BURDE JEG SKAMME MEG?

Categories Samfunn

Det er noe som har provosert meg denne uken. Eller vent nå, det har faktisk provosert meg en god stund nå. Er det noe jeg alltid har vært, så er det åpen rundt dette med at jeg ikke ønsker barn. Det er vel ingen hemmelighet at jeg føler meg litt alene, for de fleste jeg kjenner ønsker å stifte en familie. Likevel møter jeg noen mennesker som sitter med de samme tankene og følelsene som meg. Hvorfor er det sånn at jeg ikke ønsker barn? Det er ingen spesiell grunn, jeg har bare aldri følt behovet. Akkurat nå har jeg andre drømmer, som å reise jorda rundt. 

For noen dager siden valgte jeg å skrive et innlegg om akkurat dette. De fleste kommentarene var positivt og støttende, men jeg fikk også spørsmål om jeg ikke synes det var drøyt å si at jeg ikke ønsket å få barn. Det kom også en DM på Instagram der jeg fikk en lang tekst med at mennesker som ikke vil ha barn er egoistiske, og at jeg umulig kunne like barn. Meldingen ble avsluttet med at jeg burde skamme meg. Er det virkelig sånn at jeg skal sitte her å skamme meg for at jeg ikke ønsker å få barn? Nei vet du hva, det kommer jeg ALDRI til å gjøre. Noen ønsker å få barn, og andre ikke. Vi har forskjellige liv og behov, og det er akkurat derfor vi skal respektere hverandre.

Mange av de jeg har møtt som tenker og føler det samme som meg, har fortalt meg at de har møtt fordommer. Skal jeg være helt ærlig med dere, så trodde jeg ikke på det. Hvorfor skal man oppleve å ikke bli respektert for at man ønsker noe annet enn hva kanskje flertallet gjør? Dere med slike holdninger, skjerp dere. Det er helt greit å ikke forstå, men det er ikke greit å dømme andre for at de ønsker noe annet enn deg. Kanskje jeg en dag ønsker å få barn, hvem vet. Jeg er bare 22 år gammel, og akkurat nå har jeg andre mål og drømmer jeg skal oppnå først. Jeg elsker barn, selv om jeg ikke har kjent på følelsen av at jeg vil ha mitt eget. Det burde absolutt ikke være unormalt i min alder. Jeg kommer ikke til å sitte her å skamme meg, for at du ikke respekterer meg. 

83 kommentarer

83 thoughts on “BURDE JEG SKAMME MEG?

  1. Nei, vet du hva! Du har ingenting å skamme deg over. Det er like egoistisk å sette barn til verden som å ikke gjøre det. Er ganske sikker på at mange velger å få barn, bare fordi de ikke skal vil ensomme på sine eldre dager.
    Kjenner jeg blir engasjert og litt provosert av slike meninger. Er selv i midten av 30-årene, og jeg har valgt et liv uten barn – ja, helt frivillig. Egoistisk som jeg er 😉
    Å jeg vil påstå å si at jeg har et like verdifullt liv, som mine venner som har barn.
    Jeg kan gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Har kun meg selv og jobben å ta hensyn til. Og for meg er det helt topp. Ville ikke byttet liv med noen…eller jo kanskje, men det har ingenting med barn å gjøre hehe…
    Sorry, dette ble langt. Men, du skal ikke skamme deg fordi du ikke ønsker barn på dette tidspunkt. Kanskje det forandrer seg, kanskje ikke. Og om det ikke gjør det, så er det faktisk helt greit 🙂
    Klem!

  2. Jeg er 28 år og har hatt samboer i seks år – og vi er så langt fra tanken på å få barn som overhodet mulig. Men jeg opplever ofte at folk er frekke og sier åpent at vi må begynne å tenke på det. Jeg har aldri hatt lyst på egne barn og ble alltid fortalt “ja det er noe du sier nå, vent å se” og aldri blitt tatt seriøst. Nå er frontallappen min fullt utviklet og jeg kjenner fortsatt ikke at lysten er der. Ofte skulle jeg ønske at jeg var som andre og kunne nøye meg med et a4-liv men både samboeren min og jeg er veldig ambisiøse og eventyrlystne og føler livene våre er fullfilled uten barn også. Kanskje kommer lysten en vakker dag men jeg klarer ikke helt å forestille meg det, så jeg er glad du deler din mening og normaliserer dette mer 🙂

  3. Så herlig å høre at man ikke er alene om å ikke drømme om barn. Jeg drømmer også om å reise og se verden. Vi har alle hver våre drømmer, noe alle burde respekteres for <3

  4. Anonym: Det er synd å lese at du har opplevd frekke kommentarer, men som jeg sier så er du ikke alene. Personlig synes jeg det er trist at andre ikke klarer å akseptere andres menneskers behov. Det er ikke alle som ønsker barn, og det burde være helt greit. Som ditt tilfelle 🙂 Nyt livet, og ikke tenk på hva alle andre sier!

  5. Det må da for Guds skyld være lov å skrive hva man mener!! Og det med at du liksom er egoistisk fordi du ikke vil ha barn, det er det absolutt dummeste jeg har hørt! Du har ingenting å skamme deg over i det hele tatt… Jeg personlig har en diagnose som gjør at jeg ikke kan få egne barn, så da er vel jeg (i følge visse personer) også egoistisk?? Altså ærlig talt, det blir rett og slett for dumt å kommentere slike ting…
    Du skal få lov til å tenke og mene akkurat hva du vil, og jeg er 100% enig i ALT du sier!

  6. Synes det er helt latterlig at folk tror de kan fortelle andre hvordan de skal leve livet sitt, du har ingenting å skamme deg over. Man vil forskjellige ting her i livet og det å få barn er ikke et selvfølge, men et valg! Jeg kunne selv/ ønsker å få barn som eldre, men respekterer at andre ikke vil det og at du snakker åpent om det. Det er kanskje ikke så lett når folk dømmer deg for noe de ikke har noenting med, skjønner ikke selv hva som er galt med å ikke ville ha barn.♥️Syns ikke du skal bry deg noe om de tette kommentarene, det er bare til å le av<3

  7. skjønner ikke at det går an. er mange som vil ha barn, og er mange som også ikke vil ha barn. noen er klare for å ha barn i en alder av 22, andre er ikke, og sånn er det bare. skjønner ikke at folk ikke bare kan respektere det? bare fordi du ikke vil ha barn akkurat nå, betyr det ikke at du hater barn, og hvem vet, kanskje om noen år så sitter du i stua og ser på barnetv med to, kanskje fem barn? jeg er selv snart 17 år og har sykt lyst på barn, men ikke når jeg er så ung som nå, brått kan det hende at jeg også ikke har lyst på barn når jeg er 22. syns egt folk bare kan respektere andres valg og respektere hva de vil, i stedet for å skrive negative meldinger/kommentarer.
    sorry hvis det ble rotete heh

  8. Det som er egoistisk er å få barn som man egebntlig ikke ønsker eller er i stand til å ta vare på. Det finnes ingen fasit på hva som er “rett”/”galt” og og det er verken en menneskerett eller en plikt å få barn. De som sier noe annet burde ta seg en bolde og holde kjeft!

  9. Herlighet, folk altså… Du er såpass ung, så hadde du sagt du var gravid så skal du nok se at du hadde fått høre at det var for tidlig også :p Kan aldri gjøre alle fornøyde.
    Har heller ikke lyst på barn foreløpig. Er mange ting jeg vil før den tid (blant annet ha en mann å ha barn med) og har rett og slett kun hatt tanken om at jeg har lyst på barn i hodet en gang. Kan godt hende det endrer seg, men foreløpig ikke. Har akkurat blitt tante for andre gang og er ikke babysyk i det hele tatt.

  10. Du har virkelig ingen ting å skamme deg over! ikke alle vil ha barn og da må andre bare godta det. Jorden er allerede overbefolket, så jeg vil si at de som velger å få barn er like egoistiske som de som ikke vil ha barn.
    Stå på videre<3

  11. Jeg er veldig enig med deg! Det er absolutt helt greit å føle og mene det du gjør. Som du sier, er du bare 22 år gammel – hvor det er like normalt å faktisk ikke ønske barn som og ønske barn.
    Selvom man “bare” er 22 år gammel, så er man fremdeles ung, og mange ønsker og oppleve/oppnå flere ting før man eventuelt slår seg til ro og stifter en egen familie.
    I tillegg er man i ulike stadier, og ulike utviklingstrinn. Noen føler seg klare tidligere enn andre. Noen trenger bare litt tid. Noen finner ut senere enn andre at de ønsker barn. Noen får det senere enn andre. Noen finner ut av at de aldri ønsker å videreformidle sine egne gener og få egne barn. Uansett hva, er det helt greit.
    Det er absolutt ikke egoistisk å la være og få barn. Selvom det er noe av det mest naturlige som finnes rent biologisk sett. Men dette er noe man få finne ut av selv. La tiden, erfaringene, ønskene videre i livet, livssituasjonen din, behovet ditt og så videre være med på å bestemme hva akkurat du velger å gjøre etterhvert, når du føler deg klar.
    Jeg vil ikke si at det er noe mindre “egoistisk” som enkelte kaller det, å få barn bare for og få det. Fordi man selv liksom vil ha det, for sin egen skyld. Et barn å dulle med-
    eller ikke dulle med? Hvem vet? Det finnes alt, alt for mange barn som ikke blir fulgt opp av foreldrene sine, og som faktisk hadde hatt det bedre å få latt være, dessverre.
    Hvorfor få barn bare får og få det? Hva er vitsen om man virkelig ikke går inn for det 110%? Bare for status eller oppmerksomhet, eller forventningene? Det er helt feil.
    Det er jo snakk om et annet sitt liv.
    Alt for mange barn opplever vonde ting, og må gå igjennom vonde/traumatiske ting fra før av, påført av sine egne foreldre eller andre omsorgs personer, blant annet.
    Så å få et eget barn er et stort ansvar, og noe man skal virkelige ville og føle seg ordentlig klar for. Syns det er fornuftig og helt greit at du tenker og føler slik som du gjør. Og om du føler annerledes om noen år, så er det også greit. Ville bare dele noen tanker jeg hadde angående dette.
    Ha en fin uke!:)

  12. Heh siden jeg enda er ung er det ikke så rart at jeg ikke ønsker unger… men jeg liker unger osv… men jeg har bare ikke lyst på det selv haha. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å om bestemme meg. Jeg har hørt at mange mister frihenten i livet osv og jeg er allerede fast bestemmt på at jeg ikke ønsker meg barn! Kan ver jeg ommbestemmer meg… men barn nå er noe jeg ikke ønsker! Jeg vil ha kjereste men barn er noe jeg ikke vil ha noen gang! Jeg vil heller ha dyr som jeg skal passe på som om det er mine barn hah

  13. Vil nesten si det er mest egoistisk å få barn, det er nok av mennesker på moder jord, hvis man tenker så langt. Jeg vil kanskje ha barn i framtiden, men for alt jeg vet adopterer jeg et eller to barn fordi de trenger et hjem de også, og da slipper jeg bleie-tiden haha! Men jeg er litt som deg selv om jeg bare er 19, har ikke behov for å få egne barn og jeg ser ikke framtiden min med barn. Vil selv reise og gjøre alt man ikke kan gjøre når man er forelder. Jeg vil egentlig bare leve livet mitt 🙂

  14. Du trenger absolutt ikke å skamme deg ! Man må jo få velge sjøl om man vil ha barn eller ikke ! 🙂 men som du sjøl sier , du er jo bare 22 år , alt kan jo forandre seg 🙂 stå på Sofie ! Ej digga dej uansett om du har barn eller ikke 😉

  15. Morten er alt for mye en achiever til ikke å prøve å få barn. Husk at alle hans forfedre over millioner av år (dine også) etterlot seg barn! Og så skal han bli det leddet som “sviktet”. Tror ikke det – ikke Morten Botten 😀 Om typ 10-15 år seff. Blir dere gift kommer han til å overtale deg. You know he’s good at it 😉 If not – sjekk facebooken hans om 20 år… Slapp av med skam, tenk alle nonnene oppigjennom. Fikk de barn? Skammet de seg? De viet livet sitt til noe som føltes viktigere for dem. Kanskje det som virkelig provoserer deg er noe helt annet – Kanskje det er spørsmålet om dine egne ambisjoner og drømmer er “bra” nok? Hvorfor spørre andre om det? Spør Sofie om det! Ha en fin dag 🙂

  16. Jeg fyller snart 24 år, og ønsker heller ikke barn og har aldri vært interessert i å få barn. Liker ikke barn, det betyr ikke at jeg hater barn eller noe, men de bare er ikke noe for meg. Vi er alle ulike, og godt er det! Vi er allerede for mange mennesker på denne jorden, så at akkurat jeg ikke ønsker å sette noen barn til verden har jeg helt ærlig ingen dårlig samvittighet for 🙂

  17. Du velger sjøl ka du vil, å eg skjønner ikkje koffer folk der ute ska vær negative om det. Eg har 3 barn å er 28 år. Å vær mamma er det noe det besta så fins. Ha noken så elske deg å ser opp te deg e en deilig følelse. Å eg respektere alle de som ikke vil ha barn. Å det tøft gjort av deg å andre så velge å vær barnløs. Å det e tøft gjort av deg å åpna deg på bloggen. Me alle e egoistar😂 Om du velge å ha barn eller vær barnløs. Ditt valg👍🏻 Respekt🙏

  18. Jeg vil heller ikke ha barn. De aller fleste sier bare “jaja bare vent noen år så vil du nok ha barn likevel”…men nei. Jeg VIL IKKE ha barn. Ja, jeg er bare 23 år, og “ting kan endre seg” og hele den pakka der, men hvorfor er det egentlig så forbanna viktig for alle andre om jeg vil ha barn eller ikke? Samme som at jeg ikke er interessert i et forhold, “jaja bare vent til du møter drømmemannen/drømmedama”, altså hallo..bare nei. Jeg er ikke interessert i et forhold og jeg vil ikke ha barn, kan man ikke bare si “åja okay”, og så være ferdig med saken liksom? Stå på! Det er ingen skam å ikke ville ha barn. Noen vil bare ikke ha barn, og sånn er det bare med den saken.

  19. Hvis en skal blande inn ordet egoistisk, vil jeg rette det mot de som har fått barn selv. Et barn av eget blod, bare for å forlenge seg selv til en annen generasjon, er egoistisk. Mange får barn for å redde ekteskapet, mange får barn fordi de tror et barn fikser mentaliteten deres, mange tar grundig feil og lurer ofte seg selv angående barn.
    Hvis man skal kalle seg det motsatte av egoistisk: adopt a child from china or so.
    Da har man gjort noe som betyr mer for noen andre enn seg selv.
    Du er ikke egoistisk fordi du ikke ønsker barn, og du trenger ikke begrunne hvorfor engang.

  20. Nei, vet du hva? Er det noen her som burde skamme seg så er det uvitende personer som ikke evner seg til å forstå at mennesker har forskjellige meninger, preferanser og ønsker når det kommer til det ene livet man lever! Det er sikkert verdens beste gave å sette et barn til verden om man ønsker det, men hvis man derimot ikke ønsker det så burde det aksepteres på lik linje. Folk må forstå at det ikke er en menneskerett å få barn og det er heller ikke alle som ønsker det. Stå på, lev livet til det fulleste og gjør alle de tingene du alltid har hatt lyst til å gjøre! You GO girl! 😀💙

  21. Blir provosert over at folk ikke får skrive at de ikke ønsker barn uten å få negative kommentarer. Det er jo opp til hver enkelt! Noen ønsker seg barn mer enn noe annet og noen vil ikke ha barn. Vi lever i 2017 da syns jeg det er på tide at folk godtar at vi er alle forskjellige!
    Hilsen en ung mor!

  22. Det er alltid like søtt å se 22 åt gamle jenter uttale dette.
    Du kommer til å le av det om 10 år, tro meg.

  23. Engasjerer meg ikke så ofte i kommentarfelt, men følte det var på sin plass å vise min støtte til deg i denne saken. Selv venter jeg mitt første barn, men forstår absolutt valget ved å ikke sette barn til denne verden. Stå på, hver sterk, ta dine egne valg og gi faen i hva smålige hissigpropper på nett sier.

  24. Hei.
    Vil bare gi deg full støtte vedrørende din rett til selv å velge om du vil ha barn eller ei. Vi tilhører de siste to generasjonene som faktisk KAN velge dette. Før hadde ikke kvinner noe valg 😕 prevansjon ga oss denne retten, samt muligheten for lovlig utført abort ble ikke en rett før på midten sv 70tallet her i landet! Alle som mener at det å bli mor gjør oss til bedre mennesker burde hospitere noen uker i barnevernet 😖 Gjør dine valg i visshet om at dette har ikke menigmann noe med å gjøre 😜🤗

  25. Hallo i luken, kom over sak i VG om dette her og ble vel sikkert like provosert som deg angående at folk sier der er “egoistisk å ikke få barn”. Jeg har vært sikker siden jeg var liten at jeg ikke ville ha egne barn, men heller adoptere om saken kom opp i fremtiden. Tenk hvor mange barn det finnes i verden som trenger ett hjem, hvis man da skal snu saken er det mer egoistisk å sette egne barn til verden enn å gi ett eller to eksisterende barn en bedre fremtid.
    Nei huff, mennesker.

  26. Du har ingenting å skamme deg over 🙂 Folk velger det livet de vil ha og vil de ikke ha barn så er det også greit,de kan da ikke tvinge folk til å få barn bare fordi de ikke syns det er ok.:) 🙂 Stå på 🙂 🙂

  27. Hei! Så oppslag om deg og dette emnet på VG og måtte bare kommentere. Du har ingenting og skamme deg for! Har aldri hatt ønske om barn jeg heller og fått samme drittslenging etter meg. Nå er jeg 32 og har like lite lyst på barn som jeg hadde for 10 år siden. Folk er forskjellige, skjønner ikke at det kan være så vanskelig å skjønne for mange.

  28. siv: Veldig synd å høre at du har opplevd drittslenging, for det er ikke sånn det skal være! Enkelte mennesker må lære å respektere at ikke alle er like og har de samme behovene!

  29. Syns det er ganske sært og utrolig at folk legger seg opp i hva andre vil og ønsker. Skal ikke folk få leve livet sitt slik de vil?
    Sofie Nilsen – jeg har ikke fulgt med på paradise hotel, faktisk så hater jeg programmet men når jeg så denne saken på VG følte jeg at jeg måtte kommentere: du har ingenting å skamme deg over. Det er ikke egoistisk og om dette er det valget du ønsker så kjør på! Nå er du jo bare 22 år og ting kan jo forandre seg om noen år, hva vet jeg, men om du ikke vil ha barn så er det din sak, og da bør folk respektere det. Ingen er like og folk ønsker å leve forskjellig. 🙂
    Vi lever tross alt i 2017 og da syns jeg det er trist at vi fortsatt ikke kan akseptere at folk er forskjellig og vil leve livene sine forskjellig. 🙂

  30. 22 år er du.. Tenk deg 22 nye år med gnål om hvorfor du ikke har barn. For det var først da jeg bikket 43 at det sluttet.
    “Vil du ikke ha barn?? Liker du ikke barn?? Ååå, bare vent og se 🙂 Du skal aldri si aldri, vet du. Jeg kunne aldri tenke meg et liv uten barna mine.”
    Så er det greia med at folk tror man ikke har et liv hvis man ikke har barn. Kolleger må gå tidligere fra jobb for å hente i barnehage og SFO, mens den uten barn må holde fortet til arbeidsdagens slutt. De fleste som får barn slutter å snakke om seg selv, alt dreier seg om barna, og da blir disse vennene etter hvert mer og mer uinteressante. Og så er det vanskelig med kjærester og samboere som kanskje ikke vil ha barn akkurat nå, men de vil jo gjerne oppleve å bli far en gang.. Det er virkelig naturstridig å ikke ønske å formere seg, å skape noen mini-me’er. Nå lurer ikke lenger folk på når jeg har tenkt å få barn, men nye jeg møter kan spørre “hvorfor” har du ikke barn?” Det er utrolig frekt, og ved noen anledninger har jeg tatt en litt lidende tone “jeg kunne dessverre ikke få barn” bare for å se ansiktsuttrykket 😀
    Siste gang mamma’n min sukket om mangel på barnebarn fra meg (hun har to fra broren min) var sommeren jeg bikket 43. “Det er jo ikke helt for sent”. Tusen takk til pappa som kommenterte “Jo, nå er det for sent” (han hadde gamle foreldre).
    Vi som ikke har barn vet ikke hva vi går glipp av, og det er helt greit. De som har barn vet veldig godt hva de går glipp av, og de er nok litt misunnelige innimellom 🙂

  31. Jeg vil heller ikke ha barn. Jeg er flink med barn får jeg høre og koslig å være med barn. Men ingenting jeg ønsker meg selv. Ingenting å skamme seg over. At folk ikke respekterer det, det kommer fra folk som er trangsynt og kun vil ha barn for det er kult å få barn. Skjønner ikke greia med at folk vil ha barn.. haha

  32. Helt enig. Du trenger ikke skamme deg.
    Er 25 år og livet er bra, ingen av mine venner har barn og jeg ser heller ikke noe grunn til og skaffe selv. Ser selv at flere andre venner/kjærester har skaffet seg men er ikke noe for meg.
    Har ikke noen planer om og skaffe barn med mindre en jente kommer inn i livet istedenfor gaming. lol x)
    Men uansett, liker og se du stå fram med egne meninger.
    – mvh QTFX/John

  33. Etter at det ble slutt med typen min har jeg fått et annet syn på gutter. Eller sagt på en annen måte: jeg har ikke lyst til å binde meg til noen mer. Da vil jeg naturligvis ikke ha barna deres heller.
    Jeg har blitt glad i meg selv uavhengig av andre, fornøyd med kroppen min, og sjef i mitt eget liv. Jeg elsker friheten å kunne snakke med flere gutter samtidig og jeg digger å komme hjem etter jobb og kunne gjøre det jeg vil istedenfor å hente i barnehage.
    Jeg har kanskje blitt litt egoistisk da, men so what? Jeg sparer både tid, penger og miljøet ved å ikke få barn. Dessuten er det sykt godt å slippe klengete bestemødre på toppen av det hele.
    Det er INGEN som har noe med om man får barn eller ikke, at de gidder å bry seg!

  34. Når jeg ser meg rundt på alle jeg kjenner som har barn slår det meg at jeg kunne verken tenke meg barna eller typen deres. Mulig jeg er kravstor. Men hvorfor skal man “slå seg til ro” i det hele tatt? Slå seg til ro kan man gjøre i graven!

  35. Heia deg Sofie! Det er alt annet enn egoistisk og ikke ville ha barn, det er de som vil ha barn som er det! Det er allerede altfor mange folk på denne jorda, og det er flott at ikke alle vil ha barn! Man må da respektere at vi er forskjellige! Jeg skal heller aldri ha barn:) hilsen Tina

  36. Du burde IKKE skamme deg, jeg er 30 år og har enda ikke sett poenget med å få unger 🙂

  37. Er 37 og har heller ikke lyst på barn. Ikke én eneste gang har jeg hatt lyst på det. Søster har to, men de tapper meg for energi og jeg blir utrolig sliten av de. Kjæresten min er heller ikke så lysten på barn. Vi reiser masse! Deilig. Vi er frie. Jeg nyter det til det fulle 🙂 Gjør som du vil du Sofie – nyt livet. Drit i andre.

  38. Hei frøken, jeg leser ikke blogger men jeg leser VG å tenkte at jeg skulle skrive litt om hva jeg tenker om at du ikke ønsker barn, for etter å ha tittet litt på PH for første gang på noen år pga det er så dårlig underholdning at det faktisk blir morsom så det forundrer det meg ikke at du ikke ønsker det.
    Jeg vil bare si at jeg forstår at en blogger som har en inntekt av å virke interessant skriver om ett sånt tema, for det er ett dypt og tung tema som skaper oppmerksomhet, å du fikk min, ikke for å peke utover, men for å hjelpe deg til å tenke tanken helt ut sånn som jeg måtte gjøre, hovedsakelig så spiller det ingen rolle om legger ut ett blogg innlegg når du er 22 år og kanskje forandrer mening senere i livet eller ikke.
    Men jeg vil bare si at vi i en tid hvor nesten hel verden har Facebook som er en selvprofiterende “hjemmeside” og vi får creds og oppmerksomhet for hvem vi er utenfra så forstår jeg at de personlige verdiene blir påvirket hos mennesker. For vi kan ikke vite om vi vil ha noe eller har behov for noe før vi vet hva det er. Alle er glad i oppmerksomhet og bekreftelser det er derfor Facebook og lingnende ting de siste 20 årene har skapt og hvert med å formet mennesker over fattigdomsgrensen til å ha nye behov. Det er dette jeg opplever din uttalelse stammer ifra.
    For jeg var sånn selv i mange år, alt dreide seg om hva jeg ønsket, hva jeg hadde behov for, å om noen sa jeg ikke kunne ha noe vis jeg ønsket det sterkt nok så fortsetter jeg å jakte på det. For min del så dreier det seg mere om velvære enn oppmerksomhet, selv om at jeg liker det også.

  39. Det jeg skal fram til er at dette er en veldig positiv egenskap å kan hjelpe ett menneske til ha fordeler og skape seg erfaring vis det blir brukt riktig. Men det kan også gå andre veien hvor den selvprofeterende får konsekvenser følelsesmessig som er tyngere og vondere enn det positive ved å nå disse målene. Alt handler om balanse.
    Som sakt alt dreide seg for meg om hva jeg ville ha, slik jeg leser deg så trur jeg din drøm er å være noe sammenlignet med Kardashian. Men selv om disse damene har solgt livet sitt for en vis sum for oppmerksomhet IG idiolisering så fikk også disse barn. Fordi det er det livet tilslutt dreier seg om. Det er her den virkelige selvtilfredsheten ligger. For det er livets største utfordring, å sette noe annet forran seg selv 24 timer i døgnet, å gi det beste av seg selv og sine egenskaper for å forme ett annet menneske. For å være den viktigste, sterkeste og tryggeste personen i ett menneskes liv. Men dette er det livet dreier seg om. Å gi det videre.
    Jeg vet at jeg ikke er klar for det enda, men jeg har åpnet opp døren for at jeg ønsker det å jobber for at det skal skje om noen år, å hadde det skjedd nå så hadde jeg tatt det ansvaret å blitt klar for det. Jeg tittet litt på PH og ja du gikk over noen lik der for du tenkte langsiktig, på pengene og oppmerksomheten positivt eller negativt som kom med vis du vant, noe som igjen betyr mere penger uansett. Men jeg så også en person som er usikker pga hun ikke helt vet hva som er det viktigste i livet på livets premisser. Noe man bare får av erfaring, mitt råd til deg er ikke lokk døren, tenk når du er 35-40-45 vis vi blir så gamle. Er virkelig våre penger, oppmerksomhet, status nok til å gjøre oss lykkelige? Nei for det er bare en falsk illusjon. Når alt kommer til alt her i livet så dreier det seg om liv, det er derfor det ordet er det samme, ett menneske liv- ditt liv, humen life – and LIFE. Tenk når du er 70 år og kanskje på gamlehjem, det er da oppsummeringen av livet kommer, skal du sitte der alene på penger og oppmerksomhet å føle deg lykkelig. For da er alene vennene som du delte minnene med borte, foreldrene dine borte. Skal du sitte der alene med masse ukjente mennesker. Det vil du ikke gjøre, hva som er viktig for deg da? Det er da man lever igjennom sine barn. For ingen penger og oppmerksomhet vil få deg til å overleve, men gjennom barn å barnebarn så vil du det. Vis du er alene så vil du ikke være lykkelig og det er dette jeg mener med å tenke tanken helt ut. Selv om du er 22 år så anbefaler jeg deg å tenke på de store livs valgene som en som er 75.

  40. For det er de harde valgene som gir det beste resultatet på lang sikt, de enkle løsningene (i dette tilfellet, ikke få barn) gir de dårligste og skrøpeligste resultatene på lang sikt.
    Brukt dine egenskaper og selvtillit fornuftig. Men ikke blokker ut følelsene, å tenk konsekvenser, jeg gir f… i hva andre tenker om meg, for vi er ganske like, to sterke personer som har måtte bruke “overlevelse” instinktene våre på ett eller annet tidspunkt i livet. Det er derfor vi har blitt som vi har blitt, blitt sterkere igjennom smerte å utfordring. Men husk selvtillit og selvfølelse er to forskjellige ting. Å bruker man den ene feil så blir den andre vond. Så bruk det riktig. Det vakreste i dette livet er kjærlighet og livet. Prøv å bruk ditt for å skape det, det er det som tilslutt vil fylle ditt hjerte og forme deg og dine egenskaper og verdier positivt. Det eneste vi ikke får gjort noe med å er maktesløse ovenfor er fortiden.
    Skrevet med kjærlighet, lykke til videre å gi jernet 100%
    Hilsen K 🙂

  41. Er i akkurat samme situasjon som deg. Føler meg ganske alene om å ikke ville ha barn, da alle vennene mine tenker på barn og er verpesjuke som faen..
    Ikke bry deg om kritikken, du er ikke ego, slem eller umenneskelig selv om du ikke vil ha barn! Er ingen andre enn deg selv som bestemmer det, og du er IKKE alene om dette:) you go girl

  42. Hei tuppa! Jeg følger egentlig ikke bloggen din, men snubblet over innlegget på VG. Selv er jeg bosatt på andre siden av jorda på tredje året og tenkte jeg skulle dele noen av mine observasjoner. Vi nordmenn har en forferdelig dårlig vane med å slenge dritt og skjelle hverandre ut hvis noen velger å bryte med “Jante loven” eller tar utradisjonelle valg.
    I dette tilfellet vil jeg peke på en artikkel fra DN om “Juni-stria” og hva folk har kommentert på denne (verdt lesningen). Ikke er det ok å si at man ikke har lyst på barn, men det er sannelig ikke ok å si at det er slitsomt med barn heller. For da burde man (ifølge en kommentar fra Norlands Avis (?)) ikke få barn. Can’t win this one!
    Mens det norske folk bader i dobbelmoral, skal jeg leve mitt lykkelige barnløse liv og drite lang marsj i hva andre synes.
    Stå på det som føles riktig for deg, drit i alle andre 😉 <3

  43. Gøy å høre at det er flere som ikke ønsker barn. Opplever svært ofte at temaet blir tatt opp, og folk blir iritert og sint på meg som ikke ønsker det!

  44. Sofie. Det å ønske seg barn er så absolutt ikke egoistisk eller noe å skamme seg over. Det som der igjen er egoistisk er å få barn kun for å please samfunnet rundt seg, fordi det er “normen” i samfunnet.
    Jeg er 21 år og kan mest sannsynlig ikke få egne barn, det er kjipt men sånn er det. Jeg vet at mange i samme sko som meg kanskke kan se ned på andre som faktisk kan få barn, men det tror jeg har mye med sjalusi å gjøre.
    Jeg syns du er så utrolig tøff som faktisk tør å komme ut med det du tenker og føler om saken, for det er noe som må bli snakket om. Er det ikke mer egoistisk å bringe et barn til verden kun fordi at alle andre syns at du skal det. Dette barnet vil jo da ikke få et like optimalt liv som et barn som faktisk er ønsket!
    Stå på! Valget om barn er ditt og ingen andre sitt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *