EN SOMMER PÅ DOP

Categories Samfunn

Endelig er det sommer <3 det vil si, sol, bad, alkohol og festivaler med drugs. Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har fått tilbydd både amfetamin, kokain og hasj. Dette er gjerne fra mennesker jeg ikke kjenner, for de fleste i min omgangskrets tar ikke dop. Det som skremmer meg er at det har blitt så vanlig. Det har blitt normalt å ta dop, hva faen har skjedd? Jeg vet ikke om det er jeg som ikke har vært tilstedet, eller om det har vært normalt lenge. Jeg føler meg heldig som ikke har venner som driver med sånt, for jeg vil tro det er lett å bli påvirket. Det er sikkert ikke særlig kult å sitte på vors med vinen din mens alle andre sniffer kokain og røyker hasj.

Hasj er ikke farlig“. Jeg er vel ikke den eneste som har hørt denne setningen? Hasj er mye diskutert, både hvorfor det ikke er skadelig og motsatt. Det er mye studier for og i mot, det er vel ingen hemmelighet. Jeg er ingen forsker, så akkurat hvor skadelig det er eller ikke skal jeg ikke uttale meg om. Er det noe jeg kan uttale meg om, som jeg selv har opplevd på grunn av mennesker rundt meg så er det at det ofte starter med hasj. Hasj er moro, helt til det ikke gir deg effekt mer. Det er gjerne da man tyr til sterkere stoffer. 

Amfetamin og kokain er også stoffer som er mye brukt. Er det bare jeg som synes dette er skremmende? Forskning viser at ved bruk av disse stoffene kan du blant annet få en voldelig adferd. Du kan skade et annet menneske, og ikke forstå hvorfor du gjorde det når du kommer til deg selv. Visste du også at Kokain øker risikoen for hjerneblødning og hjerneskade? Skremmer ikke dette deg? Kokain er også et av de sterkeste avhengighetsskapende stoffene. Er det virkelig det du ønsker? Helt ærlig? Jeg har hatt mennesker nær meg som har blitt tatt av narkotika, og det er kanskje derfor jeg ser hvor alvorlig dette er. Noen startet med alkohol, mens andre startet med hasj. Jeg har sett utviklingen og livet etterpå, og jeg kan LOVE dere at det ikke er et sånt liv du ønsker. Det er brutalt og ikke minst hardt. Det er vondt og jævlig. Det har vært vondt for vi som har stått på utsiden også, som har følt på den grusomme følelsen av å ikke kunne hjelpe. 

Det er lett å tenke at det bare er en gang, du skal bare prøve for det virker moro og spennende. Noen prøver en gang, og aldri igjen. Men for mange var det bare denne ene gangen som førte til avhengighet. Tenk på det. Jeg velger å ta opp dette nå, for jeg vet at festivaler og dop henger sammen. Du trenger ikke dope deg for å ha det gøy. Jeg vet også at alkohol kan være farlig, som jeg sier så har jeg sett dette skje med mennesker rundt meg. Likevel er det narkotiske stoffer jeg ønsker å fokusere på nå, for det skremmer meg å se hvor vanlig dette har blitt. 

27 kommentarer

27 thoughts on “EN SOMMER PÅ DOP

  1. Jeg anbefaler deg å se en serie på nrk nett tv som heter Folkeopplysningen og episode 3,cannabis! Så får du litt mer informasjon 😉 Veldig interessant faktisk!

  2. Syns du har mange gode poeng, men jeg syns på en måte at du glemmer alkohol oppi det hele. Skal ikke gå inn i noen diskusjon, men du sier jo selv du blir litt gal av å drikke alkohol til tider og det er et kraftigere rusmiddel enn hva hasj er. Selv om det er lovlig så er det et sterke rusmiddel i seg selv.
    Ser jo også på mange av blogginnleggene dine og på snappene dine at noen av de du omgås til tider, det er vel ikke noe statshemmelighet at de putter dop i nesa si til en hver tid.
    Bra du holder deg unna!

  3. Kjære deg… hasj er er en plante, mens alkhol har mange kjemiske stoffer i seg. Av hasj og alkhol er det alkhol som er farligst. Med mindre hasjet ee syntestisk da er der snakk om noe annet. Men hasj/cannabis er bådre brukt som medisin og det blir bare mer og mer lovlig i ulike land, å nei hasj er ikke veien til flere rusmidler. Det spørs hvilken miljø du er i, og hville mennesker du omgås med og tankegangen din. Men er enig med deg i kokain og amfetamin er noe dritt. Dra til amsterdam så ser du hvor chille folk er! 1000 vis av coffeshopper:-)

  4. Bra skrevet! Stoff virker forskjellig på alle personer og noen tåler nesten ingenting før det kan gå sikkelig ille:z skummelt å tenke på at det har blitt så vanlig!

  5. Det er tydelig at du uttaler deg om noe du ikke vet så mye om. Jeg vil bare si på forhånd at jeg ikke er for legalisering eller bruker noe selv (med unntak av alkohol), så kanskje du kan ta denne kommentaren litt mer på alvor enn hvis jeg var en hasjis på gutterommet med plakater av marihuanaplanter på veggene. Jeg ønsker bare å opplyse.
    Selv om du har “mistet mennesker til narkotika”, så er det ikke dermed sagt at du har mer peiling av den grunn (bortsett fra at det er farlig, men det vet de aller fleste) Fint at du som når ut til så mange, advarer og gjør oppmerksom på akkurat dette med festivaler og dop. Bare noen enkle men viktige fakta:
    1. Alkohol er også et narkotika og burde sees på som mye farligere enn alle de andre stoffene du har nevnt i innlegget, SPESIELT på festival. Ikke at hasj, er ufarlig, men hvis vi ser det i forhold til.
    2. Å røyke hasj på festival er ingen fare for verken deg selv eller andre hvis du sammenligner med evt kokain og amfetamin. Disse har du brukt som eksempler på stoffer som provoserer til voldelige handlinger, da lurer jeg på hvorfor du unngår å nevne verstingen? Alkohol. Det finnes ingen stoffer som framprovoserer vold på lik linje som alkohol.
    3. Du har mange lesere hver eneste dag, fantastisk at du advarer mot dop, men når du ikke bruker mer tid på å produsere innhold som skaper engasjement eller argumenterer med noe annet enn “det er farlig, det har jeg opplevd”, så tror jeg ikke du kommer noe særlig lengre enn “mor og far”.
    Hilsen en fan som håper du ikke tar det vondt ment ✌✌✌

  6. Har røyket hasj i 10 år. Er ikke noe mer farlig enn alkohol. Har aldri gått over til noe annet. De som går over til sterkere stoffer har svak selvbeherskelse. Og de skulle heller aldri rørt rusmidler/alkohol til og begynne med. Også, har jeg aldri sett noen bli voldelig og hår gått og lagd kvalme av og røyke hasj. Ďet skjer derimot hver gang på byen og når jeg drikker med venner at noen blir aggressive og lager kvalme, men alkohol er lov, enda så mange mennesker og familier det ødelegger. Det sier litt spørr du meg. Men alle skal få ha sine meninger såklart. Ha en fin kveld videre.

  7. Den delen med hasj er vel litt ugjennomtenkt og ikke helt riktig. Du sier at hasj er moro til det ikke gir effekt mer? Man vil alltid få effekt av hasj, Akkuratt som alkohol. Men med hasj bygger du tolleranse så du vil ikke føle deg like påvirket etter mye bruk. Det regnes som farlig i det lange løpet. Og du skriver også at alkohol kan være farlig? Litt bias mot alkohol eller? Du burde helt klart vite at alkohol ER farlig og skadene er mye mer alvorlig etter mye bruk, en det hasj gjør. Som du kanskje ikke vet så finnes det mange helse fordeler med cannabis, problemet er at mange misbruker det. Og det finnes absolutt ingen helse fordeler med alkohol.

  8. det er faktisk helt skremmende hvor “normalt” det faktisk er blitt. husker mamma fortalte meg engang at når hun var 10-11 år så begynte de i klassen hennes å drikke vin i garasjen når foreldrene var hjemme, så etter hvert begynte de med hasj, og så over til enda sterkere stoffer. flere av barndomsvennene hennes har enten dødd eller blitt helt ødelagte pga det. har alltid hatt lyst til å prøve hasj for å se hvordan det er, men etter at hun fortalte meg det så har jeg ikke hatt lyst til det i det hele tatt, også fordi jeg er redd jeg skal bli avhengig, bare etter én gang

  9. Lol, du har ikke peiling på hva du snakker om, for det færste så er ikke marihuana ett gateaway drug, du hopper ikke på andre ting for det ikke er “effekt” mer 😂
    Det vil ALLTID være effekt.
    Du er veldig dømmende og uttaler deg for noe du ikke har peiling på, det kan du bare gi deg med, les deg skikkelig opp på det før du kommer med fake fakta og propaganda dritt.

  10. Sååå, hva definerer du vinen din som? Det er like mye dop det selv om det tilfeldigvis har blitt bestemt av høye herrer at dette er det dopet som skal være lovlig…
    Du opplever at mennesker rundt deg starter med hasj, og det fører til verre saker- drakk disse menneskene alkohol før de begynte å røyke hasj, som senere førte til sterkere stoffer?
    Du synser og mener veldig mye her, med liten kunnskap- eller kanskje stor ignoranse?

  11. Det er dessverre bare alderen du har vokst inn i. Vi har alle gått igjennom denne fasen av livet hvor det virker som alle tar dop. Er nok bare kretsen du er i. Ta avstand.

  12. Bra skrevet og viktig tema. Men husk at alkohol er verstingen når det kommer til voldelig adferd og skade på mennesker.. Fort gjort å glemme det når man er opptatt av hvor farlig narkotika er, samtidig som det er viktig å ikke uskaddeligjøre narkotika.. 🙂
    J

  13. Kjempebra at du skriver det! Er helt enig. Narkotika ødelegger manges liv, både de som er avhengig og de pårørende… Dessuten, det er IKKE kult å røyke hasj! Eller andre stoffer..

  14. Alkohol er et av de værste rusmidlene som finnes. Selv om det finnes en menneskeskapt regel som sier at det er lovlig, betyr det ikke at det ikke er skadelig.
    Alkohol gjør deg om til et helt annet menneske, som man sier; fylla har skylda. Men da må jeg også dra med den gamle; hvem har skylda for fylla?
    Se på statistikken. Alkohol ligger øverst på listen over hva slags narkotiske stoffer som skader deg selv og andre, tenk deg det. Heroin tar andreplass.
    Dette er den fantastiske verdenen vi lever i.

  15. Ser masse kommentarer her om at hasj ikke er veien til sterkere stoffer, samt klaging om at Sofie ikke har lest seg opp. Jeg vet null om hvilken research Sofie har gjort på bakgrunn av dette innlegget, men mye av det hun sier stemmer. Ulike sosialfaglige modeller, blant annet trappetrinnsmodellen og modellen om veien fra bruk til misbruk forklarer begge at bruk av lettere stoffer øker sannsynligheten for bruk av tyngre stoffer. Dette er forskningsbaserte teorier. Det vil så klart ikke stemme for alle, men det gir en pekepinn på et representativt mangfold.
    Uansett, flott fokus Sofie! Stå på

  16. Godt å se at flere skriver det samme. Og for de som er for unge til og helt forstå enda, så må man ikke glemme at alkohol er er veldig sterkt rusmiddel også, sterkere enn marihuana. Og som noen over her skriver, selv om noen folk bestemte seg for at akkurat dette rusmiddelet skulle være lovlig for flere år siden, er det ikke ufarlig. På samme måte som alle andre rusmidler. Misbruk, uansett hva det måtte være, er skadelig.
    Håper du sier det samme til de du omgås. Og tar avstand fra det de stapper opp i nesa si.

  17. for å ikke snakke om mdma, som er det “nye trendye dopet” idiotene bruker. tåpelig.. narkotika bare dreper.. det er noe forpult dritt. har selv fått erfare å miste noen pga den forbanna driten der, så snakker noen om narkotika til meg så er det like før jeg smekker de rett ned.

  18. alkohol er jo MYE farligere enn hasj, men folk syns det er greit fordi det er lovlig. det er lovlig fordi staten tjener SINNSYKT mye på å selge det, selv om det er farlig og like mye ett rusmiddel som ulovlige stoffer. jeg har barn, mann, hus, bil og fast jobb og tar en joint med mannen på kvelden ett par ganger i uka, gjort det i 5-6 år. ingen trang til å gå over på noe sterkere her hvertfall. og man blir IKKE voldelig av å røyke hasj, du blir rolig og vil bare spise mat og se en bra film. alkohol derimot er det helt motsatte, du blir en annen person og gjør ting du aldri ville gjort edru. hasj er faktisk ett mye bedre alternativ enn alkohol. så klart så lenge du ikke går rundt konstant pissfjern da, men fortsatt bedre enn å gå rundt konstant full. men poenget er at det går an å ha ett fint “normalt” liv med jobb osv selv om man røyker litt for å slappe av iblant.

  19. Alkohol er faktisk det farligste rusmiddelet som finnes. Om du ser på både skade på deg selv og andre er alkohol langt over de andre rusmidlene. Det eneste som kan måle seg er heroin, men der er ikke skaden på de rundt like stor, det gir dog noe større skade på brukeren.
    Ulovlige rusmidler er på samme måte som alkohol først et stort problem om man misbruker det eller ikke kjenner sine egne begrensninger. Hasj i seg selv er nesten helt ufarlig, langtidsbivirkninger er det utrolig få av og de som røyker er i veldig liten grad farlig for andre. De fleste ulovlige rusmidler vil få deg i er godt humør og derfor er det mye mindre skade på omgivelsene enn ved alkohol som er et svingende rusmiddel.
    Jeg har forresten aldri brukt er rusmiddel ulovlig. Her hjemme har jeg kun brukt alkohol og nikotin, i tillegg har jeg forsøkt weed en gang i Amsterdam. Jeg har også mistet et kjært familiemedlem ved en overdose av heroin. Til tross for dette (og ikke for egen del) er jeg for at alt skal legaliseres. Om man ser litt på forskning viser det seg at dødstallene går ned og antall avhengige forblir den samme ved avkriminalisering. Grunnen til dette er at ved legalisering vil det finnes personer du kan henvende deg til ved bruk og da få vite hvor mye og hvordan akkurat det rusmiddelet bør brukes. I tillegg vil brukerene få rene stoffer da svartemarkedet vil omtrent forsvinne. Rusmiddelene vil alltid være der, så det er ikke snakk om å innføre noe nytt, men å gjøre det tryggere for de som vil prøve og de som bruker det fast.
    Nå er jeg forsåvidt helt enig i at man ikke bare kan bryte loven fordi man er uenig i den, men siden det er såpass mye ny forskning på temaet bør staten oppgradere lovene sine.
    Info om dette har jeg funnet på nett, ved å snakke med brukere osv fordi det er lurt å kunne i mitt yrke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *