Jeg følte for å dø

Categories Personlig

Jeg husker ikke nøyaktig hvor mange måneder etter 22 juli jeg satt på bussen på vei inn til Oslo, men det var et par måneder senere. Jeg var på vei til advokaten min der jeg skulle få lese gjennom avhørene til oss overlevende, og jeg skulle snart få vite hva som hadde skjedd med Sondre. Jeg ble satt på et rom alene med en pc foran meg. Hva skulle jeg gjøre nå? Det var et søkefelt øverst til høyre, og jeg visste at jeg var noen få tastetrykk unna av å få vite nøyaktig hva som hadde skjedd med han. Ikke bare skulle jeg få vite hva som hadde skjedd med han, jeg skulle også få vite hva som hadde skjedd med de andre. Det var også mye jeg hadde glemt fra den dagen, så jeg var livredd for hva jeg kunne bli påmint. 

Jeg hadde aldri trodd jeg kunne glemme noe fra den dagen, men jeg tror kroppen og hodet valgte å stenge mye ute. Det var mye følelser og inntrykk, og jeg tror ikke kroppen klarte å håndtere alt. Jeg klarte til slutt å skrive inn navnet hans i søkefeltet, og plutselig dukket det opp masse tekst der hver setning med ordet ” Sondre” i var understreket med gul. Jeg følte meg som en robot der jeg satt, jeg leste alt av detaljer jeg bare kunne finne. Jeg prøvde å finne ut hva, når og hvorfor. Jeg analyserte samtidig som jeg bannet og gråt. Alt gikk på autopilot til det plutselig ikke var mer å lese. Det føltes ut som hjertet mitt stoppet og kroppen falt sammen, det var plutselig ingenting som ga mening mer. 

Jeg satt på bussen tilbake til Tønsberg. Jeg prøvde å fokusere på alle menneskene rundt meg, for om jeg mister fokus vil jeg knekke sammen. Jeg gikk fra å tenke på den blå strikkagenseren hun til høyre hadde på seg til hvor mange skudd som ble avfyrt. Jeg tenkte på at det snart var jul, til jeg plutselig husket beskrivelsen av blod overalt. Hvorfor kunne jeg ikke bare ha normale problemer som de andre 16-åringene jeg kjente? Hvorfor var mine problemer angst, depresjoner og traumer? Hvorfor kunne ikke bussen være fremme snart? Jeg klarer snart ikke å late som ingenting er galt mer, for akkurat nå er alt galt. De siste minuttene på bussen føltes som en evighet, og jeg husker at jeg ikke kunne gå fort nok fra busstoppen og hjem til meg. Tårene rant, det var umulig å holde de inne mer. Jeg hadde lyst til å skrike, men jeg ville ikke at noen skulle tro jeg var gal. Kanskje det var det jeg var, gal

Jeg husker mamma sa noe til meg i det jeg kom inn døren, men jeg klarte ikke å tyde hva hun sa. Det føltes ut som at bena mine skulle svikte under meg, jeg måtte legge meg NÅ. Jeg klarte å komme meg inn på rommet før jeg falt ned i sengen. Jeg lå i fosterstilling å gråt, og gråt og gråt. Var det virkelig sånn her livet skulle være? Skal jeg ligge i sengen min å gråte over venner som er drept, når jeg selv overlevde. Skal jeg noen sinne klare å leve med denne urettferdigheten jeg føler? Hvor lenge skal jeg fortsette å være redd? Når skal angsten gi seg? Det føltes ut som jeg la meg ned for å dø, for det kjentes ut som at kroppen ikke orket mer. Jeg var så langt nede at jeg skulle ønske jeg kunne dø, samtidig som jeg følte at jeg måtte være takknemlig for at jeg enda var i livet. Det var bare så jævlig vondt, og jeg visste ikke om jeg kom til å klare å ha det sånn her mer. Lengselen, savnet og urettferdigheten. Det var så vondt.

28 kommentarer

28 thoughts on “Jeg følte for å dø

  1. Så utrolig tungt å lese.. Ikke minst er det utrolig vanskelig å forestille seg hvordan det må føles! Du er kjempe sterk, som har klart å komme deg så langt etter en sånn hendelse. Stå på videre fine deg :*

  2. Utrolig fint skrevet, utrolig sterkt! Jeg er selv aufer, og jeg lurer på hva som gjorde at du valgte å melde deg ut etter Utøya? Fordi altså, AUF har blitt sterkere etter dette, og jeg bare lurer på hva som fikk deg til å melde deg ut? Forresten, du er virkelig en herlig person. Du har en helt utrolig utstråling og personlighet. Du fortjener det beste!

  3. Utrolig tøft gjort å skrive. Skulle selv på Utøya dette året, men av en merkelig grunn sa kroppen at jeg ikke skulle. En av mine bestevenner i AUF sa jeg skulle bli med, dette er det siste jeg snakket med han om. Jeg valgte selv da å melde meg ut av AUF. Hadde ingen krefter igjen til å fortsette. I etterkant har jeg blitt aktiv i Fagforeningen, og vi hadde konferanse på Sundvollen, noe som var sikkert var at jeg skulle på Utøya under denne konferansen. Det var forferdelig tungt å være der, samtidlig som jeg ble ganske lettet❤

  4. ❤😢Hvor gjemte du deg, når du var på Utøya 22.7.2011? Prøvde foreldrene dine å få tak i deg på telefonen?😢❤

  5. Åhh 😭😭 kan du fortelle detaljer om hvordan du overlevde, og hele opplevelsen din? Har du mer bilder?

  6. Jeg ville bare si at jeg er takknemmelig for det du deler på bloggen din. Jeg har selv mistet pappaen min for 2 år siden da jeg var 16, og når jeg leser innleggene du poster på bloggen får jeg følelsen av å ikke være så alene. Du gir meg mot og jeg kjenner meg så veldig igjen i så mange av innleggene du deler. Jeg respekterer deg, og du er på mange måter et forbilde, selv om jeg ikke kjenner deg. Det var bare det jeg ville si.

  7. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan du har det, men mistet også en av mine beste venninner 22. Juli. Har bare måtte godta at verden er urettferdig, men det er så mange ganger jeg ønska at det var jeg som ble drept isteden, siden jeg vet hvor godt hun var likt blant alle

  8. Nesten akkurat den samme tankegangen hvis du kan kalle det, det har jeg også. Om hvorfor jeg skulle leve når mine gode venner ble drept.

  9. Æ får så vondt i hjerte mitt 😭
    Mista 3 stk den dagen.. Sondre, Henrik å Åsta-Sofie 😭
    Di har alltid en spesiell plass i hjerte mitt! ❤️❤️
    Tusen takk for at du dele di historie Sofie ❤️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *