ER DET KUN BLOGGERE SOM BRYTER REGLER?

Categories Personlig

Akkurat nå sitter jeg på flyet hjem fra Kreta etter en helt fantastisk ferie. Morten og jeg har kanskje allerede en ny reise i Oktober, vi venter vel egentlig bare på klarsignal så er det bare å pakke kofferten og reise igjen. Det er ikke helt sikkert enda, men får vi denne reisen i boks er livet mitt komplett. Jeg skal fortelle dere alt senere, uansett om det skjer eller ikke. Jeg vet hvor irriterende det er når bloggere snakker om ting man aldri får høre om igjen, haha. 

Jeg så forresten at regjeringen skal legge masse penger i “blogg-politi”, noe som hørtes ut som en veldig viktig investering. Det er jo hyggelig å tenke på at skattepengene våre går til å følge med bloggere, istedenfor viktigere ting som helse, eldreomsorg, psykisk helse og dyrevelferd. Jeg har jobbet noen år innenfor eldreomsorg og har fått erfare at det er MYE som burde og kunne blitt gjort bedre og annerledes. Jeg hadde ofte 20 minutter inne hos en pasient som skulle stelles og dusjes, du kan jo prøve å få det til å gå opp i opp. 

Jeg er helt enig i at det trenger å bli en tettere oppfølgning, men jeg kjenner at jeg savner en dialog. Jeg føler at man jobber mer mot hverandre enn sammen, noe som egentlig bare er trist. Det jeg likevel synes er ironisk er at ut i fra egen observering og erfaring så er bloggere noen av de flinkeste i Norge til å merke innleggene sine med reklame. Likevel er det OSS de skal legge mest penger på? Hver eneste dag ser jeg influencere, idrettsutøvere and you name it som IKKE merker innleggene sine som åpenbart er reklame. Alt fokuset har alltid vært på bloggere, så alle andre bare slipper unna. Det er bare å ta dere en titt på profilene til de dere følger, og dere vil mest sannsynlig legge merke til at veldig mange av de unnlater å merke innleggene sine, eller så avslutter de med #ad på slutten som vi alle vet IKKE er lov. 

Jeg sier ikke at jeg er perfekt jeg heller og har selvfølgelig gjort mine feil jeg også. Likevel så er det aldri noe jeg har gjort for å lure dere, for hva er det man egentlig skal prøve å skjule når innlegget skriker annonse? Jeg personlig synes at jeg er veldig flink til å merke mine innlegg på bloggen, Snapchat og Instagram. Det er ikke noe jeg forventer klapp på skulderen for, for hvor vanskelig er det egentlig å skrive “reklame” eller “annonse”? 

Det finnes alltid et forbedringspotensiale, men da kan det ikke bare gjelde oss som skriver en blogg, men også de som står på ski, spiller fotball, synger, driver en YouTube-kanal eller lever av Instagram. Vi har blitt mange om benet, og da er det viktig å ikke bare ta en gruppe, men alle 🙂

25 kommentarer

25 thoughts on “ER DET KUN BLOGGERE SOM BRYTER REGLER?

  1. jeg er helt sikker at bloggpolitiet har til hensikt å fange alle influencere i dette tilfellet og ikke bare bloggere.
    jeg ser at det over alt skrikes at det er vanskelig å få me seg alle regler, men det er derfor de fleste bedrifter har advokater som tar seg av dette. Det er vel ikke noe hemmelighet at bloggere driver millionbedrifter nå, og da kan de ta seg råd til å rådføre seg med advokater akkurat på lik linje med andre bedrifter.

  2. Hei Sofie,
    Du er en inspirerende og flink blogger som deler mye av livet ditt både på godt og vondt. Hva med å skrive et innlegg om tips mot flyskrekk/angst. Du sliter jo med dette selv men reiser utrolig ofte, hva gjør du for å roe ned nervene og åssen klarer du å takle angsten på best mulig måte. Har flyskrekk selv og gruer meg så innmari hver gang jeg skal sette meg på et fly og opp i luften.. miste kontrollen… Dette er altså en angst som plutselig har komme men som aldri var der tidligere

  3. Så på snapp at du kom hjem til Celine, hun har vell ikke vært alene hjemme siden dere dro på ferie?

  4. Dere bloggere tjener virkelig mye penger! Dette er jo også yrke deres, på lik linje som at noen har valgt sykepleier yrke. En sykepleier er nødt til å holde seg innenfor visse retningslinjer. Så at regjeringen vill følge med på om dere holder dere innenfor de rette rammene er vell ikke rart?

  5. det skal gjelde for alle. Er nok bedre å fokusere på å følge reglene selv enn å si at det er urettferdig at andre slipper unna. Blir jo litt som å kjøre bil, er ikke greit å kjøre for fort bare fordi ikke alle blir tatt

  6. Jeg er influencer selv og får mail i hytt og pine fra forskjellige sponsorer osv at vi må huske det med å merke innleggene våre, nettopp fordi de har fått beskjed om at det må gjøres – ellers vil det komme bøter. Så er ikke bare bloggere det går på

  7. Eirin: Har jo aldri sagt det er rart? Jeg sier at jeg reagerer på at de legger alt fokus på de som er flinkest, og ikke tar de som bryter reglene gang på gang. Jeg er helt enig i at det må strammes inn, det er ikke det det handler om 🙂

  8. victoria: Ja, men det gjør jeg jo. Jeg sier bare at det er latterlig å legge SÅ mye penger i dette når vi har større problemer i samfunnet, og at de bruker ord som “blogg-politi” når det er SÅ mange der ute som suger til å merke innleggene sine som ikke er bloggere 🙂 Ta deg en titt på enkelte idrettsutøvere og du vil fort skjønne hva jeg snakker om.

  9. Den “invisteringen” som gjøres i å annonsere dere bloggere er faen også bortkasta. Godt det blir sløst mer penger på eget politi mot dere også da…. :I Burde heller satt opp et forbud mot å la bloggere reklamere!

  10. Høres ut i dette innlegget som at du tror det er deg de er ute etter å ta. Det er nok flere enn bare bloggere, og det er MANGE bloggere som ikke merker innleggene sine korrekt, de kan gladelig ta skattepengene mine for å gi en smekk på hånden Til mange (ikke deg) som tjener penger på lureri og feks de som stadig bryter loven om reklame av alkohol. Flertallet av blogglesere er ikke myndige jenter og gutter. Det må strammes inn

  11. Jeg vil vel si at det er mange bloggere som er dårlige på å markere tydelig at det er annonse osv. Det er jo ikke bare deg som er blogger, så selv om du mener du er flink til det og kanskje de rundt deg, vil ikke det si at alle er det. Nå har blogging blitt ett yrke, og det ville vært ekstremt rart å ikke lagt inn ressuser på å følge opp dette på lik linje med å følge opp andre yrker.

  12. Kan du slutte med alle de 100 videoene der du står å ser vekk mens Morten filmer deg og utsikten… greit av og til, men det er jo sååååå ofte haha…

  13. Blir faktisk provosert av dette, hvorfor kan de ikke bruke gi penger til forskning på de utallige sykdommene det ikke er en kur på og mangler penger for å i det heletatt få framgang på medisinforskning?? Og i stedet for å ta bort flere av godene man får av å betale skatt så kan de jo heller ta de tilbake igjen, for har skatten egentlig gått ned etter det? Det er SÅ mye som trenger den støtten og bloggpoliti er virkelig ikke verdt det.
    ALT innen kategorien helse trenger hjelp og støtte, men neida her skal vi bruke pengene på å finne influencere som glemmer å merke reklame som om det egentlig betyr noe eller går ut over et eneste menneske. Livet mitt blir ikke ødelagt av å se et umerket innlegg som inneholder reklame, men det er tusenvis av liv som blir ødelagt fordi livet til syke/eldre ikke betyr noe for de som ikke ser dem i hverdagen. Bortglemt og ignorert.

  14. Du skriver her at pengene heller kunne vært brukt på psykisk helse foreksempel.
    Akkurat dette tiltaket er til for psykisk helse også. Hvor unge til stadighet ser og blir «presset» til å kjøpe ting som skal gjøre dem like dere bloggere. Brune, hvite tenner osvsov.. da kan det være greit at alt i det minste blir merket som reklame. Slik at folk vet at deres mening stort sett er betalt.
    Vær heller glad for at bloggingen deres endelig blir tatt litt mer som en jobb/bedrift.

  15. Så du mener ikke at bloggere og influensere påvirker unges psykiske helse? Vi må legge penger i å forminske problemet og sette grenser, ikke å behandle folk med dårlig selvbilde osv. Vi må ta problemet før virkningen.

  16. Dette med anonnse osv skjønner jeg ikke helt (kall meg dom) hvorfor må dere bloggere merke innleggene deres? Hvorfor skal vi som lesere bry oss om du har fått noe sponset? Jeg bryr meg IKKE om dere bloggere får ting sponset og kommer heller aldri til og bry meg. Synes dette går over styr jeg 😳 finnes vell andre ting å bry seg om vell, enn at man ska lage krig om inlegg ikke er merket? Skjønner ikke 🙈

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *