan jeg ikke se hvor du har kunnet misoppfattes, men skriftelig kommunikasjon, -uten kroppsspråk og stemmeleie, er bitchy sånn sett, for med bare ord i kommunikasjonen, er det svært ofte at samme teksten kan oppfattes helt ulikt av deg & meg..
    For mitt vedkommende, har jeg kommet frem til et slags grunnprinsipp som har funket bra; Å fremheve produktet, -hvilket for deg vil si bloggen, oppfattes rett, mens et innlegg på Gucci-vesken du fikk råd til grunnet det høye lesertallet, misforstås..
    Eller om du ser det litt utenfra:.. Jeg er [enda] dritstolt over å bli oppdaget av den modellagenten som 18-åring, så vel som å fremdeles få oppdrag som ‘senior-modell’. Jeg har, sammen med de respektive fotografene, har virkelig klart å produsere mange kule og varierte uttrykk.. – Dette står jeg for, og har skjelden opplevd noe negativt på det. Det som imidlertid IKKE slo an, var spøken jeg dro i forbindelse med å ha gått på en smell i en fotoboks; Jeg [herregud, det her er flaut, ass..] sa noe sånt som at regningen [på et par tusen] måtte bero på en misforståelse, siden det faktisk kostet 3000 for bilder av meg 😛 – Selvironisk, og absolutt ikke klysete ment fra min side, men ser jo helt klart ‘bæsjen på leggen’ i ettertid (ha ha ha)

  14. Emilie: Da anbefaler jeg deg å melde deg på, så prøver du det samme som oss. Så er jeg mer en gjerne åpen for diskusjon etter det 😀 Om det hadde vært så lett så hadde vi ikke vært 4 PH deltakere som hadde levd av dette av ALLE som har vært med 😉

  15. Du hadde jo ALDRI hatt den livsstilen om du ikke hadde vært med på paradise hotel, så du har egt ikke så mye å skryte av. Liker å gå inn på bloggen din fordi du driter deg ut:)

  16. Hva er alle disse syke mulighetene dere bloggere alltid får eller skal få framover, egentlig? Synes dere titt og ofte brøler om muligheter og «hemmelige møter og planer»… Men når alt kommer til alt sitter dere bare foran en PC og reklamerer for betakaroten i ny og ne. 🤔

  17. Du får bare rett og slett regne med en del misunnelse fra andre som ikke har råd til dyre vesker og nye klær og sko. Kommer alltid til å være noen som er misunnelig på deg 😉 Stå på med bloggen din og forsett med den gode innsatsen din!

  18. Fordi at du var liten og hadde lite, skal pengene kastes rundt seg nå? Fordi du ikke fikk ALT her i verden. Du fikk jo en oppvekst, tett bånd med din mor (siden dere sov sammen, mener jeg), mange søsken og familie. Et sted og bo, kanskje til og med trygghet. Mat på bordet. Det er mye mer enn noen annen kan be om. Bare for at du har opplevd elendighet skal du liksom bare kjøpe deg materialistisk ræl og være stolt? Ting som alle andre har eller har lyst på, men ikke vet helt hvorfor. Hvorfor har du lyst på lambo? Hva er det som er så spesielt med den? Og drømmehuset? Hva er poenget? Jeg er bare nysgjerrig, for jeg har ikke de samme ønskene i mitt liv. Jeg tror kjærlighet, nærhet og trygget er det viktigste vi mennesker trenger. Jeg vil bare du skal reflektere litt, tenkte litt etter. Er det virkelig nødvendig med så dyre sko? Ble du noe kulere, tøffere? Kunnskap er makt. Penger er bare ondskap.
    Vil bare si at det du har vært gjennom er veldig trist, og jeg ønsker deg alt godt.

  19. Hei, jeg lurer på et par ting angående innlegget. Skjønner at penger blir brukt som et virkemiddel i jakten på klikk, men hvorfor har du ( og andre bloggere forøvrig ) et stort behov for å fremme inntekten deres? Blir ikke suksessen din gjenspeilet i pr, klikk osv? En lege tjener mindre enn dere, men jeg vil ikke si at en lege er mindre suksessfulle enn bloggere. suksess måles ikke i penger, eller syntes du det? Personlig er jeg ganske ung, og opplever at janteloven blir vasket sakte, men sikkert ut, og at det ikke lenger er rart å være annerledes eller å gå andre veier. Lurer også på om du opplever det som et problem at rike mennesker ikke kan legge ut pengene sine på Instagram uten å bli møtt med motstand?

  20. Trenger ikke sende flere meldinger, sendte forøvrig bare 2 (mail å facebook), evig fornøyd med at du svarer her 😍 Stå på Sofie, aldri la noen knekke deg! ❤️

  21. “er bare 23 år gammel og har fått meg en jobb som jeg vet kommer til å gi meg de sykeste mulighetene fremover”… den “jobben” har vel antagelig skaffet deg muligheter hittil. Om den kommer til å gjøre det fremover er en annen sak. Du er 23 år og voksen, men har massevis av fjortislesere. For at bloggen din skal vokse må du nok snart tilpasse deg et annet og mer voksent publikum. Da holder det ikke med bilder av deg selv, clickbaits og syltynt innhold. Har du en forretningsplan? Det holder ikke å si at jeg vil ha stort hus og en lambo hvis du ikke har en overordnet plan for hvordan du skal skaffe deg dette. Ikke ment som hat, kun et råd.

  22. Det er en fin tanke å ville støtte barnet sitt – men dersom barnet har slike verdier i livet, så går det kanskje ann og ha en innflytelse som setter fokuset på de viktigste tingene i livet. Jeg har alltid vært heldig når det kommer til familien min sin økonomi, og har ikke opplevd det du har i barndommen. Men du burde da kanskje, i større grad enn meg, vite at det ikke er å ha den fineste bilen eller huset som er det viktigste. Jeg skal ikke blande meg, men syntes det du sier er skummelt, og det får meg til å tenke på hva slags samfunn lever i…

  23. Hva tenker du da om at dersom Ap hadde vunnet valget i fjord så hadde det vanket det skatteskjerpelser? Da hadde eks. du selv ikke hatt like mye å bruke på deg selv. Urettferdig eller rettferdig?

  24. Folk som har jobbet for sine penger føler ingen behov for å brife med det. De vet hva det har kostet av forsakelse og tar livet med knusende ro. Du fremstår som en idiot

  25. Kjempe fint at du er stolt over deg selv, er ikke det kritikken dreier seg om. Du referer til at drømmen er et stort hus og en lambo, ja når du har fått det; hva blir ditt neste mål? Materielle goder vet alle som har penger, er det siste i verden som gjør deg lykkelig… vi vil bedras og du kanskje mer enn oss som alltid har hatt penger. Ettersom du tørr jeg påstå virker nyrik
    Ønsker deg selvsagt all lykke til, men for din egen del håper jeg du vokser opp til viktigere verdier i livet enn et stort hus og en bil..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *