HAN ER DØD

Categories Personlig

I dag føles det meningsløst å skal starte på et innlegg som egentlig ikke har noe betydning. Et innlegg om hva som skjedde i går eller planene mine i dag. Jeg har prøvd flere ganger nå, men hvorfor skal jeg late som? Hvorfor skal jeg late som at ingenting plager meg, når jeg egentlig har tusen tanker som går gjennom hodet mitt akkurat nå. Alt føles meningsløst i dag, og det er jævlig kjipt.

På denne dagen for 8 år siden døde pappa. 8 år.. Det føles ut som det skjedde i går. Jeg kan enda huske telefonen jeg fikk tidlig på morgenen “pappaen din er død“. Han er død, det vil si borte for alltid. Jeg skal faktisk aldri se han igjen, aner dere hvor vondt det er? Jeg er flink til å stenge følelsene mine ute å late som ingenting, men på dager som dette går det ikke. Det er vondt å bli påmint hvert eneste år og hver eneste sommer hva som har skjedd. Jeg føler enda på smertene som 14 år gamle Sofie kjente på. Jeg som trodde det kom til å bli bedre med årene. Det har blitt bedre, men langt i fra bra. 

Savnet vil alltid være der. Spesielt på dager han skulle vært her. Som på sykehuset for å ta i mot barnebarnet sitt, om det noen gang skjer. Han har allerede gått glipp av dette. Han døde før han fikk barnebarn. Hva med kirken? Hvem skal følge meg opp til alteret da? Det er vondt å vite at noen av de viktigste dagene i mitt liv kommer til å være uten han. Jeg kan ikke gjøre noe med det heller, jeg må bare godta det. Jeg føler meg hjelpesløs. Det er så vondt

Noen ganger lurer jeg på om han visste at han kom til å dø. Tror dere man kan kjenne det på kroppen? Jeg husker siste gangen jeg var med pappa. Vår siste kveldstur med bil og musikk. Vår siste kveld med en fast tradisjon som bare vi to gjorde. Det var mye løfter den kvelden, løfter han var veldig opptatt av at jeg måtte holde. Jeg måtte ta lappen og fullføre skolen, dette var veldig viktig. Jeg husker enda dagen jeg fikk lappen. Jeg besto på første forsøk, og herregud som jeg gråt. Ikke av glede, men av stolthet. Jeg hadde holdt løftet jeg ga til deg. Det samme var tredje året på videregående, et år jeg aldri hadde trodd jeg kom til å klare. At jeg klarte å fullføre videregående etter 22.juli var på grunn av deg. Ikke faen at jeg ikke skulle holde løftet jeg hadde gitt deg. 

Selv om du er borte. Selv om jeg aldri kommer til å se deg igjen, så føler jeg likevel at du er her. På en eller annen måte må du være her. Jeg har ikke lyst å akseptere at jeg aldri skal se deg igjen. Det er så jævlig vondt og ikke minst urettferdig. Jeg vil kjenne klemmene dine igjen. Jeg vil se det igjen. Jeg vil gråte, for jeg vet innerst inne at det kommer aldri til å skje. Kanskje en dag, et annet sted. Kanskje vi møtes igjen. Jeg elsker deg pappaen min <3 

92 kommentarer

92 thoughts on “HAN ER DØD

  1. kjære sofie!! Jeg vet hvor vondt er, jeg selv minsta min far da jeg var 3 år! Jeg vet det er tøft, jrg gråter av å tenke på det! Men sofie du er sterk! du klarer det selvom det er vondt. Det er utrolig trist å leve me det. Men vi klarer det!

  2. Åå! Så trist å lese …. Er alltid vondt når noen dør …
    Er her om du vil snakke ❤️

  3. Sender deg en varm klem! Dessverre vet jeg så altfor godt hvordan du har det. Pappa døde for litt over 1 år siden, helt uten forvarsel. Det som gjør mest vondt er at jeg ikke fikk tatt farvel. Går ikke en eneste dag uten at jeg tenker på han.. Savnet og smerten vil alltid være der, men på et eller annet vis finner man en ny styrke og klarer å leve med sorgen <3 Pappaen din er garantert stolt over deg og alt du har fått til - det må du aldri glemme!

  4. Så trist inlegg Sofie<3
    Håper det ordner seg for deg! Selv om savnet er der er det viktig og tenke på det positive, kanskje er det bedre der de er nå!
    Jeg mistet Mamma for 3 år siden! Ikke akkurat like lenge men jeg føler mye av det samme:( Skulle ønske det hadde vært en måte, bare en eneste liten måte jeg kunne få møte hun igjen!
    Vi må holde motet oppe og stå på, d er det som er viktig💞

  5. Du er så sykt sterk Sofie! Dette var kjempe rørende, fikk meg til å la noen tårer renne ned! ❤️

  6. Sofie, dette satte mye følelser i sving hos meg. Dette er på mange måter en stor påminnelse om å ta vare på de rundt oss, for man veit aldri om man ser de igjen. Jeg ser styrke i det du skriver. Jeg ser en bunnløs sorg, som du hver dag kjemper deg igjennom.
    Du er ett bra menneske, og jeg veit at pappaen din kikker ned på deg med ett stort smil. Du gjør noe bra hver dag. Du er ett forbilde for mange mennesker, slik som han var for deg. Ber for deg i dag ❤️

  7. ❤️❤️❤️ Ord blir fattige.
    For snart 3 år siden mistet jeg bestefar, kvelden før han døde hadde han snakket med mamma på telefonen, og han hadde sagt til mamma: “jeg er så glad i dere alle sammen, det må du si til ungene også, for jeg tror dette er slutten nå jeg.” Tidlig tidlig morgningen etter så hadde hjertet stoppet. Så jeg tror at bestefar faktisk visste at det skulle skje, høres kanskje helt snålt ut men mamma hadde blitt helt satt ut.

  8. Kjære Sofie!
    Jeg føler med deg og vet godt hvordan du har det og føler.. jeg selv mistet min pappa for noen år siden, han døde av en sjelden kreft i 2006, dagen før 10-års bursdagen min faktisk 🙁 husker fortsatt den dagen min mor kom ned til oss søskene å sa vi måtte være med opp fordi min pappa hadde gått bort, han var så kald og bleik når jeg så han.. det var ikke det jeg forventet meg. Klarte ikke få fram en eneste tåre engang, jeg var jo så ung og uviten om hva døden handlet om..
    Vi er sterke, og står sammen alle og en!
    Sender deg en stor og varm klem på denne dagen!<3

  9. Sofie, jeg syntes du er en sterk og modig jente. Du er litt som et forbilde, du er morsom og virker som om du sprer glede. Jeg har også mistet faren min, men jeg husker ham ikke fordi jeg var ett. Det er flere som sier jeg er heldig som slapp å huske han. De sier det er lettere å miste noen man ikke kjente så godt. Men de vet ikke hvor vondt det har vært. Jeg håper du får en fint dag. Ikke tenk for mye på fortiden. Nyt dagen med venner så er dagen snart borte.

  10. Kjenner meg så igjen på alle de tankene og spørsmålene man sitter igjen med. Jeg mistet faren min for 2 mnd siden uten noe forvarsel og sorgen er fortsatt ubeskrivelig selvom man må leve videre uten et menneske man er utrolig glad i som ikke er her lenger🌹

  11. Sender deg en varm klem, Sofie!♡ Jeg er sikker på at faren din fortsatt er med deg og passer på deg og får med seg alle bra tingene du gjør i livet♡

  12. Fine deg ❤️ Tenker på deg i dag og minnes pappaen din som en flott mann! Kos og klem fra meg

  13. hei. jeg ville bare si at du er den personen som jeg beundrer mest etter moren min. du er utrolig sterk, modig, fornuftig, fantastisk og ja egt bare feilfri. du er så utrolig goals, pen og vakker. jeg elsker alt ved deg! og du og morten er såååå goals!! helt sykt, og dere passer sååå bra sammen!! så veldig glad på deres vegne!😊 og jeg skjønner meg ikke på folk som slenger dritt til deg og andre. hva godt er det de får ut av det? ingen ting. jeg ville egt bare fortelle deg hvor fantastisk du er! stå på og hev deg over det❤️ lykke til videre

  14. Vet selv hvordan det er da pappaen min døde når jeg var 15 år gammel og fyller nå 18 år. 3 hele år siden han forlot oss i en ulykke😭 Jeg sender deg varme klemmer, og jeg er ganske sikker på at pappaene våres ser ned på oss ❤️ Faren din var helt sikkert en av verdens beste fedre, ihvertfall sånn du beskriver han! 8 år er en lang tid, med masse smerte, sorg og savn 😢 Og spesielt opplegget den 22.juli også, jeg virkelig håper at ting går litt bedre med deg den dag idag selv om smertene eller tankene aldri vil bli borte! Du er utrolig sterk, Sofie! Stå på, jeg støtter deg!!

  15. Åå dette var utrolig trist å lese, sitter her å griner! Stå på videre Sofie, høres ut som om faren din var en god fyr<33

  16. Samme skjedde med min pappa for 2 år siden. Selvom de ikke er her, vil de alltid følge med på oss <3 jeg vet pappaen din er super stolt over deg! Du er sterk

  17. Kjære Sofie
    Jeg har kjent på mye psykisk smerte i livet selv. Har fortsatt ikke kjent på smerten av å miste min pappa eller en så nærme person. Det må være utrolig vondt, og det går nok ikke å skjønne smerten før man har vert der selv. Derfor skal jeg ikke si at jeg kan føle på smerten din, jeg har mistet folk jeg er glad i, men ikke så nærme. Men det har vert vondt. Men jeg har hatt stor psykisk smerte over lang tid, og jeg har en besteveninne, som jeg ikke har snakket med på nesten et år nå, jeg tror hun sitter i ungdomgsfengsel, hun er blandet i barnevernet, og hun mistet pappaen sin av selvmord når hun var litt mindre en det du var, og jeg har sett hvor mye det kan ødelegge et menneske. Savn, sorg, depresjon og psykisk smerte generelt, er så vondt. Man må bare fokusere på å HOLDE ut, det er alt man kan gjøre når det føles så vondt at det ikke skulle vært lov å ha det så vondt en gang! Bare stå på Sofie, du er et sterkt menneske. Hold deg rundt mennesker som betyr mye for deg, prøv å pust godt og slapp av, ha på en fin sang, gråt ut om du trenger det og ikke steng smerten inni deg, snakk ut med noen.. eller bare vær for deg selv om det er det du trenger. Det viktigste er at du klarer å holde ut <3 Klem til deg <3 Håper dagen blir så bra som den kan bli. Du er en herlig jente, sterk jente, vakker jente og omsorgsfull, jeg vet at pappaen din hadde vert veldig stolt av deg!

  18. Kjære deg, jeg vet hvor vondt det er. Og jeg selv er slik som deg. Jeg skyver unna alt av følelser. Jeg mistet mamma 22 mai, og jeg fikk telefon fra sykehuset om at jeg måttw komme fordi hun kom til å dø i løpet av dagen. Desverre rakk jeg det ikje, for en halvtime etter fikk jeg den vonde beskjeden at hun var borte. Og min reaksjon,jo det var å skyve vekk alt av følelser.
    Jeg kan ikke vite hvordan du har det, men jeg vet hvor vondt det er å miste noen 💝

  19. Varme klemmer til deg vennen. Husket dagen jeg også, du hadde det så tøft og hadde så vondt. Gla i deg vennen. Elin.

  20. Mistet min stefar(41) gjennom 14 år i fjor, samt begge mine bestefedre (72, 68) 3 av fire farsfigurer borte på under ett år. Hver måned på datoene har jeg det kjipt.. jeg håper det gir seg og kun blir hvert år..
    skjønner godt at du ikke har det bra, og synes det er kjempe bra at du deler dette <3 stå på

  21. Kjære, Sofie ❤ Vet så altfor godt hvor vondt det er å miste en forelder ❤ For litt over 1 år siden mistet jeg min kjære far bare 58 år gammel og jeg husker fortsatt sjokket jeg fikk da beskjeden kom. Pappa var syk, men uansett blir man ikke forberedt nok når den tiden kommer ❤ Husk at han er med deg og gir deg styrke og selv om det er vondt på slike dager som dette, så håper jeg også du klarer å huske alle de gode minnene med han ❤ Jeg vet i hvert fall at min far er med meg. Det er også min mor som døde 6 mnd og 4 dager etter pappa ❤❤

  22. Føler med deg. Har selv mistet min mor brått og uventet for 6 år siden. Noen ganger føler jeg utenfortående ikke sjønner at savnet er der like stort uansett hvor mange år som går. Vi begynner selvfølgelig å lære oss å leve uten dem (og gråter ikke hver dag). Men savnet og tomrommet vil være der for alltid, spesielt på “merke” dager og og tiden vi har delt tradisjoner. Stå på! Det er lov og ta en pause, tenke og savne <3 det setter din far utrolig stor pris på. Får han følger med deg og er utrolig stolt av deg. Håpe du får en fin dag !!

  23. Så vondt og lese, mistet selv min pappa når jeg var 8 år, 13 år siden. For 1 år siden fikk jeg min datter og jeg får aldri viste hun til han 🙁

  24. Jeg syntes veldig synd på alle dere som har mistet far eller mor jeg vet litt hvordan de følest jeg mistet farfar for 5 år sida og jeg husker de så godt fortsatt han døde rett foran øyenes mine og jeg begynner og grine vær gang jeg tenker på de så jeg vet Kordan de føles

  25. Jeg vet hvor vondt det gjør. Barna mine mistet pappaen sin for snart 2 år siden. Datteren vår var 3 år da han døde og sønnen vår lå i magen. Jeg er glad datteren min fikk oppleve ham og har minner med ham som hun tar med seg videre. Sorgen blir bare verre og verre for min del ihvertfall. Savner ham veldig. For som du skriver så er det på spesielle dager som bursdager,jul osv at det gjør ekstra vondt. Sender deg en stor klem❤️

  26. Jeg forstår veldig godt hordan du har de. Jeg listet mamma når jeg var 9 år (for 5 år siden) jeg husker ennå at jeg lo litt når morfar sa at mamma hadde falt på fjelle, jeg lo for jeg forsto ikke alvore jeg tenkte ikke på at jeg aldri kom til å se henne igjen. Jeg smålo også når pappa kom springene mot mej å søstra mi for å fortelle at mamma var død, jeg forsto ingenting. Jeg komme aldri til å glemme syne av mamma når hun var død…. fortår hvordan de er å miste noen

  27. Dette er ufattelig trist og lese om sofie!! Jeg sender mange varme tanker<33 stå på, you go girrrl!!

  28. Vet hvordan du har det. Mamma døde da jeg akkurat hadde fylt 12 år gammel, hun hadde tatt sitt eget liv. Det var veldig vondt (og er veldig vondt) å vite at hun ikke klarte å leve mer. Er helt forferdelig hvert år på bursdagen hennes, og dagen hun døde. Tenker på henne hver dag enda! Det er 6 år siden nå. Det var spesielt vondt da jeg for 8mnd siden gikk gravid med mitt første barn. Da jeg ikke kunne spørre henne om råd, jeg kunne ikke få høre historier fra da jeg var barn. Og værst av alt så får ikke gutten min noen mormor. Det er noe jeg tenker på hver dag, at babyen min ikke kommer til å ha noen mormor. Og hva skal jeg fortelle han når tiden kommer…

  29. Sofie, jeg har mistet veldig mange her i livet mitt i en alder av 22, men jeg har ikke mistet noen av mine foreldre. Jeg kan ikke si jeg forstår din smerte, men jeg forstår din sorg. Det er utrolig tungt å måtte vite at du skal leve uten denne personen for resten av ditt liv.. Savnet, tomrommet og sorgen vil alltid være der, men husk alltid at din far er veldig stolt over deg og han ønsker at du lever livet mest ut, vær lykkelig. Du er en sterk jente med bein i nesen og jeg vet at du alltid kommer til å stå på og klare å holde dine løfter til han ❤️ Stor klem til deg, og dere andre her, som har mistet noen nære og kjære! ❤️

  30. Føler så med deg Sofie Caroline.
    08.01.2018 er det 10år siden presten kom på døren og fortalte meg at pappa hadde kræsjet. 💔😭
    Det er ikke noe lett å miste pappaen sin. Det er liksom en du tenker at du skal ha så å si hele livet.
    Det er heilt forferdelig å miste pappaen sin.
    Tenker masse på deg. Er her om du vil prate.

  31. Jeg føler så med deg, kjære deg! Du skriver så ærlig. Akkurat sånn det er! Jeg er 23 år og mistet faren min i fjor sommer… Ønsker deg alt godt fremover! Tenk på hvor sterk og reflektert du er! Stor klem fra meg til deg

  32. Ser du har fått mange kommentarer i dag Sofie, fint skrevet..så mange kjenner seg igjen.
    Slenger meg på å sier til de som leser dette som har mistet noen eller som (garantert, selvfølgelig) vil miste noen om ikke lenge, da død er 100% menneskelig, uansett årsak, hvor utrolig verdifulle ethvert øyeblikk med dine nærmeste medmennesker er. Før du vet ordet av det kan noe så kjært rives vekk fra deg, glippe som sand mellom fingrene. Hvor sjokkerende det viser seg og være; du kan aldri være godt nok forberedt på de følelsene og den smerten som intreffer. Aldri ta noe forgitt. Aldri.
    Takk ⭐️💛

  33. Sitter å leser alle kommentarene om sine nærmeste som har gått bort… hylgråter får alle dere der ute som har mistet noen som er så dyrbar får deg💔 Skulle gitt alle en rose og melkesjokolade vis jeg hadde hat muligheten, ber for dere og Sofie💋

  34. Gud å jeg gråter nå😭 Jeg kan ikke si at jeg kjenner smerten av å miste en forelder, men jeg veit hvordan det er å nesten miste en og det er grusomt! Jeg er ikke religiøs på noen som helst måte, men jeg håper at pappa’n din er et godt sted og ser ned på deg og familien din! Han ville vært så stolt over deg og alt du har klart i livet så langt! Stå på Sofie dette kan du! Med hjelp av venner og familie og en god selvtillit kan du få til alt du ønsker❤

  35. Forferdelig trist å lese, Sofie…:( Kondolerer så mye❤️Kan ikke forestille meg den smerten og sorgen du føler på, men håper du er rundt gode folk og at dere tar ekstra godt vare på hverandre på dager som disse❤️❤️

  36. Kjøre Sofie! Jeg vet så utrolig godt hvordan du har det. Jeg mistet selv min pappa i 2009 og hvor vondt det var og fortsatt er, kan ikke beskrives.. innlegget ditt traff meg skikkelig med alt du skrev. Jeg har også sittet med de tankene som du sitter med og fy faen så vondt et gjør.. stenge følelser inne har jeg også gjort og det har virkelig vist seg i etterkant at ikke er så veldig lurt.. men stå på videre og du er utrolig tøff som skriver dette på din blogg

  37. å jeg sitter med tårer i øynene! 🙁
    En følelse jeg ikke kan forstå enda for det har aldri skjedd meg, men alikevel kan jeg virkelig føle på (nesten) hvor vondt det må være. Du er sterk <3 Og bagasjen din gjør deg bare enda sterkere!

  38. Sofie❤️
    Hos meg fikk du tårene til å trille💕 Du har vært igjennom mye vondt i livet, som ingen fortjener å oppleve… jeg kan ikke forestille meg å miste noen jeg er glad i, og fremdeles være så sterk!😔 Du er sterk og du kommer deg gjennom mye! Det må du ta med deg videre, fordi det er det ikke alle som har😘 Jeg ønsker deg alt godt, og heier på deg! LYKKE TIL!😘❤️

  39. Dette var sterkt å lese da jeg mistet min far for kun 5 måneder siden.. jeg sitter igjen med mye av de spørsmålene du stiller. Mange gode og varme tanker sendes til deg! ❤️ Tiden leger ikke alle sår, man lever seg bare å leve med de ❤️

  40. Du er sterk, Sofie❤️ Det vondt å miste noen og i hvertfall hvis den personen står deg nær❤️ og ihvertfall hvis det er din egen far❤️

  41. Han vil alltid være i hjertet ditt og i tankene dine, der drar han aldri ifra❤️ du er sterk❤️❤️

  42. jeg vett ca hvordan det føles pappa døde ikke, men mamma’s sin venn (en av de jeg var nærmest) døde på selveste 10års bursdagen min og hvert eneste år går jeg og tenker kanskje det var min feil, kanskje dette ikke var ment for å være min dag. og det skulle liksom være min første dag me rundt tall, alt raste sammen og jeg tenker om igjen og om igjen på hvordan beskjeden ble… så jeg kan føle meg igjen

  43. Mistet broren min så alt for tidlig. To år siden i vinter og det blir ikke akkurat “”bedre”” slik folk tror.. Savnet blir sterkere og tristere for hver dag som går. Jeg tenker mye på døden. Lurer også på om han kjente noe, om han var redd osv… De tankene SPISER MEG OPP innvendig.

  44. Sofie❤️ Selv har jeg mista pappa’n min.. utrolig vondt å tenke på at jeg aldri får se han igjen 😭 Så føler med deg i sorgen❤️

  45. Hei Sofie, jeg pleier ikke lese bloggen din eller noen andre sine blogger. Men nå måtte jeg ta meg en titt, det du skriver er skremmende likt det som skjedde med min pappa også. Jeg har ikke orket eller våget å gått ut med det men du skal vite at du ikke er alene med alle følelsene du beskriver i innlegget ditt. og som du ser alle andre som også har kommentert. jeg mistet min pappa i en tragisk brann for snart 4 år siden. de fant aldri ut hva som skjedde med han, ingen dna eller noen spor av noe. når en opplever å miste noen så kjære kan livet være vanskelig å leve, hver eneste dag. det er en kamp i seg selv, sårene vil leges litt om litt men du kan aldri glemme.. å det er vondt. så kjære sofie, jeg føler utrolig mye med deg ❤️ det er så vondt samtidig godt å ha noen å se opp til å prøve å gjøre stolt, selvom de ikke lenger er tilstede.. stay strong !

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *